  • 21. Data: 2016-05-24 12:34:10
    Temat: Re: Start agregatu z lodówki bez PTC
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:8388c881-b3c9-4734-bd76-ac1e294d046f@go
    oglegroups.com...
    >Tez mi sie wydawalo ze dwudziesto letni Bosch jest super bo super
    >chlodzi i mrozi.
    >Jak kupilem wtyczkowy miernik mocy to przestalem byc takim hurra
    >optymista.
    >Wyciagal pradu za kilkadziesiat zlotych miesiecznie.
    >Nowa Amica ciagnie pradu za kilka zlotych miesiecznie.

    A jestes pewien ?
    Bo 15kWh to jest ~10zl. I to jest powiedzmy 5h * 100W przez 30 dni.

    No i teraz pytania:
    -Bosch chodzil 10h dziennie ? Mozliwe, nie mowie nie, ale to jest
    tylko 20zl/mc.
    -Bosch mial znacznie wiekszy silnik ? IMO - malo prawdowpodobne - w
    domowych lodowkach 100-150W bylo standardem
    -Bosch chodzil 24h dziennie ? O, to jest mozliwe, w razie awarii
    termostatu :-)
    - ... cos sie stalo z automatem rozruchowym i dlugo bral znacznie
    wiecej niz te 100-150W.

    >Na lato idzie i pewno tak za siedem zlotych miesiecznie wyciagnie.

    jesli te "kilkadziesiat" oznaczalo ~20, i oszczednosc wynosi np
    15zl/mc, to ciekawe czy Amica zdazy sie zwrocic przed zepsuciem :-)
    Musiala by ponad 6 lat przepracowac ... dla Boscha to jak widac zaden
    wyczyn, ale ciekawy jestem wspolczesnych lodowek :-)

    J.

  • 22. Data: 2016-05-24 12:37:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" napisał w wiadomości
    >Masz racje, Twoj stary grat zolty ze starosci ze sparcialymi
    >uszczelkami zracy pradu za cztery dychy na miesiac jest lepszy.

    uszczelki moze troche sparciale, ale w nowej magnesy kiepsko trzymaja.

    Glowy nie dam, jak wyglada izolacja w srodku - styropian tez potrafi
    "sparciec".

    No i jeszcze ciekawostka - nowe lodowki potrafia miec
    skraplacz/chlodnice na bocznej sciance obudowy.
    Zakladam ze to lepiej a nie gorzej ... ale ciekaw jestem czy aby na
    pewno ...

    J.

  • 23. Data: 2016-05-24 14:12:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup
    >Co ja na to: (pozwólcie, że "wypunktuję" - tak mi łatwiej)
    >1. Ciekawi mniw wydajność obu.
    >2. Ciekawi mnie sprawność obu.
    >3. Ciekawi mnie trwałość obu.
    >5. Ja wiem, że to nie takie proste wprost...

    No wlasnie. Jakosc izolacji nie znana, a bez niej trudno o sprawnosci
    czy wydajnosci mowic.
    W kalorymetrie sie pobawic i sprawdzic ile wymaga zamrozenie 100
    litrow wody ?

    >4. Znane jest, że lodówa jest jednym z największych pożeraczy prądu -
    >ale wziąłbym do rozkminienia punkty 1-3.

    IMO - wcale nie taki duzy.
    Jak ma srednio 50W, to juz nie tak wiele w domu wyposazonym w spora
    ilosc elektroniki, routery, serwery, telewizory grajace "na okraglo",
    czy zarowki (prawdziwe) swiecace do pozna.
    A jeszcze niech jest w tym domu kuchnia elektryczna, klimatyzator czy
    elektrycznie grzana ciepla woda.
    Zmywarka tez chyba troche bierze.

    W kazdym badz razie jakos nie udalo mi sie dostrzec w krajowym zuzyciu
    zakazu zarowek.
    Albo rodacy juz wczesniej zaczeli oszczedzac, albo zakupili wieloletni
    zapas, albo zarowki sa tylko marginesem w kraju.

    >6. Jak mi przyjdą upały 40 stopni, to jestem pewien, że mój Polar
    >nawet tego nie zauważy, a może nawet będzie jeszcze lepiej chłodzić?
    >Regulator mrożenia i tak ma na minimum, a i tak jest ciutke za
    >mocny... ale mleku i jajom krzywdy nie robi, to najważniejsze. Jak
    >będzie trzeba, to się go po prostu odkręci na "mocniej".

    W sumie to nie powinno byc potrzeby odkrecac -

    >7. Moja była praca, na przełomie wieków, kupiła do pokoju obsługi,
    >jakąś chyba włoską lodówę, Ardo... nie pomnę. Nie ukrywam, sam ją
    >zmontowałem (pozwolono mi) :)), trzeba było drzwi na własciwą stronę
    >przymocować. Nowoczesna, bardzo wygodna. Nawet sobie radziła z
    >upałami.

    No wiesz, jesli naprawde wloska ... to powinna :-)

    >Ciekawi mnie, jak dzisiaj, po ok. 16-18 latach, działała by...?

    A co sie z nia stalo ?

    Tak czy inaczej - mysle, ze nie ma porownania miedzy lodowka sprzed
    18 lat a wspolczesna.
    Inny producent, inna technologia, inne detale.
    Chociaz ... wloszczyzna, chinszczyzna - jedno g* :-)

    J.

  • 24. Data: 2016-05-24 14:54:28
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    Użytkownik "Zenek Kapelinder" <4...@g...com> napisał w wiadomości
    ps.com...
    > Masz racje, Twoj stary grat zolty ze starosci ze sparcialymi uszczelkami
    > zracy pradu za cztery dychy na miesiac jest lepszy.

    Spotkajmy się za 20 lat i porównamy swoje urządzenia. A o to, co ja mam u
    siebie, to ty się łaskawie nie martw, to nie twój problem, nie twoja brocha.

    --
    Wyindywidualizowaliśmy się
    z rozentuzjazmowanego tłumu

  • 25. Data: 2016-05-24 14:55:49
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > uszczelki moze troche sparciale, ale w nowej magnesy kiepsko trzymaja.
    >
    > Glowy nie dam, jak wyglada izolacja w srodku - styropian tez potrafi
    > "sparciec".

    W końcu to polistyren, a ten lubi skruszeć.

    > No i jeszcze ciekawostka - nowe lodowki potrafia miec skraplacz/chlodnice
    > na bocznej sciance obudowy.
    > Zakladam ze to lepiej a nie gorzej ... ale ciekaw jestem czy aby na pewno

    Zwłaszcza w zabudowie kuchennej.

  • 26. Data: 2016-05-24 15:22:04
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup
    >
    > No wlasnie. Jakosc izolacji nie znana, a bez niej trudno o sprawnosci czy
    > wydajnosci mowic.

    Chodzi ci o watę szklaną w środku (kiedyś coś w starej lodówce musiałem
    rozpindrzyć i zakładałem rękawice gumowe, a i tak trochę pokłuło), czy o
    uszczelkę na drzwiach? Bo ta jest u mnie w znakomitym stanie, aż się zassać
    potrafi i trzeba ją niekiedy podważyć, aby upuścić trochę powietrza.

    > W kalorymetrie sie pobawic i sprawdzic ile wymaga zamrozenie 100 litrow
    > wody ?

    Nie pomyślałem o tym... Zresztą nawet by się nie zmieściła. Ale taki
    5-litrowy garnek, to chyba już można by podziałać, bo akurat się zmieści, i
    miejsce na termometr zostanie. Musiałbym końcówkę do stacji pogodowej
    dokupić i miałbym kolejny pomiar po prostu, mogę trzy.

    > W sumie to nie powinno byc potrzeby odkrecac -

    Miejmy nadzieję, przez te kilka lat termostat jest skręcony na minimum, a i
    tak daje jak należy. Wiem, że działa, bo jak motor nie kręcił, a podreguluję
    na chwilę na zimniej, to się załącza.

    > No wiesz, jesli naprawde wloska ... to powinna :-)

    Tak, wiem... jak Włoch latem przyjedzie do .pl, to ryzykuję, że powie, iż mu
    zimno... :)
    Więc urządzenie raczej musi się umieć znaleźć w ichnie upały.
    Mógłbym coś powiedzieć o wymienniku klimatyzacji z mojej byłej roboty, jak
    trzeba było wyjśc na taras antenowy, w największy upał... i stanęło się na
    wylocie gorącego, ciekawe uczucie :)

    > A co sie z nia stalo ?

    Pewnie ją realokowali na inny obiekt... Tak jak poprzedni prezes (p. Rzepka)
    zachwalał, żeby się nie martwić, że ludzie zostaną realokowani (ok. 73000
    głów), to zostali... w większości na zieloną trawkę, na szczęście bez
    wilczego biletu. Mój kolega inżynier, mający wiele spraw w czubku małego
    palca, też mu podziękowano.

    > Tak czy inaczej - mysle, ze nie ma porownania miedzy lodowka sprzed 18
    > lat a wspolczesna.

    Nie spodziewam się inaczej.

    > Inny producent, inna technologia, inne detale.
    > Chociaz ... wloszczyzna, chinszczyzna - jedno g* :-)

    ówno :)
    Hmm... nie przyszło mi do głowy, aby zobaczyć Made In co ona jest, ale wtedy
    nie było tej całej dzisiejszej paranoi, że skośnoocy podrabiają nawet sami
    siebie...
    Choć nie wszystko jest od nich, sąsiadka mi opędziła za jakąś drobną
    przysługę odtwarzacz Panasonic DVD-RV36, to on ma nawet na tabliczce wprost
    Made in Japan, telewizor Panasonic TX-28LD1P Manufactured in U.K., a dekoder
    kablówki, ciekawostka, Made in Czech Republic. Mój laptop, na którym piszę,
    Made in Poland. Tylko matryca (całą klapę z zawartością wymieniłem na WUXGA)
    to chińszczyzna (ręki uciąć nie dam, ale odkręcać już nie będę dla
    sprawdzenia, żeby czegoś nie spieprzyć), ale w bardzo dobrym stanie.

  • 27. Data: 2016-05-24 16:01:35
    Od: Pszemol <P...@P...com>

    ACMM-033 <v...@i...pl> wrote:
    > 6. Jak mi przyjdą upały 40 stopni, to jestem pewien, że mój Polar nawet tego
    > nie zauważy, a może nawet będzie jeszcze lepiej chłodzić?

    Lepiej z całą pewnością nie będzie. Będzie ciut więcej prądu żreć. Chyba że
    termostat skopany, wtedy tyle samo :-)

    > Regulator mrożenia
    > i tak ma na minimum, a i tak jest ciutke za mocny... ale mleku i jajom
    > krzywdy nie robi, to najważniejsze. Jak będzie trzeba, to się go po prostu
    > odkręci na "mocniej".

    Wygląda na to, że masz zknocony termostat w tej lodowce.

    > 9. Oby mi mój polar 246 pochodził jak najdłużej, bo jakby co, to nowej nie
    > da rady, no, taki układ, na minusie jestem...

    Dobra metoda na to aby lodowka mało prądu brała i długo bezawaryjnie
    pracowała to przestrzeganie czystości kaloryferka na plecach lodówki i
    zapewnienie jej dobrej wymiany ciepła z otoczeniem (nie za blisko ściany,
    nie wciśnięta w segment, meblościankę itp). Zwłaszcza dotyczy to lodówek
    "nowoczesnych", gdzie kaloryferek mają pod lodówką schowany, kompaktowy, z
    wentylacją wymuszoną wentylatorem - takie lodówki zasysają powietrze znad
    podłogi z całym kurzem i po kilku latach kaloryferek całkiem jest
    zablokowany i brak jest wymiany cieplnej, co jest przecież podstawowym
    warunkiem pracy lodówki.

    Ty masz taką z kaloryferkiem na plecach czy przy podłodze? Kiedy ostatnia
    do tej kratki dostałeś się, uchylając lodówkę w dwie osoby do 45' od pionu
    i odkurzając kaloryferek dokladnie odkurzaczem z długą szczotką?

  • 28. Data: 2016-05-24 16:42:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "ACMM-033" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >zmieści, i miejsce na termometr zostanie. Musiałbym końcówkę do
    >stacji pogodowej dokupić i miałbym kolejny pomiar po prostu, mogę

    Hm, tak sobie licze - cieplo topnienia 334kJ/kg, 5 litrow, 1.6 MJ,
    no, 100W * 4.5h, albo 0.45kWh jak kto woli.
    Brzmi mierzalnie, choc wolalbym tam zapakowac 10l w butelkach.
    I kamere ?

    >Miejmy nadzieję, przez te kilka lat termostat jest skręcony na
    >minimum, a i tak daje jak należy. Wiem, że działa, bo jak motor nie
    >kręcił, a podreguluję na chwilę na zimniej, to się załącza.

    Ale to tak z zasady dzialania wynika - silnik kreci az temperatura w
    srodku spadnie ponizej progu, cieplo czy zimno - prog ten sam.

    Hm, az mnie zastanowilo ... kawalek blaszki czy mieszka, a wychodzi z
    tego regulator typu I ?

> [...]
    >zawartością wymieniłem na WUXGA) to chińszczyzna (ręki uciąć nie dam,
    >ale odkręcać już nie będę dla sprawdzenia, żeby czegoś nie

    Prawdopodobnie wszystkie podzespoly made in Asia, w Polsce tylko
    montaz koncowy ...
    Choc ponoc LG pozwala folie na ekran przykleic (polaryzacyjna ?) ... a
    moze nawet ja wyprodukowac - bo obok fabryki LG stoi jakas Toshiba
    Chemicals ...

    J.

  • 29. Data: 2016-05-24 18:16:00
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

> [...]
    > no, 100W * 4.5h, albo 0.45kWh jak kto woli.
    > Brzmi mierzalnie, choc wolalbym tam zapakowac 10l w butelkach.

    Może, tylko musimy uwzględnić to, że woda może w zamrażarce ulec
    przechłodzeniu... może lepiej termometr...?
    Zrobiłem prosty eksperyment - woda zmrożona do minus 10, zimą, na mur
    betonowy, czekam... przez dobrą minutę nadal ciekła, dmuchałem delikatnie,
    by kropelka się poruszała, nie chciała zamarznąć... dalej ciekła. Zwykła
    kranówa, kapnięta delikatnie na niezbyt nawet czysty murek... Dopiero jak
    dotknąłem kropli, natychmiast zamarzła. Więc ciepło topnienia/krzepnięcia
    możemy przegapić...?

    > Ale to tak z zasady dzialania wynika - silnik kreci az temperatura w
    > srodku spadnie ponizej progu, cieplo czy zimno - prog ten sam.

    Z tego, co mi się obiło o uszy, jak temperatura zewnętrzna wyjdzie poza
    jakiś próg, z jednej, czy drugiej strony, to skuteczność procesu pogarsza
    się...?

    > Prawdopodobnie wszystkie podzespoly made in Asia, w Polsce tylko montaz
    > koncowy ...

    Z pewnością. Ale pokazuje to, że niezbyt należy wierzyć tabliczce Made In
    coś-tam.

    > Choc ponoc LG pozwala folie na ekran przykleic (polaryzacyjna ?) ... a
    > moze nawet ja wyprodukowac - bo obok fabryki LG stoi jakas Toshiba
    > Chemicals ...

    Pewnie tak, choć w sumie też nie pomnę, czy matrycę mam LG, czy Szajsunga,
    bo i takie, i takie były, jak szukałem. A też mi się nie chce tego rozkręcać
    sprawdzić, co tam na płocie napisano i z jakiego powodu facet sobie drzazgę
    wbił w palec... Najważniejsze, że nie ma ani jednego badpiksela, jak i
    matryca jest matowa, więc walące mi słonko nie przeszkadza w odczycie. Także
    ten komfort, że full HD bez skalowania. Chciałbym 3200x1800 nabyć, ale
    takich po prostu nie ma. Więc zostanie 1920x1200 (cieszę się, że nie x1080).

  • 30. Data: 2016-05-24 18:23:16
    Od: "ACMM-033" <v...@i...pl>

    > Lepiej z całą pewnością nie będzie. Będzie ciut więcej prądu żreć. Chyba
    > że
    > termostat skopany, wtedy tyle samo :-)

    Jest trochę za mocny w chłodzeniu, ale skoro mleku i jajkom nie robi
    krzywdy, jak i z resztą spraw radzi sobie OK, to nie będę ulepszać w sumie
    dobrego, bo można się naciąć.

    > Wygląda na to, że masz zknocony termostat w tej lodowce.

    Możliwe... ale skoro włącza się, wyłacza, to jadę. Może jak przestanie
    działać, to pomyślę o nowym? Na razie działa. Usterka jest na tyle
    niewielka, a stabilna, że nie ma potrzeby naprawiać. Że gdzieś o stopień
    mocniej chłodzi?

    > Ty masz taką z kaloryferkiem na plecach czy przy podłodze? Kiedy ostatnia
    > do tej kratki dostałeś się, uchylając lodówkę w dwie osoby do 45' od pionu
    > i odkurzając kaloryferek dokladnie odkurzaczem z długą szczotką?

    Jest wciśnięta między szafkę a ścianę, ale od góry ma tyle miejsca, jak i z
    tyłu, że ma jak wymieniać powietrze, bo nawet nie włącza się tak często.
    To jest moja lodówka: https://www.google.pl/search?q=polar+246
    Jak ostatnio odchylałem, to trochę kurzu może było, prawie nic.