  • 21. Data: 2018-02-15 05:43:46
    Temat: Re: Systemy audio do anonomizacji głosu
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-15, JaNus <bez@adresu> wrote:

    > No chociażby to, co proponował ktoś powyżej:
    > wpierw proces VR (Voice Recognition) do postaci ASCII, a potem użycie
    > głosu syntetycznego, np. "Bernerd Ładysz", albo wręcz przeciwnie, jakiś

    Nikt nie użyje czegoś takiego do odbioru zeznań na sali sądowej, czy w
    dowolnej innej sytuacji, gdzie wierność przekładu jest czymś istotnym.

    --
    Marcin

  • 22. Data: 2018-02-15 07:49:42
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Feb 2018 02:13:18 +0100, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > Też o tym myślałem kilka razy jako były realizator studyjny :)

    Czyli podsumowując co chciałeś przekazać? Że ta anomizacja głosu to
    lipa, bo da się to odwrócic?
    Czy spotkałeś się lub słyszałeś o takim używanyn w tym celu
    urządzeniu, które tak w czasie rzeczywistym zmienia głos, że po
    próbie przywrócenia oryginalnego tonu to co słychać _nie_ jest głosem
    tej osoby tylko głosem syntetycznym, łudząco tylko przypominającym
    ludzki (np. Iwona)?

    --
    Marek

  • 23. Data: 2018-02-15 08:38:27
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-15, Marek <f...@f...com> wrote:

> [...]
    > próbie przywrócenia oryginalnego tonu to co słychać _nie_ jest głosem
    > tej osoby tylko głosem syntetycznym, łudząco tylko przypominającym

    A nie wystarczy jakaś kompresja stratna a potem odbudowanie pełnego
    zakresu częstotliwości, żeby brzmiało naturalniej?

    --
    Marcin

  • 24. Data: 2018-02-15 08:40:09
    Od: JaNus <bez@adresu>

    W dniu 2018-02-15 o 05:43, Marcin Debowski pisze:
    > Nikt nie użyje czegoś takiego do odbioru zeznań na sali sądowej, czy
    > w dowolnej innej sytuacji, gdzie wierność przekładu jest czymś
    > istotnym.

    To kwestia odpowiednich regulacji prawnych. Rozsądek każe stosować się
    do starej, jeszcze rzymskiej zasady:
    - jeśli coś jest konieczne, to _musi_ być też i _możliwe_!

  • 25. Data: 2018-02-15 08:59:21
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-15, JaNus <bez@adresu> wrote:

    > To kwestia odpowiednich regulacji prawnych. Rozsądek każe stosować się
    > do starej, jeszcze rzymskiej zasady:
    > - jeśli coś jest konieczne, to _musi_ być też i _możliwe_!

    Współczesna technologia nie daje wystarczających gwarancji, że
    automatyczne tłumaczenie głosu na tekst będzie wierne. Konieczne zaś nie
    jest bo można inaczej.

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2018-02-15 09:08:49
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Czyli podsumowując co chciałeś przekazać? Że ta anomizacja głosu to
    > lipa, bo da się to odwrócic?

    Bo ja wiem, czy lipa... Po prostu tak jak opisałem - stosowane są do
    tego normalne efekty audio, których używa się w celach muzycznych a nie
    "kryptograficznych". A z tego wynika to, że odwrócenie procesu w
    znacznym stopniu odtwarza pierwotne brzmienie głosu.

> [...]
    > oryginalnego tonu to co słychać _nie_ jest głosem tej osoby tylko głosem
    > syntetycznym, łudząco tylko przypominającym ludzki (np. Iwona)?

    Nie. Ja mam doświadczenie w realizacji studyjnej, tam się nie stosuje
    takich kosmicznych wynalazków.

    Generalnie nie ma to znaczenia, czy mówimy o urządzeniu fizycznym, czy
    jest to robione przez np. zestaw efektów programowych w jakimś systemie
    komputerowym. Zawsze może to działać "on fly" i zawsze używa się do tego
    - z tego co słyszę - zwyczajnych efektów "audio" w ich najprostszej wersji.

    Tak sobie myślę - co można by zrobić, żeby ten proces udoskonalić w
    miarę prosto ;

    można by zamiast pitch shiftera (czyli obniżania) zrobić coś nieco
    bardziej zniekształcającego sygnał - trzeba by poeksperymentować z
    różnymi modulatorami, phaserami i innymi cudawiankami - efektów tego
    typu jest od groma i ciut ciut. No ale - komu by się chciało bawić ?

    Ale też muszę powiedzieć, że czasem słyszę w takich programach głos
    zniekształcony z nieco większą starannością - choćby też zmianę
    częstotliwości kilka razy ( z różnym shiftem ) i potem zmieszanie.
    Dzięki temu już jest trudniej, bo pojedyńcze "odwrócenie" nie pomoże.

    Niezły skutek daje też vocoder ;

    https://www.youtube.com/watch?v=uXn1up-9D78

    ten efekt może całkowicie usunąć "intonację" głosu.

    Oczywiście - dziś można robić cuda na kiju. Można przecież wręcz zmienić
    głos (nawet bez zmiany wysokości) na inny. Taki "morphing".
    Nawet "zabawkowe" aplikacje robią to nienajgorzej :

    https://www.youtube.com/watch?v=CpVwl-FEzl4

    Skoro można sieć neuronową nauczyć mówić :

    https://www.youtube.com/watch?v=FsVSZpoUdSU
    albo
    https://www.youtube.com/watch?v=NG-LATBZNBs

    skoro można odtworzyć z audio całą postać :

    https://www.youtube.com/watch?v=9Yq67CjDqvw

    to można dziś na pewno zmienić całkiem autentycznie i nieodwracalnie
    głos starszego pana na głos młodej blondynki :) Albo mówić głosem
    znanego polityka. Choć na razie nie widziałem publicznie dostępnej
    aplikacji do tego. Ale też - w branży pro audio pracowałem kilkanaście
    lat temu (teraz to hobby), więc nie jestem na bieżąco.

  • 27. Data: 2018-02-15 09:42:40
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 15 Feb 2018 09:08:49 +0100, sundayman
    <s...@p...onet.pl> wrote:
    > to można dziś na pewno zmienić całkiem autentycznie i nieodwracalnie

    Tylko uwaga, przez nieodwracalnie rozumiemy gdy próba przywrócenia
    pierwotnego brzmienia daje nic więcej jak tylko inną wersję
    zniekształconego. Oczywiście można teoretycznie przyjąć, ze mogą
    być systemy dające przy próbie odtworzenia iluzję naturalnego ALE
    innego niż oryginał, ale jaki to by miało sens? Ktoś słusznie zwrócił
    uwagę, że wtedy jest ryzyko podobieństwa do kogoś "niewinnego".
    Jeśli jednak kancelaria Sejmu/komisja śledcza dysponuje takim
    sprzętem (zmieniającym po próbach przywrócenia w inny, naturalny) to
    jestem pod wrażeniem uzyskanego efektu, bo po przywróceniu
    oryginalnego tonu głos brzmi on naturalnie, nie da się poznać. że to
    sztuczną syntezą........

    --
    Marek

  • 28. Data: 2018-02-15 11:02:32
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2018-02-14 23:35, Marek wrote:
    (ciap)
    > robiłoby syntezę sztuczną, to obaj powinni brzmieć podobnie -nijak bez
    > cech indywidualnych głosu.

    ZTCP
    po obcięciu drastycznym pasma nastepuje utrata cech indywidualnych, głos
    zrozumiały jeszcze ale sztucznie brzmiacy...

    Włodek

  • 29. Data: 2018-02-15 11:05:20
    Od: SW3 <s...@p...fm.invalid>

    W dniu 15.02.2018 o 02:13 sundayman <s...@p...onet.pl> pisze:

    > Po prostu robiona jest np. analiza fouriera, potem poszczególne składowe
    > obniża się o daną wartość, składa spowrotem i voila.

    A gdyby tak każdą składową obniżyć lub podwyższyć o inną (losowo dobraną w
    jakimś zakresie) wartość, dodatkowo część składowych lekko przyciszyć a
    część podgłośnić, może część całkiem wyciąć? Taka operacja nie powinna być
    chyba odwracalna jeśli się nie zna poszczególnych przesunięć (a nie
    powinno się znać bo powinny być dobierane za każdym razem losowo i nie
    ujawniane).

    --
    SW3
    ----

  • 30. Data: 2018-02-15 11:17:18
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 14.02.2018 um 18:35 schrieb Marek:
> [...]
    > ABW w trybie anonimowym czyni ich głos był "zgrubiony" by nie można ich
    > było rozpoznać. Z ciekawości wrzuciłem próbkę takuego głosu do
    > popularnego softu do obróbki audio. Co to za anonimizacja, skoro
    > wystarczy podwyższyć ton o kilkanaście procent i już słuchać gościa "
    > normalnie"? Oczekiwałem, że ta anonimizacja wycina i zniekształca
    > nieliniowo tak bardzo, że nie da się uzyskać pierwotnego głosu.
    > Ktoś wie jakiego rodzaju urządzenia używa się do tych celów i czemu tak
    > banalnie można to obejść?? Czy ci biedni świadkowie zdają sobie z tego
    Można użyć vocodera z solidną kompresją. Zachowuje pierwotne cechy głosu
    rozmówcy, ale niekoniecznie jest to potem rozpoznawalne. Możesz się tym
    pobawić, są projekty open source, na przykład Codec 2 do zastosowań
    radioamatorskich.
    A w TV i serialach co prawda zmieniają głos, ale to tylko dla celów
    dramatycznych. Teksty są na ogół czytane przez lektorów.

    Waldek