  • 11. Data: 2017-07-25 17:34:57
    Temat: Re: Terminal LNG
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 25 lipca 2017 21:20:43 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...

    > Na razie, to ten gazoport uniezaleznia nas od jednego dostawcy.
    > A to chyba dobrze ? Rosjanom ponoc juz zmiekla rura :-)
    >
    > Wiec raczej powinienes pytac na co powinna byc kolejna duza
    > elektrownia - na wegiel, na gaz, na uran, na wiatr czy na Slonce ...

    Już o tym tu pisałem: na prąd. My potrzbujemy magazynów energii, tak żeby
    nieregularne źródła miały sens. Wtedy wybór jest większy.

    > Mozemy tez rozwijac technologie glebokich wiercen, a co - sami sobie
    > zrobmy platforme i ustawmy gdzies hen daleko, i miejmy wlasny gaz spod
    > oceanu.
    > Albo kupmy troche akcji swiatowych karteli i bezczelnie dojmy innych
    > :-)

    Sami zmajstrujmy taki kartel.

  • 12. Data: 2017-07-25 18:10:48
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Konrad Anikiel" napisał w wiadomości

    >Już o tym tu pisałem: na prąd. My potrzbujemy magazynów energii, tak
    >żeby nieregularne źródła miały sens. Wtedy wybór jest większy.

    No coz, patrze sie na te wiatraki stojace w kraju, stojace ... nie
    wiem czy magazyn sprawe rozwiaze...

    >Sami zmajstrujmy taki kartel.

    W zasadzie jestem za, ale czy nas stac na utrzymanie choc 2
    lotniskowcow, zeby moc demokracje wprowadzac ? :-)

    J.

  • 13. Data: 2017-07-25 18:22:27
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu wtorek, 25 lipca 2017 20:57:29 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

    >Nie, pomiędzy tymi ogromnymi, betonowymi zbiornikami a moim
    >wymiennikiem jest tylko zawór.
    >Nie wiem jak to jest zaprojektowane, ale widać jakoś tak, że BOG
    >odbiera ciepło z nagrzanego słońcem betonu.
    >A beton pomalowali na jakiś taki zielony kolor, bez sensu.
    >Nie wiem ile tam dzisiaj było, ale powietrze miało coś pod 40C, a
    >powierzchni nierdzewnej stali lepiej było nie dotykać gołą dłonią bo
    >była fest gorąca.

    Nadal bez zmian.
    Jesli w zbiorniku jest LNG, to temperatura tam jest miedzy -162 a -81
    C.
    I tyle ma gaz parujacy.

    Jesli do wymiennika dociera +60, to znaczy, ze w rurze sie o tyle
    podgrzewa.

    Ale tak patrze na jakies dwa schematy
    https://www.chiyoda-corp.com/technology/en/lng/bog.h
    tml

    ... i nie rozumiem. Chca gaz chlodzic oddajac cieplo do zbiornika ?
    Gdzie tu sens, gdzie logika ?

    J.

  • 14. Data: 2017-07-25 19:10:58
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    .pl...
    W dniu 2017-07-25 o 16:00, WM pisze:
> [...]
    AAAAAACGA/q8yZ0x0QHCw/s1600/methane+-+Ts.png

    >Jeżeli ciekły metan zamkniemy w szczelnym wytrzymałym naczyniu i
    >zaczniemy podgrzewać to będzie wtedy przemiana izochoryczna oznaczona
    >na wykresie TS zieloną linią.

    Tych wykresow nigdy nie rozumialem, i nadal nie rozumiem :-)

    Metan ciekly jak rozumiem z pewna zawartoscia pary nad nim, bo inaczej
    rozne v nie mialyby sensu.
    zielona 0.01 m^3/kg to 100kg/m^3 ... sporo tego pustego miejsca w
    zbiorniku, skoro normalna gestosc LNG wynosi ok 450kg/m^3.

    Da sie z tego wykresu odczytac jaka jest gestosc LNG przy -82C,
    a jaka gestosc gazu przy 50, 100 i 200 bar w temperaturach
    powiedzmy -80, -40 i - 0 C ?

    Widze - pytam poza zakresem, ale bardzo mnie interesuje czemu z
    szacunkow wychodzi mi 100 krotna kompresja, a powinna 1000 krotna.

    [oczywiscie wiem czemu - szacunki do d* :-)]

    J.

  • 15. Data: 2017-07-25 20:28:52
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-25 o 19:10, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Widze - pytam poza zakresem, ale bardzo mnie interesuje czemu z
    > szacunkow wychodzi mi 100 krotna kompresja, a powinna 1000 krotna.

    Powiedzmy, że w zbiorniku o ciśnieniu 1bar jest metan w temperaturze
    -162C i składzie około 92% cieczy i 8% gazu (wartość suchości czynnika
    na wykresie to x).
    Z wykresu odczytujemy objętość właściwą v=0,025 m^3/kg i nie zmieniając
    objętości i masy dostarczamy ciepło (izochorycznie).
    Poruszamy się przeto na wykresie po zielonej linii v=0,025 m^3/kg.
    Po dojściu do temperatury ok. -102C i ciśnienia ok. 24bary następuje
    całkowite odparowanie.
    Po osiągnięciu -82C czynnik nie zmieniając gęstości ma jakieś 32bary.

    WM

  • 16. Data: 2017-07-25 21:00:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...
    >>> http://1.bp.blogspot.com/-EWotFeUjU8I/TzQ4SG9oArI/AA
    AAAAAACGA/q8yZ0x0QHCw/s1600/methane+-+Ts.png
    [...]
> [...]

    >zmieniając objętości i masy dostarczamy ciepło (izochorycznie).
    >Poruszamy się przeto na wykresie po zielonej linii v=0,025 m^3/kg.

    Ale to jest 40kg/m^3. 1/10 gestosci LNG.
    Czyli w pojemniku jest 10% cieczy i 90% gazu/pary - objetosciowo.

    Znaczy sie, ze te Twoje % suchosci to chyba wagowe.

    >Po dojściu do temperatury ok. -102C i ciśnienia ok. 24bary następuje
    >całkowite odparowanie.

    Mnie by interesowaly parametry w poblizu punktu krytycznego.
    Cisnienie znam, ale jaka gestosc ma ciecz ?
    -82C i 46 bar ... gestosc ma odpowiadac gestosci fazy gazowej, to
    chyba nam sie powiekszyla objetosc cieczy sporo.

    >Po osiągnięciu -82C czynnik nie zmieniając gęstości ma jakieś 32bary.

    Tylko mnie interesuje jakie cisnienie uzyska litr cieklego
    metanu -162C po podgrzaniu do 20C w litrowym pojemniku.
    W zasadzie to wiem, patrzac na gestosc cieczy i gazu powinno wyjsc z
    1000 bar.

    Ale po drodze rozsadzi ten pojemnik, jesli objetosc cieczy rosnie 3-4
    razy przy -82C :-)

    J.

  • 17. Data: 2017-07-25 21:48:26
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-25 o 21:00, J.F. pisze:
> [...]
    > 1000 bar.
    >
    > Ale po drodze rozsadzi ten pojemnik, jesli objetosc cieczy rosnie 3-4

    Tu masz definicję x:
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Stopie%C5%84_sucho%C5%
    9Bci_pary

    Jeżeli objętość naczynia się nie zmienia i jest ono szczelne, to
    wewnątrz jest ta sama masa czynnika (niezależnie od ciśnienia i
    temperatury).
    Zmieniają się tylko proporcje fazy ciekłej do gazowej (bo muszą być one
    w równowadze termodynamicznej).
    Mieszanka pary mokrej i cieczy ma więc stałą gęstość właściwą.
    Dlatego znajdź właściwą zieloną linię wykresu i jadąc nią odczytuj po
    drodze inne potrzebne Ci parametry.

    WM

  • 18. Data: 2017-07-26 09:20:15
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Tue, 25 Jul 2017 21:48:26 +0200, WM napisał(a):
    AAAAAACGA/q8yZ0x0QHCw/s1600/methane+-+Ts.png

    > Tu masz definicję x:
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Stopie%C5%84_sucho%C5%
    9Bci_pary

    Masowo.
    Czyli mamy np 92% cieczy, a objetosciowo - pary 90%.
    Tak sie zbiornikow nie robi, za duzo by sie marnowalo :-)

> [...]
    > w równowadze termodynamicznej).
    > Mieszanka pary mokrej i cieczy ma więc stałą gęstość właściwą.

    Tylko chodzi mi o to, ze gdzies w tym podgrzewaniu rosnie istotnie
    objetosc cieczy.

    > Dlatego znajdź właściwą zieloną linię wykresu i jadąc nią odczytuj po
    > drodze inne potrzebne Ci parametry.

    Najblizej punktu krytycznego przechodzi linia 0.01m3/kg.
    A to raptem 100kg/m3, czyli 1/4 gestosci zimnego LNG.

    Chodzi mo o to, ze bierzemy 1m3 metanu w warunkach normalnych,
    sprezamy izotermicznie do 46 bar - z grubsza liczac powinno sie zrobic
    20 litrow.
    Teraz chlodzimy do -81C izobarycznie - znow zgrubsza liczac powinna
    objetosc spasc 1.5x, czyli 13 L.

    A to parametry bliskie punktu krytycznego, czyli gaz moze sie zaraz
    skroplic, nie zmieniajac przy tym objetosci - bo gestosc gazu
    krytycznego jest rowna gestosci cieczy.

    A po schlodzeniu do -162 objetosc cieczy spada do ~1 L.
    Duza zmiana, i ciekaw jestem co zawiodlo - szacunki powyzszego
    sprezania? Metan w pkt krytycznym to raczej nie jest gaz doskonaly.
    Czy ciekly metan w -82C ma jednak istotnie mniejsza gestosc ?

    Woda w temperaturze krytycznej tez ma gestosc 0.32g/cm3 - 1/3 tej
    normalnej.
    O, mam dane metanu - 0.162 g/cm3, tez ok 1/3.

    Czyli szacunek sprezania pomylil sie ok trzykrotnie, ale ciecz tez ok
    3 razy wieksza objetos ma niz przy -162C, i razem wyjdzie brakujace
    10x.

    J.

  • 19. Data: 2017-07-26 10:59:20
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2017-07-26 o 09:20, J.F. pisze:
    9Bci_pary

    > Masowo.
    > Czyli mamy np 92% cieczy, a objetosciowo - pary 90%.
    > Tak sie zbiornikow nie robi, za duzo by sie marnowalo :-)

    Para w zbiorniku cieczy jest tylko poduszką bezpieczeństwa.
    Nie może ona być zbyt mała bo nie skompensuje wahań ciśnienia.

    > Tylko chodzi mi o to, ze gdzies w tym podgrzewaniu rosnie istotnie
    > objetosc cieczy.

    Jest odwrotnie, przy podgrzewaniu (w zamkniętej objętości) rośnie
    stopień suchości, czyli więcej jest pary nasyconej w mieszaninie.
    Dla stopnia suchości x=1 mamy samą parę nasyconą.

    > Najblizej punktu krytycznego przechodzi linia 0.01m3/kg.
    > A to raptem 100kg/m3, czyli 1/4 gestosci zimnego LNG.

    Chciałem pokazać co się dzieje (tendencje) na dostępnym wykresie.
    Chcesz to poszukaj dokładniejszego wykresu.

> [...]
    >
    > Czyli szacunek sprezania pomylil sie ok trzykrotnie, ale ciecz tez ok
    > 3 razy wieksza objetos ma niz przy -162C, i razem wyjdzie brakujace

    Traktujesz gaz w pobliżu linii przemiany fazowej jako gaz doskonały, a
    tego nie wolno robić.

    WM

  • 20. Data: 2017-07-26 12:32:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]

    >stopień suchości, czyli więcej jest pary nasyconej w mieszaninie.
    >Dla stopnia suchości x=1 mamy samą parę nasyconą.

    No ale widzisz dane - 1 L cieklego metanu o temperaturze -162C, po
    podgrzaniu do -82C zajmie 3L .
    I w naczyniu 2 L sie nie zmiesci.
    Linia najblizsza jest dla wypelnienia rzedu 1/4 - i wtedy juz moze byc
    jak piszesz.

    Nawiasem mowiac, kiedys to liczylem dla CO2, i mi wyszlo, ze wystarczy
    ok 20% wolnego zostawic.
    Istotne bylo to, ze ciecz odparowywala, wiec bylo jej coraz mniej
    masowo, nawet jesli gestosc spadala, to objetosc niekoniecznie.
    Ale musze odszukac te obliczenia, bo cos mi sie tu nie zgadza, skoro i
    plynne CO2 tak puchnie.

    >Traktujesz gaz w pobliżu linii przemiany fazowej jako gaz doskonały,
    >a tego nie wolno robić.

    Zdaje sobie z tego sprawe
    Dlatego chcialem lepsze dane, dzieki za wykres, ale nie moglem sie tam
    doszukac czego chcialem.

    J.