  • 11. Data: 2014-08-25 21:58:00
    Temat: Re: Uziom... maty antystatycznej?
    Od: EdiM <e...@p...onet.pl>

    W dniu 2014-08-25 21:18, Bogdan Ryszkiewicz pisze:> A że się podepnę..
    jak najlepiej (do czego) podłączyć matę/opaskę ESD?
    > Nie ma przewodów ochronnych. Pod przewód zerowy? Przez jakiś rezystor?

    Mata ESD czy opaska mają w kablu (oryginalnym) rezystor bodajże 1Mohm.
    Myślę że przy takiej rezystancji śmiało można podpinać do przewodu
    neutralnego.
    EdiM

  • 12. Data: 2014-08-25 22:08:38
    Temat: Re: Uziom
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 25 Aug 2014 21:41:38 +0200, Maks napisał(a):

    > Jak ktoś będzie przechodził przez ten teren to go czasem nie dziabnie?

    Spoko, nie dziabnie. Oczywiście, pomiarowiec musi sam zadbać o swoje
    bezpieczeństwo myśląc co i jak robi.
    --
    Jacek

  • 13. Data: 2014-08-26 00:42:32
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Bogdan Ryszkiewicz napisał:
    > A że się podepnę.. jak najlepiej (do czego) podłączyć matę/opaskę ESD?
    > Nie ma przewodów ochronnych. Pod przewód zerowy? Przez jakiś rezystor?

    1M
    przy czym opaska powinna mieś swój opornik w kablu.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 14. Data: 2014-08-26 18:14:33
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-08-25 19:58:00 +0000, EdiM said:

> [...]

    > 1M
    > przy czym opaska powinna mieś swój opornik w kablu.

    Czyli jak to powinno wyglądać? Napa do maty, z tej napy kabel do
    gniazdka do przewodu neutralnego przez rezystor 1M? A w kablu do opaski
    jeszcze jeden rezystor 1M?

  • 15. Data: 2014-08-26 18:37:51
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-08-26 16:14:33 +0000, Bogdan Ryszkiewicz said:

    > Czyli jak to powinno wyglądać? Napa do maty, z tej napy kabel do
    > gniazdka do przewodu neutralnego przez rezystor 1M? A w kablu do opaski
    > jeszcze jeden rezystor 1M?

    No i ta opaska to do tej samej napy można/trzeba?

  • 16. Data: 2014-08-26 23:31:22
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    > Czyli jak to powinno wyglądać? Napa do maty, z tej napy kabel do
    > gniazdka do przewodu neutralnego przez rezystor 1M? A w kablu do opaski
    > jeszcze jeden rezystor 1M?

    Tak, rezystancja do celów ESD powinna zawierać się między 1 a 5Mohm, w
    robocie mam tak że opaska indywidualna z własnym opornikiem 1M jest
    wpinana w listwę uziemiającą z dodatkowym 1M do bolca uziemiającego
    najbliższego gniazdka. Mata przez 1M idzie do tej samej listwy ale już
    "przed" opornikiem listwy.

  • 17. Data: 2014-08-26 23:34:06
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Bogdan Ryszkiewicz napisał:
    [..]
    > No i ta opaska to do tej samej napy można/trzeba?

    Można, nie trzeba. Chodzi o "łagodne" odprowadzenie potencjału. Nasze
    maty mają swoje zapinki do których też można podpiąć kabel opaski.

  • 18. Data: 2014-08-31 00:54:17
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    AlexY <a...@i...pl> wrote:

    > Można, nie trzeba. Chodzi o "łagodne" odprowadzenie potencjału.

    Czemu łagodnie go odprowadzać - żeby prąd nie pieprznął po łapie,
    czy ma to jakieś uzasadnienie elektryczne?

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 19. Data: 2014-08-31 03:27:55
    Od: Zachariasz Dorożyński <k...@g...com>

    W dniu niedziela, 31 sierpnia 2014 00:54:17 UTC+2 użytkownik Gof napisał:

    > Czemu �agodnie go odprowadza� - �eby pr�d nie pieprzn�� po �apie,
    >
    > czy ma to jakieďż˝ uzasadnienie elektryczne?
    >

    > --
    >
    > SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    >
    > http://www.chmurka.net/

    ma uzasadnienie elektryczne. Jak jesteś uziemiony przez 1 megaoma to włożenie
    gwoździa mokrą ręką do gniazdka nie jest groźne. Słowo "łagodne" nie jest tu
    najszczęśliwsze. Przy elektrostatyce i bardzo małej wydajności prądowej wyładowania 1
    megaom zachowa się jak kawałek drutu. Jak by ktoś chciał samodzielnie zrobić taką
    opaskę to należy użyć minimum dwóch rezystorów wysoko napięciowych połączonych
    szeregowo. Nie ze względu że elektrostatyka je przebije ale jako zabezpieczenie
    najgorszego przypadku jaki może wystąpić, czyli porażenia z sieci.

  • 20. Data: 2014-08-31 09:50:40
    Od: uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-08-24 19:53, Gof pisze:
> [...]
    >
    > Teraz... jak to zmierzyć bez specjalnego miernika do tego celu? Zmierzyłem
    > jedynie napięcie między tym uziomem a zerem (0.7 - 1.3V) i prąd zwarciowy
    > od zera do uziomu (przy 1.3V jest 3.58mA), ale pewnie to niewiele mówi...
    > rezystancji z tego nawet nie ma co wyliczać, bo to pewnie da rezystancję
    > całej pętli (od punktu uziemienia N, przez cały N, po ten uziom i przez
    > ziemię z powrotem)...
    >
    > Czytam o tym trochę, ale póki co mam mętlik, a chcę to zrobić tak, żeby
    > było bezpieczniej niż jest teraz, a nie mniej bezpiecznie...

    Źle zrozumiałeś zapis w instrukcji obsługi komputera, która brzmiała:
    "obudowę komputera należy uziemić" :)
    Teraz poważniej: co chciałeś uzyskać zakopując tą obudowę?
    Bo z całą pewnością nie spełni ona zadania uziomu.
    Po pierwsze, blacha lakierowana.
    Po drugie, zbyt cienka i szybko ją zeżre korozja.
    Po trzecie cyna nie nadaje się do wykonania takiego połączenia, ponieważ
    w bardzo niskich temperaturach zmienia swoją postać alotropową na tzw.
    cynę szarą, która jest szarym proszkiem.