  • 21. Data: 2014-08-31 11:12:31
    Temat: Re: Uziom... maty antystatycznej?
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Gof napisał:

    > Czemu łagodnie go odprowadzać - żeby prąd nie pieprznął po łapie,
    > czy ma to jakieś uzasadnienie elektryczne?

    Żeby zmniejszyć prąd podczas odprowadzania ładunku dzięki czemu moc
    wydzielona na zabezpieczonym w ten sposób elemencie będzie zbyt mała by
    uszkodzić półprzewodnik. Cały czas mowa o zabezpieczeniu ESD, czyli
    elektrostatyka wywołana np wełnianym sweterkiem, zabezpieczenia
    przeciwporażeniowe to inna działka.

    --
    AlexY
    http://www.pg.gda.pl/~agatek/netq.html

  • 22. Data: 2014-08-31 23:37:52
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik AlexY napisał:

> [...]
    > uszkodzić półprzewodnik. Cały czas mowa o zabezpieczeniu ESD, czyli
    > elektrostatyka wywołana np wełnianym sweterkiem, zabezpieczenia

    Ale nadal powiązana z problemem tej maty/opaski. Bo przepisy dotyczące
    ochrony przeciwporażeniowej wymagają pewnych minimalnych rezystancji
    pomiędzy stanowiskiem roboczym a ziemią - i megaom - dwa megaomy
    spełniają jednocześnie postulat łagodnego rozładowania bieżąco
    generowanych ładunków elektrostatycznych, minimalnej mocy rozładowania
    zgromadzonych ładunków elektrostatycznych a także kryterium maksymalnego
    prądu upływu pomiędzy siecią zasilającą a ziemią (dla człowieka
    przyjmuje się, i jest to oszacowanie najgorszego przypadku, prąd 30 mA -
    tyle powinien wytrzymać zawałowiec na linii ręka - noga po skosie, przez
    megaom tyle nie ma szans popłynąć).

    Tak więc - wilk syty i owca cała.

    --
    Darek

  • 23. Data: 2014-08-31 23:45:27
    Temat: Re: Uziom
    Od: "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl>

    Użytkownik uzytkownik napisał:

    > Źle zrozumiałeś zapis w instrukcji obsługi komputera, która brzmiała:
    > "obudowę komputera należy uziemić" :)
    > Teraz poważniej: co chciałeś uzyskać zakopując tą obudowę?
    > Bo z całą pewnością nie spełni ona zadania uziomu.
    > Po pierwsze, blacha lakierowana.
    > Po drugie, zbyt cienka i szybko ją zeżre korozja.
    > Po trzecie cyna nie nadaje się do wykonania takiego połączenia, ponieważ
    > w bardzo niskich temperaturach zmienia swoją postać alotropową na tzw.
    > cynę szarą, która jest szarym proszkiem.

    Jak się nie zastosował do dyrektywy RoHS (a ja mam dwie różne lutownice
    - normalna i RoHS, piec watów różnicy w mocy robi kolosalna różnicę - ta
    o mocy 25 W nie topi jak trzeba lutu bezołowiowego, ta o mocy 30 W pali
    lut ołowiowy...) to cyna szara nie jest dla niego problemem.

    Gorzej z grubością blachy - w gruncie kwaśnym blacha peceta starczy na
    nie więcej jak pięć lat (optymistycznie oceniając...)

  • 24. Data: 2014-09-01 14:32:12
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    "Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> wrote:

    > Jak się nie zastosował do dyrektywy RoHS

    Nie zastosował :)

    > Gorzej z grubością blachy - w gruncie kwaśnym blacha peceta starczy na
    > nie więcej jak pięć lat (optymistycznie oceniając...)

    Za 5 lat już mnie tam nie będzie... ale planuję zrobić uziom tak, jak
    pisaliście tu na grupie, czyli wbijając szpilki.

    --
    SELECT finger FROM hand WHERE id = 3;
    http://www.chmurka.net/

  • 25. Data: 2014-09-01 23:34:18
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-08-26 21:31:22 +0000, AlexY said:

    > Tak, rezystancja do celów ESD powinna zawierać się między 1 a 5Mohm,

    OK - A to jakieś specjalne rezystory są? ,,Wysokonapięciowe" czy po
    prostu ,,normalne"? I jakiej mocy?

    > w robocie mam tak że opaska indywidualna z własnym opornikiem 1M jest
    > wpinana w listwę uziemiającą z dodatkowym 1M do bolca uziemiającego
    > najbliższego gniazdka. Mata przez 1M idzie do tej samej listwy ale już
    > "przed" opornikiem listwy.

    Czy dobrze rozumiem, że opaska idzie przez dwa razy 1M (jeden własny a
    drugi z listwy) a mata tylko przez jeden (własny bo ,,przed" tym od
    listwy) ?

  • 26. Data: 2014-09-01 23:36:15
    Od: Bogdan Ryszkiewicz <b...@w...pl>

    On 2014-08-26 21:34:06 +0000, AlexY said:

    > Użytkownik Bogdan Ryszkiewicz napisał:
    > [..]
    >
    > Można, nie trzeba. Chodzi o "łagodne" odprowadzenie potencjału. Nasze
    > maty mają swoje zapinki do których też można podpiąć kabel opaski.

    Nasze tzn. że produkujecie czy używacie?

  • 27. Data: 2014-09-02 19:11:45
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    Użytkownik Bogdan Ryszkiewicz napisał:
    > On 2014-08-26 21:31:22 +0000, AlexY said:
    [..]

    > OK - A to jakieś specjalne rezystory są? ,,Wysokonapięciowe" czy po
    > prostu ,,normalne"? I jakiej mocy?

    Jakie one są konkretnie to nie wiem, nie produkuję tego tylko używam,
    przyjrzę im się jutro dokładniej ale wyglądają na zwykłe węglowe 1W.

    > Czy dobrze rozumiem, że opaska idzie przez dwa razy 1M (jeden własny a
    > drugi z listwy) a mata tylko przez jeden (własny bo ,,przed" tym od
    > listwy) ?

    Tak, przy czym mata sama z siebie jest jakąś tam rezystancją.

  • 28. Data: 2014-09-02 19:12:33
    Od: AlexY <a...@i...pl>

    > Nasze tzn. że produkujecie czy używacie?

    Używamy.

  • 29. Data: 2014-09-20 12:44:21
    Od: g...@s...invalid (Gof)

    Dariusz K. Ładziak" <d...@n...pl> wrote:

    > Pomiędzy uziom a kołek pomiarowy wbity w ziemię (co najmniej pół metra
    > pręta metalowego) w odległości nie mniejszej jak 25 m od uziomu włączamy
    > źródło prądu - może nie 230 V ale te 24 V by się zdały.

    Hej,

    Temat na troche odlozylem, ale teraz do niego wracam. Sasiad wbil 15
    ocynkowanych ceownikow po ok. 1-1.5m kazdy, wiec podlaczylem sie do
    nich i bede chcial to zmierzyc. Stad pytania:

    Rozumiem ze rezystancja przewodow laczacych te kolki pomiarowe nie ma
    znaczenia, bo mierzony jest jedynie spadek na samym uziomie, ale czy
    rezystancja uziomu, zrobionego z tego pierwszego, pradowego kolka, nie
    zwiekszy odczytanej wartosci?

    Odpuscilem tego peceta.

  • 30. Data: 2014-09-20 20:59:39
    Od: Uzytkownik <a...@s...pl>

    W dniu 2014-09-20 12:44, Gof pisze:

> [...]
    > znaczenia, bo mierzony jest jedynie spadek na samym uziomie, ale czy
    > rezystancja uziomu, zrobionego z tego pierwszego, pradowego kolka, nie

    Wybacz, ale osobiście radzę Ci, abyś sobie odpuścił także to, a
    wykonanie ochrony zlecił elektrykowi, który ma o tym pojęcie.
    Wbrew pozorom wykonanie skutecznej i prawidłowej ochrony nie jest
    zadaniem prostym i łatwym.
    Napisałeś na początku, że w domu jest instalacja 2-przewodowa.
    Po pierwsze co chcesz dalej zrobić z tym uziomem? Gdzie go chcesz
    podłączyć, do czego?
    Wymieniasz tą instalację na 3-przewodową?
    Najpierw musisz wiedzieć z jakim typem sieci zasilającej masz do
    czynienia, bo od tego zależy w jaki sposób wolno ci wykorzystać ten
    uziom oraz jaką oporność uziomu musisz uzyskać, aby spełnić skuteczność
    ochrony. Inaczej wygląda ochrona w układzie TT i w TN, a jeszcze inaczej
    w IT.
    Przy czym w przypadku sieci TN mamy do czynienia z TN-C lub TN-S i tu
    też są różnice.
    Sam uziom to jeszcze nie wszystko. Trzeba wykonać układ ochronny.
    Często na wsiach sieci posiadają układ TT. Uziemianie w tym przypadku
    przewodu neutralnego może nieść większe zagrożenie zarówno
    bezpieczeństwa dla ludzi oraz instalacji niż pozostawienie tej
    instalacji bez tego uziemienia.
    Aby instalacja była bezpieczna musisz znać układ danej sieci i wiedzieć
    co możesz wykonać i dlaczego.

    Ponadto wymagana oporność uziemienia zależy od wartości i charakterystyk
    zabezpieczeń, a do wyników należy uwzględnić jeszcze odpowiednie
    współczynniki korekcyjne, które zależą od rodzaju uziomu oraz gruntu.
    Sam pomiar uziemienia jest dość trudny, gdyż prawidłowy wynik to nie
    tylko efekt posiadania dobrego przyrządu, ale przede wszystkim wiedzy i
    doświadczenia w wykonywaniu takich pomiarów. Sam pomiar można wykonać
    metodą techniczną przy pomocy dwóch przyrządów (woltomierza i
    amperomierza) oraz źródła zasilania, ale tu trzeba wiedzieć jak należy
    wykonać taki pomiar i jak dokonać obliczeń.
    Wbijanie uziomów na głębokość 1-1,5m jest lekkim nieporozumieniem,
    ponieważ na tej głębokości zazwyczaj dość mocno zmienia się wilgotność
    gleby, a tym samym i jej rezystywności, co może powodować, że w pewnych
    okresach roku uziom nie będzie spełniał swojego zadania. Na takich
    głębokościach to się wykonuje tylko uziomy poziome z bednarki w formie
    tzw. otoku. Dzięki takiej bednarce powierzchnia kontaktu z gruntem jest
    bardzo duża, ale i tak bywa, że trzeba się jeszcze wspomóc kilkoma
    dodatkowymi sondami pionowymi wbitymi na głębokość 5 i więcej metrów,
    aby uzyskać prawidłową oporność uziomu.
    Wstępna znajomość rodzaju gruntu pozwala oszacować jaki rodzaj uziomu
    będzie lepszy i jaki rodzaj ochrony zastosować.

    Napisz może najpierw jaki masz układ sieci, jaki rodzaj gruntu i co
    chcesz dalej zrobić z tym uziemieniem, bo póki co to sprawiasz wrażenie
    niewidomego, któremu zamarzyło się malowanie pejzaży :)