  • 11. Data: 2016-05-20 13:59:26
    Temat: Re: Wykrywanie urządzeń w RWD. Ile cali ma cal?
    Od: "tomek" <s...@w...xxx.pl>

    Użytkownik "Marek" <p...@s...com> napisał w wiadomości
    news:nhmi4u$85p$1@news.icm.edu.pl...

    > Hmmm... niekoniecznie tak. Jeśli miałbym podane dpi ekranu to
    > jednoznacznie wiedziałbym, że aby czcionka była czytelna, to musi mieć X
    > pikseli. Np. przy ekranie 96 dpi czcionka 12px będzie wyglądała tak samo
    > jak na urządzeniu mobilnym o 180 dpi przy 24px. Przelicznik jest banalnie
    > prosty. Nie muszę dbać o fizyczne rozmiary urządzenia.

    Chyba za mocno kombiunujesz.
    Ci co używają np bootstrapa po prostu używaja i nie zastanawiają się jak to
    działa.

    Pod Androidem jest tak że dla 160dpi 1px fizyczny = 1px logiczny.

    Każdy telefon ma swój przelicznik: 1x, 1.5x, 2x, 2.5x, 3x itd (zaokrąglane
    do 0.5)
    (jak ktos troche programował pod Androida to wie o co chodzi)

    Jak dasz na stronie czcionke 12px to z grubsza na każdym telefonie czy
    tablecie
    będzie wyglądało podobnie - przeglądarka sama to przeskaluje do fizycznych
    np 48px (na telefonie o dużej gęstości 4x)

  • 12. Data: 2016-05-20 18:36:22
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 20 May 2016 10:33:24 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > jak na urządzeniu mobilnym o 180 dpi przy 24px. Przelicznik jest
    > banalnie prosty. Nie muszę dbać o fizyczne rozmiary urządzenia.

    A teraz piszesz po prostu "12px" i wiesz +/- jakiej wielkości będzie
    czcionka, więc jaka to różnica? Reszta to zmartwienie przeglądarki.

    > Ponadto to ujednolicenie jest dość słabe kiedy niemalże ta sama
    > rozdzielczość dpi na iPhonie to 320px a na jakimś Androidzie 419px.

    I co by się zmieniło, gdybyś miał dokładne wymiary ekranu? Wyświetlasz
    stronę internetową, a nie rysunki CAD. To nie to medium.

    > Ja nie o tym mówię. W desktopach rozmiar pixelowy przeglądarki jest 1:1
    > przekazywany. Zarówno CSS jak i JS "wiedzą" ile dokładnie mamy px.
    > Możemy zatem budować media w oparciu o zakresy pixelowe bardzo
    > precyzyjnie. W mobilnych px nie jest px lecz abstrakcyjną jednostką, w
    > dodatku różną w różnych urządzeniach. No i o tym mówię.

    Chciałbyś, żeby było tak prosto. Na Retinie też masz inne piksele w CSS,
    niż fizyczne.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 13. Data: 2016-05-20 22:18:01
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-05-20 o 18:36, Borys Pogoreło pisze:
    > I co by się zmieniło, gdybyś miał dokładne wymiary ekranu? Wyświetlasz
    > stronę internetową, a nie rysunki CAD. To nie to medium.

    No jak nie jak tak ;)

    https://play.google.com/store/apps/details?id=com.au
    todesk.autocadws

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 14. Data: 2016-05-20 22:46:36
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 20 May 2016 22:18:01 +0200, Kviat napisał(a):

    > No jak nie jak tak ;)
    > https://play.google.com/store/apps/details?id=com.au
    todesk.autocadws

    Ale to jest natywna apka, a tam masz więcej jednostek do dyspozycji niż w
    CSS. Podejrzewam też, że tamtejsze np. milimetry odpowiadają prawdzie
    (przynajmniej tak wynika z tabelek, do których właśnie zajrzałem). Pisząc o
    medium miałem na myśli to, że dla strony internetowej fizyczne centymetry
    nie maja większego znaczenia.

    W przeglądarkach cyrk był zawsze i będzie, ja sie przyzwyczaiłem. Marek
    dopiero odkrywa nowe obszary tego bałaganu ;)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 15. Data: 2016-05-21 14:27:10
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-05-20 o 22:46, Borys Pogoreło pisze:

    todesk.autocadws

    > Ale to jest natywna apka,

    https://sharecad.org/pl
    Przed chwilą dla testów wczytałem rysunek dwg i działa to całkiem sprawnie.

> [...]
    > medium miałem na myśli to, że dla strony internetowej fizyczne centymetry

    To tak jak w CAD. W sensie wyświetlania rysunku na monitorze.
    Rysunek w skali 1:1 (cali, mm, cm...) ma sens na papierze i tak się
    zastanawiałem dlaczego Marek potrzebuje wyświetlić kwadrat 1 cal x 1 cal
    na wyświetlaczu? User zrobi zoom i po zawodach...
    Na dużym monitorze fajnie jest wyświetlić sobie kartkę A4 w skali 1:1 i
    zobaczyć przed wydrukiem jak to wygląda. Na małym wyświetlaczu też się
    da, ale zobaczy się tylko kawałek kartki... lub przeskaluje tak, aby się
    zmieściła na wyświetlaczu.
    Więc istotne jest to, żeby to był kwadrat, a reszta to kwestia
    skalowania tylko. I oczywiście proporcji pozostałych elementów.

    Może robi jakąś mobilną miarkę żeby zmierzyć długość sznurka
    przykładając go do wyświetlacza nie mając pod ręką linijki, a smartfona
    przecież każdy ma zawsze i wszędzie ;)

    > W przeglądarkach cyrk był zawsze i będzie, ja sie przyzwyczaiłem. Marek
    > dopiero odkrywa nowe obszary tego bałaganu ;)

    Będzie trochę OT (i tak na grupie pusto), ale skoro już wspomniałeś o
    cadzie w kontekście przeglądarek...
    Jakiś czas temu próbowałem się pobawić WebGL do wyświetlania projektów
    3D cad w przeglądarce, ale okazało się, że nie jest mi to aż tak bardzo
    potrzebne jak myślałem :) żeby tak dużo czasu marnować na pokonywanie
    takich dziwnych problemów. W niektórych urządzeniach działało, w
    niektórych tak sobie, łącznie z zawieszaniem przeglądarki. Może coś się
    poprawiło w tym temacie od tamtego czasu, nie śledziłem ostatnio.
    Ludzie nawet całkiem fajne rzeczy w tym robią, np.
    http://planetoweb.net/app/
    http://www.webgl-publisher.com/MobileSample.html
    Ale dopóki nie będę miał pewności, że to będzie chodzić tak jak oczekuję
    na każdej przeglądarce, to na razie pomysł czeka z realizacją na rozwój
    sytuacji :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 16. Data: 2016-05-22 00:46:41
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 21 May 2016 14:27:10 +0200, Kviat napisał(a):

    > https://sharecad.org/pl
    > Przed chwilą dla testów wczytałem rysunek dwg i działa to całkiem sprawnie.

    A udało im się jakoś zrobić ten "cal fizyczny"? Na upartego można mieć bazę
    urządzeń i skalować, w tak niszowych zastosowaniach to się może sprawdzić.

> [...]
    > zastanawiałem dlaczego Marek potrzebuje wyświetlić kwadrat 1 cal x 1 cal
    > na wyświetlaczu? User zrobi zoom i po zawodach...

    To mu się zablokuje ;)

    > Ludzie nawet całkiem fajne rzeczy w tym robią, np.
    > http://planetoweb.net/app/
    > http://www.webgl-publisher.com/MobileSample.html

    Oj, Firefox to mógłby popracować nad wydajnością dla bardziej
    skomplikowanych modeli. "Flat" działa mi niczym na Rivie TNT. Chrome zasuwa
    aż miło.

    > Ale dopóki nie będę miał pewności, że to będzie chodzić tak jak oczekuję
    > na każdej przeglądarce, to na razie pomysł czeka z realizacją na rozwój
    > sytuacji :)

    To akurat smutny webowy standard. Też się kiedyś pobawiłem, stwierdziłem
    "fajna rzecz" i odłożyłem na półkę pod tytułem "może za 2-3 lata", tuż obok
    przykładowo flexboksa czy SVG sprites. Choć w przypadku tych ostatnich
    można zapewnić zgodnosć "w dół" przez odpowiednią ilość dodatkowej pracy, a
    WebGL za bardzo nie da się zastąpić. Chyba, że jakimiś dziwnymi wynalazkami
    typu Unity.

    Tak swoją drogą trochę to dziwne. Przecież już z 20 lat temu zaczął się
    popularyzować VRML i nagle wszystko umarło i jest odkrywane na nowo.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 17. Data: 2016-05-23 08:25:21
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-05-22 o 00:46, Borys Pogoreło pisze:

    > A udało im się jakoś zrobić ten "cal fizyczny"? Na upartego można mieć bazę
    > urządzeń i skalować, w tak niszowych zastosowaniach to się może sprawdzić.

    W programach cad to proste.
    Rysujesz kwadracik 1x1 (albo 10x10, albo 100x100 itd) (nie ważne czego,
    bo to zależy jaką jednostkę ustawisz sobie w programie). Przykładasz
    calową suwmiarkę do monitora, kręcisz kółkiem myszy i patrzysz czy się
    mieści w suwmiarce. Jak nie możesz wcelować, to zmieniasz skok zoomu na
    mniejszy.

    :)

> [...]
    > WebGL za bardzo nie da się zastąpić. Chyba, że jakimiś dziwnymi wynalazkami

    Otóż to. Raz na jakiś czas rzucę na to okiem, bo nigdy nie wiadomo kiedy
    dojrzeje do zastosowania w czymś poważniejszym niż edukacja (nie miałem
    na myśli, że edukacja jest nieważna :)).
    Unity w kontekście weba w ogóle nie ruszałem, ale desktop do
    wizualizacji 3D projektów cada owszem - tym razem, dla mnie, to armata
    na muchę.

    > Tak swoją drogą trochę to dziwne. Przecież już z 20 lat temu zaczął się
    > popularyzować VRML i nagle wszystko umarło i jest odkrywane na nowo.

    I jak właśnie czytam, przerodziło się w X3D... które jako rozszerzenie
    wydaje się mieć aspiracje do do konkurowania z WebGL.
    Ciekawe jak to się skończy :) Stawiam orzechy przeciwko bananom, że w
    przeglądarkach również zwyciężą te rozwiązania, które będą wspierać
    sprzętowe możliwości kart graficznych.

    Pozdrawiam.
    Piotr

  • 18. Data: 2016-05-23 13:41:33
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 23 May 2016 08:25:21 +0200, Kviat napisał(a):

> [...]
    > calową suwmiarkę do monitora, kręcisz kółkiem myszy i patrzysz czy się
    > mieści w suwmiarce. Jak nie możesz wcelować, to zmieniasz skok zoomu na

    No tak, ale to trzeba mieć suwmiarkę. Ja miałem nadzieję, że sami z siebie
    ten "cal fizyczny" są w stanie wyświetlić.

> [...]
    > Ciekawe jak to się skończy :) Stawiam orzechy przeciwko bananom, że w
    > przeglądarkach również zwyciężą te rozwiązania, które będą wspierać

    Póki trzeba instalować jakieś dodatkowe wtyczki, to pewnie zbyt popularne
    nie będzie. Jedna firma, zastosowanie niszowe... Nawet popularne wtyczki
    umierają. A tu jeszcze zapowiedzieli jakieś Vulkan API, za którym stoi paru
    dużych graczy.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 19. Data: 2016-05-23 18:29:03
    Od: Kviat <kviat@NIE_DLA_SPAMUneostrada.pl>

    W dniu 2016-05-23 o 13:41, Borys Pogoreło pisze:

    > No tak, ale to trzeba mieć suwmiarkę. Ja miałem nadzieję, że sami z siebie
    > ten "cal fizyczny" są w stanie wyświetlić.

    Heh :) Ja to w formie żartu napisałem. Nie są.

    No prawie żartu, bo w zasadzie jaki miałby być sens wyświetlenia "cala
    fizycznego" na monitorze? To nigdy nie będzie dokładne (a w zasadzie to
    trzeba by było zapytać z jaką dokładnością ma być wyświetlony i te cale
    też są różne ;)

    To sobie pożartujmy dalej...
    Np. cal angielski = 25,3995 mm
    (Na wiki znalazłem np. że: "Ponadto w USA jest jeszcze w użyciu
    amerykański cal geodezyjny ? 25,4000508 mm" - cóż za dokładność ;)

    Wielkość piksela jest różna różnych monitorach czy matrycach, przyjmijmy
    że przykładowo piksel = 0,29375 (znalazłem na jakiejś stronie, pierwszej
    z brzegu).

    Czyli kreska o długości jednego cala musiałaby mieć 86,46638298
    pixela... a tak się nie da :)
    Lecimy w drugą stronę: 86 pixeli x 0,29375 = 25,2625 mm, hmmm,
    może 87 pixeli x 0,29375 = 25,55625 mm
    Bliżej 1 cala jest 86 pixeli... ale to akurat na tym, konkretnym
    monitorze i nadal to nie jest cal :)
    Zaokrąglenie cala, czyli zmniejszenie dokładności, do 25,4 mm nadal nam
    nic nie daje, bo to ciągle ok. 86,5 pixela...
    To samo dotyczy milimetra czy centymetra.

    Koniec żartów.
    W programach cad nie ma żadnego sensownego powodu wyświetlania na
    monitorze suwmiarki ;)
    Stąd też moje pytanie, do czego Markowi potrzebny jest jednocalowy
    kwadrat na wyświetlaczu?

> [...]
    > umierają. A tu jeszcze zapowiedzieli jakieś Vulkan API, za którym stoi paru

    Wyświetlenie w przeglądarce prototypu obiektu 3D narysowanego w cadzie
    nie wymaga dokładności obrabiarki numerycznej, a że nie każdy ma pod
    ręką program cadowski (albo inny, który by rozumiał format cada), a
    przeglądarkę ma każdy, nawet w telefonie :), stąd zrodził się taki
    pomysł racjonalizatorski... pewnie za jakiś czas do niego wrócę :)

    Pozdrawiam
    Piotr

  • 20. Data: 2016-05-23 21:08:22
    Od: Marek <p...@s...com>

    > Chyba za mocno kombiunujesz.

    OK, chyba masz rację. Sklonuję więc podejście obowiązujące w sieci bez
    wnikania.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek