  • 21. Data: 2016-05-23 21:16:40
    Temat: Re: Wykrywanie urządzeń w RWD. Ile cali ma cal?
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 20.05.2016 o 18:36, Borys Pogoreło pisze:

    > A teraz piszesz po prostu "12px" i wiesz +/- jakiej wielkości będzie
    > czcionka, więc jaka to różnica? Reszta to zmartwienie przeglądarki.

    Ok, nie będę więc wnikał :-) Wydaje mi się to wszystko przekombinowane,
    niepotrzebnie utrudnione. Pomyślałem sobie, że gdybym znał dpi (zresztą
    taki parametr w media query istnieje i robi za atrapę), to mógłbym
    relatywnie dostosować wszystko co chcę. No ale cóż, mamy co mamy.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 22. Data: 2016-05-23 23:41:37
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Mon, 23 May 2016 21:16:40 +0200, Marek napisał(a):

> [...]
    > taki parametr w media query istnieje i robi za atrapę), to mógłbym
    > relatywnie dostosować wszystko co chcę. No ale cóż, mamy co mamy.

    No ok, to załóżmy, że masz "294 dpi" - co z tym zrobisz?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 23. Data: 2016-05-28 13:31:58
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 23.05.2016 o 23:41, Borys Pogoreło pisze:

    > No ok, to załóżmy, że masz "294 dpi" - co z tym zrobisz?

    Przepraszam za zwłokę. Byłem bardzo zajęty pracą.

    Zrobiłbym tak (opisowo):

    if media resolution<100dpi
    font-size: 12px

    else if media resolution<200dpi
    font-size: 24px

    else
    font-size: 36px

    To poglądowo, nie zastanawiałem się nad konkretnymi przedziałami
    precyzyjnie. Generalnie chodzi o to, że wielkość czcionki na różnych
    urządzeniach będzie podobna zgodnie ze skokiem rozdzielczości. Algorytm
    banalny, nie dbamy czy to pion czy poziom. Podobnie można postąpić z
    szerokością bloków na stronie.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 24. Data: 2016-05-29 19:57:09
    Od: NotBear <p...@i...pl>

    W dniu 2016-05-15 o 21:19, Marek pisze:
    > Czy ktoś z Was jest w stanie wytłumaczyć mi jak działają piksele na
    > urządzeniach mobilnych? [...]

    > div {
    > width: 1in;
    > height: 1in;
    > }

    O fizycznych jednostkach na ekranie lepiej zapomniec. Nie znam metody
    odtworzenia 1:1 fizycznego wymiaru na ekranie bez uprzedniej kalibracji
    monitora czy wyswietlacza. Serwisy, ktore prezentuja czy pozwalaja
    porownywac np telefony w skali naturalnej stosuja najczesciej
    nastepujaca metode kalibracji pocztas pierwszego uzycia: "1) przyloz cos
    o znanym wymiarze (CD, karta kredytowa, banknot) do obrazka na ekranie,
    2) klikaj +/- aż obraz na ekranie pokryje sie z Twoim przedmiotem".

    > 96 pikseli na ekranie o szerokości przy gęstości pikseli 493ppi powinny
    > dać kwadrat o boku 0.194 cala a nie 2/3 cala jak wyżej napisałem.
    >
    > Kolejny eksperyment: za pomocą JS zmierzyłem szerokość ekranu (portrait)
    > i wyniosła 412px a spodziewałem się 1440px.
    >
    > O co chodzi????

    Potknąłeś się o "pixel-ratio". Przegladarka operuje na abstrakcyjnych
    pikselach CSS-owych ("CSS pixels"). Ktos kiedys sobie policzyl, ze na
    monitorze stojacym w odpowiedniej odleglosci od uzytkownika na jednym
    calu miesci sie 96 pikseli. Taki typowy monitor o gestosci zblizonej do
    96 ppi ma pixel-ratio = 1. Urzadzenia mobilne maja ekrany o duzo
    wyzszych gestosciach i zglaszaja przegladarce wartosci pixel-ratio np.
    2, 3. Nexus 6 ma pixel-ratio = 3.5, dlatego dla przegladarki ekran
    Nexusa 6 ma wymiary 412 x 690 px - kazdy CSS piksel jest "rzutowany" na
    3,5 x 3,5 pikseli fizycznych.

    W media queries ekran o duzej gestosci wykrywa sie za pomoca
    nieoficjalnej wlasnosci "device-pixel-ratio" (z prefiksami) lub
    standardowej, choc nie wszedzie wspieranej "resolution", np.

    @media
    only screen and (-webkit-min-device-pixel-ratio: 2),
    only screen and ( min--moz-device-pixel-ratio: 2),
    only screen and ( -o-min-device-pixel-ratio: 2/1),
    only screen and ( min-device-pixel-ratio: 2),
    only screen and ( min-resolution: 192dpi),
    only screen and ( min-resolution: 2dppx) {
    /* Retina stuff */
    }
    Zrodlo: https://css-tricks.com/snippets/css/retina-display-m
    edia-query/
    Wsparcie: http://caniuse.com/#feat=css-media-resolution

    Przy czym wykrywanie gestosci ma sens glownie przy serwowaniu grafik
    dedykowanych dla duzych gestosci, natomiast wymiarujac serwis zwykle
    wystarczy operowac w media queries na przedzialach szerokosci
    zdefiniowanych w CSS pikselach lub jednostkach relatywnych.

    --
    NotBear

  • 25. Data: 2016-05-29 23:35:45
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 29.05.2016 o 19:57, NotBear pisze:

    Hej

    > O fizycznych jednostkach na ekranie lepiej zapomniec

    Tak, koledzy już mi o tym powiedzieli.
    Zupełnie nie rozumiem czemu wprowadzono cale do jednostek w CSS skoro
    nie ma to żadnej wartości. :(

> [...]
    > pikselach CSS-owych ("CSS pixels"). Ktos kiedys sobie policzyl, ze na
    > monitorze stojacym w odpowiedniej odleglosci od uzytkownika na jednym

    Tak na marginesie - odległość od monitora nie ma tu zastosowania. Jeśli
    96 pikseli zmierzone suwmiarką to 2.54cm, to znaczy, że wyświetlacz ma
    96dpi. Jednostki dpi są bardzo precyzyjnie określone. Nie ma tu miejsca
    na interpretacje, odległości od monitora itp.

    > wystarczy operowac w media queries na przedzialach szerokosci
    > zdefiniowanych w CSS pikselach lub jednostkach relatywnych.

    Tak też zrobię. Pixel ratio wydaje mi się prowizorką. No ale cóż, skoro
    inaczej nie można, to nie pozostaje mi nic innego jak dostosować się.
    Dziękuję Ci za pomoc.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 26. Data: 2016-05-30 22:03:42
    Od: NotBear <p...@i...pl>

    Ma sens dla @media print

    > Tak na marginesie - odległość od monitora nie ma tu zastosowania. [...]

    Ma, gdyz piksel jest definiowany jako miara katowa: "The reference pixel
    is the visual angle of one pixel on a device with a pixel density of
    96dpi and a distance from the reader of an arm's length. For a nominal
    arm's length of 28 inches, the visual angle is therefore about 0.0213
    degrees. For reading at arm's length, 1px thus corresponds to about 0.26
    mm (1/96 inch)."

    https://www.w3.org/TR/css3-values/#absolute-lengths

    Idea jest taka, zeby uwzglednic sposob uzytkowania ekranu. Element
    dlugosci 100px wyswietlony na monitorze stojacym na biurku winien miec
    wizualnie podobna wielkosc jak np na odleglym ekranie na scianie lub
    smartfonie trzymanym blisko w reku (za to pomiar suwmiarka wykaze
    znaczna rozbieznosc :-).

    > Pixel ratio wydaje mi się prowizorką.

    Bo to bardziej sie przydaje tworcom przegladarek, zeby poprawnie
    zachowywaly sie na roznych gestosciach ekranow :-)

    Tworcom stron glownie do optymalnego serwowania grafiki rastrowej.

    --
    NotBear

  • 27. Data: 2016-05-31 11:07:24
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 30.05.2016 o 22:03, NotBear pisze:

    > Ma sens dla @media print

    Sprawdzałeś czy to tam działa? Być może też tam wymyślono, że cal ma 96
    px lub coś podobnie absurdalnego.

    Ponadto tak czy owak nie rozumiem dlaczego dla mediów ekranowych tak
    samo to działać nie chce. DPI w obu tych przypadkach jest jednoznaczne.
    Przekombinowane to wszystko... ehhh.

    Właśnie czytając to, co poniżej napisałeś doszedłem do wniosku, że też
    nie działa. Ale o tym poniżej.

> [...]
    > wizualnie podobna wielkosc jak np na odleglym ekranie na scianie lub
    > smartfonie trzymanym blisko w reku (za to pomiar suwmiarka wykaze

    Aaahaaa... załapałem w czym rzecz! Podejściem CSS jest wizualizacja a
    nie trzymanie się jednostek fizycznych i stąd moje niezrozumienie
    jednostek fizycznych w interpretacji CSS.

    Przy okazji zwróć uwagę, że w tym artykule pokazane jest jak piksel
    wyświetlacza zamieniany jest na szereg pikseli drukarki. Czyli DPI
    również jest tu syntetyczne i kompletnie niczego nie oznacza.

    > Bo to bardziej sie przydaje tworcom przegladarek, zeby poprawnie
    > zachowywaly sie na roznych gestosciach ekranow :-)
    >
    > Tworcom stron glownie do optymalnego serwowania grafiki rastrowej.

    Kumam :-)

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 28. Data: 2016-05-31 18:07:38
    Od: "tomek" <s...@w...xxx.pl>

    > Sprawdzałeś czy to tam działa? Być może też tam wymyślono, że cal ma 96 px
    > lub coś podobnie absurdalnego.

    Ja na wydrukach używam jednostkę "pt"
    Jest to 1/72 cala.

  • 29. Data: 2016-06-02 20:57:09
    Od: NotBear <p...@i...pl>

    W dniu 2016-05-31 o 11:07, Marek pisze:
    > Sprawdzałeś czy to tam działa?

    Masz mnie! :-)

    Lata temu robilem CSSy do druku, ale przyznaje sie, ze nigdy nie
    sprawdzalem co do milimetra tego co wyszlo.

    Sprawdzilem teraz i z trojki: Chrome, Fx, IE11 tylko ten trzeci (sic!)
    poprawnie wypuscil na drukarke element o wielkosci zadanej w calach. W
    pozostalych dochodzi do skalowania w dol.

    p {
    border:1px solid black; display:block; width:2in; height:2in;
    }

    Po dodaniu regul jak nizej Chrome rowniez wydrukowal poprawne wymiary,
    Firefoxa nie udalo sie zmusic do lepszej wspolpracy...

    @page {
    size: A4; margin: 0;
    }
    html, body {
    width: 210mm; height: 297mm; margin: 0; padding: 0;
    }

    --
    NotBear

  • 30. Data: 2016-06-02 23:41:31
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 02.06.2016 o 20:57, NotBear pisze:

    > Masz mnie! :-)

    Olać to :) Należy przyjąć, że CSS (w uproszczeniu) tak ma i nie
    przejmować się tym. Tak, jak przytoczyłeś: piksele w CSS to zabawy z
    kątami patrzenia itp. Krótko mówiąc wielkości fizyczne stają się wtedy
    wielkościami uznaniowymi. Jak ja to kocham... No ale jest jak jest.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek