  • 31. Data: 2016-06-03 11:27:12
    Temat: Re: Wykrywanie urządzeń w RWD. Ile cali ma cal?
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 28 May 2016 13:31:58 +0200, Marek napisał(a):

    > Zrobiłbym tak (opisowo):
    >
    > if media resolution<100dpi
    > font-size: 12px
    >
    > else if media resolution<200dpi
    > font-size: 24px
    >
    > else
    > font-size: 36px

    I wymyśliłeś media queries, tylko trudniejsze w obsłudze :)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 32. Data: 2016-06-03 22:30:41
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 03.06.2016 o 11:27, Borys Pogoreło pisze:

    > I wymyśliłeś media queries, tylko trudniejsze w obsłudze :)

    Serio? Czemu tak uważasz? Zresztą nie ja to wymyśliłem lecz resolution
    jest parametrem media queries. Wydaje mi się dużo prostsze panowanie nad
    wielkością tekstu (w szczególności) gdy znamy DPI urządzenia. Operowanie
    szerokościami pikselowymi wydaje mi się abstrakcyjne bo po pierwsze sam
    zauważyłeś, że piksel w ujęciu CSS jest jednostką wyssaną z palca i
    zależy od widzimisię producenta danego urządzenia.

    Po drugie - te jednostki nie mają sensu bo nie wiemy czy na ekranie o
    szerokości 1000px czcionka 12px będzie mikroskopijna, czy też wielkości
    konia bo to zależy jak duży jest piksel na danym urządzeniu. Natomiast
    przy DPI wartości są jednoznaczne.

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 33. Data: 2016-06-04 15:42:53
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Fri, 3 Jun 2016 22:30:41 +0200, Marek napisał(a):

    > Serio? Czemu tak uważasz?

    Bo musiałbyś pisać reguły dla *wszystkich* elementów dla *każdej* możliwej
    gęstości ekranu. Albo wszystko by się rozjeżdżało.

    Tekst to dopiero początek problemów przy takim podejściu.

> [...]
    > szerokości 1000px czcionka 12px będzie mikroskopijna, czy też wielkości
    > konia bo to zależy jak duży jest piksel na danym urządzeniu. Natomiast

    Będzie "mała, ale jeszcze czytelna" - to najzupełniej wystarczy.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 34. Data: 2016-06-04 18:20:09
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 04.06.2016 o 15:42, Borys Pogoreło pisze:

    > Bo musiałbyś pisać reguły dla *wszystkich* elementów dla *każdej* możliwej
    > gęstości ekranu. Albo wszystko by się rozjeżdżało.

    No ale dokładnie to samo dzieje się definiując gradację pikselową
    przecież :-) Też definiujesz przedziały i określasz odrębny CSS dla
    nich. Jedyna różnica polega na tym, że robisz to chybił trafił w
    pikselach bo nie wiesz co oznacza np. 1000px - czy tablet, czy telefon
    czy jeszcze coś innego.

    Przykład z życia wzięty: wspomniałeś o typowych 3 podziałach, cytuję:

    "do 768px (telefon), do 1024px (tablet) i powyżej (desktop)"

    Z ciekawości sprawdziłem to na moim telefonie (Nexus 6). Na 768 nie
    zareagował. Gdy podałem wyssane z palca 1000px - wtedy detekcja
    przeszła. Na drugim telefonie Nexusie 5x - podobnie. Na podobnych
    wymiarów wiekowym HTC Desire HD zadziałało już przy 768. Tak więc
    widzisz - podziały pikselowe ... jak to ktoś powiedział ... istnieją
    tylko teoretycznie. :-)

    Przy DPI kryteria byłyby dużo bardziej jednoznaczne a ilość podziałów
    byłaby dokładnie taka sama jak przy nie jednoznacznych pikselach. Jedyna
    różnica byłaby w precyzji detekcji wyłącznie.

    > Tekst to dopiero początek problemów przy takim podejściu.

    Wydaje mi się, że problem byłby identyczny gdyż mówimy jedynie o
    skuteczniejszej detekcji wielkości ekranów. Jeśli zrobisz to trafniej,
    to nie rzutuje to przecież na zmianę ilości problemów. No chyba, że
    widzisz to inaczej. Chętnie poczytam :-)

    > Będzie "mała, ale jeszcze czytelna" - to najzupełniej wystarczy.

    To też zależy od urządzenia. Najświeższy Android pięknie skaluje teksty,
    czy też raczej sekcje stron WWW. Strony nie-RWD z dowolną czcionką są
    doskonale widoczne. Mało tego (tak na marginesie), wkurza mnie gdy
    content strony jest RWD (np. Allegro, mBank etc) bo wtedy interfejs
    staje się ortopedyczny. Wszystko duże i kwadratowe jak dla niewidomych i
    zajmujące czasem N ekranów w dół a i często jest okrojona funkcjonalność
    przy okazji. Nie ma żadnego problemu z oglądaniem zwykłych "startych"
    stron WWW. Dwukrotne kliknięcie powiększa do danej kolumny jeśli jest
    nieczytelna. Ponowne - przywraca view. Wszystko łatwe, intuicyjne i
    przyjemne. Jednakże ten podział na tablety i inne jest znakiem czasów i
    trzeba się dostosować... ehhh

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 35. Data: 2016-06-04 22:31:25
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sat, 4 Jun 2016 18:20:09 +0200, Marek napisał(a):

    > No ale dokładnie to samo dzieje się definiując gradację pikselową
    > przecież :-) Też definiujesz przedziały i określasz odrębny CSS dla
    > nich.

    Nie, definiujesz element raz, a później ew. wyjątki. Przy kombinacjach z
    DPI musiałbyś pisać wprost reguły dla każdego możliwego ekranu i jeszcze
    przewidzieć w przód dalsze zwiększanie gęstości.

    > Z ciekawości sprawdziłem to na moim telefonie (Nexus 6). Na 768 nie
    > zareagował. Gdy podałem wyssane z palca 1000px - wtedy detekcja
    > przeszła.

    A to dziwne, bo podobno ma 412px w poziomie.

> [...]
    > wymiarów wiekowym HTC Desire HD zadziałało już przy 768. Tak więc
    > widzisz - podziały pikselowe ... jak to ktoś powiedział ... istnieją

    Oczywiście, ale to najlepsze co mamy. Taki sam problem jest z wykryciem,
    czy użytkownik korzysta z dotyku czy z myszy (a może z obu?).

    > Przy DPI kryteria byłyby dużo bardziej jednoznaczne a ilość podziałów
    > byłaby dokładnie taka sama jak przy nie jednoznacznych pikselach. Jedyna
    > różnica byłaby w precyzji detekcji wyłącznie.

    A jak byś rozwiązał kwestię dostosowania interfejsu do sposobu korzystania
    z urządzenia? Wysokie dpi równie dobrze może oznaczać ekran typu Retina w
    17-calowej makówce.

> [...]
    > stron WWW. Dwukrotne kliknięcie powiększa do danej kolumny jeśli jest
    > nieczytelna. Ponowne - przywraca view. Wszystko łatwe, intuicyjne i

    Chyba mamy inną definicję "łatwego" i "intuicyjnego", jeśli trzeba
    powiększać fragmenty, by korzystać ze strony. Z dobrze zrobionej [1]
    "ortopedycznej" strony korzysta się bez problemów.

    [1] Okrojona funkcjonalność to nie jest dobrze zrobiona strona (choć i od
    tego są wyjątki)

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 36. Data: 2016-06-05 23:39:06
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 04.06.2016 o 22:31, Borys Pogoreło pisze:

    > Nie, definiujesz element raz, a później ew. wyjątki. Przy kombinacjach z
    > DPI musiałbyś pisać wprost reguły dla każdego możliwego ekranu i jeszcze
    > przewidzieć w przód dalsze zwiększanie gęstości.

    Szczerze mówiąc nie łapię nadal dlaczego tak uważasz. Załóżmy
    hipotetycznie, że 768 px odpowiada 200 dpi. Jeśli określisz zmianę CSS
    przy 768 px lub przy 200 dpi skutek będzie identyczny przecież.

    > A to dziwne, bo podobno ma 412px w poziomie.

    Tak, właśnie to sam wcześniej sprawdziłem. JavaScripr zwraca mi
    szerokość ekranu (w trybie portrait) jako właśnie 412px a media
    min/max-width ma się nijak do tego. Stąd m.in. moje dywagacje.

    > Oczywiście, ale to najlepsze co mamy. Taki sam problem jest z wykryciem,
    > czy użytkownik korzysta z dotyku czy z myszy (a może z obu?).

    Zgodzę się z Tobą, że musimy pracować na tym co mamy. Ale rozważając już
    czysto akademicko zupełnie nie rozumiem tego zamieszania. DPI jest
    jednoznaczne a piksele CSS są z dupy wzięte (powołując się na w/w
    przykład). Nie sprawdza się tu w ogóle zasada CSS, że piksele są
    pikselami kątowymi. Bez żadnego kombinowania dpi byłoby jednoznaczne.
    Więcej o moich przemyśleniach poniżej, gdzie przedstawiam własną wizję :-)

    > A jak byś rozwiązał kwestię dostosowania interfejsu do sposobu
    korzystania
    > z urządzenia? Wysokie dpi równie dobrze może oznaczać ekran typu Retina w
    > 17-calowej makówce.

    Tak, zastanawiałem się nad tym. W końcu N dpi na billboardzie
    elektronicznym (który swoją drogą ma być zakazany przy ulicach - nie
    wiem czy słyszałeś o tym) powinno uwzględniać odległość oglądania.
    Dlatego wprowadziłbym fizyczne i wizualne DPI. Fizyczne, to jednostka
    nie wymagająca komentarza. Wizualne - to DPI po uwzględnieniu pixel
    ratio zależne od założonej odległości oglądania i rozdzielczości i
    wielkości ekranu. W zależności od tego jaka intencję ma autor treści
    strony WWW, takie przełączniki CSS uwzględnia. Jeśli zależy mu aby cal
    wynosił 2.54cm na ekranie, to stosuje fizyczne DPI. Jeśli zwisa mu to i
    np. obrazowo chce przedstawić kwadrat o boku 1 cala tak aby z odległości
    "ulicznej" ktoś zobaczył tą figurę w sensie zobrazowania a nie używania
    jako jednostki miary - wybiera DPI relatywne dla urządzenia (wizualne)
    jako przełącznik CSS. Wydaje mi się to najbardziej banalnym podejściem,
    bez kombinowania co autor przeglądarki WWW (i to dla danego urządzenia)
    miał na myśli.

    > Chyba mamy inną definicję "łatwego" i "intuicyjnego", jeśli trzeba
    > powiększać fragmenty, by korzystać ze strony. Z dobrze zrobionej [1]
    > "ortopedycznej" strony korzysta się bez problemów.

    Tak, to prawda. Intuicyjność zależna jest od użytkownika i może
    wywoływać skrajnie różne odczucia. No ale tu ciężko o kompromis. Ja
    trafiając na jakąś stronę WWW, która ma przycisk "przełącz do wersji
    klasycznej", natychmiast go używam. Dużo lepiej czyta mi się zawartość
    widząc całość powiększając i wycofując się z powiększenia szybkim gestem
    z fragmentu strony niż przewijając w nieskończoność w dół ortopedyczną
    stronę, nie wiedząc co mnie spotka po kolejnym przewinięciu.
    Podświadomie oczekuję uporządkowanego przekazu zamiast stochastycznego.
    Wspomniałem o tym jedynie w ramach ciekawostki, bo raczej tu niczego
    konstruktywnego nie )

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 37. Data: 2016-06-07 22:11:12
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Sun, 5 Jun 2016 23:39:06 +0200, Marek napisał(a):

    > Szczerze mówiąc nie łapię nadal dlaczego tak uważasz. Załóżmy
    > hipotetycznie, że 768 px odpowiada 200 dpi. Jeśli określisz zmianę CSS
    > przy 768 px lub przy 200 dpi skutek będzie identyczny przecież.

    Pewnego dnia przyjdą ekrany 400dpi i nagle strona będzie dwa razy za mała.
    Będziesz za każdym razem poprawiać CSS-y? O piksele "logiczne" martwi się
    producent telefonu lub przeglądarki.

    > Tak, właśnie to sam wcześniej sprawdziłem. JavaScripr zwraca mi
    > szerokość ekranu (w trybie portrait) jako właśnie 412px a media
    > min/max-width ma się nijak do tego. Stąd m.in. moje dywagacje.

    Na to pewnie jest proste wytłumaczenie o nazwie "Android" ;)

    (nie pierwszy i nie ostatni problem)

> [...]
    > jednoznaczne a piksele CSS są z dupy wzięte (powołując się na w/w
    > przykład). Nie sprawdza się tu w ogóle zasada CSS, że piksele są

    Nie będą co do ułamka sekundy kątowej, ale widać w miarę wyraźnie stosunek
    rozdzielczości "logicznej" do wielkości ekranu (+/- wyjątki jakichś
    kreatywnych producentów).

    > Tak, zastanawiałem się nad tym. W końcu N dpi na billboardzie
    > elektronicznym (który swoją drogą ma być zakazany przy ulicach - nie
    > wiem czy słyszałeś o tym)

    I bardzo dobrze, nienawidzę ich. Jedziesz sobie w nocy, a tu nagle
    dostajesz lampą po oczach.

    > Dlatego wprowadziłbym fizyczne i wizualne DPI.

    Widzę, że Firefox ma coś takiego jak "mozmm", które miało być "fizycznym
    milimetrem" o którym piszesz, ale jak widać nie ma na to zapotrzebowania i
    temat jest śladowo opisany.

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 38. Data: 2016-06-07 22:38:35
    Od: Marek <p...@s...com>

    W dniu 07.06.2016 o 22:11, Borys Pogoreło pisze:

    > Pewnego dnia przyjdą ekrany 400dpi i nagle strona będzie dwa razy za mała.

    No ale dokładnie ten sam problem istnieje przy definiowaniu pikselowych
    podziałów. Na monitorach 4k będziesz miał 2048px, 4096px itd. Wszystko
    zależy od tego co przeglądarka zaanonsuje. Czytaj poniżej.

    > Będziesz za każdym razem poprawiać CSS-y? O piksele "logiczne" martwi się
    > producent telefonu lub przeglądarki.

    Właśnie... a jak odkryłem, u mnie anonsuje brednie i jest czym się
    martwić na Nexusie 6. I znów czytaj dalej zanim skomentujesz :-)

    > Na to pewnie jest proste wytłumaczenie o nazwie "Android" ;)

    No więc właśnie. Takich wytłumaczeń pewnie znajdzie się od zarypania. I
    co wtedy? To są przecież realne sytuacje. Będziesz generował oddzielne
    CSSy dla każdego "wytłumaczenia"? Dlatego optuję za DPI bo to jest
    jednoznaczne. Jeśli np. skończyłem z CSS dla 200 dpi a powstanie 400dpi
    to wielka krzywda się nie stanie bo telefon (Android) zręcznie skalować
    potrafi. Ewentualnie zyskam nowe zlecenie na dodanie kolejnego CSS. :-)

    Tu miejsce na Twój komentarz :-D

    > Nie będą co do ułamka sekundy kątowej, ale widać w miarę wyraźnie stosunek
    > rozdzielczości "logicznej" do wielkości ekranu (+/- wyjątki jakichś
    > kreatywnych producentów).

    Powtórzę swoje uparcie :-D Na Nexusie 6 mogę zignorować wersje RWD i
    zawsze wygląda strona dobrze i czytelnie. Dlatego miotam się pomiedzy
    stosowaniem RWD, które zależne jest od tego co w dłoni trzymam i wybór
    CSS dla danego urządzenia jest taki jak producent telefonu sobie
    wymyślił (czyli przypadkowy).

    > I bardzo dobrze, nienawidzę ich. Jedziesz sobie w nocy, a tu nagle
    > dostajesz lampą po oczach.

    Witaj w klubie :-) Zapewne w końcu ktoś nie uległ "lobby" wreszcie.

    > Widzę, że Firefox ma coś takiego jak "mozmm", które miało być "fizycznym
    > milimetrem" o którym piszesz, ale jak widać nie ma na to zapotrzebowania i
    > temat jest śladowo opisany.

    W zasadzie nie chodzi o mm tylko o DPI. Mając mm byłoby trzeba sztuczki
    w JS wymyślać aby przeliczyć to na DPI. Jednakże nie trzeba kombinować
    lecz wykorzystać to co już istnieje:

    https://developer.mozilla.org/en-US/docs/Web/CSS/Med
    ia_Queries/Using_media_queries#resolution

    A nie działa ogólnie rzecz ujmując...

    --
    Pozdrawiam,
    Marek

  • 39. Data: 2016-06-08 20:50:32
    Od: Borys Pogoreło <b...@p...edu.leszno>

    Dnia Tue, 7 Jun 2016 22:38:35 +0200, Marek napisał(a):

    > No ale dokładnie ten sam problem istnieje przy definiowaniu pikselowych
    > podziałów. Na monitorach 4k będziesz miał 2048px, 4096px itd. Wszystko
    > zależy od tego co przeglądarka zaanonsuje. Czytaj poniżej.

    Szerokość strony ma pewne granice rozsądku, nie ma sensu robić szerszej
    treści, niż 1200-1400px, bo nikt tego nie obejmie wzrokiem.

    DPI ma granicę jedynie w kreatywności producentów w gonitwie na cyferki.

> [...]
    > No więc właśnie. Takich wytłumaczeń pewnie znajdzie się od zarypania. I
    > co wtedy? To są przecież realne sytuacje. Będziesz generował oddzielne

    Nie, media queries są wystarczająco skuteczne, by objąć większość urządzeń.
    Jeśli producent Nexusa ma jakieś swoje pomysły, to trudno.

    Nawiasem mówiąc nie wierzę, że tak znana marka ma tak podstawowy problem.
    Jaki napis tu widzisz na tym telefonie:
    http://foundation.zurb.com/sites/docs/interchange.ht
    ml ?

> [...]
    > to wielka krzywda się nie stanie bo telefon (Android) zręcznie skalować
    > potrafi. Ewentualnie zyskam nowe zlecenie na dodanie kolejnego CSS. :-)

    Uhm. I będziesz poprawiać wszystkie strony, które zrobiłeś do tej pory, z
    tego część charytatywnie?

    --
    Borys Pogoreło
    borys(#)leszno,edu,pl

  • 40. Data: 2016-06-09 13:10:44
    Od: "tomek" <s...@w...xxx.pl>

    Użytkownik "Borys Pogoreło" <b...@p...edu.leszno> napisał w wiadomości
    > Dnia Sun, 5 Jun 2016 23:39:06 +0200, Marek napisał(a):
    >

    > Pewnego dnia przyjdą ekrany 400dpi i nagle [...]

    :)
    One juz dawno przyszły.
    I poszły jeszcze dalej.