  • 11. Data: 2017-08-21 19:12:39
    Temat: Re: Zagadka: w którym roku powstał pierwszy polski telefon...
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "HF5BS" <h...@...pl> napisał w wiadomości
    news:onf3tf$tc$1@node1.news.atman.pl...

    > Wieki temu (konkretnie, to gdzieś jakoś ćwierć), nawet nie wiem, czy
    > jeszcze jest z kim gadać, bo i namiarów nie mam... Ludzie z Instytutu
    > Łączności (*) może coś kiedyś gdzieś...?

    > Skoro miejsce było?
    > Ja kiedyś odwrotnie, do Tulipana z DTMF (co za chujowa klawiatura...**)
    > dorobiłem tarczę, co wyglądało dość osobliwie, ale działało....

    Oh, gwiazdek nie objaśniłem...

    * - Pamięta ktoś jeszcze, jak po wybraniu 128, dostawało się zapowiedź
    "Instytut Łączności, proszę wykręcić numer wewnętrzny, lub zero". Po jakimś
    czasie zmodyfikowano i było "...informację zero", jakoś tak.

    ** - Czyszczenie w nieskończoność styków załączających generatory,
    doprowadziło mnie w końcu do białej gorączki...

    Amerykaniec ma chyba podobnie, ale za to nie pojawiają się takie problemy z
    trzaaskami i przerywaaniem.

    --
    Psy kochają przyjaciół i gryzą wrogów,
    (C) Zygmunt Freud.

  • 12. Data: 2017-08-21 19:58:30
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Ekonomia, skoro wystarczyło przełączyć mikrofon (tu, pewnie wkładka W66,
    > lub podobna), nie było wręcz sensu dodawać trzeciej wkładki.

    A może ktoś się zasugerował opowieściami o tych psach, co to gdzieś tam
    dupami szczekają? Ale patrzę na schemat... coś tu się kurna nie zgadza!
    W 1969 roku nie produkowano u nas jeszcze tranzystorów BC147 i innych
    krzemowych elementów pokazanych na schemacie.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2017-08-21 20:46:16
    Od: SnCu <t...@e...ca>

    W dniu 2017-08-21 o 19:08, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "SnCu" <t...@e...ca> napisał w wiadomości
    >
    > Ekonomia, skoro wystarczyło przełączyć mikrofon (tu, pewnie wkładka W66,
    > lub podobna), nie było wręcz sensu dodawać trzeciej wkładki.
    > A w Bratku... Czy w pierwszych nie była węglowa? A potem za dużo b y
    > zmieniać, pozostawiono...?

    W Braktu mikrofon był węglowy (przynajmniej dwa egzemplarze, z jakimi
    się spotkałem: czerwony kręcony i kremowy wciskany), ale dzwonienie w
    Bratku było dodatkową wkładką W66 umieszczoną pod tarczą/klawiaturą z
    genialnym systemem regulacji głośności przez zasuwanie małej przysłonki.

    To jeśli w latach 80. PRL-owski przemysł był tak rozrzutny, żeby
    marnować W66 na dzwonek, to czemu w 1969 byli tacy oszczędni, żeby
    dzwonić mikrofonem :D

  • 14. Data: 2017-08-21 22:34:49
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2017-08-21 o 20:46, SnCu pisze:

> [...]
    > Bratku było dodatkową wkładką W66 umieszczoną pod tarczą/klawiaturą z
    > genialnym systemem regulacji głośności przez zasuwanie małej przysłonki.

    Tak, pamiętam to rozwiązanie (z dodatkową wkładką słuchawkową
    zastosowaną jako dzwonek). Ale chyba były też Bratki z dzwonkiem
    tradycyjnym. A skąd to moje przypuszczenie? Coś mi się kojarzy,
    że były Bratki bez diody sygnalizującej połączenie przychodzące.
    Ta dioda była konieczna w wersji z wkładką robiącą za dzwonek,
    ale w wersji z tradycyjnym dzwonkiem, gdy na biurku stało kilka
    aparatów, wystarczyło dotknąć obudowy i poznać, że to akurat ten aparat
    dzwoni. A wersja z dzwoniącą wkładką nie wibrowała; po to ta dioda
    (była umieszczona z góry i na lewo od klawiatury).

    > To jeśli w latach 80. PRL-owski przemysł był tak rozrzutny, żeby
    > marnować W66 na dzwonek, to czemu w 1969 byli tacy oszczędni, żeby
    > dzwonić mikrofonem :D

    :-)))))))

    Piotr

  • 15. Data: 2017-08-21 22:39:30
    Od: PiotRek <b...@g...pl>

    W dniu 2017-08-20 o 22:18, HF5BS pisze:

    > Użytkownik "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl> napisał w
    > wiadomości
    a.com.delete.pl...

    > Coś za nowocześnie wygląda :)
    > Na centrali miałem ten aparat, ale już z DTMFem.
    > Używany był do wsparcia obsługi centrali przywoławczej Unipage.

    Unipage? A cóż to? Nie chodziło Ci przypadkiem o Polpager?

    Piotr

  • 16. Data: 2017-08-22 17:02:28
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > W Braktu mikrofon był węglowy (przynajmniej dwa egzemplarze, z jakimi się
    > spotkałem: czerwony kręcony i kremowy wciskany), ale dzwonienie w

    Chyba miałem okazję, aby mieć w rękach bratka już z W66 jako mikrofon.
    Zresztą, z niej całkiem dobra słuchawka do muzyki, jesli nie dźwięknięta
    gdzieś w międzyczasie.

    > Bratku było dodatkową wkładką W66 umieszczoną pod tarczą/klawiaturą z
    > genialnym systemem regulacji głośności przez zasuwanie małej przysłonki.

    Się pamięta!

    > To jeśli w latach 80. PRL-owski przemysł był tak rozrzutny, żeby marnować
    > W66 na dzwonek, to czemu w 1969 byli tacy oszczędni, żeby

    No, węglowym przecież nie zadzwonisz, choć jak się uprzesz, to wywołanie
    zrobisz - puść tak kilka amperów, a zapach dymu oznajmi wywołanie :)

    > dzwonić mikrofonem :D

    Skoro był to przetwornik elektromagnetyczny, czy dynamiczny, to są przecież
    przetworniki odwracalne. To węglowego nie odwrócisz raczej...
    Wystarczyło więc przełaczyć między generatorem, a układem rozmównym.
    Przecież TN1+1 tak właśnie miał. A on od dawna był stosowany.

  • 17. Data: 2017-08-22 17:11:56
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "PiotRek" <b...@g...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > Ta dioda była konieczna w wersji z wkładką robiącą za dzwonek,
    > ale w wersji z tradycyjnym dzwonkiem, gdy na biurku stało kilka

    Obie wersje spotkałem. Tylko nie pomnę, czy cała elektronika była na jednej
    płytce, czy to było modułowo.
    Ale coś mi bzyka, że widziałem diodę przy dzwonku mechanicznym. Ale to może
    mi się zdawać.

    > aparatów, wystarczyło dotknąć obudowy i poznać, że to akurat ten aparat
    > dzwoni. A wersja z dzwoniącą wkładką nie wibrowała; po to ta dioda
    > (była umieszczona z góry i na lewo od klawiatury).

    Albo jak Pan Dyrektor porywczy, to brał po dwie słuchawki i "halował",
    gorzej, gdy akurat i ten drugi zadzwonił, więd dwóch abonentów witało się
    "Czy Rozmawiam z Panem Dyrektorem Grzegorzem Brzęczyszczykiewiczem gmina
    Chrząszczyrzewoszyce powiat Łękołody? :) Zanim sie rozkminił, co, kto i
    gdzie...? (A jeszcze, jak to żona i kochanka jednocześnie?) Ręka do góry,
    kto nigdy tak nie odebrał telefonu :)) W sensie, że dwa naraz.

    > :-)))))))

    Skorośmy to aż na eksport pchali?
    Znaczy się, w zamian za to, że wysyłaliśmy im te telefony, to oni brali od
    nas węgiel?
    :)

  • 18. Data: 2017-08-22 17:26:59
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Unipage? A cóż to? Nie chodziło Ci przypadkiem o Polpager?

    Spoko, wszystko się zgadza.
    Dla nowych czytających - sytuacja prawna na początku lat 90, nie pozwalała
    na działalność niezależnych operatorów.
    Firma od przywołań, rzeczywiście nazywała się Polpager, obecnie Sferia (tak,
    to ta sama firma), a Sferia jeszcze się uruchamiała pod starą nazwą firmy.
    Jako wybieg, zastosowano tako myk, że obsługę systemu, a jego urządzenia
    były firmy Unipage (producent), robił Polpager, a oficjalnie, operatorem,
    była Telekomunikacja Polsla S.A., takowoż, Tepsie się płaciło, a jak potem
    sie rozliczali, to nawet nie wiem, to nie moja działka.
    Przyczyną przebranżowienia się Polpagera, była sytuacja taka, że sieć
    nadajników radiofonicznych FM, zmieniła się z OIRT (65.5-73, pod koniec do
    74 MHz), na 87.5-108 MHz, CCIR. Wymagało by to przestrojenia wszystkich
    odbiorników przywoławczych, co generowało by niemałe koszty, jak i było by
    bardzo czasochłonne (Wówczas chyba 10 tysięcy abonentów, początkowo 4, ale
    dołożona została karta pamięci na dalsze 6, nie był to koniec możliwości,
    ale ZTCP, nie rozbudowano tego już dalej).
    Jako ciekawostkę podam, że program obsługi, napisany został w jakimś
    kompilowanym BASICu (nie ustaliłem jakim) i był pod czystego DOSa, a spoko
    radził sobie na XT o zegarze 4.77/8... Ech, a dziś "gópi" Pasjans bez
    gigowego proca mówi BE... a właściwie, nic nie mówi...
    Po przestoju, Polpager wziął się i sam został operatorem telekomunikacyjnym.
    I działa do dziś jako Sferia (od nazwy sieci), a zmiana z CDMA, na
    półwirtualnego (tak pośrodku jest) wyszła w sumie na dobre, bo jestem teraz
    ponad 100 km od Warszawy i mogłem normalnie rozmawiać do domu (po uprzednim
    przełączeniu na numer komórkowy i włączeniu przekierowania nomad-komórka).
    Jedynie pogorszyło się przyjmowanie SMS-ów na nomada, przychodzą głosowo, a
    na CDMA przychodziły tekstowo.

  • 19. Data: 2017-08-22 23:01:18
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Mon, 21 Aug 2017 19:12:39 +0200
    "HF5BS" <h...@...pl> wrote:
    > ** - Czyszczenie w nieskończoność styków załączających generatory,
    > doprowadziło mnie w końcu do białej gorączki...

    No pisałeś już kiedyś, a ja dalej się nie zgodze. Ostatni nabytek - klawiatura w
    wersji LC (bez scalaków), z bazaru (telefon totalnie zdewastowany, jak ze śmietnika)
    - wszystko działa pięknie. Tylko wyczyściłem. A to już któraś klawiatura DTMF z którą
    mam do czynienia.

    Amerykaniec to pewnie model 2500. Też mam. Toporne badziewie, ale ma klimat!

    P.

  • 20. Data: 2017-08-22 23:07:12
    Od: "Piotr C." <p...@m...com.delete.pl>

    On Tue, 22 Aug 2017 17:02:28 +0200
    "HF5BS" <h...@...pl> wrote:

    > Chyba miałem okazję, aby mieć w rękach bratka już z W66 jako mikrofon.

    Późne i dość krótkie serie (324A). Z resztą podobnie Tulipan. Wszystko opisane wraz
    ze zdjęciami:
    http://telesfor99.org/telefony-modele/bratek/

    > Się pamięta!

    Opatentowali to :)

    > No, węglowym przecież nie zadzwonisz, choć jak się uprzesz, to wywołanie
    > zrobisz - puść tak kilka amperów, a zapach dymu oznajmi wywołanie :)

    Gdyby dobrze pokombinować, mogliby dzwonić słuchawką. Dodatkowy mikrostyk. No ale nie
    było by wówczas tej genialnej regulacji :)

    P.