  • 101. Data: 2018-02-07 10:44:01
    Temat: Re: Zamawianie rozmow
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:_P6eC.117727$U...@f...ams1...
    On 2018-02-05, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    >Na zdrowy rozum gdzies powinien być jakieś "master" (a najpewniej
    >kilka
    >rozsianych), który dba w inny sposób aby jego czas był poprawny.

    Sa serwery "stratum 0", ktore czerpia czas z wlasne dokladne zegary.
    Dawniej to bylo drogie, bo wymagany zegar atomowy, dzis co lepszy
    odbiornik GPS moze sluzyc.

    Serwery uzgadniajace czas z nimi to juz "stratum 1" itp.

    To oczywiscie niezbyt oficjalnie, bo oficjalnie dokladny czas to ma
    paredziesiat instytucji na swiecie.
    Ale elektronika potaniala, i tych zegarow atomowych przybylo, a taki
    NIST czy GUM tez maja serwery NTP.

    >Nigdy
    >nie interesowałem się tym na tyle aby powazniej poguglać, ale jakbym
    >cos
    >takiego miał sam implementować to starałbym się wprowadzić jakiś
    >mechanizm co ograniczy błędy wynikające np. z czasu pobrania.
    >Zmierzam
    >do tego, że jednak da się tylko w jedną stronę okreslić opóźnienia
    >(bez
    >echa).

    W NTP jest pare mechanizmow, ale opieraja sie na symetrii lacza.
    O niesymetrie sie kiedys pytalem, az w koncu sobie przypomnialem ...
    zasade wzglednosci, zegary moga w koncu byc w rakietach, z uwagi na
    predkosc wzgledem obserwatora opoznienia w obie strony rozne, a zaden
    sprytny protokol nie moze obalic Einsteina - nie da sie ustalic
    predkosci w prozni i juz :-)

    J.

  • 102. Data: 2018-02-07 11:03:42
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    nadir <n...@h...org> writes:

    >Eee tam. Raczej od 1/(32*8000) (opóźnienie o 1 szczelinę) do
    >31/(32*8000) (opóźnienie o 31 szczelin). Zakładając, że nie tylko
    >zegary, ale także szczeliny są synchroniczne. No i zakładając, że nie
    >ma
    >tam innych opóźnień, np. związanych z buforowaniem.

    Raczej nie ma - telefoniarze jakos tak wszystko robili, zeby nie
    buforowac danych.
    Czy to z braku pamieci, czy z oszczednosci czasu :-)

    Ale ... tak sobie patrze, ze w bloku jakies bity CRC sa ... to moze
    jednak zakladaja opoznienie cale 32 szczeliny
    czyli 1/8000s

    J.

  • 103. Data: 2018-02-07 11:13:16
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    >np. oznaczać G.703 (ew. z G.704) z interfejsem fizycznym symetrycznym
    >(2 * twisted pair) albo koncentrycznym (2 złącza BNC). Wtedy
    >stosunkowo
    >niewielkie odległości (np. wewnątrz budynku lub ew. pomiędzy bliskimi
    >budynkami).
    >Ale generalnie E1 oznaczało każde ramkowane lub nie łącze 2048 kb/s.
    >Czy to było realizowane interfejsem G.703, czy np. V.35, albo innym
    >elektrycznym lub optycznym, to nie miało znaczenia. Różne instalacje
    >używały właśnie urządzeń HDSL (później SHDSL) do robienia E1.

    Jak znam zycie, to chyba jednak najpierw ustandaryzowali rozne łącza,
    chocby po to, aby rozne centrale mogly ze soba wspolpracowac, a potem
    sie okazalo ze klienci chca tez szybki internet i szybkie dane.

    >Jasne że próbował, a czy wciąż nie próbuje, to mam wątpliwości.
    >Z tym że HR to były lata 90 (u nas chyba tylko w Plusie), i to
    >zresztą
    >nie był wcale silny kodek (używał tylko małej przepustowości). Kodeki
    >VoIP używają np. 2 kb/s, a może nawet mniej.

    To chyba jakies specjalne, bo mnie oferuja G.711 i G.726, a to tak
    16-32kb/s ma.
    Łącza mamy szybkie, nie ma co 32kb/s żałowac ;-P

    >Teoretycznie, ale w praktyce pewnie to przekodowują, np. żeby jeszcze
    >zmniejszyć bitrate. Poza tym, na miejscu kablówek itp. używałbym VBR.

    Moze nie maja az takich problemow ... choc jak widze ilosc programow w
    ambitnym kablu, u jakiegos hackera, to faktycznie sporo tego.

    A moze to kabel od satelity ...

    J.

  • 104. Data: 2018-02-07 15:40:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >Było???

    Nie wiem.
    Trudnosci techniczne widze, a bezpieczniej dobrac sprawdzonych ludzi,
    to nie bedzie takich incydentow.
    A poza tym material lepiej wyglada po zmontowaniu, wiec transmisje na
    zywo to z jakiegos meczu ...

    J.

  • 105. Data: 2018-02-07 16:35:26
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Jak znam zycie, to chyba jednak najpierw ustandaryzowali rozne łącza,
    > chocby po to, aby rozne centrale mogly ze soba wspolpracowac, a potem
    > sie okazalo ze klienci chca tez szybki internet i szybkie dane.

    Jasne, ale tak czy owak E1 miało więcej niż jedno znaczenie.
    No i między centralami E1 w sensie G.703 to jednak byłoby raczej za
    daleko.

    > To chyba jakies specjalne, bo mnie oferuja G.711 i G.726, a to tak
    > 16-32kb/s ma.
    > Łącza mamy szybkie, nie ma co 32kb/s żałowac ;-P

    Jasne. BTW G.711 i G.726 to są bardzo słabe kodeki. Tyle że używają
    sporego pasma, więc jakość połączenia nie jest specjalnie zła.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 106. Data: 2018-02-07 16:37:41
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > to nie bedzie takich incydentow.
    > A poza tym material lepiej wyglada po zmontowaniu, wiec transmisje na

    [Opóźnienie "live"]
    No ale coś takiego było i jest stosowane, chyba w większości przypadków.
    Różnice mogą być ew. w motywach.
    BTW dość łatwo to przetestować :-)
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 107. Data: 2018-02-07 16:39:33
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    > Ale ... tak sobie patrze, ze w bloku jakies bity CRC sa ... to moze
    > jednak zakladaja opoznienie cale 32 szczeliny
    > czyli 1/8000s

    Jedno z drugim nie ma wiele wspólnego, multiframe CRC-4 (było tam także
    CRC-6 ale już nie pamiętam szczegółów) było sprzętowo generowane
    i sprawdzane w locie, a służyło to głównie do podnoszenia alarmów.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 108. Data: 2018-02-07 16:46:52
    Od: Krzysztof Halasa <k...@p...waw.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

> [...]
    > odbiornik GPS moze sluzyc.
    >
    > Serwery uzgadniajace czas z nimi to juz "stratum 1" itp.

    Tak dokładniej, to serwery podpięte bezpośrednio do zegarów atomowych
    itp. są "stratum 1". Stratum 0 dotyczy samych zegarów atomowych,
    odbiorników GPS itd.

    > W NTP jest pare mechanizmow, ale opieraja sie na symetrii lacza.

    Z tym że jest tam pojęcie maksymalnego błędu.
    --
    Krzysztof Hałasa

  • 109. Data: 2018-02-07 18:26:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    "J.F." <j...@p...onet.pl> writes:

    >[Opóźnienie "live"]
    >No ale coś takiego było i jest stosowane, chyba w większości
    >przypadków.
    >Różnice mogą być ew. w motywach.
    >BTW dość łatwo to przetestować :-)

    Ale teraz to nie ma zadnych trudnosci technicznych, za to pojawilo sie
    "opoznienie naturalne" w samej transmisji.

    Cofnac sie w czasie ?

    Kto sie tam podpalil na trybunach za komuny ... dali rade jakos ominac
    kamerami.
    Zreszta srednio potrzebne - na szybko, to kamery pokaza tylko jakis
    ogien na trybunach, wieczorem dziennik poda, ze doszlo do tragicznego
    wypadku, albo po prostu do wypadku, ale nikt nie zginal ... gazety
    napisza to samo i po sprawie.

    J.

  • 110. Data: 2018-02-08 02:13:56
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-02-07, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > Sa serwery "stratum 0", ktore czerpia czas z wlasne dokladne zegary.
    > Dawniej to bylo drogie, bo wymagany zegar atomowy, dzis co lepszy

    Dzięki. Zachęciło mnie to do lektury.

    --
    Marcin