  • 11. Data: 2017-02-22 14:42:51
    Temat: Re: Zasilanie LED - 3 szeregi po 8 diod.
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-02-22 o 13:26, Agent0700 pisze:

    > Aż sam się zastanowiłem nad sobą, że takie głupoty napisałem.
    >
    > Niech będzie, że 12V z aku samochodowego.
    >
    > Obliczysz mi?
    >
    > Nie wiem na jakim prądzie działają te diody.

    Wykażę się dobrą wolą i obliczę:)

    Przykładowe parametry 5m taśmy LED: 600 LEDów, 12V, 48W.

    W takiej taśmie LEDy łączy się po 3 w szereg - czyli taśma zawiera 200
    takich zestawów.
    48W/12V = 4A (bo P=U*I)
    4A/200=20mA - to jest prąd w każdym zestawie a więc i w każdym LED (bo
    połączone w szereg).

    Pewną niewiadomą jest napięcie na LED, ale skoro 3 mieszczą się w 12V to
    nie może być większe od 4V. Ponieważ musi zostać trochę na R
    stabilizujący prąd więc zapewne można przyjąć napięcie na LED około 3,5V.

    Pytasz (jak rozumiem, bo nie jestem pewien) o zasilenie takiego jednego
    LEDa z 12V.
    12V-3.5V = 8.5V - napięcie na rezystorze ustalającym prąd dla LEDa.
    8.5V/20mA = 425om (bo U=R*I)
    P.G.

  • 12. Data: 2017-02-22 15:03:16
    Od: Agent0700 <k...@w...pl>

    > Pytasz (jak rozumiem, bo nie jestem pewien) o zasilenie takiego jednego
    > LEDa z 12V.
    > 12V-3.5V = 8.5V - napięcie na rezystorze ustalającym prąd dla LEDa.
    > 8.5V/20mA = 425om (bo U=R*I)

    No to wiem już co i jak, chcę odzyskać diody ze "spalonych żarówek" i
    zaslić akumulatorem.

    Dzięki i pozdrawiam

    Jacek

  • 13. Data: 2017-02-22 15:14:31
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > No to wiem już co i jak, chcę odzyskać diody ze "spalonych żarówek"
    > i zaslić akumulatorem.

    Tyle że zasilanie jednego LEDa z akumulatora 12V przez opornik to
    wyjątkowo słaby pomysł. Jakieś trzy czwarte mocy pójdzie w ciepło
    na tym rezystorze. Trzy w szeregu to już lepiej, ale też tak sobie,
    choćby dlatego, że zmiany napięcia będą mocno wpływać na jasność.
    Lampki sprzedawane jako dwunastowoltowe świecą tak samo jasno
    poczynając gdzieś od 3-4V. 12V też pewnie można sporo przekroczyć
    bez ryzyka spalenia czegoś.

    --
    Jarek

  • 14. Data: 2017-02-22 15:17:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Agent0700" napisał w wiadomości grup

    >No to wiem już co i jak, chcę odzyskać diody ze "spalonych żarówek" i
    >zaslić akumulatorem.

    Jak bardzo "akumulatorem" ?

    Najprostsze byloby przelaczenie je na sekcje po 3 diody szeregowo,
    wtedy nalezy sie spodziewac napiecia ~10.5V,
    do tego rezystor ograniczajacy prad dla sekcji, przy 12V i 20ma
    potrzeba okolo 75 ohm.
    (te diody niekoniecznie musza miec 20mA, moze wiecej)

    Ale jak w samochodzie silnik wlaczysz i sie zrobi 14.5V, to sie zrobi
    jasno ... i goraco :-)

    Sa gotowe uklady scalone, ktore sa zrodelkami pradowymi i dobrze by
    sie sprawdzily ... ale trzeba jednak plytki podzielic.

    Bo jak przetwornice robisz, to mozna tak zaprojektowac, zeby ona prad
    stablizowala, a nie napiecie :-)

    J.

  • 15. Data: 2017-02-22 15:25:20
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 22.02.2017 um 15:17 schrieb J.F.:
> [...]
    > sprawdzily ... ale trzeba jednak plytki podzielic.
    >
    > Bo jak przetwornice robisz, to mozna tak zaprojektowac, zeby ona prad

    Jakieś rok temu kupiłem u chińczyków PT4115. Bardzo przyjemna kostka.
    Potrzeba potencjometra, diody, opornika i kondensatora i już masz
    zasilacz do LEDów. Z elementów chyba najdroższy był potencjometr. PT4115
    kosztują u chińczyka jakieś 3zł (za 10 sztuk) wraz z przesyłką.
    Aha, 1.2A/30V potrafią obsłużyć.

    Waldek

  • 16. Data: 2017-02-22 15:33:13
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup

> [...]
    >zasilacz do LEDów. Z elementów chyba najdroższy był potencjometr.
    >PT4115 kosztują u chińczyka jakieś 3zł (za 10 sztuk) wraz z

    A nie cewka ?

    >Aha, 1.2A/30V potrafią obsłużyć.

    ale 8 diod szeregowo z 12V nie zaswieca :-)

    Choc jak tak patrze ... moze by sie dalo na step-up przerobic :-)

    J.

  • 17. Data: 2017-02-22 16:06:02
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Waldemar jakieś rok temu kupił u chińczyków PT4115:

> [...]
    > najdroższy był potencjometr. PT4115 kosztują u chińczyka jakieś
    > 3zł (za 10 sztuk) wraz z przesyłką. Aha, 1.2A/30V potrafią obsłużyć.

    Coś na tych kostkach jest nadrukowane? Bo to chyba siedzi w każdej
    chińskiej lampce, tyle że do tej pory nie udawało mi się zidentyfikować
    co to za układ, bo na farbie oszczędzają. Ale faktycznie w dejtaszicie
    wygląda przyjemnie. Potencjometr potrzebny oczywiście tylko wtedy, gdy
    koś musi ściemniać.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2017-02-22 16:15:53
    Od: "V.L.Pinkley" <v...@g...com>

    użytkownik Jarosław Sokołowski napisał:

    > Coś na tych kostkach jest nadrukowane? Bo to chyba siedzi w każdej
    > chińskiej lampce, tyle że do tej pory nie udawało mi się zidentyfikować
    > co to za układ, bo na farbie oszczędzają.

    Jest napisane pt4115

    > Ale faktycznie w dejtaszicie
    > wygląda przyjemnie. Potencjometr potrzebny oczywiście tylko wtedy, gdy
    > koś musi ściemniać.

    Brakuje równolegle do diod kondensatora kilku uF, wspominają o nim
    w opisie, ale na schemacie go nie dali. W innych podobnych np. SCT2932
    już kondensator wygładzający dali na schemacie.

  • 19. Data: 2017-02-22 18:29:21
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 22.02.2017 um 15:33 schrieb J.F.:
    > Użytkownik "Waldemar" napisał w wiadomości grup

    > A nie cewka ?

    > ale 8 diod szeregowo z 12V nie zaswieca :-)
    >
    > Choc jak tak patrze ... moze by sie dalo na step-up przerobic :-)
    Cewka też ;-)

    Waldek

  • 20. Data: 2017-02-22 18:30:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]

    >to nie może być większe od 4V. Ponieważ musi zostać trochę na R
    >stabilizujący prąd więc zapewne można przyjąć napięcie na LED około

    Niebieska/biala LED to tak wlasnie 3-3.5V.
    kwant 400nm ma 3.1eV.

    Ciekawe czy juz sie pojawily np czerwone LED w postaci niebieskiej/UV
    z czerwonym luminoforem.
    Mam wrazenie, ze to te niebieskie(biale) bija rekordy wydajnosci.

    Lamp/zestawow/tasm w postaci mieszanki niebieskich i zoltych LED
    jeszcze nie widzialem - zolty zawsze z luminoforu.
    Ani zestawow oswietloeniowych z diod RGB - pomijajac te, ktore maja
    ustawiany kolor.

    A moze po prostu luminofor daje pelniejsze widmo niz mieszanka LED ?

    J.