  • 21. Data: 2017-02-22 18:31:44
    Temat: Re: Zasilanie LED - 3 szeregi po 8 diod.
    Od: Waldemar <w...@z...fu-berlin.de>

    Am 22.02.2017 um 16:15 schrieb V.L.Pinkley:

    > Jest napisane pt4115

    Zgadza się. Można też pwm dać, też działa.

    > Brakuje równolegle do diod kondensatora kilku uF, wspominają o nim
    > w opisie, ale na schemacie go nie dali. W innych podobnych np. SCT2932
    > już kondensator wygładzający dali na schemacie.

    Właśnie. Bez kondensatora ani rusz. Musi być bezpośrednio przy nogach,
    inaczej ustrojstwo nie zadziała. Zrobiłem już parę lampek na tym.
    Oświetlenie mikroskopu, lampkę do kwiatków i oświetlenie biurka.

    Waldek

  • 22. Data: 2017-02-22 18:49:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Ciekawe czy juz sie pojawily np czerwone LED w postaci niebieskiej/UV
    > z czerwonym luminoforem.
    > Mam wrazenie, ze to te niebieskie(biale) bija rekordy wydajnosci.

    Czy ja dobrze pamiętam, ze początki niebieskich LED były takie, że
    wprawdzie świeciły, ale z wydajnościa było tak, jak w przeciętnym
    kołchozie?

    --
    Jarek

  • 23. Data: 2017-02-22 19:25:47
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Pan J.F. napisał:

    >Czy ja dobrze pamiętam, ze początki niebieskich LED były takie, że
    >wprawdzie świeciły, ale z wydajnościa było tak, jak w przeciętnym
    >kołchozie?

    Poczatki na pewno byly takie, szczegolnie tych na SiC.
    Potem sie zrobily "normalne", choc jakos tak niebieski "bije po
    oczach".

    A potem sie zaczal wyscig wydajnosci, ktory doprowadzil do zastosowan
    LED w oswietleniu, i zauwaz - to byly diody biale/niebieskie, a nie np
    czerwone czy zolte ...

    Choc pojawilo sie cos takiego
    http://www.ledsmagazine.com/articles/2010/07/osram-i
    mproves-red-green-led-performance.html

    ale ... podobne reklamowki to ja linkowalem chyba dobrze z 10 lat temu
    :-)

    Inna sprawa, ze akurat dla czerownego to oko slaba czulosc ma, i to
    moze psuc wyniki.

    J.

  • 24. Data: 2017-02-22 20:46:09
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-02-22 o 19:25, J.F. pisze:
    > ale ... podobne reklamowki to ja linkowalem chyba dobrze z 10 lat temu :-)
    >
    > Inna sprawa, ze akurat dla czerownego to oko slaba czulosc ma, i to moze
    > psuc wyniki.

    Kiedyś w czerwoną i zieloną trzeba było dawać ze 20mA aby były jako tako
    widoczne.
    Pewnie z 10 lat temu pojawiły się jaśniejsze - w czerwoną dawałem około
    2mA a w zieloną około 6mA.
    Ale ostatnio użyłem jakichś zielonych, że przy 1mA już dają po oczach :)
    P.G.

  • 25. Data: 2017-02-22 21:38:15
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Dwa szeregi po 8, bez żadnych oporników. Pod spodem impulsowy
    > zasilacz do tego.

    Impulsowy, a nie kondziołek dobrany, by przez układ płynął wymagany prąd?

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 26. Data: 2017-02-22 21:58:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

    > Impulsowy, a nie kondziołek dobrany, by przez układ płynął wymagany prąd?

    Nie, nie kondziołek dobrany. Dawno już nie widziałem lampki z kondziołkowym
    zasilaniem. Podany był w wątku przykład układu scalonego do zasilania diod.
    Tu jest podobny, tyle że przystosowany do napięcia sieciowego (pewnie ze
    400V wytrzyma).

    --
    Jarek

  • 27. Data: 2017-02-23 08:44:51
    Od: Agent0700 <k...@w...pl>

    > Tyle że zasilanie jednego LEDa z akumulatora 12V przez opornik to
    > wyjątkowo słaby pomysł.

    No właśnie.

    To jaki jest dobry pomysł dla kogoś kto wylutował diody i chce je
    zasilić z aku samochodowego?

    A może lepiej pooglądać TV a nie głupotami się zajmować?

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 28. Data: 2017-02-23 09:05:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Jacek napisał:

    > No właśnie.
    >
    > To jaki jest dobry pomysł dla kogoś kto wylutował diody
    > i chce je zasilić z aku samochodowego?

    Jeden z dobrych pomysłów był wczoraj opisany w tym wątku:
    <e...@m...uni-berlin.de>

    > A może lepiej pooglądać TV a nie głupotami się zajmować?

    Nie mam telewizora, więc pozostają mi tylko głupoty.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2017-02-23 09:50:25
    Od: Agent0700 <k...@w...pl>

    > Jeden z dobrych pomysłów był wczoraj opisany w tym wątku:
    > <e...@m...uni-berlin.de>

    jak to znaleźć?

    > Nie mam telewizora, więc pozostają mi tylko głupoty.

    A ja mam i oglądam tylko teleSEXpress :-)

  • 30. Data: 2017-02-23 09:58:14
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2017-02-23 o 08:44, Agent0700 pisze:

    > To jaki jest dobry pomysł dla kogoś kto wylutował diody i chce je
    > zasilić z aku samochodowego?

    Według mnie:
    Jeśli akumulator jest wolnostojący to można jak w tasiemkach LED - po 3
    w szereg + rezystor.
    Jeśli akumulator jest w samochodzie to rozważyłbym zastąpienie R przez
    źródło prądowe, ale lepiej będzie łączyć po 6..10 w szereg i zasilać
    StepUp-em prądowym.
    Jak chce się więcej to:
    - albo osobne DCDC na każdy szereg,
    - albo łączyć kilka takich szeregów równolegle (być może dodając małe
    rezystory wyrównawcze) - zaoszczędzi się na DCDC, ale jak jeden szereg
    padnie to pozostałe oberwą za dużym prądem.

    Tak w ogóle to jakbym kiedyś myślał o oświetleniu LED to chyba dążyłbym
    do tego aby dać 2 razy więcej LEDów i dać im 2 razy mniejszy prąd licząc
    na wieczystość tego rozwiązania.

    > A może lepiej pooglądać TV a nie głupotami się zajmować?

    Zdecydowanie lepiej zajmować się głupotami.
    P.G.