  • 81. Data: 2018-03-14 00:07:06
    Temat: Re: Zegarki w AGD
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Zwykły kwarc zegarowy to 20ppm dokładności. To około minuta odchyłki na
    > miesiąc. Bez szału.

    Ja mam w piekarniku zegar ustawiony z dokładnością 5 minut. O ile w
    ogóle chce mi się go ponownie ustawiać po kolejnym odłączeniu prądu.
    Rozmowa o tym, czy zegar w kuchence spieszy się minutę czy sekundę
    odbieram jako paranoję.
    Na pewno to coś zmienia w waszym życiu, jaka tam jest dokładność.
    Cała punktualność przecież zależy od dokładności czasu w piekarniku,
    prawda ?

    Ludzie, na litość...

  • 82. Data: 2018-03-14 00:16:28
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Sebastian Biały napisał(a) w wiadomości: ...

    >Wywóz AGD poza jakies 100km od miejsca kupna to raczej wyjątek.
    >Wystarczy więc że producent dostarczy do sklepu z prawidłowo ustawionym
    >i da możliwośc zmiany userowi w tych tysięcznych promila przypadkach.
    >EEPROM chyba jest obecnie za friko w kazdym uC ;)

    prawidłowo ustawionym... :)
    Kolega z pracy musiał u rodziny interweniować bo lodówka się "popsuła"
    dzień po zakupie. Okazało się, że jakiś dowcipniś ustawił tryb szabasowy...
    Niekoniecznie akurat w modelu z artykułu poniżej:

    http://wyborcza.biz/biznes/5,111417,18735722.html?i=
    10&disableRedirects=true
    "Niektóre lodówki są zaopatrzone w system SmartDevice, który pozwala
    sterować urządzeniem poprzez sieć WLAN i łączyć je z pozostałymi
    sprzętami inteligentnego domu. Ciekawostką jest 'Tryb Szabat'. Ponieważ
    lodówki Liebherr są popularne wśród społeczności żydowskiej, firma
    zdecydowała się na wprowadzenie programu, który umożliwia ortodoksyjnym
    Żydom korzystanie z ich lodówek nawet w Szabat. W 'szabatowym' trybie po
    otwarciu drzwi lodówki w środku nie zapali się światło, ani nie włączy wentylator"

    Arek

  • 83. Data: 2018-03-14 00:25:24
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Wed, 14 Mar 2018 00:07:06 +0100, sundayman napisał(a):
> [...]
    > Na pewno to coś zmienia w waszym życiu, jaka tam jest dokładność.
    > Cała punktualność przecież zależy od dokładności czasu w piekarniku,

    Jedni szczesliwi moga powiedziec ze to nic, inni maja pasujacy
    tramwaj, pociag, dzwonek w szkole czy np premie w pracy ...

    J.

  • 84. Data: 2018-03-14 00:41:11
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Marek S napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]
    >częstotliwość sieci pływa? Mam na myśli ostatnio dobrze znany problem
    >wpływu energetyki Kosowa na sieć EU.
    >
    >Problem okiem laika wydaje się absurdalny. Gdyby ktoś kazał mi
    >oprogramować sterownik np. piekarnika i uwzględnić funkcję zegarka, to
    >dałbym stabilny kwarc na CPU i wykorzystałbym wewnętrzne timery do
    >generowania przerwań. Po co bawić się w pobieranie częstotliwości sieci?
    >Ani to dokładne, wymaga dodatkowego kodu, pewnie jakiś pin CPU też
    >trzeba zaangażować. Pozornie same wady takiego podejścia... a mimo to

    Może komuś odbija z EMC? Kwarc rzędu MHz może trochę "siać" w
    przestrzeń jak i do sieci, (chociaż taki 2^15 za bardzo nie powinien
    a i "poskromić" taki układ się da).
    Może więc procki chodzą na wewnętrznych wolnyh RC, długoterminowo
    niestabilnych - czas więc biorą z sieci.
    Przy odrobinie szczęścia lub rutyny można uniknąć badań (kosztują)
    i w ciemno drukować CE.
    Wskazówką może być jak robią niskie napięcie do zasilania sterownika.
    Jeżeli trafo/liniowy, dzielnik albo coś na bardzo niskie kHz to może właśnie
    o to chodzi?

    Arek

  • 85. Data: 2018-03-14 00:41:30
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde>

    Grzexs napisał(a) w wiadomości: ...
> [...]

    To od razu GPS - ma sygnał czasu.

    >Mogą być jaja, jak niektóre kraje będą zmienić czas na zimę, a niektóre nie.

    GPS ustali położenie i na tej podstawie kraj. :)

    Arek

  • 86. Data: 2018-03-14 01:34:05
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Wed, 14 Mar 2018 00:07:06 +0100, sundayman wrote:

> [...]
    > Na pewno to coś zmienia w waszym życiu, jaka tam jest dokładność. Cała
    > punktualność przecież zależy od dokładności czasu w piekarniku,

    Ależ nikt tu przecież nie żalił się na niedokładność zegarów w AGD (chyba
    że przeoczyłem) - tylko na przykrość ustawiania po każdym odłączeniu od
    prądu, oraz rozważaniu "dlaczego ciągnąć takt 50Hz z sieci zamiast dać
    kawałek kwarcu".

    Mateusz

  • 87. Data: 2018-03-14 08:34:39
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 13 Mar 2018 20:25:13 +0100, Marek S <p...@s...com> wrote:
    > Tak jak napisałem: niech producent nalepi na szybę piekarnika
    > wielki
    > napis "Innowacja! Zapłać te 10zł więcej i miej lepiej!".

    Okazuje się, że globalnej skali rynku to nie działa, ba powyższe (w
    tej dużej skali) jest strzeleniem sobie w stopę, bo klient taki
    bardziej ogarnięty i umiejący już czytać doduka do "Zapłać ...
    więcej" i... już przestanie dalej czytać, bo zainteresuje się 10 zł
    tańszym produktem.
    Klient chcący drožej a dobrze to mit wymyślony przez sprzedawców :),
    w skali rynku nieznaczacy nic margines.

    --
    Marek

  • 88. Data: 2018-03-14 08:42:31
    Od: Marek <f...@f...com>

    On 11 Mar 2018 19:37:53 GMT, Mateusz Viste <m...@n...pamietam>
    wrote:
    > trzeba było ustawiać lokalną strefę czasową, no bo skąd zegarek ma
    > wiedzieć czy jest w Warszawie, Londynie czy Wilnie?

    W czym problem to mu podać? Skoro inni muszą ustawiać min 2 parametry
    tj. minuty i godziny to nie byłoby problemu by wybrać z listy strefę
    czasową (tylko jeden parametr), który można zapamiętać na stałe.

    --
    Marek

  • 89. Data: 2018-03-14 08:43:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 11 Mar 2018 18:21:04 +0100, Marek S <p...@s...com> wrote:
    > Jakoś nie jest do końca przemyślana ta technologia...

    Na pewno na rynku nie ma kuchenek z zegarem, który jest w miarę
    dokładny i nie gubi czasu po wyłączeniu zasilania?

    --
    Marek

  • 90. Data: 2018-03-14 08:51:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 12 Mar 2018 15:56:18 +0100, Jarosław
    Sokołowski<j...@l...waw.pl> wrote:
    > Mam inne wytłumaczenie: próba wkurzenia spokojnych ludzi.
    > Też nigdy nie mogłem tego pojąć.

    Takich złośliwości jest więcej. Sproboj znaleźć odtwarzacz
    samochodowy, który umie _szybko_ przewijać wewnątrz odtwarzanego
    utworu. Wszystkie odtwarzacze mają "przewijanie" z prędkością
    dostosowaną do 3 minutowego utworu, np +10s. Nie ma szans by
    bezpiecznie (bez przypadkowego przeskoku) przewijać np. pół godziny
    wew. 2 godzinnego utworu.

    --
    Marek