  • 31. Data: 2018-04-13 01:24:20
    Temat: Re: Zjawisko Leidenfrosta jako napęd
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-12, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > -myslisz, ze to by dzialalo bez pompy ?
    > Zawor Tesli ladnie opor stawia, ale zeby mial napedzac ...

    Nie do końca kumam całośc, ale mogę spobie wyobrazić taki zawór
    działający tak, że przepyw byłby wymuszany różnica ciśnień. Ciśnienie
    "pchające" mogłoby pochodzić z generowanej pary. Różnica cisnień na
    Tesli sprawaiałby, że przepływ by szedł w porządanym kierunku.

    > -w sumie - to dzieki konwekcji pionowa wytwornica moglaby chyba
    > awaryjne chlodzenie zapewnic, i nie musi byc skomplikowana - wystarcza
    > proste rury.

    Przy takich ilościach ciepła?

    > -... a mnie sie inzektor jak to w starym parowozie podoba, i tez
    > dziala bez pradu.

    Tylko tu zdaje się większe przepływy są potrzebne.

    > -... a w zasadzie to gdzie sie takie pomysly testuje ?
    > Powazne firmy maja testowe reaktory ?

    Zgaduje, że nie testuje się tego w żadnych reaktorach a w jakiś układach
    zbliżonych (testowych) co mają wiele wspólnego ale akurat nie część
    jądrową. Plus modelowanie.

    --
    Marcin

  • 32. Data: 2018-04-13 02:24:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 12 Apr 2018 23:24:20 GMT, Marcin Debowski napisał(a):

> [...]
    > "pchające" mogłoby pochodzić z generowanej pary. Różnica cisnień na
    > Tesli sprawaiałby, że przepływ by szedł w porządanym kierunku.

    Ale cisnienie dziala we wszystkie strony tak samo.
    Odparowanie wody gdzies w srodku takiego "kanalu Tesli", owszem -
    wypchnelo by wode/pare jednym koncem bardziej, ale potem nie byloby
    juz czego odparowac. Trzeba by obnizyc temperature, zeby cisnienie
    spadlo i nowa woda mogla naplynac.

    Bo jakos nie bardzo wierze w mozliwosc wygenerowania fali, tzn ze
    wypchnieta jednym koncem woda przelatuje przez zewnetrzna czesc obwodu
    i na koniec wpycha do zaworu-wyiennika nową porcje.
    Ale sprobowac mozna.

    > Przy takich ilościach ciepła?

    To jest problem, ale po wylaczeniu reaktoro ponoc juz tylko 1% ciepla.

    > Tylko tu zdaje się większe przepływy są potrzebne.

    Niestety.

    > Zgaduje, że nie testuje się tego w żadnych reaktorach a w jakiś układach
    > zbliżonych (testowych) co mają wiele wspólnego ale akurat nie część
    > jądrową. Plus modelowanie.

    Ten pomysl owszem, mozna bez reaktora przetestowac, ale jakies inne -
    np nowy, lepszy gatunek stali na reaktory ?

    Albo chocby kwestia skali - chcemy przetestowac taka wytwornice pary w
    pełnej wielkosci wiec potrzebujemy np 3 GW ciepla ... w sumie nieduzo,
    kotly w elektrowniach maja podobnie, ale to jest jednak spora
    inwestycja - i finansowo, i gabarytowo ...

    J.

  • 33. Data: 2018-04-13 05:31:42
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2018-04-13, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ale cisnienie dziala we wszystkie strony tak samo.

    W warunkach statycznych, ale w dynamicznych, przy istniejącym już
    przepływie? Różnica cisnień powinna wynikać właśnie z oporów przepływu.

> [...]
    > wypchnelo by wode/pare jednym koncem bardziej, ale potem nie byloby
    > juz czego odparowac. Trzeba by obnizyc temperature, zeby cisnienie

    Myślałem o odparowaniu nie w Tesli ale albo przed albo za.

> [...]
    > wypchnieta jednym koncem woda przelatuje przez zewnetrzna czesc obwodu
    > i na koniec wpycha do zaworu-wyiennika nową porcje.

    A w uproszczonym schemacie (obwód zamkniety):

    zbiornik z wodą - wymiennik - tesla1[>] - komora z parą - tesla2[>] - (do zbiornika)

    Jak wygenerujesz impuls ciśnienia w komorze z parą to co się stanie?

    > To jest problem, ale po wylaczeniu reaktoro ponoc juz tylko 1% ciepla.

    A jak nie wyłączony? :)

    > Niestety.

    Tu mogą być duże przepływy. Zalezy głownie od ilości generowanej pary.
    Tylko z tymi dwome pomysłami jest taki kłopot, że i tak musi byc coś co
    zapewni obieg w przypadku zatrzymania.

> [...]
    > kotly w elektrowniach maja podobnie, ale to jest jednak spora
    > inwestycja - i finansowo, i gabarytowo ...

    Nie wiem, ale wydaje mi się, że jak ktoś produkuje newralgiczne
    urządzenie to sprzedaje je odpowiednio drożej i cześć tej kwoty to są
    tez takie koszty. Mozna tez pomyśleć o testowaniu rwnoległym, tzn taki
    reaktor, ma możliwość podłączenie w obwodzie pierwotnym
    n-wymienników/wyparek. Cos na zasadzie jak finalnie testuje się silniki
    samolotowe, podmieniając jeden na skrzydle.

    --
    Marcin

  • 34. Data: 2018-04-13 09:10:52
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 13 kwietnia 2018 07:59:32 UTC+9 użytkownik Marcin Debowski napisał:

    > Pewnie tak jak JF napisał, bał się dawać rozwiązanie prototypowe do tak
    > nerwralgicznego zastosowanie.
    > A powiedz mi proszę, co rozumiesz przez to: ...żeby kawitacja pchała
    > wodę. Co tu nazywasz kawitacją?

    Cały program był rozwojowo-badawczy, tyle że klient przyszedł do nas na późnym
    etapie, kiedy już założenia, terminy i budżety były ustalone.

    Wrzenie w mikrokanalikach powoduje powstanie bąbelka pary który zajmuje cały przekrój
    kanału. Wypycha to wodę w obu kierunkach. Odbiera ciepło od ścianek do takiego
    stopnia, że bąbelek częściowo kondensuje i zapada się, razem z wodą którą wypchnął
    przed chwilą.

  • 35. Data: 2018-04-13 09:20:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 13 kwietnia 2018 09:24:37 UTC+9 użytkownik J.F. napisał:

> [...]
    > wypchnelo by wode/pare jednym koncem bardziej, ale potem nie byloby
    > juz czego odparowac. Trzeba by obnizyc temperature, zeby cisnienie

    Samo się zassie, bo bąbelek się zapada. Odebrał ciepło od ścianki, przez chwilę nic
    go nie grzeje.

> [...]
    > wypchnieta jednym koncem woda przelatuje przez zewnetrzna czesc obwodu
    > i na koniec wpycha do zaworu-wyiennika nową porcje.

    W skali gotującego się czajnika tego nie widać, ale w ciasnym kanaliku powstają duże
    skoki ciśnienia. Drukarki z grzałkami strzelają ponaddźwiękowymi pociskami w ten
    sposób.

    > To jest problem, ale po wylaczeniu reaktoro ponoc juz tylko 1% ciepla.

    > Niestety.

    Inżektor swoją popularność zawdzięcza prostocie i niezawodności, ale stanowczo nie
    jest ani wysokosprawny, ani cichy. Nie wiem, może na wypadek awarii tam nawet jest
    coś takiego.

    > Ten pomysl owszem, mozna bez reaktora przetestowac, ale jakies inne -
    > np nowy, lepszy gatunek stali na reaktory ?

    Rozwój materiałów na zbiornik reaktora postępuje w tempie geologicznym. Gdyby nie
    ostatnia nowa oferta Rosatomu, to możnaby powiedzieć że nie ma żadnego rozwoju.

  • 36. Data: 2018-04-13 10:01:32
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    napisał:

    >Samo się zassie, bo bąbelek się zapada. Odebrał ciepło od ścianki,
    >przez chwilę nic go nie grzeje.

    Mowisz ?
    W wersji mikro ... byc moze. Rzecz warta sprawdzenia.

    Ale czy zadziala w wersji makro dla reaktora ?

    >W skali gotującego się czajnika tego nie widać, ale w ciasnym
    >kanaliku powstają duże skoki ciśnienia.
    >Drukarki z grzałkami strzelają ponaddźwiękowymi pociskami w ten
    >sposób.

    Tylko ze one maja grzalki pulsujace.
    przestaja grzac i plyn naplywa.

    >Inżektor swoją popularność zawdzięcza prostocie i niezawodności, ale
    >stanowczo nie jest ani wysokosprawny, ani cichy.

    Co do sprawnosci, to jest to ciekawe ... bierze pare z kotla i ona
    wraca do kotła jako woda ... to moze jedna wysokosprawny ?
    Bo gdzie uciekaja straty ?

    >Nie wiem, może na wypadek awarii tam nawet jest coś takiego.

    Faktycznie rozmiar moze nie pasowac, bo to jednak potezne ilosci wody
    sa potrzebne ...

    >Rozwój materiałów na zbiornik reaktora postępuje w tempie
    >geologicznym.
    >Gdyby nie ostatnia nowa oferta Rosatomu, to możnaby powiedzieć że nie
    >ma żadnego rozwoju.

    Co byc moze wynika z powyzszego.
    Naukowiec chce zrobic, ale nie ma reaktora pod reka, huta chce zrobic,
    ale nie ma reaktora,
    elektrownia nie jest zainteresowana, bo reaktor juz ma.
    IBJ nie jest zainteresowany, bo reaktor juz ma, a badania bardzo
    chetnie ... o ile ktos zaplaci.

    Producent reaktorow jest srednio zainteresowany, bo reaktora tez nie
    ma, a klient zamowi ze sprawdzonego materialu :-)

    J.

  • 37. Data: 2018-04-13 10:03:12
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
> [...]

    >Odbiera ciepło od ścianek do takiego stopnia, że bąbelek częściowo
    >kondensuje i zapada się, razem z wodą którą wypchnął przed chwilą.

    A nie da sie klienta namowic na kontynuacje R&D ?

    J.

  • 38. Data: 2018-04-13 10:34:27
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu piątek, 13 kwietnia 2018 10:03:16 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

    > A nie da sie klienta namowic na kontynuacje R&D ?

    Być może, ale ja już pracuję u konkurencji :-)

  • 39. Data: 2018-04-13 10:39:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    On 2018-04-13, J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:

> [...]
    >przepływu.

    >Myślałem o odparowaniu nie w Tesli ale albo przed albo za.

    Albo miedzy dwoma.

    IMO - tym bardziej. Odparuje, nacisnie w dwie strony, poplynie moze i
    w jedna, ale cos innego musi napedzic naplyw nowej wody.

    Byc moze tak jak Konrad proponuje - pecherzyki w wersji mikro ..

> [...]

    >(do zbiornika)

    >Jak wygenerujesz impuls ciśnienia w komorze z parą to co się stanie?

    spodziewam sie, ze z wymiennika poplywnie porcja wody z para do
    komory,
    cisnienie w komorze wzrosnie nieznacznie, moze nawet cos wypchnie do
    zbiornika, w zbiorniku cisnienie troche wzrosnie ... ale w wymienniku
    tez juz wzroslo.
    I nawet jesli po pierwszym bąblu cos poplynie, to potem przestanie.

    Aczkolwiek - byly takie zabawki - grzana komora z dwiema rurkami.
    o, pop pop boat
    https://www.youtube.com/watch?v=u1X76MK5dHo
    https://www.youtube.com/watch?v=flVTAovTCPg
    https://www.youtube.com/watch?v=sWJqCubW1ic

    I plywa, a wersja nawet nie taka calkiem mikro.

    Takie cos tez dziala
    https://www.youtube.com/watch?v=D1EHZPjLNHk
    https://www.youtube.com/watch?v=qwuDkOB9Jik

    >A jak nie wyłączony? :)

    To trzeba szybko wylaczyc :-)
    No i glowne pompy dzialaja.

> [...]
    >pary.
    >Tylko z tymi dwome pomysłami jest taki kłopot, że i tak musi byc coś

    W Belchatowie pompa kondensatu jest napedzana mala turbina parowa.
    A w reaktorach - silnikiem elektrycznym.
    Gdzie tu sens, gdzie logika ? :-)

    >Nie wiem, ale wydaje mi się, że jak ktoś produkuje newralgiczne
    >urządzenie to sprzedaje je odpowiednio drożej i cześć tej kwoty to są
    >tez takie koszty.

    Jak najbardziej, tylko gdzie jest testowy reaktor firmy Siemens,
    gdzie testowa elektrownia firmy Dolmel,
    a gdzie chocby testowa drukarnia producenta maszyn drukarskich -
    takich na pare metrow szerokosci ...

> [...]
    >n-wymienników/wyparek. Cos na zasadzie jak finalnie testuje się
    >silniki
    >samolotowe, podmieniając jeden na skrzydle.

    Tylko silnik wzglednie maly jest. Mozna go przetestowac w wiekszej
    hali.
    I pali tylko pare t paliwa na godzine.

    J.

  • 40. Data: 2018-04-13 11:07:12
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2018-04-13 o 10:39, J.F. pisze:

    > Aczkolwiek - byly takie zabawki - grzana komora z dwiema rurkami.

    Miałem taką zabawkę kupioną w Sopocie w latach 60-tych.
    Działała bardzo sprawnie.
    Była w moich zbiorach, dopóki pod moją nieobecność babcia nie oddała jej
    dziecku koleżanki z pracy. Tak po prostu, bez pytania o moją zgodę.

    > o, pop pop boat

    W jego działaniu ważną role mają samowzbudne drgania:
    https://en.wikipedia.org/wiki/File:Poppop.gif
    Ma to chyba związek z rezonansem Helmholtza.
    https://en.wikipedia.org/wiki/Helmholtz_resonance

    WM