  • 1. Data: 2012-05-26 20:35:52
    Temat: chwilowa przeciążalność smd 1206
    Od: BartekK <s...@d...org>

    Witam
    Mam konieczność wydzielenia większej mocy w urządzeniu, tylko chwilowo.
    Będzie tego dobre 4-5W ale przez czas poniżej 0.5s, a potem może być że
    przez 7 dni wcale ;) Wsadzanie 4W rezystora - niemożliwe z powodów
    rozmiarów i masy.
    Z powodów organizacyjno-materiałowych najwygodniejsze byłyby dla mnie
    rezystory smd w maks. obudowie 1206 (wiem że są większe, aż do 1W w
    2512, ale bardzo mi nie na rękę dodawać ten jeden nietypowy rozmiar dla
    całego projektu), które mają 0.25W mocy maksymalnej. Ok, maksymalnej ale
    przy długoterminowej pracy (i w t<70'C). Mógłbym zmieścić na PCB jakieś
    4-5szt 1206, nic więcej ;/ Może lutując je w pionie (stojące na
    sztorc/bokiem) ale to znów niszczy plan montażu automatycznego

    Pytania:
    - czy ktoś widział gdzieś dane (datasheety?) rezystorów smd gdzie ktoś
    uwzględnił chwilowe przeciążalności termiczne/mocowe?
    - czy lepiej w takim wypadku dawać rezystory "dogóry nogami" tzn napisem
    (pod którym chyba jest warstwa oporowa) do płytki pcb, by zwiększyć
    bezwładność termiczną i zapewnić chwilowe lepsze chłodzenie...
    - czy też opierać się tylko na chłodzeniu powietrzem i przez
    wyprowadzenia/pady (ale mam przeczucie że jednak chwilowe przeciążenie
    łatwiej rozprowadzi miedz+laminat, niż powietrze, które nim się
    nagrzeje, nim odpłynie konwekcyjnie, to już po przeciążeniu będzie)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 2. Data: 2012-05-26 21:20:26
    Temat: Re: chwilowa przeciążalność smd 1206
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-05-26 20:35, BartekK pisze:
> [...]
    > - czy ktoś widział gdzieś dane (datasheety?) rezystorów smd gdzie ktoś
    > uwzględnił chwilowe przeciążalności termiczne/mocowe?

    http://www.bourns.com/data/global/pdfs/CRF.pdf
    http://www.newark.com/jsp/search/productdetail.jsp?S
    KU=61T4559&CMP=AFC-GB100000001

    Performance Characteristics
    Test Conditions
    Short Time Overload 5 X Rated Power for 5 seconds

    No i same z siebie maja 1W.

    Gdzie to dostać, nie mam pojęcie. Ale już na TME mają 0.5W.
    http://www.tme.eu/dok/P/PYu-RC1206_51_RoHS_L_4.pdf
    "2.5 times of rated voltage or maximum overload
    voltage whichever is less for 5 sec at room
    temperature "

    Testy przechodzą. Ale czy bezpiecznie to wsadzać w urządzenie...

    pzdr
    bartekltg

  • 3. Data: 2012-05-27 12:05:50
    Od: JS <b...@p...onet.pl>

> [...]
    > łatwiej rozprowadzi miedz+laminat, niż powietrze, które nim się
    > nagrzeje, nim odpłynie konwekcyjnie, to już po przeciążeniu będzie)

    Poszukaj rezystorów w minimelfie. Pasują do pól pod 1206 a znacznie
    lepiej znoszą przeciążenia.
    pzdr
    JS

  • 4. Data: 2012-05-27 15:16:34
    Temat: Re: chwilowa przeciazalnosc smd 1206
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "JS" <b...@p...onet.pl> schrieb
    > Pytania:
    > Poszukaj rezystorów w minimelfie. Pasuja do pól pod 1206 a znacznie
    > lepiej znosza przeciazenia.

    www.vishay.com/docs/20004/smm0204.pdf

    mw

  • 5. Data: 2012-05-27 15:29:47
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "mw158979" <...@t...pl> schrieb

    > www.vishay.com/docs/20004/smm0204.pdf

    Jeszcze seria kanciasta z charakterystyka
    www.vishay.com/docs/28705/mc_pro.pdf

    mw

  • 6. Data: 2012-05-27 17:42:00
    Od: "mw158979" <...@t...pl>

    "bartekltg" <b...@g...com> schrieb
    > Gdzie to dostac, nie mam pojecie. Ale juz na TME maja 0.5W.
    > http://www.tme.eu/dok/P/PYu-RC1206_51_RoHS_L_4.pdf
    > "2.5 times of rated voltage or maximum overload
    > voltage

    Voltage x2.5 to nie jest 0.5W :-P

  • 7. Data: 2012-05-27 18:54:26
    Od: bartekltg <b...@g...com>

    W dniu 2012-05-27 17:42, mw158979 pisze:
    > "bartekltg"<b...@g...com> schrieb
    >
    > Voltage x2.5 to nie jest 0.5W :-P

    A czego nie rozumiesz?

    - W TME są 1206 na 0.5W.

    - Na jednego z takich kliknąłem 'pdf' i wyskoczył powyższy
    link, gdzie jest twierdzenie o testowaniu przy 2.5 raza
    wyższym napięciu (niż odpowiadające nominalnemu odciążeniu,
    mi się to wydaje oczywiste, to opornik, nie jest tak?)

    Jeśli mają rzeczywiście przeciążalność 2.5-napięcie,
    to maksymalna moc 2.5^2*0.5W = 3.125W na te 5s.

    pzdr
    bartekltg

  • 8. Data: 2012-05-27 22:56:57
    Od: BartekK <s...@d...org>

    W dniu 2012-05-27 18:54, bartekltg pisze:
> [...]
    >
    > Jeśli mają rzeczywiście przeciążalność 2.5-napięcie,
    > to maksymalna moc 2.5^2*0.5W = 3.125W na te 5s.
    Może inaczej to rozumiemy, ale obawiam się że tekst o 2.5 raza większym
    napięciu ma się nijak do mocy wydzielanej. Napięcie maksymalne dla
    wszystkich smd w tej obudowie jest podawane takie samo, i chodzi o fakt
    przebicia (po obudowie, do otoczenia, przez obudowę do ścieżki pod
    opornikiem) a nie pracę "opornikową". Przecież jak podają 200V dla
    opornika 10ohm to musi zapalać się pewna lampka kontrolna "to chyba o
    coś innego chodzi" ;)

    --
    | Bartłomiej Kuźniewski
    173

  • 9. Data: 2012-05-27 23:12:12
    Od: Mario <m...@...pl>

    W dniu 2012-05-27 22:56, BartekK pisze:

> [...]
    > opornikiem) a nie pracę "opornikową". Przecież jak podają 200V dla
    > opornika 10ohm to musi zapalać się pewna lampka kontrolna "to chyba o

    Zapewne o coś innego. Nie o maximum overload voltage ale o rated voltage.

    RATED VOLTAGE
    The DC or AC (rms) continuous working voltage
    corresponding to the rated power is determined by
    the following formula:
    V=?(P X R)
    or max. working voltage whichever is less

    Czyli napięcie "rated voltage" - odpowiadające mocy znamionowej, też
    można przekroczyć 2,5 razy.

    --
    pozdrawiam
    MD

  • 10. Data: 2012-05-27 23:36:45
    Od: bartekltg <b...@g...com>

> [...]
    > opornikiem) a nie pracę "opornikową". Przecież jak podają 200V dla
    > opornika 10ohm to musi zapalać się pewna lampka kontrolna "to chyba o

    Mówisz o overload voltage.

    Tam mamy napisane:

    "2.5 times of rated voltage or maximum overload
    voltage whichever is less for 5 sec at room
    temperature "

    Czyli podłączamy mniejsze z U_overload (400V,
    niezależnie od opornika) i 2.5 U_rated.

    A co to jest Rated voltage? Napięcie znamionowe;) Ale co to?
    Na stronie 5 jest o tym cały akapit.
    Trochę zakamuflowane, ale jednak oznacza po prostu napięcie,
    przy którym na okorniku wydziela się moc znamionowa
    (rated power).

    V_rated = sqrt ( R * P_rated) {wzór z datasheeta}

    P = I_r^2*R,
    gdzie I_r to nateżenie, przy którym osiagamy moc znamionową.

    V_r = sqrt (R^2 * I_r^2) = R*I_r

    Tak więc test wyglądał tak, że na 5 sekund przykładano
    albo napięcie maksymalne, albo napięcie 2.5 raza większe
    niż dające moc znamionową, cokolwiek jest mniejsze.

    pzdr
    bartekltg