  • 21. Data: 2016-06-06 19:08:40
    Temat: Re: ekologiczny prad
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:d12a75b7-95b1-4bba-b9bf-51d842d9fa42@go
    oglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 11:44:18 UTC+2 użytkownik J.F.
    napisał:
> [...]
    ile-has-so-much-solar-energy-it-s-giving-it-away-for
    -free

    >A w jakim stopniu jest przenośnią mówienie że tracą pieniądze w
    >sytuacji, w której tracą pieniądze?

    I myslisz, ze tak z dobrego serca traca i prad rozdaja ?

    - zapotrzebowanie na prad nie spadlo, wiec klienci placa,
    - skoro "cena spadla do zera", to znaczy, ze niektorzy prad
    dostarczaja ... i zapewne nie za darmo,
    - i teraz by sie trzeba dowiedziec jak to w Chile jest - sieci maja
    obowiazek odkupu ekopradu, wiec traca zwykle elektrownie, czy zero
    jest dla tych, co nie maja jakiejs dlugoterminowej umowy, czy moze
    tych, co nie potrafia dac lapowki.

    Wiec owszem - ktos tam traci, ale kto i ile to nie wiadomo.

    J.

  • 22. Data: 2016-06-06 19:15:50
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 10:30:46 UTC+2 użytkownik J.F.
    napisał:

    >Myślałem że miałeś na myśli to co napisałeś. A skoro piszesz coś
    >zupełnie innego niż masz na myśli, to nie wiem co odpowiedzieć :o)

    Mialem na mysli to, ze taki koncentrator z luster dziala wylacznie
    przy bezchmurnym niebie. Jak sa chmury, to praktycznie nie dziala.
    Czyli u nas w kraju przez dlugi czas nie bedzie dzialal.

    No i o ile cieplo w takim zbiorniku na przejsciowa chmurke wystarczyc
    moze, na noc to juz trzeba wiekszy, ale jak ma wystarczyc na pare dni,
    czy pare miesiecy, to juz bardzo wielkiego trzeba.

    W Chile problemu nie ma, bo tam sa rejony, gdzie chmur prawie nie ma.
    (I astronomowie z calego swiata stawiaja tam teleskopy).

    No, ale jakby tak na dwa dni starczyl ... to sie robi czas na
    odpalenie weglowej elektrowni ...

    J.

  • 23. Data: 2016-06-07 04:41:25
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 19:15:54 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > (I astronomowie z calego swiata stawiaja tam teleskopy).
    >
    > No, ale jakby tak na dwa dni starczyl ... to sie robi czas na

    No dobra, ale zdecyduj się na co chcesz narzekać. Jak się projektuje taki obiekt, to
    dobiera się wielkość akumulatora cieplnego biorąc pod uwagę dwa czynniki:

    1. Sprawność. Im mniejszy akumulator, tym wyższa sprawność, bo odbierasz "świeże"
    ciepło, prosto z wieży. Wysokotemperaturowe, nie przechowywane, bez strat na
    izolacji.
    2. Ciągłość zasilania. Im większy akumulator, tym dłuższe przerwy w nasłonecznieniu
    można przeżyć nie zmniejszając wytwarzanej mocy.

    Jeden inwestor patrzy na początkowy koszt inwestycji, inny- na jak najkrótszy okres
    zwrotu, jeszcze inny- na to żeby jego obiekt był konkurencyjny, czyli bardziej
    dyspozycyjny w warunkach zmiennego zapotrzebowania. Ty, rozmawiając o obiekcie w
    Chile, marudzisz że to do bani, bo w Polsce nie ma słońca nieomal przez siedem
    miesięcy w roku a lato nie jest gorące, tylko zimno i pada. Coraz mniej inżynierska
    ta Twoja malkontencja.

  • 24. Data: 2016-06-07 04:57:54
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 10:30:46 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    oglegroups.com...

> [...]
    >
    > No chyba, zeby tak pomysl rozwinac - zrobic jakis wielki zbiornik,
    > moze byc nawet podziemny, z zapasem na pol roku ...

    Przypomniało mi się że w Szwecji kiedyś zrobili taki eksperyment. Zalali wielką
    jaskinię wodą, grzeją tę wodę słońcem, a potem wyciągają ciepło pompą ciepła. Jakieś
    miasteczko w ten sposób ogrzewają. Nie wiem jak to działa, trzeba by było poszukać.

  • 25. Data: 2016-06-07 07:30:57
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 19:08:43 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    > tych, co nie potrafia dac lapowki.
    >
    > Wiec owszem - ktos tam traci, ale kto i ile to nie wiadomo.

    Wiadomo że pośrednik musi być na plusie. Więc żeby zero wyszło zerem, wytwórca musi
    być na minusie.

  • 26. Data: 2016-06-07 10:07:49
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-06-07 o 4:57, Konrad Anikiel pisze:
    > Przypomniało mi się że w Szwecji kiedyś zrobili taki eksperyment. Zalali wielką
    jaskinię wodą, grzeją tę wodę słońcem, a potem wyciągają ciepło pompą ciepła. Jakieś
    miasteczko w ten sposób ogrzewają.

    Coś podobnego jest/było/próbowali z gruntem.

    Robert

  • 27. Data: 2016-06-07 10:21:47
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 czerwca 2016 10:07:54 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:
    jaskinię wodą, grzeją tę wodę słońcem, a potem wyciągają ciepło pompą ciepła. Jakieś
    miasteczko w ten sposób ogrzewają.

    > Coś podobnego jest/było/próbowali z gruntem.

    Czytałem, prasa pisała o tym jakby ktoś odkrył lekarstwo na wszystkie choroby. Grunt
    traci tyle ciepła w mroźną noc, że żaden z niego akumulator. Ale nie twierdzę że jak
    ktoś opakuje to w śliczne słówka, to nie da rady znaleźć sponsora.

  • 28. Data: 2016-06-07 10:46:40
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

    W dniu 2016-06-07 o 10:21, Konrad Anikiel pisze:
    > Grunt traci tyle ciepła w mroźną noc, że żaden z niego akumulator.

    Ale z tego co pamiętam to było na jakieś głębokości. Latem mieli grzać,
    aby zima odbierać.

    Robert

  • 29. Data: 2016-06-07 11:03:25
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Wańkowski napisał:

    >Czytałem, prasa pisała o tym jakby ktoś odkrył lekarstwo na wszystkie
    >choroby. Grunt traci tyle ciepła w mroźną noc, że żaden z niego
    >akumulator.

    No coz, sa znane i nawet powszechnie uzywane pompy ciepla z
    wymiennikiem gruntowym - okazuje sie, ze tego gruntu w ogrodku na cala
    zime starcza.
    Owszem, on ma strumien ciepla z dolu ... taki raczej znikomy.

    >Ale nie twierdzę że jak ktoś opakuje to w śliczne słówka, to nie da
    >rady znaleźć sponsora.

    No ba, jak zaproponuje zbiornik np 1 km^3, to sam jestem ciekaw o ile
    temperatura na co dobe bedzie spadala ...

    J.

  • 30. Data: 2016-06-07 11:09:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...
    W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 19:15:54 UTC+2 użytkownik J.F.
    napisał:
    [...]
> [...]
    >Polsce nie ma słońca nieomal przez siedem miesięcy w roku a lato nie
    >jest gorące, tylko zimno i pada. Coraz mniej inżynierska ta Twoja

    Chile to Chile - ich chwalic za dobra inwestycje.
    Ale ja ciagle mysle o pradzie w moim gniazdku i tu niestety chilijskie
    pomysly nie musza sie sprawdzac.

    A inzyniersko to bedzie: budowac nowa elektrownie weglowa, gazowa,
    atomowa czy ekologiczna ...

    J.