  • 31. Data: 2016-06-07 11:42:35
    Temat: Re: ekologiczny prad
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 czerwca 2016 11:09:40 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    oglegroups.com...
    > W dniu poniedziałek, 6 czerwca 2016 19:15:54 UTC+2 użytkownik J.F.
    > napisał:
    > [...]
    >
    > Chile to Chile - ich chwalic za dobra inwestycje.
    > Ale ja ciagle mysle o pradzie w moim gniazdku i tu niestety chilijskie
    > pomysly nie musza sie sprawdzac.
    >
    > A inzyniersko to bedzie: budowac nowa elektrownie weglowa, gazowa,
    > atomowa czy ekologiczna ...

    Zauważ że wszystkie klasyczne elektrownie mają akumulator. Walczak pary nad kotłem, a
    przed turbiną. Gdyby tak sobie wyobrazić że ten walczak jest o rząd wielkości
    większy, a może nawet o dwa rzędy wielkości większy, to żyć nie umierać. Niech tam
    sobie wiatraki się kręca jak chcą, zatrzymują kiedy chcą, elektrowni to nie boli.
    Pytanie jak zrobić tanio zbiornik ciśnieniowy ogromnych rozmiarów. Mamy trochę nowych
    technologii, nowych materiałów, koszty niektórych spadły ostatnio tak, że to już jest
    taniocha. Takie włókno szklane, na ten przykład. A i karbon już do zabawek trafia.

  • 32. Data: 2016-06-07 11:45:32
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 czerwca 2016 10:47:11 UTC+2 użytkownik Robert Wańkowski napisał:

    > Ale z tego co pamiętam to było na jakieś głębokości. Latem mieli grzać,
    > aby zima odbierać.

    Zgadza się, tyle że to się robi drogie.

  • 33. Data: 2016-06-07 12:01:55
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    oglegroups.com...

> [...]
    >Gdyby tak sobie wyobrazić że ten walczak jest o rząd wielkości
    >większy, a może nawet o dwa rzędy wielkości większy, to żyć nie

    Toz przeciez o tym pisalem :-)

    Tylko ze teraz sie zamienimy miejscami - ten zwykly walczak to na ile
    starcza - minute pracy elektrowni, 5, 10 ?
    A ja bym chcial taki, co na 3 dni starcza ...

> [...]
    >Mamy trochę nowych technologii, nowych materiałów, koszty niektórych
    >spadły ostatnio tak, że to już jest taniocha.

    Taz pisalem - zakopac. I wcale nie musi byc cisnieniowy. Moze nawet
    wcale nie musi byc zbiornikiem - wykorzystac po prostu kawal
    podziemnego gruntu.

    >Takie włókno szklane, na ten przykład. A i karbon już do zabawek
    >trafia.

    Do zabawek trzeba malo.
    A teraz sobie wyobraz taki walczak z elektrowni dwa rzedy wiekszy.

    No i wiesz - o ile grzanie pary swiatlem ze Slonca ma sens, to grzanie
    jej pradem z wiatrakow nie bardzo.
    To juz chyba faktycznie lepiej pompowac wodor do gazociagow ...

    J.

  • 34. Data: 2016-06-07 12:11:48
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 czerwca 2016 12:01:59 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
    > No i wiesz - o ile grzanie pary swiatlem ze Slonca ma sens, to grzanie
    > jej pradem z wiatrakow nie bardzo.

    A po co grzać parę wiatrakami? Elektrownia ma kocioł, ma czym grzać parę. Ważne żeby
    nie musiała tego kotła odpalać i gasić na przemian co drugą godzinę. No i ta para ma
    650C, w bele czym jej nie przechowasz.

    > To juz chyba faktycznie lepiej pompowac wodor do gazociagow ...

    No widzisz! Pomysł żeby alternatywne źródła energii nie wytwarzały energii końcowej,
    a tylko paliwo (dające się łatwo magazynować) dla źródeł konwencjonalnych nie jest aż
    tak szalony.

  • 35. Data: 2016-06-07 16:39:46
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2016-06-07 o 11:03, J.F. pisze:

> [...]

    Na głębokości 0,5 metra rury wodociągowe nie zamarzają nawet
    w największe mrozy.

    Wieczna zmarzlina nie znika w lecie.

    > No coz, sa znane i nawet powszechnie uzywane pompy ciepla z wymiennikiem
    > gruntowym - okazuje sie, ze tego gruntu w ogrodku na cala zime starcza.
    > Owszem, on ma strumien ciepla z dolu ... taki raczej znikomy.

    > No ba, jak zaproponuje zbiornik np 1 km^3, to sam jestem ciekaw o ile
    > temperatura na co dobe bedzie spadala ...

    Dawniej zimą rąbano i zakopywano lód wodny, który latem wykopywano do
    kuchennego chłodzenia.
    Moja ciotka z Krakowa miała specjalną szafkę lodówkę do tego celu.
    Była specjalna druga klatka schodowa, kuchenna, tylko do transportu
    węgla i lodu do mieszkań.

    WM

  • 36. Data: 2016-06-08 02:47:16
    Od: Konrad Anikiel <a...@g...com>

    W dniu wtorek, 7 czerwca 2016 16:40:19 UTC+2 użytkownik WM napisał:

    > Na głębokości 0,5 metra rury wodociągowe nie zamarzają nawet
    > w największe mrozy.
    >
    > Wieczna zmarzlina nie znika w lecie.

    A wiesz dlaczego? Bo nie ma przepływu ciepła. Ziemia to niezły izolator. Natomiast
    pompa ciepła potrzebuje jakiejś tam przewodności cieplnej. Dlatego trzeba mieć do
    dyspozycji duży kawał ziemi, całą objętość tego akumulatora przenizać wielką ilością
    rur, a i tak to tylko wystarcza dla jednego domu. Miasta w ten sposób nie da się
    sensownie ogrzać.

> [...]
    > Moja ciotka z Krakowa miała specjalną szafkę lodówkę do tego celu.
    > Była specjalna druga klatka schodowa, kuchenna, tylko do transportu

    Wiem, ja jestem z Mazur. Zimą ludzie szli rąbać jezioro. Lód trzymali w ziemiance
    albo w piwnicy, zakopany w trocinach. Ale jakoś nikt nie próbował całego jeziora
    zasypać tymi trocinami. Wtedy jeszcze nie było tak chciwego kapitalizmu :-)