  • 11. Data: 2019-04-10 15:42:28
    Temat: Re: [elektrozawory] jak zmierzyć opóźnienie
    Od: s...@g...com

    W dniu wtorek, 9 kwietnia 2019 14:45:08 UTC-5 użytkownik Michal M. Lechanski napisał:
    > czyli czas pomiędzy momentem podania napięcia na cewkę zaworu, a
    > faktycznym momentem otwarcia zaworu?
    > Dla utrudnienia: mając tylko komputer, multimetr, arduino i praktycznie
    > żadnych doświadczeń w programowaniu.
    >
    > Jedyne co mi przychodzi do głowy to LED i fototranzystor po obu końcach
    > "toru wodnego" w zaworze i rejestracja momentu oświetlenia
    > fototranzystora.

    To pomysl niedobry. Z paru powodow ale nie ma sensu strzepic klawiatury.

    > Ale to chyba zadziała tylko wtedy, jeśli ten "tor
    > wodny" będzie prosty, bez zakrętów. A co w sytuacji gdy jest załamany
    > pod kątem prostym?
    >
    > A może są jakieś inne możliwości?

    W poprzednim poscie ci napisalem. Nie czytasz.

    Fotobariere montujesz pod zaworem. Niezaleznie.
    Zaworem sobie sterujesz aby dostac rozmiar kropli jaki ci pasuje.
    Fotobariera dostarczy ci informacji o tym kiedy kropla spada. Te informacje uzyjesz
    do wyzwolenia aparatu.

    > I pytanie dodatkowe - czy to opóźnienie będzie dla danego układu stałe,
    > czy trzeba się liczyć ze zmianami?

    Nagraj film jak szybko spadaja male i duze krople.
    Jak tak samo szybko to rozwiazanie jakie ci podpowiedzialem bedzie posiadac stale
    opoznienie.

    Pozostale warunki jak temperatura, wilgotnosc czy ewentualny wiatr w miejscu
    kroplowania mozna pominac jako nieistotne.

  • 12. Data: 2019-04-10 20:18:34
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Sadzisz ze opor powietrza wiekszej kropli w stosunku do mniejszej na drodze jednego
    metra bedzie na tyle duzy ze jest sens to mierzyc? Ze Szwejka. Co jest ciezsze tona
    pierza czy ton zelaza?

  • 13. Data: 2019-04-10 20:42:05
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 10.04.2019 o 14:42, s...@g...com pisze:

    > To pomysl niedobry. Z paru powodow ale nie ma sensu strzepic klawiatury.

    ze względów edukacyjnych zapytam jednak o te powody. Może być krótko,
    sam sobie poszukam rozwinięcia.

> [...]
    > Fotobariera dostarczy ci informacji o tym kiedy kropla spada. Te informacje uzyjesz

    Tym razem nie chodzi o fotografowanie kropli, to już temat zakończony,
    choć pytanie wynikło przy tej okazji. Interesuje mnie opóźnienie zaworu,
    albo przekaźnika albo jeszcze czegoś innego sterowanego elektromagnesem.
    Nawet gdyby mówić o zaworze to pytam o czas gdy jeszcze żadnej kropli
    nie ma.
    To, co proponujesz jest wariacją pomysłu z LED i fototranzystorem. A
    akurat to odradzasz... sorry ale nie rozumiem.

    A jak nie ma kropli?

    Dziękuję za odpowiedź.

    --
    Michał

  • 14. Data: 2019-04-10 22:53:11
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 10 kwietnia 2019 13:18:35 UTC-5 użytkownik Zenek Kapelinder napisał:
    > Sadzisz ze opor powietrza wiekszej kropli w stosunku do mniejszej na drodze jednego
    metra bedzie na tyle duzy ze jest sens to mierzyc? Ze Szwejka. Co jest ciezsze tona
    pierza czy ton zelaza?

    Napisalem ze to nieistotne.

  • 15. Data: 2019-04-10 22:59:45
    Od: s...@g...com

    W dniu środa, 10 kwietnia 2019 13:42:06 UTC-5 użytkownik Michal M. Lechanski napisał:

    > ze względów edukacyjnych zapytam jednak o te powody. Może być krótko,
    > sam sobie poszukam rozwinięcia.

    Niewazne, patrz nizej.

> [...]
    > albo przekaźnika albo jeszcze czegoś innego sterowanego elektromagnesem.
    > Nawet gdyby mówić o zaworze to pytam o czas gdy jeszcze żadnej kropli

    Ah, czyli chcesz mierzyc tak naprawde rzeczywista charakterystyke zaworu.

    W takim razie albo mozesz zmierzyc calosc czyli czas od pojawienia sie napiecia na
    zaworze do chwili kiedy poczatek strumienia sie pojawi i tu sie bez problemu bariera
    optyczna nada albo czas samego zaworu czyli od chwili kiedy pojawia sie napiecie do
    chwili kiedy zawor sie otwiera i tu IMHO lepiej po prostu rejestrowac dzwiek/wibracje
    samego zaworu.

    > To, co proponujesz jest wariacją pomysłu z LED i fototranzystorem. A
    > akurat to odradzasz... sorry ale nie rozumiem.

    Odradzalem to co wydawalo ze chcesz zrobic dla tematu z kroplami.
    I odradzalem montowanie bariery swietlnej w samym zaworze. Prosciej jest to wykonac
    poza zaworem.

  • 16. Data: 2019-04-10 23:57:11
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    Jak napisales zeby zrobil film jak spadaja male i duze krople to znaczy ze dla Ciebie
    bylo to istotne. Co chcialbys wykazac takim filmem? Ze duze czy ze male spadaja
    wolniej. Jak wyobrazasz sobie mechanizm ktory w tym samym czasie wypuszcza
    jednoczesnie male i duze krople. Jest takie doswiadczenie. W szklanej rurze jest
    nakretka kawalek drewienka i piorko. Jak jednoczesnie je w rurze uwolnic to najpierw
    spada nakretka potem drewienko a na koncu piorko. Ale jak zrobic proznie w rurze to
    wszystkio spada razem. To jak rzeczy zrobione z roznych materialow szybko spadaja
    zalezy od oporu powietrza a nie wielkosci czy materialu z jakiego sa zrobione.
    Niewatypliwie duza kropla bedzie spadal wolniej. Tylko czy na niewielkiej dlugosci
    drogi da sie to wykazac na filmie i po co to wykazywac skoro wiadomo ze tak bedzie bo
    ktos wczesniej to sprawdzil.

  • 17. Data: 2019-04-11 00:56:14
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-04-10 o 10:05, Michal M. Lechanski pisze:

    > Tak, jakies parasolki, fiutki z malymi kropelkami wokol i takie tam...
    > nic rewelacyjnego, w zasadzie tylko potwierdzenie ze MIOPS dziala
    > poprawnie i da sie wywolac kolizje dwoch kropel i sfotografowac efekt.
    > Teraz urzadzenie wraca do mojego kolegi i On bedzie sie bawil probujac
    > sfotografowac kolizje trzech i czterech kropelek.

    Uuuuuu Panie, to chyba jakiś grant naukowy.
    A może by tak podejść akademicko i zamodelować załączanie obwoduz
    indukcyjnością, narastaniee prądu w cewce, przejście na indukcję zgodnie
    z histerezą, dynamika ruchu kotwicy i zaworu, na a potem to już z górki
    mechanika płynów, opory dynamiczne przepływu i masz uniwersalny wzór do
    trzepania kolejnych projektów.

  • 18. Data: 2019-04-11 14:39:37
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 10.04.2019 o 21:59, s...@g...com pisze:
    > rejestrowac dzwiek/wibracje samego zaworu.

    O widzisz, o tym nie pomyslalem. Dzieki wielkie!

    --
    Michal

  • 19. Data: 2019-04-11 14:48:17
    Od: "Michal M. Lechanski" <m...@d...eu>

    W dniu 10.04.2019 o 23:56, Roman Rogóż pisze:

> [...]
    > z histerezą, dynamika ruchu kotwicy i zaworu, na a potem to już z górki
    > mechanika płynów, opory dynamiczne przepływu i masz uniwersalny wzór do

    Niewatpliwie rozwaze Twoja propozycje.
    Jak tylko zrozumiem o czym piszesz, bo z tego powyzej, to jako
    przyszlego, potencjalnego chemika, to mnie tylko o plynach i przeplywie
    troche uczono.

    Pozdrawiam.

    --
    Michal

  • 20. Data: 2019-04-11 20:00:22
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2019-04-11 o 14:48, Michal M. Lechanski pisze:

> [...]
    > Jak tylko zrozumiem o czym piszesz, bo z tego powyzej, to jako
    > przyszlego, potencjalnego chemika, to mnie tylko o plynach i przeplywie

    Hmm z opisu zagadnień zderzania kropelek wywnioskowałem, że
    konstruujecie jakąś głowicę drukarską w instytucie mechaniki precyzyjnej
    czy cuś koło tego.

    W takim razie odpuść.