  • 11. Data: 2010-04-26 09:30:15
    Temat: Re: elektryczne wspomaganie kierownicy
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    raadaar pisze:

    > Układ kierowniczy jest zawsze bezpośredni, wszystkie "wałki" są ze
    > sobą połączone. To o czym piszesz to "miękkość" wałka skrętnego

    A rozumiesz zwrot "nie sa spiete na _sztywno_"?
    Nie jest to tozsame z "nie sa spiete bezposrednio"

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 12. Data: 2010-04-26 09:38:13
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Michał Gut pisze:
    > no i elektryczne podczas awarii sie samo centruje to jest dosc istotnym
    > elementem....

    A po co ma sie centrowac? Za neutralne polozenie kol w zaden sposob nie
    jest odpowiedzialny uklad kierowniczy.
    To sprawa geometrii.
    Z zastrzezeniem, ze NORMALNIE nie jest odpowiedzialny, w klasycznym
    ukladzie mechanicznym, z hydraulikiem, z elektrykiem bezposrednim.
    To, co obecnie wyrabiaja producenci z pozornie prostymi ukladami wola o
    pomste do nieba.
    Prawdopodobnie centrowania wymagaja uklady gdzie nie ma mechanicznego
    spiecia pomiedzy kolem kierownicy a zwrotnica.

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 13. Data: 2010-04-26 09:58:02
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

    > A po co ma sie centrowac? Za neutralne polozenie kol w zaden sposob nie
    > jest odpowiedzialny uklad kierowniczy.
    > To sprawa geometrii.

    otoz jak wykryje centralka problem to centruje elektrrycznie i z geometria
    nie ma to nic wspolnego. jest duzo duzo ciezej niz bez wlaczonego
    wspomagania

> [...]
    > ukladzie mechanicznym, z hydraulikiem, z elektrykiem bezposrednim.
    > To, co obecnie wyrabiaja producenci z pozornie prostymi ukladami wola o

    w zasadzie racja choc komplikuja to by zwiekszyc bezpieczenstwo

    > Prawdopodobnie centrowania wymagaja uklady gdzie nie ma mechanicznego
    > spiecia pomiedzy kolem kierownicy a zwrotnica.

    hmmm musi byc spiete mechanicznie, jest tylko po srodku jeszcze czujnik
    momentu i wychylenia, ale walek zasuwa od kierownicy az do maglownicy,
    jestem tegop prawie pewien

  • 14. Data: 2010-04-26 10:15:05
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "raadaar" <r...@g...com> napisał w
> [...]
    >sobą połączone. To o czym piszesz to "miękkość" wałka skrętnego
    >"torsion bar". Jest on montowany zarówno w eletrycznym

    W hydraulicznym nie ma jakis zaworow w zamian ?

    >Pomimo zalet wspomagania
    >elektrycznego, uważam to za kolejny wynalazek, który oszczędzi
    >pieniążki producentów,

    Trudno ocenic, ale na oko to hydrauliczne rozwiazanie w produkcji
    bardzo drogie nie bylo.
    A to wydaje sie dosc skomplikowane, choc wiekszosc komplikacji w
    elektronice, wiec tania.

    >a użytkownikom (zwłaszcza starszych samochodów)
    >napędzi kłopotów.

    No owszem. Chyba ze to o tym mowisz "zaoszczedzi pieniazki"
    producentom :-)

    J.

  • 15. Data: 2010-04-26 10:26:44
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    Michał Gut pisze:

    > otoz jak wykryje centralka problem to centruje elektrrycznie i z
    > geometria nie ma to nic wspolnego. jest duzo duzo ciezej niz bez
    > wlaczonego wspomagania

    Coz, widac moja centralka nie wiedziala o tym, ze musi byc wycentrowana.
    Zalozylem, podlaczylem i dziala. Kola same wracaja do pozycji neutralnej.
    http://pl.wikipedia.org/wiki/Wyprzedzenie_sworznia_z
    wrotnicy

    > hmmm musi byc spiete mechanicznie, jest tylko po srodku jeszcze czujnik
    > momentu i wychylenia, ale walek zasuwa od kierownicy az do maglownicy,
    > jestem tegop prawie pewien

    Wlasnie, ze pamietam, ze jakis producent szczycil sie tym, ze nie ma
    mechanicznej korelacji pomiedzy kolem kierownicy a zwrotnica.
    Wtedy naturalnym byloby centrowanie centralki wpomagania, poniewaz
    centralka nie mialaby informacji zwrotnej o polozeniu kol.

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 16. Data: 2010-04-26 10:30:36
    Od: MarcinJM <m...@i...pl>

    J.F. pisze:
    > Użytkownik "raadaar" <r...@g...com> napisał w
    >
    > W hydraulicznym nie ma jakis zaworow w zamian ?

    Sa w przekladni kierowniczej (w maglownicy)

    MarcinJM
    gg: 978510, marcinjm()op.pl

  • 17. Data: 2010-04-26 14:10:25
    Od: Michał Gut <m...@w...pl>

> [...]
    > Zalozylem, podlaczylem i dziala. Kola same wracaja do pozycji neutralnej.

    ale one tak robia takze na postoju wiec geometria duzo nie ma tu do gadania
    jak masz 50% skretu w lewo na postoju, to skrecenie dalej w lewo wiaze sie z
    bardzo duzym oporem a w prawo w kierunku centrowania jest duzo duzo lzej.
    analogicznie jesli jest 50% w druga strone

> [...]
    > Wtedy naturalnym byloby centrowanie centralki wpomagania, poniewaz
    > centralka nie mialaby informacji zwrotnej o polozeniu kol.

    ale to tak bez sensu by bylo - na postoju chcesz krecic kierownica a kola
    stoja?

    masz wyjety akumulator i chcesz przeparkowac auto obok pchajac - nie uda
    sie?

    bez sensu

  • 18. Data: 2010-04-26 15:03:02
    Od: "kogutek" <k...@o...pl>

    > Ma ktos takie lub mial okazje krecic bez akumulatora czy z wylaczynym
    > silnikiem ?
    >
    > http://zssplus.pl/www_publikacje/publikacje42.htm
    >
    > Sa tam przekladnie slimakowe. A one sa zwykle samohamowne.
    >
    > Jeden spalony tranzystor dzieli nas przed zablokowana kierownica ?
    >
    > No to ciekawe kiedy komputer zacznie jeszcze kierownica sam krecic ..
    >
    > J.

    W mechanizmie jest sprzęgło cierne. Wspomaganie jak sama nazwa wskazuje ma
    dołożyć trochę siły a nie ją zastąpić. Dlatego jak potrzeba ileś kilogramometrow
    do kręcenia kierownicą to w samochodzie bez wspomagania kierowca daje jej 100%.
    Ze wspomaganiem kierowca 20% wspomaganie 80%. Jak wspomaganie się popsuje to
    kierowca musi dać 100% + 80% na pokonanie oporów sprzęgła.

  • 19. Data: 2010-04-26 15:46:05
    Od: JAM <j...@y...com>

    On Apr 26, 4:15 am, "J.F." <j...@p...onet.pl> wrote:
> [...]
    > elektronice, wiec tania.

    > No owszem. Chyba ze to o tym mowisz "zaoszczedzi pieniazki"

    Nie chodzi o oszczedzanie pieniedzy a o zmniejszenie zuzycia paliwa.
    Hydrauliczne sa bardziej paliwozerne. Co do oryginalnego pytania,
    zadne z nich nie sa samohamowne. Nie dostalyby homologacji gdyby byly.
    Uklad pokazany na linku to wspomaganie elektryczne w kolumnie
    kierownicy. To jest uklad najtanszy. Stosuje sie rowniez wspomaganie
    elektrzyczne bezposrednio w przekladni kierowniczej albo za pomoca
    drugiego walka (dual pinion) albo za pomoca "sruby" na zebatce (belt
    drive). Belt drive to uklad najnowoczesniejszy, ale tez i najdrozszy i
    trudny do upakowania.

    JAM
    http://marchel.home.comcast.net/~marchel/

  • 20. Data: 2010-04-26 17:46:33
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "JAM" <j...@y...com> napisał
    >Nie chodzi o oszczedzanie pieniedzy a o zmniejszenie zuzycia
    >paliwa.
    >Hydrauliczne sa bardziej paliwozerne.

    A nie mozna jakiejs pompy o zmiennym wydatku czy elektrycznej
    wylaczanej, zeby nie obciazaly silnika stale ?

    >Co do oryginalnego pytania,
    >zadne z nich nie sa samohamowne. Nie dostalyby homologacji gdyby
    >byly.

    Tak wlasnie mi sie wydawalo, ale patrzac na te ilustracje .. to
    wyglada na samohamowne :-)
    A juz na pewno stawiajace spory opor inercyjny.

    No chyba ze naprawde to wyglada tak jak to rozrysowano dla BMW - z
    przekladnia planetarna.

    J.