  • 21. Data: 2019-05-11 15:28:25
    Temat: Re: ip4 v ip6
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 11 May 2019 12:11:58 +0100, 2late wrote:
    > Nie podejrzewam zeby ktos zaryzykowal i zrobil strone internetowa IPv6
    > only.

    Takie już są (w b. skromnej ilości, bo jak zauważyłeś to wiąże się póki
    co z dużym ryzykiem) - w jednej z poprzednich wiadomości podałem
    przykład. Domniemywam, że w azjatyckim świecie takich stron jest więcej,
    ale nie sprawdzę bo nie rozumiem ich krzaczków.

    Mateusz

  • 22. Data: 2019-05-11 16:03:32
    Od: Robert Wańkowski <r...@w...pl>

> [...]
    > przykład. Domniemywam, że w azjatyckim świecie takich stron jest więcej,
    > ale nie sprawdzę bo nie rozumiem ich krzaczków.

    Włączam tą stronę https://test-ipv6.com/index.html.pl_PL
    I mam m.i. takie komunikaty:

    -"Wygląda na to, że jesteś w stanie przeglądać Internet wyłącznie
    poprzez protokół IPv4. Nie będziesz w stanie dostać się do stron
    udostępnionych wyłącznie za pomocą IPv6."

    -"Twój serwer DNS (prawdopodobnie prowadzony przez twojego dostawcę
    usług) wygląda jak by posiadał połączenie do Internetu z wykorzystaniem
    protokołu IPv6."

    Jak to rozumieć? Jeżeli wpisze nazwę strony to wejdę na nią, a jeżeli
    numer IP to nie zostanę wpuszczony?

    Robert

  • 23. Data: 2019-05-11 16:25:21
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 11 May 2019 16:03:32 +0200, Robert Wańkowski wrote:
> [...]
    > protokołu IPv6."
    >
    > Jak to rozumieć? Jeżeli wpisze nazwę strony to wejdę na nią, a jeżeli

    Komunikat jak sądzę mówi tylko tyle, że serwer DNS z którego korzystasz
    jest w stanie zwrócić adres IPv6 dla danej strony, jeśli o taki rekord
    (AAAA) poprosisz. No ale nic ci po tym, skoro i tak nie masz IPv6.

    Jeśli masz tylko adres IPv4 to przeglądarka, chcąc połączyć się np. z
    facebook, zapyta (pośrednio przez system operacyjny) serwer DNS o rekord
    'A' dla facebook.com i otrzyma odpowiedź:

    facebook.com. IN A 179.60.192.36

    Jeśli natomiast miałbyś adres IPv4 ORAZ adres IPv6, to przeglądarka
    zapyta o rekordy A (ipv4) i AAAA (ipv6). Odpowiedź w takim razie będzie
    wyglądać tak:

    facebook.com. IN AAAA 2a03:2880:f11f:83:face:b00c:0:25de
    facebook.com. IN A 179.60.192.36

    W takiej sytuacji przeglądarka będzie mogła wybrać (zależnie od swoich
    preferencji), czy połączyć się po IPv4 czy po IPv6.

    Mateusz

  • 24. Data: 2019-05-11 19:58:41
    Od: Animka <a...@w...pl>

> [...]
    > wykorzystaniem protokołu IPv6."
    >
    > Jak to rozumieć? Jeżeli wpisze nazwę strony to wejdę na nią, a jeżeli

    Włącz u siebie to IPv6 w ustawieniach sieciowych (ikona poł. sieciowych w
    tray'u) i jeszcze raz sprawdź na tej stronie czy taki sam komunikat sę
    pokaże.

    --
    animka

  • 25. Data: 2019-05-12 01:11:07
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-05-11, Mateusz Viste <m...@n...pamietam> wrote:

    > Przesądy i religia? Bo technicznych powodów do obaw nie ma żadnych.

    To w jaki sposób realizowana jest kontrola dostępu do i z sieci lokalnej
    (jesli chcemy mieć kontrolę dostępu)? Tak jakbym to robił na MACach
    sokor wszystkie adresy miałyby być unikatowe? A dynamiczny przydział
    adresów w sieci z ograniczonym dostępem jest podobny czy różni się od
    IPv4?

    Mogę aktywować u siebie IPv6, sprzęt też ma mozliwości, ale trochę się
    boją, że nie ogarnę kwestii bezpieczeństwa.

    --
    Marcin

  • 26. Data: 2019-05-12 08:17:22
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sat, 11 May 2019 23:11:07 +0000, Marcin Debowski wrote:
    > To w jaki sposób realizowana jest kontrola dostępu do i z sieci lokalnej
    > (jesli chcemy mieć kontrolę dostępu)?

    Firewall stateful. Rozwiązanie istniejące od wczesnych lat '90 i znacząco
    prostsze (a zarazem pewniejsze) od jakiejkolwiek implementacji NAT.

    > Tak jakbym to robił na MACach
    > sokor wszystkie adresy miałyby być unikatowe?

    Nie rozumiem analogii do MAC - to nie ta warstwa. Firewalling przy IPv4
    wykonuje się dokładnie tak samo, jak przy IPv6. Np. "sieć lokalna ma
    dostęp do zewsząd, a cokolwiek innego odrzucam" - to jedna prosta reguła
    skutecznie zastępująca bezpieczeństwo rzekomo zapewniane przez NAT.

    > A dynamiczny przydział
    > adresów w sieci z ograniczonym dostępem jest podobny czy różni się od
    > IPv4?

    Implementacja różna (NDP lub DHCPv6 zamiast DHCP, oraz ICMPv6 zamiast
    ARP), ale z punktu widzenia użytkownika nic się nie zmienia - "podpinam
    komputer do sieci i po sekundzie mam adres należący do lokalnej sieci".

    Mateusz

  • 27. Data: 2019-05-12 13:27:10
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/05/2019 08:17, Mateusz Viste wrote:
> [...]
    > dostęp do zewsząd, a cokolwiek innego odrzucam" - to jedna prosta reguła
    > skutecznie zastępująca bezpieczeństwo rzekomo zapewniane przez NAT.

    Gratuluje wyjątkowo prostego pojmowania zaganień sieciowych. Teraz
    zainteresuj się dlaczego połowa metod komunikacji w internecie w wyniku
    użycia tej prostej reguły nie zadziała. Zacznij od ftp i dlaczego w nim
    wyróznia się tryby pasywny i aktywny. Ta masz hinty:

    https://en.wikipedia.org/wiki/File_Transfer_Protocol
    #NAT_and_firewall_traversal

  • 28. Data: 2019-05-12 14:21:58
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 12 May 2019 13:27:10 +0200, heby wrote:
> [...]
    > wyróznia się tryby pasywny i aktywny. Ta masz hinty:
    >
    > https://en.wikipedia.org/wiki/
    File_Transfer_Protocol#NAT_and_firewall_traversal

    Gratuluję bycia kretynem i wymądrzania się nie na temat. Z mojej strony
    mogę tylko podzielić się takim linkiem:

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Dydaktyka

    Mateusz

  • 29. Data: 2019-05-12 14:58:09
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 12/05/2019 14:21, Mateusz Viste wrote:

    > File_Transfer_Protocol#NAT_and_firewall_traversal
    >
    > Gratuluję bycia kretynem

    Czyli jednak nie merytorycznie. Całkiem zgrabny przykład dydaktyki.

  • 30. Data: 2019-05-12 15:27:55
    Od: Mateusz Viste <m...@n...pamietam>

    On Sun, 12 May 2019 14:58:09 +0200, heby wrote:

    > Czyli jednak nie merytorycznie. Całkiem zgrabny przykład dydaktyki.

    Krzykacz-mądrala to ciężki przypadek edukacyjny. Kiedy byłem młody,
    miałem jeszcze do takich cierpliwość. Dziś już nie mam.

    Jeśli jednak pragniesz w dalszym ciągu zabłysnąć w internecie, sugeruję
    rozwinąć swoją wcześniejszą myśl, ale tym razem trzymając się kontekstu.

    Kontekst: lokalna sieć IPv4+NAT. Użytkownik (nazwijmy go "Marcin")
    migruje w stronę IPv6+Firewall z jedną prostą regułą - którą już podałem.

    Wskaż, które protokoły działają przy IPv4+NAT, a przestaną przy
    IPv6+Firewall.

    FTP w trybie aktywnym nie działa w obu przypadkach* - bo to była
    historyczna pomyłka, no ale ciężko winić ówczesnych twórców, czasy były
    wszak całkiem inne (1980).

    Mateusz

    *Nie uwzględniam tutaj implementacji NAT które posiadają wewnętrzne hacki
    na wsparcie polecenia PORT - mowa o "czystym" NAT i "czystym"
    firewallingu.