  • 11. Data: 2015-03-03 22:25:41
    Temat: Re: jak sie robi kwarce
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan janusz_k napisał:

    > Dokładnie, też byłem ciekaw tego napylania i też go nie zauwazyłem,
    > a może nie napylali?

    Nie napylali, lecz nanosili chemicznie i galwanotechnicznie. Sporo
    różnych kwarców widywałem, również z czasów tego filmu, niektóre w
    szklanych obudowach. Może nawet mam jeszcze gdzieś takie w bańkach
    lamp novalowych. Jeden był na 8000 Hz (do zegarów), drugi 15625 Hz
    (telewizyjna częstotliwość linii). W obu kwarc cięty nie w płaską
    płytkę, tylko w graniastosłup o podstawie kwadratu -- słupek długi
    na kilka cm, gruby na kilka mm. Ten telewizyjny miał elektrody na
    kwardu złocone, zegarowy srebrzone. Oba trójelektrodowe (sprzężenie
    zwrotne do generatora).

    Pod koniec lat siedemdzieciątych usiłowano wychowayać mnie przez pracę
    w warszawskich zakładach Omig, które produkowały mnóstwo rozmaitych
    rezonatorów i filtrów kwarcowych, więc miałem okazję na technologię
    się napatrzyć. Niektóre sceny z filmu są mi znajome. Tam gdzie kładą
    listek kwarcu na płytę metalową i przyciskają ciężką elektrodą, to
    wstępna selekcja po częstotliwości rezonansowej. Jest też scena, gdzie
    co chwilę panienka moczy w czymś płytkę, wyciera i podłącza do układu
    pomiarowego. To mi wygląda na dokładne strojenie metalizowanej płytki.

    Mnie kiedyś też rzucili na odcinek strojenia ostatecznego. Kwarce były
    już definitywnie zamocowane w trzymających je sprężynach, ale obudowa
    jeszcze nie zalutowana. Ja to stroiłem w napylarce. Srebra konkretnie.
    Kwarc w podstawkę w deklu komory próżniowej, wyssać powierze, cały czas
    częstotliwośc generatora pokazuje się na wyświetlaczu (nixie oczywiście!),
    a ja przyciskiem włączam napylanie i patrzę jak częstotliwość spada.
    Jak się czasem przestrzeliłem, to kwarc szedł do trawienia, które nazad
    zwiększąło częstotliwość. A wogóle, to bez napylarki można kwarc stroić
    ołówkiem i gumką.

    Technika kwarcowa, to kolejny dział techniki, który ulega zapomnieniu.
    Dzisiaj kwarc jest przeważnie po to, by taktować jakiś układ jedną
    częstotliwością, z której później robi się inne potrzebne. Rezonanse
    ma wysokie, megahercowe, więc sam jest niewielki. Kiedyś były używane
    dużo niższe częstotliwości, często kilohercowe, a kwarce były duże.
    Takie jak plasterk salami też się zdarzały. Ponadto nie tylko generatory
    napędzały -- były też filtry kwarcowe, nieraz mocno złożone. Omig robił
    takie dla telekomunikacji, na niewielkie kiloherce. Kwarce były tam
    w szklanych obudowach, w takich długich rurkach, bo to też słupki, nie
    płytki. A cały filtr zalutowany w metalową obudowę kilkunastocentymetrowej
    długości.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2015-03-04 00:55:06
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Wiosenny Oprysk" napisał w wiadomości
    W dniu 2015-03-02 o 19:14, J.F. pisze:
    >3 zbędne grosze.
    >Teraz są generatory programowalne w cenie niższej niż Tamtych
    >rezonatorów. Jakie sobie Pan życzy.

    No tak, ale zeby one byly stabilne, to wymagaja stabilnego kwarcu w
    srodku :-)

    J.

  • 13. Data: 2015-03-04 01:01:53
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2015-03-03 o 20:05, J.F. pisze:
    > Kobiety byly tansze :-)

    >Wtedy pewnie tak, poza tym pisałem jak zobaczyłem połowę filmu,
    >później było dopiero widać że to dla wojska, a tam koszty
    >się w zasadzie nie liczą, stąd tyle tych szlifowań, płukanek,
    >woda się ciurkiem leje i tyle osób w produkcji, a na końcu jeszcze
    >indywidualne pomiary każdego i certyfikat.

    Ja mysle ze i obecnie woda sie leje, tak po prostu trzeba.
    Zreszta jak sie ma firme np kolo Niagary, to woda nie jest problemem
    :-)

    >Tu chyba nie było problemu braku chłopów tylko monotonności i
    >precyzji wymaganej, stąd kobiety.

    Problem sily roboczej tez mieli. Nagle sie okazalo ze kwarce nie sa za
    drogie i trzeba ich naprawde duzo, a mezczyzni na froncie.
    I trzeba bylo zaktywizowac kobiety.

    Tylko tak sobie licze ... jaki to % mezczyzn mogl byc na froncie w USA

    >Dokładnie, też byłem ciekaw tego napylania i też go nie zauwazyłem,
    >a może nie napylali?

    Hm, tak w ogole ... rok 1943, srodek wojnyglupio tak chwalic sie
    wszystkimi tajemnicami produkcji. Moze dlatego nie pokazali
    najistotniejszego ?
    Ale ... a moze po prostu zadnych tajemnic tam nie bylo, na calym
    swiecie tak samo robili ?

    J.

  • 14. Data: 2015-03-04 01:06:44
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > No tak, ale zeby one byly stabilne, to wymagaja stabilnego
    > kwarcu w srodku :-)

    *JEDNEGO*!

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2015-03-04 12:18:43
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2015-03-03 o 22:24, Zachariasz Dorożyński pisze:
    > Polerka szkieł wyglądała identycznie. Identycznie jak co? Identycznie jak produkcja
    zapałek?

    Bo Waść nie obejrzał fimu :)
    Polerka kryształów.
    Zapałek w filmie nie stwierdziłem ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 16. Data: 2015-03-04 18:08:21
    Od: Dariusz K. Ładziak <d...@n...pl>

    Jarosław Sokołowski pisze:
    > A wogóle, to bez napylarki można kwarc stroić
    > ołówkiem i gumką.

    Albo jodyną...

    --
    Darek

  • 17. Data: 2015-03-04 18:27:50
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dariusz K Ładziak napisał:

    > Albo jodyną...

    Właściwie wszystkim można, ale ołówkiem chyba najłatwiej osiągnąć
    dużą precyzję. Choć to pewnie kwestia wprawy. Jod dość łatwo
    sublimuje, więc taki kwarc może się w wyższych temperaturach
    odstroić. Z węglem to tak szybko nie pójdzie.

    --
    Jarek

  • 18. Data: 2015-03-04 19:17:11
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

> [...]
    > ma wysokie, megahercowe, więc sam jest niewielki. Kiedyś były używane
    > dużo niższe częstotliwości, często kilohercowe, a kwarce były duże.
    Ale czy technologia produkcji się zmieniła czy nadal jest to głównie
    ręczna robota?

    --
    Pozdr

    Janusz_K

  • 19. Data: 2015-03-04 19:24:59
    Od: janusz_k <J...@o...pl>

    W dniu 2015-03-04 o 01:01, J.F. pisze:
    > Użytkownik "janusz_k" napisał w wiadomości grup

    > Ja mysle ze i obecnie woda sie leje, tak po prostu trzeba.
    > Zreszta jak sie ma firme np kolo Niagary, to woda nie jest problemem :-)
    A jak to było los alamos na pustyni?

    > Problem sily roboczej tez mieli. Nagle sie okazalo ze kwarce nie sa za
    > drogie i trzeba ich naprawde duzo, a mezczyzni na froncie.
    > I trzeba bylo zaktywizowac kobiety.
    Wątpię, ja stawiam na cechy które opisałem, pamiętaj że to jest
    produkcja specjalna i tam przede wszystkim liczy się jakość.

    > Tylko tak sobie licze ... jaki to % mezczyzn mogl byc na froncie w USA ...
    No własnie, znikomy aby stanowił problem z zatrudnieniem.

> [...]
    > najistotniejszego ?
    > Ale ... a moze po prostu zadnych tajemnic tam nie bylo, na calym swiecie
    Może faktycznie jest tak jak pisze Jarosław że robili elektrody
    galwanotechnicznie,co by tłumaczyło to dużą liczbę płukanek które widać
    przed i po a sam proces utajnili.

    --
    Pozdr

    Janusz_K