  • 101. Data: 2017-06-26 19:30:42
    Temat: Re: jedna bateria Typu Baby ma pojemnosc 8000 mAh, to ile maja pojemnosci
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Albo sensor od faksu :-)

    Od faksu może nie, bo za długi, a poza tym jest (był) jednobitowy.
    Ale jak ostatnio studiowałem dokumentację spektrometru dość zanej
    firmy (może nie najdroższej, ale też nie zabawkowej), a potem
    dejtaszit zastosowanego tam detektora CCD, to się okazało, że
    producent przetwornika jako główne zastosowanie wskazuje skanery
    kodów kreskowych przy kasach sklepowych.

    --
    Jarek

  • 102. Data: 2017-06-26 19:33:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Paweł Pawłowicz napisał:

    > Ale ma szklaną bańkę, a szkło idealnie nie przepuszcza
    > tego zakresu IR.

    A gdyby tak bańkę od zewnątrz posrebrzyć, poaluminiować
    albo jakoś inaczej pometalować?

    --
    Jarek

  • 103. Data: 2017-06-26 19:50:08
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > I wcale mnie to nie dziwi :-)

    Chodzi o to, że aż takie głupoty wypisuję? No, uprzedzałem, że nie znam się.

    > Widmo IR można z grubsza podzielić na dwa zakresy. W zakresie 4000 do
    > 1500 cm^-1 występują drgania poszczególnych wiązań, ich częstotliwość
    > zależy od otoczenia wiązania, więc dużo mówi o samym wiązaniu i jego
    > sąsiedztwie. W tym zakresie interpretacja jest w miarę prosta. W
    > zakresie 1500 do 600 cm^-1, często nazywanym fingerprintem, występują
    > kombinacyjne drgania wielu wiązań, tu interpretacja jest trudniejsza,
    > ale widmo jest bardzo charakterystyczne dla cząsteczki.

    Jak sobie niedawno machnąłem pierwsze w życiu widmo ramanowskie, to padło
    na alkohol. Etylowy. Żytniówka konkretnie. Raman też chyba od tego zaczynał.
    No więc tam maksima są w okolicy 2800-3000 cm^-1. W zakresie 600-1500 też,
    ale jakby mniejsze. A mówiliśmy dopiero co, że te liczby falowe w Ramanie
    i w IR powinny sobie z grubsza odpowiadać. Potem nalałem izopropanolu.
    Jest istotna różnica wśród górek w okolicy 3000. W niższym zakresie też
    inaczej wygląda. Ale czy to oznacza, że jedne górki są bardziej "fingerprint"
    dla substancji, a inne mniej? Powyżej 3200 nic nie zobaczę, bo mi się kończy
    spektrometr. Mogę się tam czegoś ciekawego spodziewać?

    --
    Jarek

  • 104. Data: 2017-06-26 22:08:39
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    > A gdyby tak bańkę od zewnątrz posrebrzyć, poaluminiować
    > albo jakoś inaczej pometalować?

    I zrobić coś w stylu Write Only Memory?

    P.P.

  • 105. Data: 2017-06-26 22:16:10
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    [...]
    > Jak sobie niedawno machnąłem pierwsze w życiu widmo ramanowskie, to padło
    > na alkohol. Etylowy. Żytniówka konkretnie. Raman też chyba od tego zaczynał.
    > No więc tam maksima są w okolicy 2800-3000 cm^-1.

    To jest rozciągające drganie C-H.

    > W zakresie 600-1500 też,

    Zginające C-H. Rozciągające C-O i drgania kombinacyjne, bo to rejon
    fingerprint.

    > ale jakby mniejsze. A mówiliśmy dopiero co, że te liczby falowe w Ramanie
    > i w IR powinny sobie z grubsza odpowiadać. Potem nalałem izopropanolu.
    > Jest istotna różnica wśród górek w okolicy 3000.

    Bo inne jest otoczenie wiązań C-H.

    > W niższym zakresie też
    > inaczej wygląda. Ale czy to oznacza, że jedne górki są bardziej "fingerprint"
    > dla substancji, a inne mniej?

    W tym rejonie są drgania interpretowalne w prosty sposób i kombinacyjne.

    > Powyżej 3200 nic nie zobaczę, bo mi się kończy
    > spektrometr. Mogę się tam czegoś ciekawego spodziewać?

    Tak, charakterystycznego dla alkoholi drgania O-H. A właściwie dwóch
    pasm, bo osobno wychodzą zasocjowane i niezasocjowane (wiązaniami
    wodorowymi).

    P.P.

  • 106. Data: 2017-06-26 22:45:48
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > To jest rozciągające drganie C-H.

    Czyli jakiś propan-dupan z butli miałby podobnie?

    > Zginające C-H. Rozciągające C-O i drgania kombinacyjne, bo to rejon
    > fingerprint.

    Dzięki wielkie. Nie wiem ile bym musiał kombinować, by na to wpaść.

    > Bo inne jest otoczenie wiązań C-H.

    Czy jest więc tak, że przy shiftach w okolicy 3000 darmo szukać
    swoistości, należy barać pod uwagę tylko ten obszak, który został
    określony jako "fingerprints"?

    > W tym rejonie są drgania interpretowalne w prosty sposób i kombinacyjne.

    A jak to wygląda dla substancji bardziej złożonych od alkoholi? Jakieś
    cukry, aminokwasy, czy nawet białka albo inne podobnej wielkości
    cząsteczki? Jest szansa, że odróżni się jedno takie odróżni od drugiego?
    Albo nawet pozna skład mieszaniny, mając fingerprintsy składników?
    Widma emisyjne mają ostre prążki, których zestaw jest charakterystyczny
    dla danego pierwiastka. Dlatego łatwo poznać z czego zrobiona jest
    jakaś mgławica odległa o miliony lat świetlnych. Tu mam coś w próbówie,
    ale maksima jakieś takie porozmywane, jedno nachodzi na drugie. Da się?

    > Tak, charakterystycznego dla alkoholi drgania O-H. A właściwie dwóch
    > pasm, bo osobno wychodzą zasocjowane i niezasocjowane (wiązaniami
    > wodorowymi).

    Ale to już jest mało fingerprintsowate? Dobrze rozumiem?

    --
    Jarek

  • 107. Data: 2017-06-26 22:47:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > I zrobić coś w stylu Write Only Memory?

    Przyznam, że nie rozumiem. Wszak ten globar czy inny syfilit
    emituje podczerwień nie dlatego, że ma jakieś niesamowite
    własności, tylko dlatego, że ciepły. Tu chyba chodzi tylko o
    aproksymacje ciała doskonale czarnego o określonej temperaturze.

    --
    Jarek

  • 108. Data: 2017-06-26 22:56:43
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

> [...]
    > własności, tylko dlatego, że ciepły. Tu chyba chodzi tylko o
    > aproksymacje ciała doskonale czarnego o określonej temperaturze.

    Ja też nie bardzo rozumiem. Po co zamieniać tani, mały i absolutnie
    niezawodny sylit na wielką i zawodną żarówkę. Nie wiem, jaka jest
    emisyjność aluminium, ale w porównaniu z sylitem raczej do d...
    Ponadto warstwa na zewnątrz utleni się.

    P.P.

  • 109. Data: 2017-06-26 23:08:24
    Od: Paweł Pawłowicz <p...@w...up.wroc.pl.>

    > Czyli jakiś propan-dupan z butli miałby podobnie?

    Tak.

> [...]
    >
    > Czy jest więc tak, że przy shiftach w okolicy 3000 darmo szukać
    > swoistości, należy barać pod uwagę tylko ten obszak, który został

    I tak, i nie. Na podstawie położenia piku można określić na przykład,
    czy to C-H alifatyczne czy w układzie aromatycznym, pewna swoistość więc
    jest. Ale rzeczywiście niewielka.

    > A jak to wygląda dla substancji bardziej złożonych od alkoholi? Jakieś
    > cukry, aminokwasy, czy nawet białka albo inne podobnej wielkości
    > cząsteczki? Jest szansa, że odróżni się jedno takie odróżni od drugiego?

    Aminokwasy jak najbardziej, z cukrami jest różnie, jeśli potrzebujesz
    specyficznych informacji to może to mieć sens. W przypadku
    makrocząsteczek nie za bardzo, to jest metoda do małych cząsteczek.

    > Albo nawet pozna skład mieszaniny, mając fingerprintsy składników?

    Jeśli wiesz, co to za składniki, to można obliczyć ich zawartość.
    Natomiast jakościowe rozpoznawanie składników mieszaniny znacznie
    prościej zrobić innymi metodami. Na przykład chromatograficznie.

    > Widma emisyjne mają ostre prążki, których zestaw jest charakterystyczny
    > dla danego pierwiastka.

    No właśnie, pierwiastka.

    > Ale to już jest mało fingerprintsowate? Dobrze rozumiem?

    Znakomicie :-)

    P.P.

  • 110. Data: 2017-06-26 23:36:04
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    > I tak, i nie. Na podstawie położenia piku można określić na przykład,
    > czy to C-H alifatyczne czy w układzie aromatycznym, pewna swoistość
    > więc jest. Ale rzeczywiście niewielka.

    Etanol dał mi mocne piki w 2877, 2927 i 2972. Izopropanol to 2879, potem
    taki Giewont z 2917 i 2937 a potem 2973 (ostatni jak przy okowicie).
    Ten Giewont sobie tłumaczę nagromadzeniem węgla (ale co ja tam mogę na
    ten temat wiedzieć).

    > Aminokwasy jak najbardziej, z cukrami jest różnie, jeśli potrzebujesz
    > specyficznych informacji to może to mieć sens. W przypadku
    > makrocząsteczek nie za bardzo, to jest metoda do małych cząsteczek.

    Czy jest zatem tak jak myślę, że jeśli w zakresie 600-1500 poszukam
    wszystkich maksimów, określę ich wysokość i położenie, to będzi to
    jeden z njalepszych możliwych fingerprintsów tej zupy, którą wleję
    w spektrometr? To co jest pomiędzy maksimami i poza tym zakresem nie
    niesie użytecznych informacji?

    --
    Jarek