  • 11. Data: 2019-07-05 00:59:34
    Temat: Re: karta Gigabit Ethernet
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-04, Andrzej P. Wozniak <u...@p...onet.pl.invalid> wrote:
    > Osoba podpisana jako Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    >
    > Od lat mam mieszkanie podłączone do lokalnej sieci kablem UTP kat. 5e o
    > długości ok. 50 m i po wymianie osprzętu sieci na gigabit wszystko od razu
    > zadziałało. Inna sprawa, że trochę potrwało zanim ludzie nauczyli się
    > szanować kabel, ale typowe problemy już opisałem w poprzedniej wiadomości
    > (tej długiej).

    Połozyłem bardzo zacny kabel utp, gruby, grube żyły, sam zarobiłem, do
    kupy jakieś 30m. Całość idzie przez 4 ściany. Na samym poczatku było ok
    potem już nie. Nie chciało mi się wierzyć, że to kabel i tak bawiem się
    w wymiany switchów i inne atrakcje. Zrobiem też obejscie innym 30m 5e
    utp, który na 100% działał w innej lokalizcji. I tez nic. Nigdy nie
    doszedłem co tam było nie tak. Wymieniłam segment na światłowód i
    problem zniknął. Druga cześć segmentu, jakieś 15m raz działa 1000 a raz
    nie, ale nie testowałem systematycznie.

    A niedawno zostałem przymuszony do Gbit Internetu bo mój dostawca zszedł z
    koncetryka i zaczeły się testy jak to zwykle w takich sytuacjach bywa.
    Wziąłem sobie starego laptopa i zacząłem się bawić, ile po modemie, ile
    przed/za routerem itp. No i właśnie wyszło, że kilka kabli oznaczonych jako
    5e i wyglądających też porządnie nie wyrabia.

    > Może jednak nie, bo niby skąd? Poza tym typowe zakłócenia objawiają się
    > czasami, nie powodują ciągłego niedziałania, i zwykle radzi sobie z nimi
    > instalacja elektryczna z uziemieniem/zerowaniem.

    Z tej wcześniejszej historii został mi odcinek kabla, jakieś 4m, idący
    przez pierwszą ścianę do pokoju syna. Zarobiłem, no i maks 100Mbps
    ponownie. Ten kabel idzie 2m przylegając do typowego kabla
    zasilającego. To jest jedyne co mi przychodzi do głowy. Tyle, że nie
    tłumaczy to dlaczego 30m kabel obejścia nie działał również.
    No nie wiem, cuda jakieś.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2019-07-05 06:14:22
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    U mnie po dodaniu switcha zrywało segment na 100 Mb.
    Podejrzewałem albo uszkodzony switch z olx (20%) albo router (10%) albo źle zarobioną
    wtyczkę (70%).
    Widziałem gdzie ta wtyczka, tylko nie chciało mi się szafy odsuwać, a jak mocno cięło
    (na switchu gasła dioda transmisji) to
    przełączałem na wifi (a właściwie sprzęt sam przełączał) i tak się bujałem z lenistwa
    parę miesięcy.
    Po wymianie wtyczki hula jak złoto na 1 Gb.
    Kabel kładziony przez dewelopera, tańszych nie było, na dodatek kładziony jako do
    gniazdek telefonicznych, ale podwykonawcy ta
    skrętka czteroparowa do wszystkiego posłużyła, ponad 10 lat temu.

    Do drutu stosuj wtyczki do drutu (z "widełkami"?), do linki stosuj wtyczki do linki
    ("z szpilkami"?)

    -----

  • 13. Data: 2019-07-05 15:43:12
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    w artykule <news:qxvTE.124978$1_2.107232@fx03.ams1> pisze:

> [...]
    > ponownie. Ten kabel idzie 2m przylegając do typowego kabla
    > zasilającego. To jest jedyne co mi przychodzi do głowy.

    Nic nie piszesz na temat jakości instalacji elektrycznej. 230 V na odcinku
    2 m nie powinno robić różnicy, ale czy wszędzie masz sprzęt zasilany z tej
    samej fazy?
    A może masz tam stale działające urządzenia pobierające dużo mocy, silniki
    elektryczne, nadajniki CB radio, krótkofalarskie czy coś w tym stylu? Stacje
    bazowe GSM możesz raczej pominąć - tyle osób się ich czepia, że są z całą
    pewnością dobrze sprawdzone, zasilone i uziemione.

    > Tyle, że nie
    > tłumaczy to dlaczego 30m kabel obejścia nie działał również.
    > No nie wiem, cuda jakieś.

    To teraz inne problemy:
    - Niektóre desktopowe switche mają słabsze chipsety, mogą szybko się starzeć
    i miewają słabe zasilacze, karty sieciowe też miewają słabsze chipsety.
    Wszystko to może się przegrzewać.
    - Podczas burzy indukują się napięcia, które mogą uszkodzić porty w
    switchach lub kartach sieciowych. Czasami port się całkiem spali, czasem
    działa poprawnie pod mniejszym obciążeniem lub przy mniejszej szybkości.
    Żywotność uszkodzonego urządzenia i stabilność połączenia przez uszkodzony
    port jest losowa, ale wyższa temperatura czy zwiększone obciążenie zawsze
    zwiększają ryzyko padu.
    - Kable, które przed użyciem leżały luzem w chłodzie, mogą być zawilgocone
    wewnątrz na całej długości. Po założeniu wtyczek wilgoć nie będzie miała jak
    odparować, a jej obecność może wpływać na parametry kabla (teoretyzuję).

    Możliwe, że przyczyna jest bardzo oczywista i pomijasz ją w swoich
    rozważaniach.

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 14. Data: 2019-07-05 18:45:15
    Od: Krystek <s...@k...art.pl>

    W dniu 2019-07-03 09:07, pueblo pisze:
    > Swoją drogą, jaki dziadowski ten router technicolor od Vectry - żeby 3
    > metry od urządzeni nie było stabilnego niskiego pingu do samego routera,
    > jakby go nie przestawiać.

    A on ma w ogóle porty gigabitowe?

    K.

    --
    http://www.krystek.art.pl/

  • 15. Data: 2019-07-05 20:45:49
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    Jeśli przestawianie ma wpływ na bitowość portów, to jesteśmy na dobrej rucie ;-)

    -----

  • 16. Data: 2019-07-05 20:58:01
    Od: pueblo <n...@n...pl>

    Witaj Krystek, 05 lip 2019 w
    news:qfnuqq$fft$1$krystek@news.chmurka.net napisałeś/aś:

    > A on ma w ogóle porty gigabitowe?
    >
    > K.

    Tak, musi mieć.

  • 17. Data: 2019-07-06 02:58:21
    Od: "Andrzej P. Wozniak" <u...@p...onet.pl.invalid>

    Osoba podpisana jako Krystek <s...@k...art.pl>
    w artykule <news:qfnuqq$fft$1$krystek@news.chmurka.net> pisze:

    > A on ma w ogóle porty gigabitowe?

    A niby jak ma udostępniać pominięte przez Ciebie 150 Mbps?

    A nie lepiej było spytać wujka G? Ten podpowiada dwa modele (CGA 2121 i TC
    7230) i oba z 4 portami gigabitowymi. Dalsze poszukiwania wynajdują stary
    model TC 7200, ale to też gigabit...

    --
    Andrzej P. Woźniak u...@p...onet.pl (zamień miejscami z<->h w adresie)

  • 18. Data: 2019-07-06 03:06:08
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-05, Andrzej P. Wozniak <u...@p...onet.pl.invalid> wrote:
> [...]
    > 2 m nie powinno robić różnicy, ale czy wszędzie masz sprzęt zasilany z tej

    Nie wiem.

> [...]
    > bazowe GSM możesz raczej pominąć - tyle osób się ich czepia, że są z całą
    > pewnością dobrze sprawdzone, zasilone i uziemione.

    Nic takiego nie ma ZCW. Duży kompleks mieszkalny, 25., ostatnie piętro,
    na dachu jest tylko pompa (żadnych radiowych instalacji), ale pracuje w
    cyklu typu 5s wł./10 min wył. Oczywiście nie wiem, czy coś nie sieje po
    sieci, ale innych niepokojących objawów nie stwierdziłem.

    > To teraz inne problemy:
    > - Niektóre desktopowe switche mają słabsze chipsety, mogą szybko się starzeć
    > i miewają słabe zasilacze, karty sieciowe też miewają słabsze chipsety.

    Sprawdzałem na trzech różnych switchach i bezpośrednio wpięte w hosty,
    poza tym na tej samej infrastrukturze w tej chwili to działa, a jedyna
    różnica jest taka, że za skrętkę wlazł światłowód z dwoma konwerterami.
    Reszta jest nieruszana.

    --
    Marcin

  • 19. Data: 2019-07-06 07:25:08
    Od: ąćęłńóśźż <...@...pl>

    I jak się mieszka?

    -----

  • 20. Data: 2019-07-06 07:38:18
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2019-07-06, ąćęłńóśźż <...@...pl> wrote:
    > I jak się mieszka?
    >

    > -----

    Dziękuję, dobrze. Daleko od hałasu ulicy i maszyn wysokiego poboru
    prądu. Widoki też ładne.

    --
    Marcin