  • 11. Data: 2019-09-17 14:12:23
    Temat: Re: klawiatury membranowe
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    W dniu 2019-09-16 o 19:17, sundayman pisze:

> [...]
    ibi-r53/
    l-9502-AT42-QTouch-BSW-AT42QT2160_Datasheet.pdf

    > Przeglądając zestawienie wybrałem sobie wstępnie AT42QT2120. Wygląda na
    > to, że będę musiał zrobić ze 2 egz. i korzystając ze zbliżającej się
    > zimy potestować jak się zachowuje.

    Czekać na zimę to trochę długi okres wdrożenia, nie lepiej skorzystać z
    jakiejś chłodni, lodówki choćby?
    A co będzie, gdy zima w ogóle nie przyjdzie, to będziesz czekać na
    nastepną?
    MSPANC ;)

    --
    viktorius

  • 12. Data: 2019-09-18 16:34:06
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > Czekać na zimę to trochę długi okres wdrożenia, nie lepiej skorzystać z
    > jakiejś chłodni, lodówki choćby?
    > A co będzie, gdy zima w ogóle nie przyjdzie, to będziesz czekać na
    > nastepną?

    Mam do tego celu zamrażarkę, gdzie jest poniżej -20.
    Ale na dworze też jest dobrze testować, bo tam wilgotność inna i
    bardziej zmienne warunki...

  • 13. Data: 2019-09-18 18:09:45
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > Ma ktoś doświadczenie ze stosowaniem customowych klawiatur membranowych ?

    A pojemnościowe dotykowe na FR4 rozważałeś?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 14. Data: 2019-09-18 18:15:07
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

    > A pojemnościowe dotykowe na FR4 rozważałeś?
    >
    >     Pozdrawiam, Piotr

    no to chyba masz na myśli te, o których już wspomnieliśmy ( czyli np.
    AT42QT2120 ). Na nich można nakleić folię z opisem.

    Czy też coś innego ? "staroświecka" dotykowa z metalowymi polami,
    których trzeba dotknąć ? Takie mam na domofonie i działa na oko
    poprawnie. Ale to estetycznie raczej odpada, bo potrzebne mi graficzne
    ikony na przyciskach.

  • 15. Data: 2019-09-18 23:24:43
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > no to chyba masz na myśli te, o których już wspomnieliśmy ( czyli np.
    > AT42QT2120 ). Na nich można nakleić folię z opisem.

    Mam na myśli zrobienie jej sobie w płytkarni. Opis czarny na białej
    soldermasce, czy jak tam sobie zażyczysz. I plexi na wierzch.

    A kontroler to bym standardowo brał PSOC5LP, masz kilkadziesiąt kanałów
    dotykowych i program do projektowania klawiatur -- gotowe buttony,
    slidery itp.

    Właśnie coś takiego mi leży z małym priorytetem na stosie, przy czym ja
    chcę mieć jeszcze podświetlanie wybranej funkcji na WS2812, jak w
    oscyloskopie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 16. Data: 2019-09-18 23:43:58
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    >
    > A kontroler to bym standardowo brał PSOC5LP, masz kilkadziesiąt kanałów
    > dotykowych i program do projektowania klawiatur -- gotowe buttony,

    No tak, o tym pisaliśmy. PCB z polami dotykowymi od przodu, od tyłu chip
    + złącze. Na przodzie samoprzylepna folia z grafiką, plexi już
    niepotrzebne. Ja tam mam 9 przycisków, więc żadne tam slidery nie będą
    użyte.

    Ale pozostaje pytanie o pewność działania. Żadne przypadkowe
    uruchomienia w razie burzy itp. są niedopuszczalne.
    Co prawda wejście w menu jest przez hasło, no ale już raz miałem problem
    z burzą i klawiaturą ( pod wpływem pobliskiego pioruna "przestawił" się
    bit w MCU włączający podciąganie rezystorami wejść klawiatury. No i
    tylko dzięki hasłu urządzenie nie zaczęło wariować. Oczywiście teraz
    daję rezystory fizyczne :) - i nie mogę sobie pozwolić na najmniejsze
    ryzyko nawet. Jak przycisk się zepsuje i nie będzie działał to chuj z
    nim - osobnik zdemontuje i przywiezie do naprawy. Ale przypadkowe
    uruchomienia mogłyby mnie drogo kosztować...

  • 17. Data: 2019-09-19 00:28:38
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    sundayman wrote:

    > No tak, o tym pisaliśmy. PCB z polami dotykowymi od przodu, od tyłu chip
    > + złącze.

    No ale to nie jest klawiatura membranowa, tylko pojemnościowa.
    W tytule wątku piszesz o membranowych. Membranową też możesz
    sobie zrobić na PCB, tylko musisz znaleźć kogoś, kto Ci klawisze
    wydrukuje na folii przewodzącej.

    > Ale pozostaje pytanie o pewność działania. Żadne przypadkowe
    > uruchomienia w razie burzy itp. są niedopuszczalne.

    Takie coś to i na przełącznikach mechanicznych może wystąpić, zależy,
    jak blisko strzeli. Jak chcesz pewności, to w każdym przypadku musisz
    filtrować, a krytyczne akcje dodatkowo potwierdzać.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2019-09-19 10:44:59
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2019-09-18 o 23:43, sundayman pisze:

    > Ale pozostaje pytanie o pewność działania. Żadne przypadkowe
    > uruchomienia w razie burzy itp. są niedopuszczalne.

    Burza zakłóci zapewne najwyżej jeden odczyt, a decyzję, że klawisz
    naciśnięty podejmujesz po kilku zgodnych odczytach.

    > pod wpływem pobliskiego pioruna "przestawił" się
    > bit w MCU włączający podciąganie rezystorami wejść klawiatury.

    W czasach 8051 natknąłem się na jakąś check-listę (chyba autorstwa ST)
    jak ma być napisany program odporny na zakłócenia. Jednym z punktów
    było, że w głównej pętli należy odświeżać wszystkie tego typu ustawienia.
    P.G.

  • 19. Data: 2019-09-20 05:39:33
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > W tytule wątku piszesz o membranowych. Membranową też możesz
    > sobie zrobić na PCB, tylko musisz znaleźć kogoś, kto Ci klawisze

    w tytule tak, ale potem już wspominaliśmy o pojemnościowych :)
    A co do membranowych to biorę pod uwagę tylko blaszki stykowe.
    Na upartego w ogóle mogę sam robić - są dostępne folie dystansowe,
    blaszki trudniej ale chyba też, ale mnie raczej chodzi o ułatwienie
    sobie. Koszt customowej klawiaturki foliowej z blaszkami jest niewiele
    wyższy niż własnoręcznie robione na mikroswitchach.
    Martwię się jedynie jak wspomniałem o pracę w zimnie zwłaszcza.
    Same blaszki stykowe pewnie mają temperaturę w dupie, ale folia może już
    niekoniecznie - ciekawe na ile sztywnieje.

    > Takie coś to i na przełącznikach mechanicznych może wystąpić, zależy,
    > jak blisko strzeli. Jak chcesz pewności, to w każdym przypadku musisz
    > filtrować, a krytyczne akcje dodatkowo potwierdzać.

    Awaria przycisku mechanicznego jak dotąd nie wystąpiła przez kilka lat,
    a przycisków w sumie to już będzie kilka tysięcy w tych klawiaturkach,
    które zrobiłem. Nie - chyba dosłownie jeden przypadek był, ale wyłapany
    tuż po lutowaniu. Jakiś wadliwy switch był.

    Z racji zasady działania zastanawiam się czy taka pojemnościowa
    klawiatura nie jest podatna na sile wyładowania elektryczne w pobliżu.
    A takie mogą występować: instalacja bywa blisko trakcji kolejowej na
    przykład - zdarza się solidne iskrzenie.

  • 20. Data: 2019-09-20 05:45:04
    Od: sundayman <s...@p...onet.pl>

> [...]
    > jak ma być napisany program odporny na zakłócenia. Jednym z punktów
    > było, że w głównej pętli należy odświeżać wszystkie tego typu ustawienia.

    Teraz już wiem o tym :)

    Po tym przypadku naczytałem się jak należy zabezpieczać program.
    Wprowadziłem ( oprócz tego odświeżania wpisów w rejestrach ustawień
    portów ) także np. zapis istotnych zmiennych w większej ilości komórek
    ERAM.

    Czyli dane są zapisywane np. w 10 komórkach ERAM i okresowo sprawdzane
    jest, czy wszystkie wartości się zgadzają. Jeśli jedna różni się od
    pozostałych 9 to jest "przywracana na słuszną wartość". A jak różni się
    kilka komórek, to wywala błąd i blokuje urządzenie.

    Człowiek się na błędach uczy.