  • 11. Data: 2020-05-20 13:43:36
    Temat: Re: laboratorium
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 19.05.2020 o 23:04, jacek pisze:
> [...]
    a.pl...

    > Nowsze jeszcze mają LAN 1Gbit i w sieci są dostępne.

    I nawet ceny bardziej do sensu.
    Dzięki :-)

    Paweł

  • 12. Data: 2020-05-20 14:03:57
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...
    [...]

    >I nawet ceny bardziej do sensu.
    >Dzięki :-)

    Tylko jak to potem zintegrowac w jedna calosc ?

    Co prawda wydaje sie, ze obsluga socketow to w miare standard obecnie
    i w miare latwe do zaprogramowania ...

    J.

  • 13. Data: 2020-05-20 21:13:15
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2020-05-20 o 14:03, J.F. pisze:

    > Tylko jak to potem zintegrowac w jedna calosc ?

    Pecet mało koszerny czy jak ? :)

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 14. Data: 2020-05-20 21:21:22
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 20.05.2020 o 21:13, PeJot pisze:

    > Pecet mało koszerny czy jak ? :)

    Problemy ze sterownikami, a raczej ich brakiem.

    P.P.

  • 15. Data: 2020-05-20 21:32:11
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Problemy ze sterownikami, a raczej ich brakiem.

    To znaczy ( jakiś ) sprzęt jest, tylko sterowników niet ?

    --
    P. Jankisz
    tylu idiotów" Stanisław Lem

  • 16. Data: 2020-05-20 22:06:56
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 20.05.2020 o 21:32, PeJot pisze:

    > To znaczy ( jakiś ) sprzęt jest, tylko sterowników niet ?

    Przykład: spektroskop masowy Varian z 1998 roku. Stary, ale działający.
    Ciągle jeszcze sporo można na nim zrobić. Komunikacja po GPIB, karta PCI
    National Instruments, sterownik napisany przez Variana działa tylko pod
    Win3.1. Sterowniki NI nie komunikują się z oprogramowaniem. I dupa.

    P.P.

  • 17. Data: 2020-05-21 09:00:39
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    > Hm, moze nie doceniam wspolczesnych PLC, ale one potrafia cos
    > ambitniejszego z danymi liczbowymi zrobic ?
    > Chocby tyle, zeby zapamietac i przekazac jakos na PC ?

    Zatrzymałeś się na etapie klockowatego siemensa. Obecnie nawet proste
    sterowniki mogą mieć windows w środku i nie mieć ograniczeń typu 2 karty
    i to z puli marnego wyboru. Na pokładzie 1 czy 2 eth to też standard w
    zasadzie.

    > Bo jak pamietam to nawet te lepsze modele z wejsciami analogowymi mialy
    > te czesc traktowaną bardzo po macoszemu ...

    No widzisz. Zakładasz, że sterownik ma już i/o na sobie. Tak kiedyś
    było. Kupowałeś Mitsubishi w konkretnej konfiguracji. Teraz kupuję
    sterownik z mocą obliczeniową jaką potrzebuję, a do tego dokładam ile i
    jakie karty chcę (no może przesadzam, do absolutnie najtańszego mam
    ograniczenie do podajże 254 kart i/o).
    Oczywiście "gotowe" klocki na rynku nadal są i czasem jest to dobre
    rozwiązanie. Ale jak szukasz uniwersalności i elastyczności, wybacz, ale
    to prehistoria.

    > A jakby to mialo byc cisnienie oleju, to jest jakis czujnik na rynku,
    > ktory sie latwo integruje z PLC ?
    > Nawet jak PLC ma wejscia analogowe, to niekonieczenie standard
    > elektryczny pasuje, i dokladnosc ..

    Jak by to miało być ciśnienie oleju, to albo zastosował bym przetwornik
    ciśnienie->napięcie/prąd i podłączył do analoga, albo poszukał
    jakiegokolwiek przetwornika z jakimkolwiek protokołem komunikacyjnym i
    zastosował kartę z takim protokołem w sterowniku.
    Rozdzielczość...
    Nie jest problemem kupić kartę 16 bitową napięciową, albo nawet 24
    bitową prądową-różnicową, pomiary elektryczne nauka opanowała. Pytanie
    ile wyciągniesz z przetwornika ciśnienie-napięcie/prąd. No i skalibrować
    trzeba będzie całość.
    Jak masz większe wymagania, to są karty oscyloskopowe.
    Zresztą, na prostym sterowniku z jedną kartą wejściową i jedną kartą
    wyjściową (standardowe, z półki, niedrogie) możesz mierzyć czas
    propagacji sygnału w kablu. Dawniej (albo i obecnie, ale po staremu -
    gotowy sterownik z i/o) nie do pomyślenia.

    > Analiza to pozniejszy etap, najpierw trzeba rozne urzadzenia podlaczyc.

    No ale w czym problem. Masz port eth, sterownik może Ci wrzucić dane
    wprost do Twojej bazy w chmurze, jak sobie zażyczysz. Jak nie lubisz
    chmurek, to wsadzasz pena w usb i niech sobie tam pisze. Jak za mało, to
    kup sterownik z miejscem na drugi dysk twardy. Jak jeszcze za mało, to
    walnij macierz zewnętrzną i podłącz się do niej.
    Jest nawet gotowy klocek, żebyś nie musiał się szarpać z jakimś
    sterownikiem do którego nie masz nic i boisz się dotknąć. Podpinasz go
    równolegle do tego co masz i nawet pierdlawy siemens w skorupie "5-ki"
    może Ci pisać do bazy (znaczy on nie, klocek zrobi to za niego).

    Jeżeli boisz się że jakieś urządzenie nie da się podłączyć, powiedz czym
    dysponujesz, znajdziemy kartę z tym interfejsem.

    Czasy się już zmieniły. Teraz to coraz częściej informatyka niż automatyka.

    > Labview widze, ze ciagle istnieje, i sie chwali obsluga ... GPIB.

    Tia... Lab view nie widuję często w przemyśle. Dla mnie to rozwiązanie
    laboratoryjne, nie przemysłowe, więc nie wypowiem się więcej.

    Miłego.
    Irek.N.

  • 18. Data: 2020-05-21 11:22:35
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Paweł Pawłowicz" napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >GPIB, karta PCI National Instruments, sterownik napisany przez
    >Variana działa tylko pod Win3.1. Sterowniki NI nie komunikują się z

    Jesli dobrze rozumiem - mozesz teraz kupic sobie interfejs GPIB-USB i
    podlaczyc stary dobry spekroskop.

    Tylko - jak to oprogramowac, jesli niewiele wiadomo ?
    Do interfejsu moze jakis zgrabny API bedzie, to sie chyba cos odczyta
    z urzadzenia.
    Ale ... spektrometr brzmi ambitnie - nie wymaga to jakiejs ambitnej
    obslugi ze strony programu ?

    Bo rozumiem, ze program do obslugi jest, i nawet sprawia wrazenie, ze
    chce dzialac pod Win10,
    ale z takim nowszym interfejsem USB to pewnie nie zadziala, bo
    przyzwyczajony do swojego sterownika.

    To samodzielny spektroskop, czy moze byc uzywany jako czesc skladowa
    np chromatografu ?

    Bo mnie chodzilo o eksperyment typu - zmieniam jakis parametr procesu
    i patrze co z tego wyszlo.
    Moze i wystarczy zapisac spekrograf, ale znow - trzeba wiedziec jak go
    z tego GPIB odczytac,
    albo jak w oryginalnym programie wywolac funcje "zrob analize i zapisz
    na dysk" ...

    J.

  • 19. Data: 2020-05-21 13:03:17
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Irek.N." napisał w wiadomości grup
    pl...

> [...]
    >sterowniki mogą mieć windows w środku i nie mieć ograniczeń typu 2
    >karty i to z puli marnego wyboru. Na pokładzie 1 czy 2 eth to też

    ethernet to wiem, ale z tego jeszcze nie wynika co one potrafia.
    Musze sie doksztalcic :-(

> [...]
    >sterownik z mocą obliczeniową jaką potrzebuję, a do tego dokładam ile
    >i jakie karty chcę (no może przesadzam, do absolutnie najtańszego mam

    I to sa faktycznie karty, czy jakies moduliki laczone ethernetem czy
    inna magistrala ?

> [...]
    >poszukał jakiegokolwiek przetwornika z jakimkolwiek protokołem
    >komunikacyjnym i zastosował kartę z takim protokołem w sterowniku.

    Zakladam, ze jakis gotowy miernik/przetwornik bym kupil, tylko jego
    protokol bedzie zgodny z PLC.

    Ok, akurat cisnienie to pewnie jest w katalogu dodatkow ...

    >Rozdzielczość...
    >Nie jest problemem kupić kartę 16 bitową napięciową, albo nawet 24
    >bitową prądową-różnicową, pomiary elektryczne nauka opanowała.
    >Pytanie

    A usrednic sie da, np w czasie 2s ? Bo karta moze i 24 bit, ale brum
    na poziomie 1% :-)

    >ile wyciągniesz z przetwornika ciśnienie-napięcie/prąd. No i
    >skalibrować trzeba będzie całość.

    Dlatego raczej mysle o jakims gotowym mierniku, skalibrowanym, z
    wyjsciem cyfrowym ...

    >No ale w czym problem. Masz port eth, sterownik może Ci wrzucić dane
    >wprost do Twojej bazy w chmurze, jak sobie zażyczysz.

    O widzisz, o to chodzilo, do takich mozliwosci to nie bylem
    przyzwyczajony :-)

    >Jak nie lubisz chmurek, to wsadzasz pena w usb i niech sobie tam
    >pisze.

    No, raczej nie. Chyba chcialbym miec z peceta dostep do tych danych na
    biezaco.
    Chmura ... brzmi jakos zbyt ambitnie i malo bezpiecznie, wolalbym
    lokalnie ...

    >Jak za mało, to kup sterownik z miejscem na drugi dysk twardy. Jak
    >jeszcze za mało, to walnij macierz zewnętrzną i podłącz się do niej.

    No, to jest ciekawy pomysl.
    Tylko czy sa takie macierze z drugim dostepem do jednego woluminu ?
    Bo to znow nie tak latwo - format dysku musi byc wspolny, jeden dostep
    najlepiej read only ...

    >Jeżeli boisz się że jakieś urządzenie nie da się podłączyć, powiedz
    >czym dysponujesz, znajdziemy kartę z tym interfejsem.

    To takie ogolne pytanie,

> [...]

    >Tia... Lab view nie widuję często w przemyśle. Dla mnie to
    >rozwiązanie laboratoryjne, nie przemysłowe, więc nie wypowiem się

    To tez o i laboratorium pytam, czyli duza uniwersalnosc potrzebna.
    Ale moze i przemyslowe rozwiazania sie nadadza ...

    J.

  • 20. Data: 2020-05-21 14:45:20
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 21.05.2020 o 11:22, J.F. pisze:
    > Użytkownik "Paweł Pawłowicz"  napisał w wiadomości grup
    pl...

    > Jesli dobrze rozumiem - mozesz teraz kupic sobie interfejs GPIB-USB i
    > podlaczyc stary dobry spekroskop.

    Już to zrobiłem, działa.

> [...]
    > chce dzialac pod Win10,
    > ale z takim nowszym interfejsem USB to pewnie nie zadziala, bo

    I tu był pewien problem, ale udało się go pokonać. Varian został
    wykupiony przez Agilenta, po to tylko, aby go zlikwidować. Nie było więc
    szans na pomoc ze strony producenta. Więc partyzantka.

    > To samodzielny spektroskop, czy moze byc uzywany  jako czesc skladowa np
    > chromatografu ?

    Jest połączony z chromatografem. Chromatografu nie udało się podłączyć
    przez GPIB, więc podłączyłem po LAN. Druciarstwo, ale działa.

    P.P.