  • 31. Data: 2017-02-06 17:15:21
    Temat: Re: radiotelefony
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 06.02.2017 o 10:39, Roman Rogóż pisze:

    > Zawsze się zastanawiałem jak taki sygnał jest zakodowany, bo nie jest to
    > chyba jedna wybrana częstotliwość.

    Zakodowany jest trzema różnymi następującymi po sobie dźwiękami.

    Jakub Rakus

  • 32. Data: 2017-02-06 20:39:53
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Piotr Wyderski" <n...@m...com> napisał w wiadomości

    > Można też wysłać sygnał radio-stop. :-/

    Ano, niestety, zdarzało się.

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 33. Data: 2017-02-06 20:47:35
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Jak definiuje się "jakiś sposób zakodowania"? Kiedyś transmisję modemową
    > w liniach telefonicznych tępiono na podstawie paragrafu o tym, że "przez
    > telefon należy się porozumiewać językiem jawnym". Protokół transmisji
    > ciągu bitów był najwyraźniej mało jawny dla władców telefonów. Mnie jest
    > trudno znaleźć istotne różice między jawnością modulacji fazy w modemie
    > 300 bps i modulacją amplitudy (lub czego innego) w radiotelefonie. Więc
    > może i w tym obostrzeniu jest jakaś ciekawa interpretacja kodowania.

    Pamiętam, jak były początki Packet-Radio w .pl, to wtedy chłopaki z grupy,
    która to zaczynała, musieli do "PARowozowni" dostarczyć sprzęt, który mógłby
    posłużyć do, powiedzmy, inwigilacji... Też pewnie się bali, czy ludkowie nie
    zechcą przypadkiem obalić władzy...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 34. Data: 2017-02-06 21:07:35
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    HF5BS pisze:

> [...]
    > sprzęt, który mógłby posłużyć do, powiedzmy, inwigilacji... Też
    > pewnie się bali, czy ludkowie nie zechcą przypadkiem obalić władzy...

    Znaczy kazali im zrobić zrzutkę na egzemplarz sprzęta, który miał służyć
    do ich podsłuchiwania?! Zaiste, ciekawe podejście! Ja bym jednak próbował
    wyjaśniać, że to jawny i opisany w literaturze sposób przekazywania
    informacji, który opracował radziecki uczony pochodzenia gruzińskiego,
    Apochwili Obaliwładze.

    --
    Jarek

  • 35. Data: 2017-02-06 23:05:57
    Od: Piotr Wyderski <n...@m...com>

    J.F. wrote:

    > A nie przeszli w duzej czesci na zwykle komorki ?

    Aż mnie zmusiłeś do odszukania skanera... Nie, na 172,6MHz dalej
    chłopaków słychać. Tylko nudą wieje, ile można słuchać o kolizjach?

    Pozdrawiam, Piotr

  • 36. Data: 2017-02-07 08:08:52
    Od: Roman Rogóż <r...@s...krakow.pl>

    W dniu 2017-02-06 o 17:15, Jakub Rakus pisze:

    > Zakodowany jest trzema różnymi następującymi po sobie dźwiękami.

    No to słabo.
    W Krakowie znalazł się amator który zbudowanym nadajnikiem na
    podczerwień przestawiał zwrotnice pod tramwajami.

  • 37. Data: 2017-02-07 09:34:50
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Znaczy kazali im zrobić zrzutkę na egzemplarz sprzęta, który miał służyć
    > do ich podsłuchiwania?! Zaiste, ciekawe podejście! Ja bym jednak próbował

    Trudno mi powiedzieć po tak ze ćwierci wieku, aaale, chyba jakoś tak to
    wyglądało, w każdym razie obijało mi się to wówczas po uszach głośnym echem,
    że warunkiem udzielenia zezwolenia na używanie Packet-Radio, było
    dostarczenie sprzętu, którym firma mogła by to monitorować, więc komputer z
    programem, bo radio, to już raczej w firmie było. Więc pewnie i zrzuta.

    > wyjaśniać, że to jawny i opisany w literaturze sposób przekazywania
    > informacji, który opracował radziecki uczony pochodzenia gruzińskiego,
    > Apochwili Obaliwładze.

    Obalił, nie obalił, dla mnie to była osobliwość. Takie trochę mentalnie
    wnioskowanie do wilka, aby raczył zjeść owcę. Pominę już korowody przy
    początkach pasma 50 MHz w .pl, ktoś też posrał sprawę (nie wiem, czy celowo,
    czy przez głupotę, czy przez układ gwiazd na nocnym niebie), bo w tym
    paśmie, inaczej niż w innych krajach, amatorzy nie mają FM. A dziś nie ma
    kto tego odkręcić, albo komuś jest wygodnie, aby odkręcone nie było, nie
    wiem... Żyje jeszcze ten uczony? Bo miałbym do niego parę spraw, może
    chociaż udzieliłby mi kilku rad, wskazówek...?

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 38. Data: 2017-02-07 09:36:47
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    > Aż mnie zmusiłeś do odszukania skanera... Nie, na 172,6MHz dalej
    > chłopaków słychać. Tylko nudą wieje, ile można słuchać o kolizjach?

    To już pogotowie lepsze, 168.375 już ich nie słyszę... (Wa-wa).

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 39. Data: 2017-02-07 09:38:56
    Od: "HF5BS" <h...@...pl>

    Użytkownik "Roman Rogóż" <r...@s...krakow.pl> napisał w wiadomości

    > No to słabo.
    > W Krakowie znalazł się amator który zbudowanym nadajnikiem na podczerwień
    > przestawiał zwrotnice pod tramwajami.

    No, słabo, skoro układ nie miał zabezpieczenia, by się nie przestawić, jak
    coś po nim jedzie...
    A podczerwień na kolei to IMHO nie bardzo...

    (C) Kabaret Neo-Nówka.

  • 40. Data: 2017-02-07 10:05:10
    Od: viktorius <v...@i...pl>

    > Do tej pory temat nadawania w ogóle nie był podnoszony. Chodziło
    > tylko o odbiór, kiedy wolno, a kiedy nie. Taki Belweder, to on
    > nie wygląda na powszechnie używany sprzęt. Młodsi, a ci w armii
    > są teraz preferowani, mogą w ogóle nie wiedzieć co to takie. Jeśli
    > skojarzy im się to ze specjalną operacyjną aparaturą podsłuchową
    > na pentodach dekodujących -- wtedy nieszczęście gotowe.

    No ale nie uwierzę, że obecnie wojskowi nadają obrac w secam, albo na
    podnośnej 6,5MHz audio w FM, żeby dało się to jakkolwiek odebrać na
    wspomnianym belwederze.

    A o nadawaniu wspomniałem, bo w niesprzyjających okolicznościach można
    było wysłać w eter conieco a to już nie jest lubiane.
    --
    viktorius