  • 1. Data: 2019-10-30 00:39:26
    Temat: tysiąc procesorów
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    Nie wiem, ile jest obecnie w użyciu, ale pewnie nie mniej.
    No i tak się zastanawiam, skoro się *czymś-tam* różnią (na czym się nie
    znam), to czemu ma na nich chodzić ten sam soft??
    Wszak owe różnice powinny być uwzględniane zarówno przez O-eS, jak i
    przez inne programy!

    Wyobrażam to sobie tak (może naiwnie), że mając kompa w pewnej
    konfiguracji, MoBo, i CPU, wysyłamy do M$ "zamówienie" na Windę
    skompilowaną pod nasz sprzęt. I tak samo z pomniejszymi programami.

    Wszak gdy tego się nie stosuje, to potencjał lepszejszych procków nie
    może być w pełni wykorzystywany, czyż nie?

    --
    Matematyka to księżniczka: jest taka... piękna!
    Fizyka to prawdziwa potęga.

  • 2. Data: 2019-10-30 08:00:43
    Temat: Re: tysiąc procesorów
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 30.10.2019 o 00:39, jaNus pisze:
    > Nie wiem, ile jest obecnie w użyciu, ale pewnie nie mniej.
    > No i tak się zastanawiam, skoro się *czymś-tam* różnią (na czym się nie
    > znam), to czemu ma na nich chodzić ten sam soft??
    pisane czegoś "na procesor" jest o duuuużo trudniejsze niż pisane
    programu w c++ czy innym jezyku.
    > Wszak owe różnice powinny być uwzględniane zarówno przez O-eS, jak i
    > przez inne programy!
    tak było w czasach zx spectrum. może jeszcze wczesnych konsol, ale mogę
    się mylić.

> [...]
    >
    > Wszak gdy tego się nie stosuje, to potencjał lepszejszych procków nie
    > może być w pełni wykorzystywany, czyż nie?

    masz racje, ale zysk z tej optymalizacji będzie niewidoczny w świecie
    PC. choć w urządzeniach przenośnych - byłby odczuwalny w dłuższym
    działaniu na akumulatorze.

    ToMasz

  • 3. Data: 2019-10-30 09:29:58
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2019-10-30 o 00:39, jaNus pisze:
> [...]
    >
    > Wszak gdy tego się nie stosuje, to potencjał lepszejszych procków nie
    > może być w pełni wykorzystywany, czyż nie?

    A ja, w przeciwieństwie do ToMasza, odpowiem:
    wymyśliłeś linuksa z jego kompilacjami jajka ;)

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 4. Data: 2019-10-30 10:28:24
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 30.10.2019 o 09:29, Adam pisze:

    > A ja, w przeciwieństwie do ToMasza, odpowiem:
    > wymyśliłeś linuksa z jego kompilacjami jajka ;)

    chyba nie. raczej odkrył assembler.... ale to by musiał rozstrzygnąć
    jakiś emerytowany programista.

    ToMasz

  • 5. Data: 2019-10-30 10:59:55
    Od: Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj>

    Użytkownik jaNus p...@b...pl ...

> [...]
    >
    > Wszak gdy tego się nie stosuje, to potencjał lepszejszych procków nie
    > może być w pełni wykorzystywany, czyż nie?

    To troche tak jakby oczekiwac ze na stacjach bedzie 1000 rodzajów paliwa
    bo kazdy silnik jest inny...
    A jednak wystarcza kilka rodzajów bo silniki pracuja na takiej samej
    zasadzie.

    --
    Pozdrawia... Budzik
    Miłosierdzie jest początkiem okrucieństwa.

  • 6. Data: 2019-10-30 13:22:15
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 30.10.2019 o 10:28, ToMasz pisze:

    > chyba nie. raczej odkrył assembler.... ale to by musiał rozstrzygnąć
    > jakiś emerytowany programista.

    Ale to chyba jasne, że robienie tego detalicznie-i-ręcznie byłoby
    absolutnie nieopłacalne. Musiałaby zostać stworzony wielce złożony
    kompilator języka wysokiego poziomu, z wielowariantowymi procedurami,
    tak, aby mógł wykorzystywać rozszerzone zestawy instrukcji procesorów
    bardziej zaawansowanych, czy ich inne właściwości, takie, jak np.
    większy stos, czy pamięć wewnętrzna. No i co tam jeszcze może różnić
    poszczególne CPU, szczególnie te wielce rozwinięte.

    W dniu 30.10.2019 o 10:59, Budzik pisze:
    > To troche tak jakby oczekiwac ze na stacjach bedzie 1000 rodzajów
    > paliwa bo kazdy silnik jest inny... A jednak wystarcza kilka
    > rodzajów bo silniki pracuja na takiej samej zasadzie

    No kulą w płot, i okiem prosto w 3 gwoździe!
    To jasne, że procesory są tworzone tak, aby były uniwersalne, aby już
    istniejące OS i soft -- chodziły na nich bez zgrzytów. Oraz odwrotnie: te
    ostatnie pisze się tak, aby pracowały na zastanych prockach. Cóż w tym
    dziwnego?

    Ale świat idzie naprzód, i producenci kości wymyślają kolejne generacje,
    aby były coraz *lepsze*, a jeśli lepsze, to i przecież *inne*!
    Największa różnica to rozszerzone zestawy instrukcji (oczywiście nie w
    przypadku koncepcji RISC). Aby te zmiany wykorzystać w sposób
    *maksymalny* warto rozważyć to, co napisałem wcześniej. Takie mam
    wrażenie, no, ale ja nie ekspert, oczywiście.

  • 7. Data: 2019-10-30 14:50:03
    Od: Dominik Ałaszewski <D...@g...pl.invalid>

    Dnia 30.10.2019 Adam <a...@p...onet.pl> napisał/a:

    > A ja, w przeciwieństwie do ToMasza, odpowiem:
    > wymyśliłeś linuksa z jego kompilacjami jajka ;)

    A bardziej precyzyjnie Gentoo, z kompilowaniem wszystkiego.

    Pisząc na priv zmień domenę na gmail.

  • 8. Data: 2019-10-30 19:27:29
    Od: heby <h...@p...onet.pl>

    On 30/10/2019 00:39, jaNus wrote:
    > Wszak gdy tego się nie stosuje, to potencjał lepszejszych procków nie
    > może być w pełni wykorzystywany, czyż nie?

    To działa tylko wtedy kiedy masz do dyspozycji jakikolwiek sposób na
    przystosowanie programu do pracy na róznych arch, np just-in-time
    compiler albo otwarte źródła oraz programistów na tyle świadomych że ich
    kod ma wersje pracujące na szybkim rdzeniu, wolnej matrycy prostych
    rdzeni, VLIW czy RISC. To nie tylko kwestia kompilacji, to kwestia kodu.

    Jeśli nie masz to jesteś skazny na producenta i jego cele biznesowe albo
    co gorsza ideologię.

    Idz więc i przekonuj producentów software że nalezy ich programy
    produkować w kilkuset wersjach na rózne achitektury i hardware. Bywali i
    tacy którzy nie potrafili się ze swoimi żałosnymi produktami nawet
    przemigrować na 64 bity w arch x86 a co dopiero przerabiać ich wypociny
    na sparka czy innego risca z zerowym zyskiem za to duża stratą.

    I teraz jusz wiesz dlaczego kiedy w grę wchodzi róznorodność hardware i
    elastyczność rozwiązań closed source nie ma sensu i raczej nigdy mieć
    nie będzie.

    A open source wspomniane metody przystosowania się do hardware stosuje
    od wieków. I działa.

  • 9. Data: 2019-10-31 13:58:43
    Od: zhbick <n...@s...pl>

> [...]

    > konfiguracji, MoBo, i CPU, wysyłamy do M$ "zamówienie" na Windę
    > skompilowaną pod nasz sprzęt. I tak samo z pomniejszymi programami.

    Właśnie wynalazłeś Linuxa :)

  • 10. Data: 2019-10-31 16:58:38
    Od: jaNus <p...@b...pl>

    W dniu 31.10.2019 o 13:58, zhbick pisze:
    > Właśnie wynalazłeś Linuxa :)

    Hm, a to czytałeś:
    W dniu 30.10.2019 o 09:29, Adam pisze:
    > A ja, w przeciwieństwie do ToMasza, odpowiem: wymyśliłeś linuksa z
    > jego kompilacjami jajka ;)

    - jakieś 28,5h wcześniej :)