  • 11. Data: 2020-05-27 21:06:32
    Temat: Re: wifi - handover bez notyfikacji zmiany AP
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-05-27 o 15:58, Marek pisze:

    > Wg informacji nadal jest to przełączanie AP więc api wykryje zmianę AP,
    > a ma być przeźroczyste, da się tak w ogóle?
    > Nie chodzi mi o to jak kolega Adam pisał, że przełączanie jest bez start
    > pakietu w warstwie IP, chodzi o to by API nie "widziało" zmiany AP bo to
    > zdarzenie psuje działanie aplikacji.

    Motorola miała lat temu kilkanaście takie wynalazki: coś w rodzaju AP i
    do niego podpiętych wiele anten na długich kablach. Ale te kable to też
    raptem kilkadziesiąt metrów max. Szczegółów nie pamiętam, a poza tym to
    i tak nie pasuje do Twojego dużego terenu.

    Nie wiem, czy w przypadku AP Switch nie jest tak, że sieć jest
    "jednolita" w ten sposób, że poszczególne AP są nierozróżnialne przez
    klienta. Ale takie AP-switche kosztowały po kilka tys. dolarów i to był
    standard tylko 802.11g.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 12. Data: 2020-05-27 21:19:51
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 27.05.2020 09:54, Marek wrote:

    > Każde przełączanie AP (nawet o takim samym ssid) u klienta powoduje
    > zakłócenie działania pewnej aplikacji
    Łatanie czyjejś fuszerki czy obchodzenie celowych ograniczeń?
    Proponuję zestaw klient-AP noszony razem z telefonem. Telefon połączony
    z AP stale a klient niech się przełącza. W razie czego jeszcze NAT po
    drodze.

    --
    Mirek.

  • 13. Data: 2020-05-28 12:50:19
    Od: Adam Górski <gorskiamalpawpkropkapeel_@xx>

    On 2020-05-27 21:01, Mirek wrote:

    > Nic nie musi. Sieć wi-fi nie ma nic wspólnego z IP - to nie ta warstwa.
    > System dla "wygody" użytkownika odnawia adresy, ale przecież nie musi
    > tego robić, a jeśli jest uparty, to można ustawić statyczne.

    A co Twoim zdaniem system powinien zrobić jak znika połączenie ?
    A zanika na nieznany czas - czas potrzebny na przełączenie.

    To aplikacja jest problemem a nie system.

    Pzdr.

    Adam

  • 14. Data: 2020-05-28 13:49:13
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 27.05.2020 o 17:49, Adam Górski pisze:

    > No raczej się nie da bo z założenia po przełączeniu do innego AP
    > ponownie musi być pobrany IP z DHCP , DNS, gateway etc bo może być już
> [...]
    i-fi-na-obiekcie-przemyslowym-czesc-2/

    Ale to jest coś zupełnie innego niż sieć zarządzana przez kontroler
    (nawet jeżeli jest nim jeden z AP). Natomiast urządzenie wie, że jest
    przełączane pod inny AP (w końcu też w tym uczestniczy), pomimo że SSID
    jest ten sam. Zupełnie inna sprawa czy aplikacja potrafi z tym żyć. I
    same urządzenia też muszą potrafić z tego korzystać.
    teraz już nie sprawdzę czy dzierżawa była odświeżana, ale zdaje mi się
    że urządzenie wie że ma się przełączyć pod określonego AP, a reszta jest
    stała. Przy próbie przejścia z jednego do drugiego AP pracującego z
    kontrolerem czasem mi wcinało pinga na moment (jeden, dwa pakiety, i to
    nieregularnie, czasem na pingu nie widać było zmian, ale też miejsce
    takie że zasięg ze wszystkich AP był kiepski). Czy to wystarczy
    aplikacji która reaguje tak albo inaczej na takie zdarzenia to już
    sprawa aplikacji.
    Testy robiłem na CAPach Mikrotika, ale ogólnie na podobnych urządzeniach
    innych firm działało to podobnie. Zupełnie inna sprawa kiedy mowa o tzw
    repeaterach WiFi - to działa, powiedzmy, tak sobie.

    Pozdrawiam

    DD

  • 15. Data: 2020-05-28 19:24:15
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 28 May 2020 12:50:19 +0200, Adam
    Górski<gorskiamalpawpkropkapeel_@xx> wrote:
    > To aplikacja jest problemem a nie system.

    Tak, stąd moje pytanie jak np. w praktyce działa implementacja
    802.11r, czy robi to na tyle przezroczyście dla API, że nie ma
    zdarzenia p.t. "zmiana AP", którego durna aplikacja zobaczy.
    Oczywiście sytuacja skrajna czyli przejście z zasięgu jednego AP do
    drugiego przez dziurę w zasięgu nie wchodzi w grę. Założenie jest, że
    pokrycie jest na odpowiednią zakładkę.

    --
    Marek

  • 16. Data: 2020-05-28 19:28:14
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 28 May 2020 13:49:13 +0200, Dariusz Dorochowicz
    <dadoro@_wp_._com_> wrote:
> [...]
    > tzw
    > repeaterach WiFi - to działa, powiedzmy, tak sobie.

    No właśnie czy reapeater jest takim dodatowym AP do którego trzeba
    się przełączyć czy po prostu jest na tym samym paśmie (co w
    konsekwencji je ogranicza przepustowo) i klient jedynie widzi skok w
    sile sygnału tego samego AP?

    --
    Marek

  • 17. Data: 2020-05-28 20:26:28
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 28.05.2020 12:50, Adam Górski wrote:

    > A co Twoim zdaniem system powinien zrobić jak znika połączenie ?

    Jak ma stały adres?
    Czekać.
    Jak ma dynamiczny, to krótki zanik połączenia kablowego czy wifi też nie
    powinien być pretekstem do natychmiastowego słania prośby o nowy adres.

    > A zanika na nieznany czas - czas potrzebny na przełączenie.

    Ale to są milisekundy, najwyżej pojedyncze sekundy.

    > To aplikacja jest problemem a nie system.

    Zgadzam się, ale nie wiemy do czego ta aplikacja ma służyć.
    Być może nikt nie zakładał pracy na wifi.

    --
    Mirek.

  • 18. Data: 2020-05-28 23:38:12
    Od: Dariusz Dorochowicz <_...@w...com>

    W dniu 2020-05-28 o 19:28, Marek pisze:

> [...]
    > przełączyć czy po prostu jest na tym samym paśmie (co w konsekwencji je
    > ogranicza przepustowo) i klient jedynie widzi skok w sile sygnału tego

    Może tak - repeatery były znane od lat i pomimo prostoty implementacji
    nie przyjęły się jakoś. Masz klienta widzącego oba AP (nie da się
    inaczej) który się pyta do którego AP ma się podłączyć podając dwa razy
    ten sam SSID... Albo sam decyduje, a po rozłączeniu (z powodu utraty
    łączności, bo dopóki ma to trzyma) łączy się na nowo z tym co zobaczy. A
    bywa że twierdzi że to nie ten sam i musisz wpisywać dane do łączenia na
    nowo. Ale ogólnie zależy to mocno od systemu.
    Co innego sieć z kontrolerem - tam można sobie zaszaleć i np ustawić
    progi mocy przy których ma nastąpić przełączenie na kolejny AP, chociaż
    producenci dają różne możliwości konfiguracji. Ja zadowoliłbym się
    mikrotikiem gdyby nie to że nie udało mi się skonfigurować Wifi tak żeby
    mieć wszystko co chciałem, czyli CAP i wskazany zewnętrzny serwer
    radius. Plus takie tam drobiazgi typu sieć dla gości ze zmiennym hasłem.
    Z osobna każda z tych funkcjonalności tak, ale razem to już nie. Chociaż
    nie pamiętam czy rzeczywiście serwer radiusa udało mi się wskazać czy
    musiał być na mikrotiku. Przymierzam się trochę do sprawdzenia tego
    ubiquiti czy jak mu tam, ale to już trochę większa kasa na urządzenia -
    wydanie na testy to już niekoniecznie łatwo, a jakoś nie mam takiego
    ciśnienia żeby kolejny tydzień wyrwać na te testy. W każdym razie
    ustawienia CAP i samodzielnego AP to inna bajka.

    Pozdrawiam

    DD

  • 19. Data: 2020-05-29 09:16:21
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 28 May 2020 23:38:12 +0200, Dariusz Dorochowicz
    <_...@w...com> wrote:
> [...]
    > chociaż
    > producenci dają różne możliwości konfiguracji.

    No właśnie tutaj są dla mnie niejasności. W howto dot.
    roamingu/hamdoveeu producemci urządzeń często powtarzają i
    podkreślają, że przełączenie między AP to _zawsze_ decyzja klienta i
    z reguły właśnie jest tak, że klient trzyma ciągle z dalszym i
    słabszym AP zamiast przełączyć się na bliższy i mocniejszy. Stąd jak
    kontroler "zmusza" klienta, skoro to i tak on podejmuje decyzję o
    wyborze?

    --
    Marek

  • 20. Data: 2020-05-29 09:26:48
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Thu, 28 May 2020 20:26:28 +0200, Mirek <m...@n...dev> wrote:
    > Zgadzam się, ale nie wiemy do czego ta aplikacja ma służyć.
    > Być może nikt nie zakładał pracy na wifi.

    Wifi calling plusa :-)
    Ponieważ służy wyłącznie do używania na wifi, każde przełączenie
    (zmiana) uznaje jako chwilowe utracenie połączenia wifi, przez co
    loguje telefon z powrotem przez GSM.
    Efekt tego jest taki, że jeśli przełączenie wifi nastąpi podczas
    trwającej rozmowy to po chamsku przerywa połączenie.
    W sieci wifi w jakiej to używam jest jeden serwer DHCP dla wszystkich
    klientów/AP, wiec zmiana AP w kliencie nie zmienia adresacji. Ale
    nie sprawdziłem jeszcze jak w szczególe API Androida zachowuje się w
    takich sytuacjach i czy np. nie wywala sieci na moment przełączenia
    by ponownie odświeżyć (na to samo IP). Ale taki chwilowy brak sieci
    dla źle napisanej aplikacji może być problematyczny.

    --
    Marek