  • 21. Data: 2017-09-03 12:30:56
    Temat: Re: zabezpieczenie przed piorunami.
    Od: " ...:::WISKOLER:::..." <j...@b...rh>

    Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą JaNus naskrobał(a):

> [...]
    > No ale "trochę" mu to zajmuje, a w tym czasie przepięcie pokonuje
    > dystans kabla wiodącego do kompowego zasilacza, narażając go na stres
    > natężeniowo-npięciowy. Ile amperów, i w jakim czasie - może wytrzymać
    > zasilacz, a raczej jego wybrane części. Wybór oczywiście musi
    > uwzględniać odporność na ten stres, ale i *cenę*. Cenę części,
    > powiększoną o koszty wymiany, no ale to już dygresja za daleka.
    > Czyli nawet jakieś takie "najsłabsze ogniwo" zasilacza musi jednak
    > wytrzymać te kilkaset (?) amperów, przez kilka milisekund (?)

    W trakcie impulsu po uderzeniu pioruna nie ma "amperów". To nie prąd (A)
    uszkadza urządzenia, tylko napięcie (V). W trakcie uderzenia pioruna
    bezpośrednio w linię napowietrzna powinny zadziałać zabezpieczenia na
    słupach, takie powyginane druty mocowane do izolatorów. Tamtędy nadmiar
    napięcia odprowadzany jest do ziemi. Trudniejszą sprawą jest odprowadzenie
    ładunku z sieci w która piorun nie uderzył, a trafił obok w drzewo czy
    cokolwiek tam innego. Przy tak potężnych napięciach i prądach następuje
    indukowanie napięcia w przewodach przebiegajacych obok. To jest igła na
    wykresie sięgająca kilkusset do kilku tysięcy wolt. Odprowadzeniem tego
    ładunku zajmują się WARYSTORY. Diody mające swój próg zadziałania an
    wysokości ok 300 V. W momencie wystąpienia takiego napięcia na zestykach
    warystora, dioda przechodzi w stan przewodności o zwiera przewód fazowy do
    przewodu neutralnego. Mówiącą po ludzku, zwiera fazę z zerem, bądź ziemią,
    co w zasadzie jest jednym i tym samym. Dużo w tym wypadku zalezy od jakości
    rzeczonego warystora i szybkości jego zadziałania. Charakterystyki można
    sobie poczytać przy każdym ograniczniku przepięć. Wiadomo, im droższy i
    lepszej, uznanej firmy tym lepiej.
    --
    ...:::WISKOLER:::...
    Szybkościomierz samochodu Bormanna pokazywał 80 km/h. Obok szedł Stirlitz

  • 22. Data: 2017-09-03 12:38:09
    Od: " ...:::WISKOLER:::..." <j...@b...rh>

    Na grupie pl.comp.pecet, osobnik mieniący się nazwą JaNus naskrobał(a):

    > 2. autotransformator, co i przed przepięciem przecież trochę chroni, i
    > nieco samo napięcie przefiltruje ...

    A przed czymże miałby mnie chronić ów autotransformator?
    Bo jak rozumiem chodzi o urządzenie spełniające rolę transformatora
    automagicznie utrzymującego zasilanie na odpowiednim poziomie.
    A wiesz jaka on musiałby nmieć moc? Dużą, czyli drogi zarówno w zakupie jak
    i opłatach za działanie. Swoje musi pobrać na straty w rdzeniu.
    Bo jeśli mówimy o urządzeniu z ręcznie sterowanym to podziękuję, dziadkowie
    taki mieli do podnoszenia napięcia występujące w minionym okresie a służący
    do podniesienia zasilaania napięcia TV. Niestety często tenże TV lądował w
    naprawie po uszkodzeniu pierwszego transformatora zasilania w tymże
    telewizorze.

  • 23. Data: 2017-09-03 12:46:39
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 03.09.2017 08:05, Jacek Maciejewski pisze:

    > Animka to kupi w całości i przełknie bez zrozumienia. Może nawet
    > zapłacze... :)

    A może pytanie Animki - co to za fiut? - tyczyło opowiadacza
    dowcipów o Stirlitzu i niczego do przełykania nie było, a różne
    usenetowe mizoginy może powinny ugryźć się we wspomnianego
    fiuta i przełknąć (jeśli dosięgną te swoje 10 cm), nim się zdobędą
    na kolejny pierd przy kobiecie. I potem zapłakać nad własną
    głupotą.

  • 24. Data: 2017-09-03 13:11:40
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

> [...]
    > pojedynczych okresów sieci o czynnik rzędu dziesiatek % to się to
    > przeniesie przez filtry wejściowe i uszkodzi tranzystory przetwornicy.
    > Jeśli natomiast pomiędzy tymi dwoma drutami a masą kompa wzrośnie
    > napięcie (tzw. wspólne) impulsowo-oscylacyjnie wyindukowane przez udar
    > prądowy pioruna na czas rzędu mikrosekund i o czynnik kilkaset-kilka
    > tysięcy % to gdzieś przebije iskra i spali się cholera wie co.
    > To są dwa różne mechanizmy zagrożenia piorunowego i należy się
    > zabezpieczać przed nimi oddzielnie.
    > W świetle tego co powiedziałem wyżej, nie ma. Poza tym, jak

    Tak btw. Przyczepili piorunochron idący od dachu przy samum moim oknie.
    Inne piorunochrony przyczepili kulturalnie innym ludziom, tzn na
    sciankch loggi. Tylko ja jedna mam piorunochron prawie w oknie.
    Czy piorun może się pomylić i wpaść mi do pokoju?

    Po tym piorunochronie to i zlodziej może mi wleżć do mieszkania.

    --
    animka

  • 25. Data: 2017-09-03 13:19:10
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2017-09-03 o 01:32, JaNus pisze:

    > No, jakoś tak miałem przekonanie, żeś nieco... starsza. A tu wychodzi,
    > że nie oglądałaś filmu "Siedemnaście mgnień wiosny"! Zajrzyj, powinno
    > być w Wiki.

    Moze kiedyś zerknęłam na ten film jak rodzice oglądali, ale już nie
    pamiętam.
    Ten Stirlitz niedługo chyba mi z lodówki wyskoczy ;-)

    --
    animka

  • 26. Data: 2017-09-03 13:25:47
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    > Animka to kupi w całości i przełknie bez zrozumienia. Może nawet
    > zapłacze... :)
    Ani nie kupię ani nie ściągnę. Chcę Polski wolnej od mend, spokoju i
    radości w życiu. Chcę, żeby Warszawa była (szczególnie w weekedy) dla
    Warszawiaków, a nie wszelakich zgrupowań, spędów, bo mnie już to
    wszystko obrzydło.
    Chce się bawić, a nie słuchać w kółko o miesiączkach smoleńskich itd.

    --
    animka

  • 27. Data: 2017-09-03 13:36:22
    Od: "JoteR" <u...@i...eu>

    "Animka" napisała:

    > Tylko ja jedna mam piorunochron prawie w oknie.
    > Czy piorun może się pomylić i wpaść mi do pokoju?

    Nie, jeśli będziesz pamiętać, aby w czasie burzy postawić w oknie zapaloną
    gromnicę.

    > Po tym piorunochronie to i zlodziej może mi wleżć do mieszkania.

    Załóż w oknach kraty. Jeśli je uziemisz, będą służyć także jako dodatkowy
    piorunochron i już żaden piorun się nie pomyli, wpadając ci do mieszkania.

    JoteR

  • 28. Data: 2017-09-03 13:37:20
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2017-09-03 o 09:19, JaNus pisze:

> [...]
    > puścić nerwy: chcecie równouprawnienia? No to patrzcie! - iii się
    > zaczęło:
    > aleś ty głupia! (wszak gdy kumpel, czy, jeszcze bardziej: nie-kupel -
    > zrobi coś durnego, to mu się natychmiast to wytyka, bez owijania w
    > bawełnę)
    > Warto zauważyć, że zarzuty o głupotę są znacznie częstsze, niż, na
    > przykład - o k***wstwo, chociaż przecież łatwiej przełknąć to, że taka
    > jedna czy druga strzeli jakiś kretynizm, nawet i skrajny. Ciekawe czemu
    > ta głupota jest pierwsza w "kolejności odśnieżania"?

    Moja matka nie pracowała. Wychowywala dzieci. Ojciec kiedyś jak się
    posprzeczali powiedział jej: pokaż, że umiesz zarobić chociaż złotówkę.
    Takiego kopa dostała, że zaraz pracę sobie załatwila. Pracowała z
    naukowcami, wszyscy ją bardzo lubili jako współpracownika, bywali u nas
    w domu. Zupełnie jak rodzina. Poza tym kupiła wiele sprzętów do domu.
    których ojciec nie chciał kupić, bo uważał je za zbyteczne. Potem
    oczywiście sam korzystał. Mogę jako-tako zrozumieć mentalność ojca, bo
    on wiele przeszedł. Był wywieziony podczas wojny na roboty do Niemiec.
    Stamtąd póżniej wracali na piechotę do Polski. Takie to życie jest
    popieprzone.

    --
    animka

  • 29. Data: 2017-09-03 13:50:24
    Od: Animka <a...@t...wp.pl>

    W dniu 2017-09-03 o 13:36, JoteR pisze:

    > Nie, jeśli będziesz pamiętać, aby w czasie burzy postawić w oknie
    > zapaloną gromnicę.
    Trzeba by było być chyba p*niętą.

    > Załóż w oknach kraty. Jeśli je uziemisz, będą służyć także jako
    > dodatkowy piorunochron i już żaden piorun się nie pomyli, wpadając ci
    > do mieszkania.
    >
    > JoteR

    Zawsze miałeś poczucie humoru :D
    Kraty to sobie zakładają ludzie mieszkający na parterach, a nie prawie
    pod dachem.
    Może okno powinnam zamykać? Problem w tym, że jak duszno to okna nie
    zamykam-jak deszcz nie pada w stronę pokoju.

    --
    animka

  • 30. Data: 2017-09-03 14:10:08
    Od: collie <c...@v...pl>

    W dniu 03.09.2017 13:11, Animka pisze:

    > Po tym piorunochronie to i zlodziej może mi wleżć do mieszkania.

    No, jak do banku może, to i do Ciebie wlezie (pomijam pytanie - po
    co, jeśli kasy nie masz, chodzi o samą możliwość):

    https://wiadomosci.wp.pl/wszedl-do-banku-po-pioriuno
    chronie-6037050023474305a