  • 11. Data: 2020-10-19 16:11:17
    Temat: Re: AB=21
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik w.iwanyszczuk napisał w wiadomości grup
    ooglegroups.com...
    W dniu czwartek, 15 października 2020 23:39:47 UTC+2 użytkownik nadir
    napisał:

    >Nie zaczynałem wątku o tym, czy PNK jest potrzebny czy nie.
    >Zacząłem wątek o tym, dlaczego w ramach istniejącego PNK przyznano
    >akurat AB=21, jakby wbrew dotychczasowej i generalnej logice owego
    >PNK i krótkowzrocznie w stosunku do SN Warszawa, w której przestrzeń
    >numeracyjna stacjonarna jest na wyczerpaniu. I tyle.

    Na pewno na wyczerpaniu ?
    Podobno ludzie rezygnuja z linii stacjonarnych ... no ale kupuja Voipy
    :-)

    J.

  • 12. Data: 2020-10-19 17:05:33
    Od: w...@g...com

    W dniu poniedziałek, 19 października 2020 16:11:19 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
> [...]
    ooglegroups.com...

    > Na pewno na wyczerpaniu ?
    > Podobno ludzie rezygnuja z linii stacjonarnych ... no ale kupuja Voipy

    Może w sztukach tj. liczby czynnych numerów w stosunku do pojemności strefy nie na
    wyczerpaniu, ale w blokach wolnej numeracji jaka jest przydzielana przez UKE już
    ciasnawo.
    https://numeracja.uke.gov.pl/pl/pstn_tables

  • 13. Data: 2020-10-19 18:34:55
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 19.10.2020 o 17:05, w...@g...com pisze:

    > Może w sztukach tj. liczby czynnych numerów w stosunku do pojemności
    > strefy nie na wyczerpaniu, ale w blokach wolnej numeracji jaka jest
    > przydzielana przez UKE już ciasnawo.
    > https://numeracja.uke.gov.pl/pl/pstn_tables

    No ale co Cię tu martwi?

  • 14. Data: 2020-10-19 21:58:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan J.F. napisał:

    > Na pewno na wyczerpaniu ?
    > Podobno ludzie rezygnuja z linii stacjonarnych ... no ale kupuja
    > Voipy :-)

    Kupują i dostają numery z całkiem nowej puli. Zakresy niegdyś dane
    tepsie leżą odłogiem. Ja swój numer oddałem trzy tygodnie temu.
    Bez żalu. Niektórzy z sentymentu przenoszą swoje stare numery do
    operatorów VoIP -- żeby płacić złotówkę rocznie zamiast kilkuset.
    Liczą na to, że jeszcze do czegoś się przydadzą, że kiedys do nich
    wrócą. Słaba to nadzieja.

    Numery geograficzne dzisiaj mają sens wyłącznie w przypadku osób
    prawnych. I to też nie wszyttkich, bo nie dla każdego biznasu
    ważne jest wskazanie lokalizacji. Zostają urzędy. Te centralne,
    wiadomo -- mają 22, żadna niespodzianka. No to jeszcze urzędy
    samorządowe -- to najmocniejszy "klient".

    Polski PNK jest wyjątkowo nieudolnym tworem. W takiej na przykład
    Chorwacji telefoniczny numer kierunkowy tożsamy jest z kodem
    pocztowym. Tam wszyscy wiedzą, że 1 to Zagrzeb (wiadomo, stolca),
    22 to Dubrownik, 21 Split, 22 Szybenik, 23 Zadar (a jednak można
    po kolei!) itd. To samo z komórkami -- wiadomo, że 9 to "mobitel",
    ale kolejna cyfra wskazuje operatora (raczej nie będzie tam ich
    więcej niż 9). Porządek w numeracji jest jednym z powodów, że
    stacjonarna telefonia (dzisiaj realizowana przez VoIP) ma się
    tam znacznie lepiej niż w Polsce.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2020-10-19 23:08:09
    Od: nadir <n...@h...org>

> [...]
    > operatorów VoIP -- żeby płacić złotówkę rocznie zamiast kilkuset.
    > Liczą na to, że jeszcze do czegoś się przydadzą, że kiedys do nich

    Mi się mój numer, przeniesiony z TPSA do Halonet, bardzo przydaje.
    Mam zrobione konto SIP na smartfonie z Androidem i gdzie tylko mam
    zasięg jakiegoś internetu jestem osiągalny pod tym numerem. Nie
    interesują mnie żadne roamingi czy koszta połączeń międzynarodowych, ale
    nie dlatego przeniosłem numer do VoIP-a. W Halonet mam whiteliste z
    około 40 numerami, które mogą się do mnie dodzwonić, reszta dostaje bana
    już na dzień dobry od operatora. To jest numer tylko dla najbliższej
    rodziny i znajomych, nawet jak gdzieś "wypłynie", to i tak niepowołane
    osoby nie będą mnie "molestować". Za złotówkę+VAT na rok, to niezły bajer.

> [...]
    > więcej niż 9). Porządek w numeracji jest jednym z powodów, że
    > stacjonarna telefonia (dzisiaj realizowana przez VoIP) ma się

    No ale Chorwacja ma jakieś 10% obywateli co Polska, pewnie też
    odpowiednio mniej abonentów, więc mogą sobie na to pozwolić. Ale przede
    wszystkim nie mają garba w postaci 49 stref numeracyjnych.
    Chorwacja jest młodym państwem, więc mogli pewnych błędów uniknąć, ale
    nie tylko my się bujamy z PNK, Niemcy czy Francja mają podobne problemy,
    no w każdym razie mieli jeszcze kilka lat temu. Teraz może już zrównali
    numery stacjonarne z mobilnymi, co i u nas by się przydało.

  • 16. Data: 2020-10-20 12:40:11
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    nadir napisał:

> [...]
    > zasięg jakiegoś internetu jestem osiągalny pod tym numerem. Nie
    > interesują mnie żadne roamingi czy koszta połączeń międzynarodowych,

    Też od przeszło 10 lat mam numer w Halonet i też używam go w ten sposób.
    Kiedyś, ze względu na płatny roaming, przydawało się bardzo. Teraz jakby
    mniej.

> [...]
    > rodziny i znajomych, nawet jak gdzieś "wypłynie", to i tak niepowołane
    > osoby nie będą mnie "molestować". Za złotówkę+VAT na rok, to niezły bajer.

    Ja mam numr pierwotny z puli Halonet, nie przeniesiony. Nikt nigdy nie
    zadzwonił z ofertą drutowania garnków ani żadną inną. Na tepsiany numer
    przeniesiony do Netii dzwonili bez ustanku. Netia nie umiała (nie chciała)
    obsłużyć tam prezentacji numerów. W związku z tym nie mogłem filtrować,
    a to czyni taka linie bezużyteczną -- odłączyłem aparat i spokój.
    Próbowałem ustawić przekierowanie (do Halonetu, który prezentację ma),
    ale to nie działało. Przekierowanie nie działało, nie tylko prezentacja.
    Dałem sobie więc spokój z tym numerem. Tylko sie o obniżenie abonamentu
    wykłóciłem.

    Niedawno zajrzałem do spisu połączeń Halonetu (też już nie używam, choć
    mam opłacony na 70 lat z góry). Mnóstwo spamu pochodzącego z Netii,
    której jakimś cudem udało się w międzyczasie zrrealizować ustawione
    kilka lat wcześniej przekierowanie. Od miesiąca, po wyłaczeniu Netii
    znowu cisza.

> [...]
    > ale nie tylko my się bujamy z PNK, Niemcy czy Francja mają podobne
    > problemy, no w każdym razie mieli jeszcze kilka lat temu.

    Chorwacja jest państwem od 1991 roku, myśmy tego garba wyhodowali
    w połowie lat dziewięćdziesiątych. W dodatku z pełną świadomością,
    że to tylko garb -- nadchodząca reforma administracyjna nie była
    przygotowywana w tajemnicy. Chorwacja ma 20 dwucyfrowych stref, dla
    każdej żupanii, i samotną jedynkę dla Zagrzebia. Pomysł, by numer
    kierunkwy dla wielkich aglomeracji był krótszy, jest ogólnie znany
    na świecie, tylko u nas nikt tego nie zrobił. Chorwacja musiała się
    podzielić z sąsiadami jednym odziedziczonym kierunkowym do Jugosławii,
    co też ułatwieniem nie było. Mimo tego plan mają klarowny. A telefon
    stacjonarny raczej w każdym domu, inaczej niż w Polsce.

    > Teraz może już zrównali numery stacjonarne z mobilnymi, co i u
    > nas by się przydało.

    W Polsce pewnie tak to się skończy, bo trudno inaczej opanować ten
    bałagan. Ale to zrównanie wcale wartościa samo w sobie nie jest,
    lepiej żeby dawało się odróżnić.

    --
    Jarek

  • 17. Data: 2020-10-20 12:56:46
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    > Pomysł, by numer
    > kierunkwy dla wielkich aglomeracji był krótszy, jest ogólnie znany
    > na świecie, tylko u nas nikt tego nie zrobił.

    Warszawa miała kiedyś 2 (ale i 22), jak zabrakło numerów 6-cyfrowych, a
    łącznie się mieściło tylko 8 cyfr...

    MJ

  • 18. Data: 2020-10-20 14:30:06
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Michał Jankowski napisał:

    > Warszawa miała kiedyś 2 (ale i 22), jak zabrakło numerów 6-cyfrowych,
    > a łącznie się mieściło tylko 8 cyfr...

    Tym bardzej dziwne, że nie wprowadzono tej samotnej dwójki do PNK
    z lat dziewięćdziesiątych.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2020-10-20 18:17:29
    Od: "Piotr C." <k...@g...com>

    > Tym bardzej dziwne, że nie wprowadzono tej samotnej dwójki do PNK
    > z lat dziewięćdziesiątych.

    Dzięki zamknięciu planu numeracji lata temu teoretycznie można wprowadzić numery
    ABSPQ.... zaczynające się od S=0,1,9 czyli mamy gratis po 3mln numerów na strefę.
    Nawet jeśli operatorzy nigdy nie przydzielą zwolnionych numerów, to wątpie żeby to
    się wyczerpało w tym stuleciu.

  • 20. Data: 2020-10-20 18:32:12
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr C. napisał:

> [...]
    > numerów na strefę. Nawet jeśli operatorzy nigdy nie przydzielą
    > zwolnionych numerów, to wątpie żeby to się wyczerpało w tym stuleciu.

    Przy dziewięciocyfrowych numerach (jak obecnie) mamy tak czy inaczej
    miliardową pulę. Bez większych szans na wyczerpamie. Nie mamy natomiast
    żadnych potrzeb kojarzenia czegokolwiek z obecnym podziałem na strefy.
    Granica między strefą łomżyńską a ostrołącką jest kompletną abstrakcją.
    Najprawdopodobniej to wszystko skończy się władowaniem wszystkich numerów
    do jednego worka, czy to komórkowych, czy stacjonarnych. Z wyłączeniem
    kilku prefiksów "do zadań specjalnych".

    --
    Jarek