  • 31. Data: 2021-09-22 10:52:52
    Temat: Re: Bateria Makita 18V
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    rie-litowa-balancer-9712801647?fromVariant=942883817
    4

    > Zamiast pierdolić to pokaz jak liczysz moc tracona w tranzystorze jak ma
    rezystancję kanału 0,005 oma i płynie 10 amperów.

    Ja się nie znam - w szkole uczyłem się o triodach i pentodach :) więc
    staram sie nie pierdolić tylko pytać ;)

    O ile wiem najprostszy sensowny balancer to regulowana dzielnikiem dioda
    zenera
    sterująca tranzystor który otwiera się i poprzez rezystor "bocznikuje"
    ogniwo.
    W przypadku bipolarnych to pewnie trochę ciepła się na nim odkładało
    ale przy fetach/mosfetach to raczej straty głównie na rezystorach.

    Mimo wszystko te balancery na chińskich płytkach BCM które widziałem
    maja prad balansujący rzędu 50-80mA a to IMO lekkie nieporozumienie
    jeśli chcemy pakiet ładować większym prądem a raczej taki jest wskazany
    przy bateriach do elektronarzedzi.
    Stąd rozumiem, dlaczego np. Makita na swoich bateria wystawia tylko
    złaczke a funkcje balancera realizuje ładowarka zewnętrzna.

    Pozdrawiam

  • 32. Data: 2021-09-22 14:02:40
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "Waldek" napisał w wiadomości grup
> [...]

    >W przypadku bipolarnych to pewnie trochę ciepła się na nim odkładało
    >ale przy fetach/mosfetach to raczej straty głównie na rezystorach.

    Niestety - nawet FET w balanserze musi puszczac prad bokiem przy
    pelnym napieciu ogniwa - czyli 4.2V.
    Wiec sie troche grzeje.

    Zenek pisal chyba jednak o tych "zabezpieczajacych" tranzystorach -
    wtedy istotnie napiecie znikome.

    No chyba, ze jakis aktywny balanser z pompą ładunkową - wtedy FET moze
    sie wykazac niską opornoscią.

> [...]
    >maja prad balansujący rzędu 50-80mA a to IMO lekkie nieporozumienie
    >jeśli chcemy pakiet ładować większym prądem a raczej taki jest

    A to niekoniecznie, bo balanser moze sie wlaczyc gdzies pod koniec
    ladowania,
    jak juz prad spadnie.

    Pytanie tylko na ile sie dogada z ladowarką, szczegolnie przy jakiejs
    wiekszej różnicy ladunków.

    J.

  • 33. Data: 2021-09-22 18:03:58
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 22 września 2021 o 06:55:38 UTC+2 J.F napisał(a):
    > Ale masz w tym ukladzie kontrole napiecia w punkcie miedzy ogniwami,
    > czy nie?
    > Czy moze ladujesz kazde ogniwo z osobna ?
    >
    > J.
    Wejdź na alliekspres i przeczytaj opis. Miszcz linków jesteś a tego nie potrafisz
    znaleźć.

  • 34. Data: 2021-09-22 18:55:33
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 22 Sep 2021 06:55:35 +0200, "J.F"
    <j...@p...onet.pl> wrote:
    > Ale masz w tym ukladzie kontrole napiecia w punkcie miedzy ogniwami,
    > czy nie?
    > Czy moze ladujesz kazde ogniwo z osobna ?

    Te układy mają kontrolę napięcia na każdej celi i odłączają cały
    prąd ładowania,.gdy na którejś przekroczy 4.2V. Próbowałem na takich
    układach robić ładowarkę ale to się nie nadaje, cela która się
    szybciej naładuje przerwie ładowanie pozostałym, nie w pełni
    naładowanym. Zrobiłem potrójny, galwanicznie odseparowany układ do
    ładowania każdego ogniwa osobno:

    https://youtu.be/zjy4duzfn7k

    --
    Marek

  • 35. Data: 2021-09-22 22:58:09
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-22 o 07:14, J.F pisze:
> [...]
    /17/f5/2020111709094874-1757855.jpg

    > Niekoniecznie, np
    > https://www.ti.com/product/BQ76942
    Przeczytaj ze zrozumieniem to zdanie.
    "The device includes a high accuracy
    monitoring system, a highly configurable protection subsystem, and
    support for autonomous or host controlled
    cell balancing. "
    I odpowiedz na pytanie, gdzie pisze że ten scalak SAM balansuje ogniwa i
    czym.

    --
    Janusz

  • 36. Data: 2021-09-22 23:00:46
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    W dniu 22.09.2021 o 18:55, Marek pisze:

> [...]
    > przerwie ładowanie pozostałym, nie w pełni naładowanym. Zrobiłem
    > potrójny, galwanicznie odseparowany  układ do ładowania każdego ogniwa

    skorzystałem z tej samej zasady i zrobiłem 4 ładowarki na każde ogniwo z
    osobna. tylko z aliexpress, za niecałego dolara za sztukę. Także ten
    teges, chcieć to móc. nie trzeba do tego sakiewki złota i wiedzy magicznej
    ToMasz

  • 37. Data: 2021-09-23 01:29:49
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 22 Sep 2021 22:58:09 +0200, Janusz wrote:

> [...]
    > cell balancing. "
    > I odpowiedz na pytanie, gdzie pisze że ten scalak SAM balansuje ogniwa i

    A w pdf
    The BQ76942 device supports passive cell balancing by bypassing the
    current of selected cells during charging or at rest, using either
    integrated bypass switches between cells, or external bypass FET
    switches.
    The device incorporates a voltage-based balancing algorithm which can
    optionally balance cells autonomously without requiring any
    interaction with a host processor.

    Or if preferred, balancing can be entirely controlled manually
    from a host processor.

    For autonomous balancing, the device will only balance non-adjacent
    cells in use (it does not consider inputs used to measure interconnect
    as cells in use).

    In order to avoid excessive power dissipation within the BQ76942
    device, the maximum number of cells allowed to balance simultaneously
    can be limited by setting Settings:Cell Balancing Config:Cell Balance
    Max Cells.

    J.

  • 38. Data: 2021-09-23 08:29:12
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 22 Sep 2021 23:00:46 +0200, ToMasz <t...@p...fm.com.pl>
    wrote:
> [...]
    > ten
    > teges, chcieć to móc. nie trzeba do tego sakiewki złota i wiedzy

    Nie zrozumiałem dygresji. Ta z filmu też jest na układach tp-* "z
    alixepres".

    --
    Marek

  • 39. Data: 2021-09-24 09:43:07
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-23 o 01:29, J.F pisze:

> [...]
    > current of selected cells during charging or at rest, using either
    > integrated bypass switches between cells, or external bypass FET
    No właśnie, gdzie na tej płytce makity widzisz te "external baypass FET"?
    A tu masz balancer aktywny
    https://pl.aliexpress.com/item/4000312491892.html
    to tak a propo wyglądu co w innym miejscu pisałem.

    --
    Janusz