  • 11. Data: 2021-09-21 11:38:12
    Temat: Re: Bateria Makita 18V
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 21/09/2021 10:21, Waldek wrote:
> [...]
    rie-litowa-balancer-9712801647?fromVariant=942883817
    4

    > Nie mam zielonego pojęcia :/ Nie siedze w elektronice juz od wielu,
    > wielu lat :)
    >
    > Ale dlamoich potrzeb myślałem np. o czymś takim
    > https://tinyurl.com/8u4ajwbn
    > i zastosowaniu ogniw 21700 ... jeśli uda się upchnąć w miejsce
    > poprzednich w odkurzaczu,
    > No albo gotowe flaki z takiej baterii do elektronarzedzi jak pokazywałem
    > wcześniej

    Teraz jest moda na aktywne balancery gdzie energia nie jest wytracana na
    rezystorach tylko przekazywana do pozostałych ogniw... :-)
    Ostatnio Lidn nawet zaczął to wkładać do swoich baterii.

    c.

  • 12. Data: 2021-09-21 11:39:38
    Od: Cezar <c...@t...pl.invalid>

    On 21/09/2021 10:38, Cezar wrote:

    > Ostatnio Lidn nawet zaczął to wkładać do swoich baterii.

    Lidl miało być.

  • 13. Data: 2021-09-21 11:51:23
    Od: Waldek <m...@n...dam>

    W dniu 2021-09-21 o 11:38, Cezar pisze:

    > Teraz jest moda na aktywne balancery gdzie energia nie jest wytracana na
    > rezystorach tylko przekazywana do pozostałych ogniw... :-)
    > Ostatnio Lidn nawet zaczął to wkładać do swoich baterii.

    Ale mnie nie chodzi o budowę promu kosmicznego :D
    tylko w miarę "rozsądne" zastąpienie ogniw NiCd/Mh
    Rozsądne - znaczy bezpieczne - niekoniecznie z wodotryskami ;)

    Pozdrawiam

  • 14. Data: 2021-09-21 11:52:25
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 21 Sep 2021 10:44:15 +0200, Waldek <m...@n...dam> wrote:
    > https://allegro.pl/oferta/modul-zabezpieczajacy-bate
    rie-litowa-balancer-9712801647?fromVariant=942883817
    4

    Są też monitory w kształcie tulejki/pastylki dokładane na top lub
    bottom ogniwa lion, są częścią ogniwa 18650. Jeśli nie widać
    monitora/balancera na zewnątrz to rozebrać ogniwo i sprawdzić czy nie
    jest taki monitor wewnątrz.

    --
    Marek

  • 15. Data: 2021-09-21 14:55:47
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-21 o 10:44, Waldek pisze:

> [...]
    > np. w takich bateriach narzedzi /sadzac po kształcie/
    >
    > https://allegro.pl/oferta/modul-zabezpieczajacy-bate
    rie-litowa-balancer-9712801647?fromVariant=942883817
    4

    > to tylko jako przykład ...
    >
    > A całe zamieszanie o to, że mam zamiar wymienić
    > w odkurzaczu który ledwie dycha
    > (~100W silnik + naped szczotki), pakiet 12 x NiCd lub NiMH
    > na jakieś litówki wysokoprądowe i wolałbym to odpowiednio zabezpieczyć
    > jak choćby taką baterie do elektronarzędzi...
    > A płytka z balancerem raczej powinna pomóc niż zaszkodzic ;)

    W tych chińskich nie ma balancera, tak to wygląda w środku
    https://imgaz.staticbg.com/customers_images/newlarge
    /17/f5/2020111709094874-1757855.jpg
    Jest tylko odcinanie akumulatora.

    --
    Janusz

  • 16. Data: 2021-09-21 19:59:24
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Sep 2021 14:55:47 +0200, Janusz wrote:

    > W tych chińskich nie ma balancera, tak to wygląda w środku
    > https://imgaz.staticbg.com/customers_images/newlarge
    /17/f5/2020111709094874-1757855.jpg
    > Jest tylko odcinanie akumulatora.

    Na oko to sa jednak kabelki do kazdego ogniwa osobno,
    a ten scalak ... moze tylko monitor, a moze i balancer.

    J.

  • 17. Data: 2021-09-21 20:01:37
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Sep 2021 11:52:25 +0200, Marek wrote:
> [...]
    > bottom ogniwa lion, są częścią ogniwa 18650. Jeśli nie widać
    > monitora/balancera na zewnątrz to rozebrać ogniwo i sprawdzić czy nie

    Ale taka dokladka na ogniwo, to sie niekoniecznie dobrze moze robic
    funckje balancera, wiec prawdopodobnie nie ma takiej funkcji.

    J.

  • 18. Data: 2021-09-21 21:44:17
    Od: Waldek <m...@a...nie.dam>

    W dniu 2021-09-21 o 19:59, J.F pisze:

    /17/f5/2020111709094874-1757855.jpg

    > Na oko to sa jednak kabelki do kazdego ogniwa osobno,
    > a ten scalak ... moze tylko monitor, a moze i balancer.

    No właśnie - u mnie jest bardzo podobna bateria we wkrętarce jak kolega
    pokazał, tylko ma 10 ogniw 5 x szereg x2 ogniwa (w sumie 4 Ah)
    wyprowadzone są kabelki na płytkę
    4-8-12-16 V (zmierzyłem) - więc jaki byłby sens wyprowadzania połaczeń
    z pomiędzy ogniw i aplikowania ich na płytce ???

    Ale do rzeczy - siostra przyniosła mi dziś ten odkurzacz Bosh-a
    okazało się że wewnątrz siedzi 15 x NiMh 1800 mAh
    napięcie pakiet ma OK, ale pod obciążeniem silnika spada do ok 6-7 V :D

    Ale skoro 18V, to podłaczyłem baterie z wkrętarki (naładowaną)
    i prąd osiągnął ok 8-9 A (mierzyłem cęgowym A)
    a odkurzacz mało nie odleciał ;)

    Rozebrałem baterie wkrętarki i okazuje się że pakiet się zmieści w
    miejscu starego, tylko trzeba płytkę sterownika obok ulokować
    bo się dekiel nie zamknie.

    To chyba rozwiązuje mój problem ... kupić chińską baterie do wkrętarki
    i zaaplikować ją w odkurzaczu razem ze sterownikiem
    - skoro wkrętarka daje rade to odkurzacz tez sobie poradzi
    a co 4Ah to nie 1800 z ogniw wodorkowych

    NIE MAM TYLKO PEWNOŚCI czy ta płytka w baterii odetnie zasilanie
    gdy napięcie na ogniwach spadnie do 2,7-3V
    czy to już załatwia układ w konkretnym narzędziu
    bo inaczej siostra gotowa zatłuc baterie na śmierć ....

    Może koledzy mają jeszcze jakiś inny pomysł ?

    Pozdrawiam
    Waldek

  • 19. Data: 2021-09-21 21:56:09
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 21 Sep 2021 21:44:17 +0200, Waldek wrote:

> [...]
    > 4-8-12-16 V (zmierzyłem) - więc jaki byłby sens wyprowadzania połaczeń
    > z pomiędzy ogniw i aplikowania ich na płytce ???

    Takie zadanie monitora - sprawdza napiecie na kazdym ogniwie,
    i odcina ladowanie jesli gdzies jest zbyt wysokie,
    oraz rozladowanie - jesli zbyt niskie.

    A ulepszony scalak moze miec funkcje balancera.

    np
    https://www.ti.com/power-management/battery-manageme
    nt/monitors-balancers/overview.html

    > Ale do rzeczy - siostra przyniosła mi dziś ten odkurzacz Bosh-a
    > okazało się że wewnątrz siedzi 15 x NiMh 1800 mAh
    > napięcie pakiet ma OK, ale pod obciążeniem silnika spada do ok 6-7 V :D

    Jak jedno ogniwo jest zepsute, to cala bateria jest zepsuta :-)

    Ale czyz nie mozna powiedziec, ze 14 dobrych ? :-)

    Ty jak rozumiem 5x3, to wiecej ogniw moze byc zepsutych.

> [...]
    > bo inaczej siostra gotowa zatłuc baterie na śmierć ....
    >
    > Może koledzy mają jeszcze jakiś inny pomysł ?

    IMO - taka rola tej plytki.

    A uklad w urzadzeniu - jesli nie ma dostepu do polaczen miedzy
    ogniwami, to widzi tylko sumaryczne napiecie, a to troche za malo.

    J.

  • 20. Data: 2021-09-21 22:43:04
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-09-21 o 21:44, Waldek pisze:

    > NIE MAM TYLKO PEWNOŚCI czy ta płytka w baterii odetnie zasilanie
    > gdy napięcie na ogniwach spadnie do 2,7-3V
    U mnie odcina.

    --
    Janusz