  • 41. Data: 2022-05-23 21:22:29
    Temat: Re: Baterie ceramiczne
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Tylko pół procenta rozproszenia? Na toroidzie robisz?

    Na 10mm toroidzie, ale to wartość rumpologiczna. To jest nanomocowy
    flyback z rezonansowym resetem rdzenia. Ma do dyspozycji tyle energii,
    co w tym 470pF kondensatorku -- przy napięciu zasilania 1.2V, czyli
    minimalnym wymaganym, tam jest <230pJ. R5 zżera tę energię (albo nie) i
    wykrywam właśnie impuls rozładowujący lub jego brak -- tego kawałka nie
    widać w symulacji. Na biurku działa.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 42. Data: 2022-05-24 09:54:48
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    RoMan Mandziejewicz wrote:

    > Tylko pół procenta rozproszenia? Na toroidzie robisz?

    Nawiasem mówiąc, tam jest jeszcze jeden trick. Przy niskich napięciach
    zasilania (<=1.4V) energii w C1 jest tak obłędnie mało, że napięcie
    impulsu resetującego na L1 to jakieś 150mV w szczycie. Na szczęście
    polaryzacja jest dobra, więc na drucie L1-C1 można zrobić
    autotransformator i za darmo podnieść jego napięcie wyjściowe o te
    150mV. Tylko tu się teoria zaczyna rozjeżdżać z praktyką: dokładanie
    zwojów "u góry" autotransformatora podnosi napięcie wyjściowe tylko
    trochę. Wraz z dokładaniem zwojów pojemności międzyzwojowe zaczynają
    rosnąć, jak też i indukcyjność. Trzeba te pojemności przeładować, a
    energii jest tylko tyle, co w C1. W efekcie wraz z rosnącą przekładnią
    napięcie impulsu rozładowującego przestaje rosnąć, za to impuls się
    wydłuża. Ciekawy efekt. Trzeba trochę poeksperymentować ze znalezieniem
    optymalnej liczy zwojów. Tylko nawet to optimum nie wystarcza, przy 1.2V
    zasilania nie daje się wyjść poza 380mV z autotransformatora. To się da
    prosto wykryć wzmacniaczem różnicowym, ale on pochłania mnóstwo energii,
    poniżej 100nA nie udało mi się zejść. Ale wpadłem na inny pomysł:
    podwoić indukcję w rdzeniu przez dołożenie uzwojenia rozładowującego C2.
    Wynik przeszedł oczekiwania, układ działa pewnie w zakresie 1.1-3.5V, a
    impulsy z autotransformatora wystarczają do wysterowania bazy NPN.
    Całość bierze jakieś 20nA przy niskim napięciu i jest zrobiona z trzech
    zwykłych tranzystorów, a nie jakiejś egzotyce typu EPAD.

    Pozdrawiam, Piotr

    P.S. Przerysowując prototyp do symulatora:

    Version 4
    SHEET 1 2136 1156
    WIRE 416 -176 176 -176
    WIRE 720 -176 416 -176
    WIRE 1264 -176 720 -176
    WIRE 720 -128 720 -176
    WIRE 416 -80 416 -176
    WIRE 720 48 720 -48
    WIRE 960 48 720 48
    WIRE 960 64 960 48
    WIRE 720 96 720 48
    WIRE 416 144 416 0
    WIRE 656 144 416 144
    WIRE 960 160 960 144
    WIRE 416 224 416 144
    WIRE 720 272 720 192
    WIRE 960 320 960 224
    WIRE 960 320 784 320
    WIRE 960 384 960 320
    WIRE 176 528 176 -176
    WIRE 416 576 416 288
    WIRE 528 576 416 576
    WIRE 416 624 416 576
    WIRE 528 624 528 576
    WIRE 720 640 720 368
    WIRE 176 752 176 608
    WIRE 416 752 416 704
    WIRE 416 752 176 752
    WIRE 720 752 720 720
    WIRE 720 752 416 752
    WIRE 960 752 960 464
    WIRE 960 752 720 752
    WIRE 1264 768 1264 -176
    WIRE 176 784 176 752
    WIRE 1264 864 1264 848
    WIRE 1472 864 1264 864
    WIRE 1264 880 1264 864
    WIRE 416 896 272 896
    WIRE 272 928 272 896
    WIRE 528 928 528 704
    WIRE 1200 928 528 928
    WIRE 416 1008 416 976
    WIRE 1264 1024 1264 976
    FLAG 176 784 0
    FLAG 416 1008 0
    FLAG 272 1040 0
    FLAG 1264 1024 0
    FLAG 1472 864 V_OUT
    SYMBOL voltage 176 512 R0
    WINDOW 123 0 0 Left 0
    WINDOW 39 0 0 Left 0
    SYMATTR InstName V1
    SYMATTR Value 1.2
    SYMBOL pnp 784 368 R180
    SYMATTR InstName Q1
    SYMATTR Value BC557C
    SYMBOL npn 656 96 R0
    SYMATTR InstName Q2
    SYMATTR Value BC547C
    SYMBOL res 704 -144 R0
    SYMATTR InstName R1
    SYMATTR Value 10Meg
    SYMBOL res 944 368 R0
    SYMATTR InstName R2
    SYMATTR Value {R_OSC}
    SYMBOL res 400 -96 R0
    SYMATTR InstName R3
    SYMATTR Value {R_OSC}
    SYMBOL cap 400 224 R0
    SYMATTR InstName C1
    SYMATTR Value {C_OSC}
    SYMBOL cap 944 160 R0
    SYMATTR InstName C2
    SYMATTR Value {C_OSC}
    SYMBOL res 704 624 R0
    SYMATTR InstName R4
    SYMATTR Value 1m
    SYMBOL ind2 400 608 R0
    WINDOW 0 -42 23 Left 2
    WINDOW 3 -102 64 Left 2
    SYMATTR InstName L1
    SYMATTR Value {L_PRI}
    SYMATTR Type ind
    SYMATTR SpiceLine Cpar=0
    SYMBOL ind2 400 880 R0
    WINDOW 3 -55 -7 Left 2
    SYMATTR InstName L2
    SYMATTR Value {L_SENSE}
    SYMATTR Type ind
    SYMBOL ind2 544 720 R180
    WINDOW 0 -41 86 Left 2
    WINDOW 3 -111 59 Left 2
    SYMATTR InstName L3
    SYMATTR Value {L_SEC}
    SYMATTR Type ind
    SYMATTR SpiceLine Cpar=0
    SYMBOL res 256 912 R0
    SYMATTR InstName R5
    SYMATTR Value 33
    SYMBOL ind2 944 48 R0
    SYMATTR InstName L4
    SYMATTR Value {L_PRI}
    SYMATTR Type ind
    SYMBOL npn 1200 880 R0
    SYMATTR InstName Q3
    SYMATTR Value BC547C
    SYMBOL res 1248 752 R0
    SYMATTR InstName R6
    SYMATTR Value 10Meg
    TEXT 216 -368 Left 2 !.param C_OSC=470p
    TEXT 216 -344 Left 2 !.param R_OSC=100Meg
    TEXT 560 -424 Left 2 !.param AL=5000e-9
    TEXT 560 -400 Left 2 !.param N_PRI=26
    TEXT 560 -376 Left 2 !.param N_SEC={N_PRI*4}
    TEXT 560 -352 Left 2 !.param N_SENSE=8
    TEXT 560 -320 Left 2 !.param L_PRI={N_PRI*N_PRI*AL}
    TEXT 560 -296 Left 2 !.param L_SEC={N_SEC*N_SEC*AL}
    TEXT 560 -272 Left 2 !.param L_SENSE={N_SENSE*N_SENSE*AL}
    TEXT 240 800 Left 2 !K L1 L2 L3 L4 0.995
    TEXT 142 1048 Left 2 !.tran 1
    TEXT 912 -376 Left 2 ;PRI/SEC: twisted 6x26 DNE0.2mm @ 10mm OD ring F938.
    TEXT 912 -352 Left 2 ;SENSE: TIW!!!

  • 43. Data: 2022-05-27 14:32:16
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Gałka wrote:

    > Podzielisz się ostatecznym schematem generatora wyzwalającego pomiar?

    Na BC849C/BC859C to działa od 620mV V_IN, dżiza...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 44. Data: 2022-05-27 14:45:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 May 2022 14:32:16 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > Na BC849C/BC859C to działa od 620mV V_IN, dżiza...

    Niezle, ale w zasadzie - czemu nie.

    LT ma jakies kostki, ktore dzialaja od mV.

    swoja droga ... latarka zasilana cieplem dloni,
    Ann Makosinski skleroza mi podpowiada

    https://youtu.be/9CCGUMkcbjg?t=95

    5mW ... mozliwe to ?

    No ale swiatla z 5mW ... tyle co nic ...

    Natomiast ... a moze by tak baterie ladowac cieplem z kaloryfera w
    przypadku cieplomierza ? :-)

    J.

  • 45. Data: 2022-05-27 16:30:30
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Niezle, ale w zasadzie - czemu nie.

    Bo to nie jest MOSFET zubożany ani JFET, tylko tranzystor jednozłączowy,
    czyli forma tyrystora. Poniżej 1.3V nie powinien działać, a działa do
    620mV. Jak widać tranzystory bipolarne też mają obszar "subthreshold
    conduction". Ile tam może płynąć, 8nA? Zmierzę. :)

    > swoja droga ... latarka zasilana cieplem dloni,
    > Ann Makosinski skleroza mi podpowiada

    O, dzieki. Ciekawe...

    Pozdrawiam, Piotr

  • 46. Data: 2022-05-27 16:54:32
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Fri, 27 May 2022 16:30:30 +0200, Piotr Wyderski wrote:

    > Bo to nie jest MOSFET zubożany ani JFET, tylko tranzystor jednozłączowy,

    Mowisz o swoim ukladzie, czy BC849?
    bo to chyba zwykly tranzystor bipolarny.

    > czyli forma tyrystora. Poniżej 1.3V nie powinien działać, a działa do
    > 620mV. Jak widać tranzystory bipolarne też mają obszar "subthreshold
    > conduction". Ile tam może płynąć, 8nA? Zmierzę. :)

    Skoro calosc bierze 45nA ... no i co sie dziwic, ze napiecia spadają
    :-)

    J.

  • 47. Data: 2022-05-27 17:50:46
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Mowisz o swoim ukladzie, czy BC849?

    O moim układzie, w połączeniu z PNP.

    > Skoro calosc bierze 45nA ...

    Na 3V. Przy niższch napięciach prądy szybko spadają i mi się Sanwa
    kończy. :)

    Stąd chrapka na przystawkę elektrometryczną z wzmacniaczem
    transimpendancyjnym, będę sobie femtoampery mierzył. A w trybie
    wzmacniacza ładunkowego to już HGW, do ile to-to będzie potrafiło
    zejść... Na gorszych wzmacniaczach (LMC6001 abo wręcz LPC661) ludkowie
    mierzą pA bez większego wysiłku.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 48. Data: 2022-05-28 07:21:53
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    J.F wrote:

    > Skoro calosc bierze 45nA ... no i co sie dziwic, ze napiecia spadają
    > :-)

    Przy 1.2V pobór prądu to 14nA i układ dalej działa stabilnie. Niby sam
    to zrobiłem, a oglądam z niedowierzaniem jak kawałek nie wiadomo czego
    wygrzebany z UFO w Roswell. Tylko trzeba dobrze umyć, bo ślady topnika
    (NC-559-ASM) skutecznie zwiększają upływność. No i chyba mamy rekord
    świata w kategorii flybacków. ;-)

    Pozdrawiam, Piotr

  • 49. Data: 2022-05-30 20:57:25
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Ależ proszę:
    >
    > Version 4
    > SHEET 1 1092 1064
    > WIRE 416 -176 176 -176
    > WIRE 720 -176 416 -176
    > WIRE 720 -128 720 -176

    [....]

    Ostatnimi czasy zdarza mi się nawet kilka dni zapomnieć zajrzeć na p.m.e :(

    Jaki program trzeba tym tekstem nakarmić, aby zobaczyć w formie
    czytelnej dla człowieka a nie maszyny?

    Do symulacji układów używam od lat 90-tych PSpice, a że moje potrzeby są
    coraz bardziej sporadyczne (czasem kilka lat nic nie symuluję), a sam
    program mimo kolejnych wersji Windowsów ciągle działa to nie miałem
    motywacji aby coś zmieniać.
    Zajrzałem do plików PSpice, ale są zupełnie inne.

    Kiedyś spróbowałem LT-Spice, ale wydał mi się gorszy w tym sensie, że to
    co w PSpice mam graficznie to tam trzeba było opisywać jakimiś zmiennymi
    i równaniami stającymi się częścią schematu.
    Ale te próby były na starym komputerze i już nie mam po tym ani śladu.
    P.G.

  • 50. Data: 2022-05-31 00:09:31
    Od: Piotr Wyderski <b...@p...com>

    Piotr Gałka wrote:

    > Jaki program trzeba tym tekstem nakarmić, aby zobaczyć w formie
    > czytelnej dla człowieka a nie maszyny?

    LTSpice właśnie.

    Pozdrawiam, Piotr