  • 91. Data: 2021-05-29 12:08:41
    Temat: Re: Co myślicie o DC
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 25 May 2021 22:55:45 +0200, Piotr Wyderski napisał(a):

    > Ale co czynnikowi napędowemu za różnica, czy się rozgrzał w wyniku
    > rozpadu izotopów krótkożyjących, czy zwykłego działania reaktora?
    > Odprowadza założone N gigawatów z reaktora. Jak N spada, to podnosisz
    > walcami sterującymi tempo reakcji i wraca, gdzie konstruktor przewidział.

    Marnie myślisz. Nie uwzględniasz stałych czasowych. Masz tu dla
    zastanowienia artystyczną wizję ruskiego napędu jądrowego. Co prawda nie
    wiemy kto i z jakiej inspiracji to narysował ale zwroć uwagę na wielkie,
    żarzące się czerwono radiatory:
    https://www.geekweek.pl/news/2021-05-29/rosja-wysle-
    misje-na-wenus-i-jowisza-pomoze-w-tym-holownik-z-nap
    edem-jadrowym/

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 92. Data: 2021-05-29 23:21:07
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    Czy linia DC jest bardziej podatna na korozję? Prąd stały, woda,
    elektroliza. Pada deszcz, izolatory na słupach mokre, płynie po nich jakiś
    tam prąd upływu i żre mokrą linię i słupy, które też oblane. A deszcz dziś
    to na pewno nie jest czyste H2O stąd przewodzi ładnie coś oblane kwaśnym
    deszczem.
    Czy trakcja kolejowa w Polsce mizernego już dziś 3kV DC rdzewieje bardziej,
    niż np. linie ostatniej mili po wsiach 3x400V AC?

  • 93. Data: 2021-05-30 02:58:04
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Jacek Maciejewski <j...@g...pl> wrote:

    > Pierwotnie miał być układ monopolarny. W trakcie budowy, na skutek
    > nacisków organizacji ekologicznych, doprojektowano kabel powrotny i jako
    > jedyne w rejonie Bałtyku to połączenie jest dwukablowe.

    Dlaczego układ monopolarny ma negatywny wpływ na ekologię?

    --
    Do dyżurnego lekarza w klinice położniczej przychodzi licealistka i pyta:
    - Czy mogłabym na godzinę wypożyczyć noworodka?

  • 94. Data: 2021-05-30 09:11:32
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 30 May 2021 00:58:04 +0000 (UTC), Arnold Ziffel napisał(a):

    > Dlaczego układ monopolarny ma negatywny wpływ na ekologię?

    Znalazłem tą dyskusję, poczytaj:
    http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.elemen
    t.baztech-d408aaab-5a06-4a84-9008-5042250e5e13/c/35_
    2013__art0_kable.pdf
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 95. Data: 2021-05-30 11:30:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Sun, 30 May 2021 09:11:32 +0200, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > Znalazłem tą dyskusję, poczytaj:
    > http://yadda.icm.edu.pl/yadda/element/bwmeta1.elemen
    t.baztech-d408aaab-5a06-4a84-9008-5042250e5e13/c/35_
    2013__art0_kable.pdf

    "[...] przy zamykaniu obwodu poprzez ziemię wystarczy tylko
    zbudować elektrody o odpowiednio niskich wartościach rezystancji
    a oporność gruntu jest praktycznie równa zeru"

    Oporność gruntu na odcinku Polska-Szwecja jest równa zeru?

    --
    Marek

  • 96. Data: 2021-05-30 11:53:11
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Sun, 30 May 2021 11:30:04 +0200, Marek napisał(a):

    > Oporność gruntu na odcinku Polska-Szwecja jest równa zeru?

    Praktycznie tak. Jest sumą oporności dwóch uziomów z obu stron łącza a
    te konstruuje się tak by ich oporności były ułamkiem oma.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 97. Data: 2021-05-31 09:54:46
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2021-05-24 15:55, Piotr Gałka wrote:
    > Kiedyś dawno ludziom wyszło, że AC lepsze bo się daje transformować.
    >
    > Nie znam się na energetyce wcale, ale czytając:
    > https://gadzetomania.pl/62527,fotowoltaika-problemy-
    z-przylaczeniem-instalacji-do-sieci

    > tak mi przyszło do głowy, czy w obecnych czasach nie lepsze byłoby
    > przesyłanie energii DC.

    Robi się to tam gdzie ma to uzasadnienie ekonomiczne,
    Koledzy już napisali, linie UHV.

    IMO stosowanie tego zamiast NN to
    nieuzasadniony wydatek, tak mi się skojarzyło:
    za Edwarda I Szczodrego wymieniano słupy drewniane na nowoczesne betonowe.
    DC dla końcowych odbiorców to taki sam "rewelacyjny" pomysł.

    Włodek

  • 98. Data: 2021-05-31 11:16:10
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Mon, 31 May 2021 09:54:46 +0200, Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz
    Wojtiuk"> wrote:
    > za Edwarda I Szczodrego wymieniano słupy drewniane na nowoczesne
    > betonowe.
    > DC dla końcowych odbiorców to taki sam "rewelacyjny" pomysł.

    A co Ci się nie podoba w słupach betonowych?

    --
    Marek

  • 99. Data: 2021-05-31 13:52:16
    Od: a...@h...invalid (Arnold Ziffel)

    Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk"> wrote:

    > IMO stosowanie tego zamiast NN to nieuzasadniony wydatek,

    W sumie nikt tego nie proponuje. To raczej dyskusja teoretyczna, jak można
    byłoby to zrobić, gdyby sieci elektryczne były projektowane od nowa.

    --
    Buldog szczeka na jamniczkę siedzącą na parapecie okna:
    - No, zeskocz tu do mnie mała...

  • 100. Data: 2021-05-31 14:43:41
    Od: Włodzimierz Wojtiuk <"WBodzimierz Wojtiuk">

    On 2021-05-31 11:16, Marek wrote:

    > A co Ci się nie podoba w słupach betonowych?

    Przewrotnie wskażę zalety drewnianych:
    http://eurotel.krakow.pl/slupy/slupy-drewniane-energ
    etyczne.html

    Po pierwsze to była kompletnie ekonomicznie nieuzasadniona przebudowa
    w całym kraju.
    Po drugie p. zalety drewna :-)
    Po trzecie, emeryci z energetyki (szczególnie z południa Polski)
    mieliby na ten temat dużo wiecej do powiedzenia.

    Włodek