  • 11. Data: 2021-05-24 18:49:52
    Temat: Re: Co myślicie o DC
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > No tak.
    > Działające w dwie strony pewnie by się dało zrobić, ale transformator
    > ma to bez łaski 'w pakiecie'.

    W przypadku fotowoltakiki napięcie zestawu paneli po pierwsze jest bardzo
    wysokie (do 1kV) -- trudno uznać je za dobry standard domowej sieci.
    A po drugie jest inne dla każdej instalacji, w dodatku zmienia się w czasie.
    Obecnie stosowane inwertery całkiem dobrze radzą sobie z dopasowaniem się
    do sieci AC.

    > Straty jednak byłyby spore.

    I tak mam znaczną część na 12V. Kiedyś były halogeny 12V, a teraz LED.
    Tyle że obniżenie napięcia jest lokalne, a mogłoby być centralne dla
    całego domu. Nie musi to oznaczać dużych strat -- wysarczą druty o
    przekroju tego rzędu, jak niegdyś dla *żarówek* 230V.

    > Może lepiej PoE pociągnąć.

    Typowa lampa LED na 12V to coś w rodzaju PoE. Świeci tak samo dobrze
    przy zasilaniu 3,5V, jak i 30V.

    --
    Jarek

  • 12. Data: 2021-05-24 19:03:09
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Cezar napisał:

    > No tak - trzeba by grzać pompą ciepła na przykład co już się spokojnie
    > da zrealizować z 12V.
    > A tak w ogole tą są też suszarki do prania z pompą ciepła więc może
    > pralki też mogą iść w tym kierunku...

    Pralki i suszarki mogą, ale to nie ten problem, który teraz rozważamy.
    Chodzi o sieć zasilającą "niskiego napięcia". W jaki sposób podgrzać
    prądem wodę do kąpieli w tym bulbonerze? Teraz jest grzałka rzędu 2 kW,
    czyli prąd prawie 10 A. Jakby była na 12 V, to by było 400 A. Niech
    nawet zamiast niej będzie pompa z COP równym "kilka" -- to dalej jest
    100 A. Odpowiednikiem zabezpieczeń 25 A domowej instalacji trójfazowej
    będzie 1,4 kA przy 12 V. Można policzyć jaki to gruby drut będzie
    potrzebny.

    --
    Jarek

  • 13. Data: 2021-05-24 19:15:18
    Od: sirapacz <n...@s...pl>

> [...]
    > 100 A. Odpowiednikiem zabezpieczeń 25 A domowej instalacji trójfazowej
    > będzie 1,4 kA przy 12 V. Można policzyć jaki to gruby drut będzie

    ale przecież zasilanie DC może być ze znacznie większym napięciem niż
    12V. 200? 300? 400?

  • 14. Data: 2021-05-24 19:26:51
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    sirapacz napisał:

    > ale przecież zasilanie DC może być ze znacznie większym napięciem niż
    > 12V. 200? 300? 400?

    No, może być. Ale jescze raz: nie o tym teraz mówimy. Jakie ma być
    "niskie napięcie" czyli to, które jest w sieci zasilającej domy?
    200? 300? 400? Jest 230 V, ale AC, nie DC. Tego zmianiac nie należy
    -- zostało wyjaśnione dlaczego. DC można mieć lokalnie w domu, ale
    nie setki woltów, lecz 12-24 lub coś koło tego.

    --
    Jarek

  • 15. Data: 2021-05-24 19:38:59
    Od: ToMasz <t...@p...fm.com.pl>

    > Na duze odległości juz wykorzystuje się UHVDC. Tutaj masz 3300km linie o
    > napięciu 1.1MV

    Zajebiście. może zamiast elektrowni jądrowej, postawimy panele na
    Saharze i pociągniemy sobie kabelek. W lini prostej to 2.5tyś km!

    ToMasz

  • 16. Data: 2021-05-24 19:46:29
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Mon, 24 May 2021 19:38:59 +0200, ToMasz napisał(a):

    > Zajebiście. może zamiast elektrowni jądrowej, postawimy panele na
    > Saharze i pociągniemy sobie kabelek. W lini prostej to 2.5tyś km!

    I tak będzie. No, może nie aż do Sahary ale południe Europy będzie w
    najbliższej przyszłości powiązane z północą dalekosiężnymi liniami. A to
    z tego powodu że na południu jest sporo więcej słońca a na północy sporo
    więcej wiatru. Resztę każdy se dośpiewa :)

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 17. Data: 2021-05-24 20:12:13
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

> [...]
    > z tego powodu że na południu jest sporo więcej słońca a na północy sporo
    > więcej wiatru. Resztę każdy se dośpiewa :)

    A może objąć Ziemię kablem naokoło wzdłuż jakiegoś równoleżnika. Nie
    byłoby problemu, że panele w nocy nie działają bo zawsze gdzieś wzdłuż
    kabla byłby dzień.
    P.G.

  • 18. Data: 2021-05-24 20:43:20
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Piotr Gałka napisał:

    > A może objąć Ziemię kablem naokoło wzdłuż jakiegoś równoleżnika. Nie
    > byłoby problemu, że panele w nocy nie działają bo zawsze gdzieś wzdłuż
    > kabla byłby dzień.

    Koncepcja słuszna, acz trudna w realizacji. Ze względu na obecność
    oceanów, a długodystansowe kable podwodne są jeszcze sporym problemem.
    Mamy tu casus Islandii. Zbyt daleko od stałego lądu, by taki przesył
    był wykonalny. Wyspa dusi się od nadmiaru energii elektrycznej -- na
    twarz przypada tam pomad 50 MWh rocznie, kilkanaście razy więcej niż
    na przykład w Polsce. Mogliby produkować dużo więcej, ale ileż można
    tego aluminium rafinować.

    --
    Jarek

  • 19. Data: 2021-05-24 20:47:47
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Piotr Gałka wrote on 24.05.2021 15:55:
    > Kiedyś dawno ludziom wyszło, że AC lepsze bo się daje transformować.
    >
    > Nie znam się na energetyce wcale, ale czytając:
    > https://gadzetomania.pl/62527,fotowoltaika-problemy-
    z-przylaczeniem-instalacji-do-sieci
    > tak mi przyszło do głowy, czy w obecnych czasach nie lepsze byłoby
    > przesyłanie energii DC.

    Tylko, w którym miejscu? Chcesz zacząć już w elektrowni czy gdzieś
    bliżej odbiorcy?

    Na pierwszy rzut oka energetycznego laika:
    1. Trójfazówka dzięki trzeciemu przewodowi przesyła 3x większą moc niż
    system 2 drutowy/1 fazowy. Zwiększenie kosztu linii o połowę podnosi
    efektywność 3x. W DC dołożenie jednego drutu sprawy nie załatwia a dwa
    dodatkowe druty podwajają koszt linii. Więc raczej musisz iść w wyższe
    napięcia, droższe/wyższe słupy, izolatory itd.

    2. Wszelkiej maści transformatory po drodze musisz zamienić na
    przetwornice. Czy przetwornica np. ze średniego napięcia (15...30kVDC)
    na niskie (230VDC), będzie sprawniejsza, tańsza, mniej zawodna od
    transformatora pływającego w oleju na słupie?

    3. Łuk DC w porównaniu z tym samym napięciem AC jest trudniej zgasić,
    więc trzeba przeprojektować bezpieczniki, gniazdka, wtyczki

    https://www.youtube.com/watch?v=Zez2r1RPpWY

    > Wydaje mi się, że przesyłanie AC wiążę się z jakimiś stratami na ciągłe
    > przeładowywanie pojemności linii, czego przy DC by nie było.
    > Tak samo emisji pola EM dla AC nie da się uniknąć.

    Wydaje mi się, że przetwornica DC/DC 500kW wisząca na pobliskim słupie
    ŚN to nie będzie synonim niskiej emisji.

  • 20. Data: 2021-05-24 20:49:32
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 24.05.2021 o 20:12, Piotr Gałka pisze:

    > A może objąć Ziemię kablem naokoło wzdłuż jakiegoś równoleżnika. Nie
    > byłoby problemu, że panele w nocy nie działają bo zawsze gdzieś wzdłuż
    > kabla byłby dzień.

    To już lepiej na orbicie panele. Najlepiej nad biegunami, żeby nie
    zasłaniały niczego (tak jak w globusie) :D Przekazywanie energii, można
    wtedy bez kabla a na ziemi przetworniki. Inwertery na orbicie mają
    zajebiste chłodzenie :D Na biegunach i tak się nic nie dzieje ciekawego
    więc mały problem, co prawda musi być to AC ale potem można sobie
    wyprostować :D

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>