  • 1. Data: 2009-01-02 10:00:26
    Temat: Czy takim regulatorem obrotów można zwolnić ten wentylator?
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    Witam

    Mam taki wentylator:

    http://www.allegro.pl/item515488395_wentylator_kanal
    owy_osiowy_dospel_wb_300_okazja.html

    Zastosowałem go na wlocie zimnego powietrza, dlatego, że nie jest odporny na
    temp.

    Niestety za szybko troszkę się kręci i przenosi wibracje na podłogę. Efekt:
    jest za głośno i słychać go w całym domu.

    Czy mogę go zwolnić takim regulatorem?
    http://www.allegro.pl/item515912219_regulator_pradu_
    silnik_prostownik_tanio.html

    Taki mam. Podłączyłem, niby działa, ale jak się za mocno zjedzie mocą, to
    pojawia się buczenie silnika. Podobno tym regulatorem nie można sterować
    silników indukcyjnych. Nie chciałbym spalić silnika.

    Są oczywiście takie regulatory:
    http://www.allegro.pl/item513796554_regulator_obroto
    w_turbiny_i_inne_wentylatory.html
    ale musiałbym kupić, a ten robiony już mam.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 2. Data: 2009-01-02 13:36:53
    Od: "roxy" <k...@o...pl>

    Użytkownik "Agent 0700" <k...@w...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > http://www.allegro.pl/item513796554_regulator_obroto
    w_turbiny_i_inne_wentylatory.html
    > ale musiałbym kupić, a ten robiony już mam.

    Zastanawia mnie jaka jest zasada dzialania tego ostatniego. Przecież to nie
    falownik żeby można było płynnie obrotami regulowac.

  • 3. Data: 2009-01-02 13:49:53
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Zastanawia mnie jaka jest zasada dzialania tego ostatniego. Przecież to
    > nie falownik żeby można było płynnie obrotami regulowac.

    Właśnie i mnie zastanawia.

  • 4. Data: 2009-01-02 14:19:11
    Od: "Jd." <j...@i...pl>

> [...]

    > Niestety za szybko troszkę się kręci i przenosi wibracje na podłogę.
    > Efekt: jest za głośno i słychać go w całym domu.

    Montować na amortyzatorach oraz wstawić łączniki elastyczne w rury, to
    wibracje nie będą się przenosić.

> [...]
    > pojawia się buczenie silnika. Podobno tym regulatorem nie można sterować
    > silników indukcyjnych. Nie chciałbym spalić silnika.

    To regulator ze sterowaniem fazowym, w zasadzie nie nadaje się do silników
    indukcyjnych, z wyjątkiem takich małych jednostek jak twoja, z lekkim
    rozruchem i wymaganym momentem obrotowym silnie spadającym ze zmniejszeniem
    obrotów. Warunek - trzeba ograniczyć zakres regulacji od dołu, bo inaczej
    będziesz miał efekt który obserwujesz, prawdopodobnie wystarczy ci regulacja
    w zakresie 50..100% wydajności.

    > Są oczywiście takie regulatory:
    > http://www.allegro.pl/item513796554_regulator_obroto
    w_turbiny_i_inne_wentylatory.html
    > ale musiałbym kupić, a ten robiony już mam.

    Obawiam się że to to samo co już posiadasz (co do zasady działania). Za tą
    cenę raczej nie kupisz falownika.
    --
    ==========###-###*###-###==============
    Jaroslaw Dubowski, Bytom j...@i...pl

  • 5. Data: 2009-01-02 14:46:08
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 02 Jan 2009 15:19:11 +0100, Jd. napisał(a):

    > Obawiam się że to to samo co już posiadasz (co do zasady działania). Za tą
    > cenę raczej nie kupisz falownika.
    Maly falownik kupi za 300 zeta.

    --
    Jaroslaw "Jaros" Berezowski

  • 6. Data: 2009-01-02 14:57:57
    Od: "Agent 0700" <k...@w...pl>

    > Montować na amortyzatorach oraz wstawić łączniki elastyczne w rury, to
    > wibracje nie będą się przenosić.

    Taki mądry byłem, wszystko co mogło drgać stoi na gąbkach, piankach różnych,
    Wciąż chodzi za głośno - trzeba deczko zwolnić.

> [...]
    > dołu, bo inaczej będziesz miał efekt który obserwujesz, prawdopodobnie
    > wystarczy ci regulacja w zakresie 50..100% wydajności.

    Tak realnie to chcę go zwolnić do 90% nominalnej mocy i liczę, że uda się.

    Działać to działa, ale muszę tylko sprawdzać temp. silnika.

    Pozdrawiam

    Jacek

  • 7. Data: 2009-01-02 15:14:18
    Od: Jaroslaw Berezowski <p...@g...pl>

    Dnia Fri, 02 Jan 2009 15:57:57 +0100, Agent 0700 napisał(a):

    > Tak realnie to chcę go zwolnić do 90% nominalnej mocy i liczę, że uda się.
    90? Moc jest w 3ciej potedze predkosci, czyli to ledwo zauwazalne bedzie.

    --
    Jaroslaw "Jaros" Berezowski

  • 8. Data: 2009-01-05 10:49:45
    Od: PH <s...@w...pl>

    Agent 0700 pisze:

    > Właśnie i mnie zastanawia.

    M=f(U^2)

    + charakterystyka M(omega) i wszystko się Wam wyjaśni.

    --
    PH

  • 9. Data: 2009-01-07 00:04:50
    Od: "henry1" <h...@i...pl>

> [...]
    w_turbiny_i_inne_wentyla
    tory.html
    > ale musiałbym kupić, a ten robiony już mam.

    Nowy Elektronik 6 / 2008 jest projekt prostego falownika .
    Chyba do 500 W i regulacja od 20 do 100 Hz.
    Może będzie pasował do tego silnika.

    Pzdr

  • 10. Data: 2009-01-08 11:34:28
    Od: maras <m...@v...pl>

    Agent 0700 pisze:
    > Tak realnie to chcę go zwolnić do 90% nominalnej mocy i liczę, że uda się.
    >
    > Działać to działa, ale muszę tylko sprawdzać temp. silnika.
    >
    > Pozdrawiam
    >
    > Jacek

    daj szeregowo z silnikiem kondensator 2 lub 4 uF/450V
    (rozruchowy).Równolegle do kondensatora rezystor 1Mohm/0.25W (żeby go
    rozładować po wyłączeniu zasilania) i szeregowo ok.5 ohm (jako
    zabezpieczenie gdybyś włączył akurat w szczycie sinusoidy).
    Ja wykonałem taki regulator.Wykorzystałem cztery kondensatory 1,2,4,8uF
    załączane triakami sterowanymi przez optotriaki z procesora.Wartość
    wybierana kodem hex w zależności od temperatury(lm35).Działa u mnie już
    od jesieni.