  • 1. Data: 2021-05-31 21:07:30
    Temat: Czy tantale się degradują?
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    Te żółte smd takie 226J albo 476?
    Tak z praktyki - trafił ktoś na uszkodzone?

    --
    Mirek.

  • 2. Data: 2021-05-31 21:12:19
    Temat: Re: Czy tantale się degradują?
    Od: wowa <w...@g...pl>

    > Te żółte smd takie 226J albo 476?
    > Tak z praktyki - trafił ktoś na uszkodzone?

    Nie wiem czy takie oznaczenia, ale wymieniałem tantale. Prawdopodobnie
    był brak pojemnośći.
    Wojtek

  • 3. Data: 2021-05-31 21:49:28
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 31.05.2021 o 21:07, Mirek pisze:
    > Te żółte smd takie 226J albo 476?
    > Tak z praktyki - trafił ktoś na uszkodzone?

    No, upływność miewały :)

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 4. Data: 2021-05-31 22:52:46
    Od: Zbych <a...@o...pl>

    Mirek wrote on 31.05.2021 21:07:
    > Te żółte smd takie 226J albo 476?
    > Tak z praktyki - trafił ktoś na uszkodzone?

    Tak, łącznie z efektami typu świtało i dźwięk.

  • 5. Data: 2021-05-31 23:14:43
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2021-05-31 o 21:07, Mirek pisze:
    > Te żółte smd takie 226J albo 476?
    > Tak z praktyki - trafił ktoś na uszkodzone?

    To chodzi Ci o degradację czy uszkodzenia.
    Tantale się nie degradują bo mają stały elektrolit więc tam nie ma co
    wysychać ale za to są bardzo wrażliwe na napięcia i te je uszkadzają.

    --
    Janusz

  • 6. Data: 2021-05-31 23:56:56
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Mirek wrote:

    > Te żółte smd takie 226J albo 476?
    > Tak z praktyki - trafił ktoś na uszkodzone?

    Te starsze potrafią zapłonąć niczym konar. Z polimerowymi jest lepiej,
    ale bo to wiadomo, jak długo polimer pozostanie polimerem? 22/47uF to
    dziś zakres dostępy w ceramicznych. Ja przeszedłem całkowicie na
    ceramikę, w jednym urządzeniu nawet kilka mF z nich uskładałem.
    Tylko uważaj na C(V), tj. weź na znacznie wyższe napięcie.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 7. Data: 2021-06-03 19:10:10
    Od: Dykus <d...@s...wp.pl>

    Witam,

    W dniu 31.05.2021 o 23:56, Piotr Wyderski pisze:

    > Tylko uważaj na C(V), tj. weź na znacznie wyższe napięcie.

    Ceramiczne też się starzeją. Kiedyś oglądałem wykresy dla X5R/X7R z
    których wynikało, że w ciągu kilku lat wychodziły całkiem istotne
    wartości (10..20%?). Zdaje się podgrzanie do wysokiej temperatury
    przywracało pojemność...
    Ale oczywiście wpływ C(V) większy...

    --
    Pozdrawiam,
    Dykus.

  • 8. Data: 2021-06-04 09:15:49
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Dykus wrote:

> [...]
    > których wynikało, że w ciągu kilku lat wychodziły całkiem istotne
    > wartości (10..20%?). Zdaje się podgrzanie do wysokiej temperatury

    Jest dokładnie, jak piszesz, ale nie wiem, czy te zmiany w dielektryku
    można nazwać starzeniem, skoro są w pełni odwracalne. Po prostu trzeba
    uwzględnić ten efekt w obliczeniach -- on hamuje wykładniczo i szybko
    staje się nieistotny.

    Pozdrawiam, Piotr