  • 11. Data: 2021-03-29 19:51:19
    Temat: Re: DCF77 - to jeszcze działa?
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup
    W dniu 2021-03-29 o 18:36, J.F. pisze:

    >Miałem już wyrzucić do elektrośmieci pewien zegarek, który ogłuchł
    >był na sygnał DCF całkowicie, ale dałem mu szansę w postaci *nowych
    >baterii*. I zadziałało.

    Na to wpadlem - nie pomoglo.
    Nie pomoglo tez wyniesienie poza blok.

    Hm, a moze by go tak na wysokosc wyniesc?
    Czy zmontowac sobie nadajnik DCF do testowania ?

    Bo w srodku to pewnie nic nie zastane - kropla plastiku, antena.

    Zegarek swoja droga tez Auriol z Lidla, ale wskazowkowy (glupota
    nawiasem mowiac).

    J.

  • 12. Data: 2021-03-29 20:43:51
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-03-29 o 19:51, J.F. pisze:

    > Zegarek swoja droga tez Auriol z Lidla

    Mam takich DCF Lidl_edyszyn kilka i ostatnimi czasy wszystkie twardo
    trzymają sygnał.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 13. Data: 2021-03-29 20:59:57
    Od: t-1 <t...@t...pl>

    W dniu 2021-03-29 o 19:51, J.F. pisze:

    > Zegarek swoja droga tez Auriol z Lidla, ale wskazowkowy (glupota
    > nawiasem mowiac).

    Mój wskazówkowy łapał nowy czas kilka godzin i to po zmianie baterii.
    Może przed wyrzuceniem obrócić o 90 stopni.
    W środku jest antena ferrytowa.
    (z natury kierunkowa)

  • 14. Data: 2021-04-10 21:11:09
    Od: szod <b...@a...pl>

    W dniu 28.03.2021 o 11:06, Atlantis pisze:

    > A konkretnie ten wykres:
    >
    > https://cdn.hackaday.io/images/8208561403709223973.j
    pg

    > Widać na nim, że początek kolejnej ramki jest oznaczany stanem niskim
    > przez sekundę, podobnie jak stan niski przez 100 ms oznacza 0 a prze 200
    > ms 1. Wikipedia podaje jednak, że nowa ramka jest oznaczana brakiem
    > redukcji poziomu sygnału przez jedną sekundę.
    > MC6840 potrafi tylko mierzyć długość impulsów w stanie niskim. Chyba
    > najrozsądniejszym rozwiązaniem będzie więc zanegowanie sygnału i
    > mierzenie przerw między impulsami na zasadzie:
    > 1) 975-2100 ms - nowa ramka
    > 2) 875-925 ms - zero
    > 3) 775-825 ms - jedynka
    >
    > Jest jakiś błąd w tym rozumowaniu?

    Chyba coś zamotałeś z tym wykresem. DCF wysyła sygnały 100 i 200ms. Brak
    sygnału to początek transmisji. Reszta zależy od odbiornika. Jeśli daje
    stany wysokie 100 i 200ms, to da się po prostu zanegować sygnał i
    mierzyć te impulsy jako stan niski. Nie wiem po co kombinujesz z
    przerwami. Przy pomiarze należy uwzględnić zakłócenia i nie mierzyć
    precyzyjnie, bo jest niemożliwe żeby sygnały miały zawsze dokładnie 100
    i 200ms. Trzeba przyjąć jakieś zakresy od - do np. dla 100ms to 90 -
    110ms albo nieco więcej.
    Kiedyś dawno temu robiłem taki zegar i wtedy korzystałem z symulatora
    DCF. To był prosty układ symulujący nadajnik. Dało się przetestować
    działanie zegara. W sieci na pewno są schematy i wsady. Łatwiej będzie
    testować niż na żywca.

  • 15. Data: 2021-04-10 23:36:44
    Od: Jakub Rakus <s...@o...pl>

    W dniu 28.03.2021 o 01:22, Atlantis pisze:
    > Wróciłem do jednego ze swoich starych projektów - zegara
    > mikroprocesorowego na elementach retro (m.in. WDC65C02, MC6860, M6242B).
    > Zegar jako taki działa, teraz chciałem dodać ostatnią funkcjonalność -
    > synchronizację czasu pod DCF77, wykorzystując współczesny moduł
    > zakupiony parę lat temu w Kamami.
    >
    > https://kamami.pl/wycofane-z-oferty/565261-odbiornik
    -sygnalu-dcf77-mas6180-z-antena-ferrytowa-wersja-v2.
    html

    Zmienić na ESP32, synchronizować z NTP, kropka.

    Jakub Rakus

  • 16. Data: 2021-04-11 01:09:59
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Jakub Rakus <s...@o...pl> napisał(a):
    > Zmienić na ESP32, synchronizować z NTP, kropka.

    Jeśli masz WiFi w zasięgu.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 17. Data: 2021-04-23 19:17:27
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Atlantis wrote:

    > Ktoś mógłby potwierdzić, czy ten nadajnik jeszcze działa?

    Działa, ale modulacja AM jest do bzdurek typu własnie takie zegarki.
    Ani to dokładne, ani niezawodne. Chcesz mieć lepiej, to tam jest jeszcze
    PM. Jak masz trochę pamięci i mocy obliczeniowej, to możesz pójść nawet
    w odbiór korelacyjny i wyciągać sobie sygnał głęboko spod szumu.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 18. Data: 2021-04-23 19:21:36
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Janusz wrote:

    > Działa, szybko chyba go nie wyłączą.

    Ich to w sumie jest kilka. Służą m.in. do zdalnego sterowania siecią
    energetyczną.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 19. Data: 2021-05-12 20:15:20
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "szod"
    > Kiedyś dawno temu robiłem taki zegar i wtedy korzystałem z symulatora DCF.
    > To był prosty układ symulujący nadajnik. Dało się przetestować działanie
    > zegara. W sieci na pewno są schematy i wsady.

    Swego czasu AVT wypuściło taki emulator DCF AVT5050 (mieli dwa w historii,
    jego poprzednikiem był AVT423 na pamięci EPROM z Elektroniki Praktycznie
    1998/4) ale wsad ten AVT5050 miał skopany, bo nawet nie potrafił ustawić ich
    kitu AVT-217 Zegara DCF, bo skopali początek nowej ramki. Nowa ramka (czyli
    w praktyce ta sama ramka od nowa transmitowana) zamiast zacząć się równo na
    początku sekundy 00 zaczynała się z poślizgiem ~200ms, a program zegara
    dopiero zatwierdzał dane z zakończonej właśnie ramki gdy pojawiał się
    prawidłowy impuls 00 nowej ramki.
    Pisanie do autora aby poprawił wsad pozostało bez odzewu.
    Może ktoś z programistów poprawi wsad i dopisze tam z naście kolejnych
    minut? Niektóre zegarki potrzebują kilka razy potwierdzić kolejne ramki, na
    jednej ramce zegar uznaje, że dane są jeszcze niepewne i taki emulator z
    jedną tylko ramką, w dodatku skopaną na końcu, nie wnosi nic sensownego do
    tematu w obecnej wersji wsadu.

  • 20. Data: 2021-05-12 20:19:14
    Od: "jedrek" <w...@...on>

    "Piotr Wyderski"
    > Chcesz mieć lepiej, to tam jest jeszcze PM. Jak masz trochę pamięci i mocy
    > obliczeniowej, to możesz pójść nawet w odbiór korelacyjny i wyciągać sobie
    > sygnał głęboko spod szumu.

    Powstał gdzieś taki projekt odbiornika?
    Tę modulację od zawsze mieli, czy w ostatnich latach wprowadzili?