  • 1. Data: 2021-03-26 14:34:23
    Temat: Pytanie NTG niestety - Notebook wielosystemowy.
    Od: "Irek.N." <t...@j...taki.jest>

    Wiem, że pytanie nie na tą grupę, ale przeglądając ostatnio serwer
    newsowy stwierdzam, że znakomita większość fajnych niegdyś grup zapadła
    w letarg. Tutaj zawsze można było liczyć na pomoc, więc zapytuję.

    Mam komputer, na którym chcę uruchamiać różne systemy operacyjne.
    Stanęło na ten moment na tym, że będą to jednak W10Pro. Zainstalowałem
    oprogramowanie do zarządzania partycjami, więc mogę zrobić dowolną w
    zasadzie operację, mogę też wskazać, z jakiej partycji ma być odpalony
    system, ale...
    Patrzę sobie na instalację oryginalną (notebool DELL-a), a tam partycja
    128MB Mikrosoftowa, dalej OS na NTFS-e (ta startuje), później 990MB
    recovery jak się domyślam (WINRETOOLS opisane) i na końcu jakieś resztki
    free.

    Zastanawiam się, czy mogę bezkarnie dla systemu usunąć te 128MB na
    początku oraz 990MB recovery? Zostawił bym główny OS oraz zrobił jego
    kopię, albo nawet dwie, na osobnych partycjach.

    W zamyśle ma to być komputer do programowania sterowników różnej maści.
    Jeden system zawsze przeznaczam na oprogramowanie z którego korzystam w
    95%, ale czasem istnieje potrzeba zainstalowania jakiegoś wynalazku.
    Żeby nie śmiecić w systemie głównym, wykorzystuję do tego kopię. Czasami
    trzeba załadować jakiegoś starocia, aby przekonać się, że jednak nie
    zadziała.

    Czy mogę zubożyć bezkarnie dysk z niechcianych partycji wiedząc, że nie
    będę przywracał systemu z recovery? Jak padnie ten do testów - żaden
    kłopot, jak padnie główny system, to z kopi przywrócę całość - bez
    instalowania, jako kopia partycji.

    Co sądzicie?
    Irek.N.

  • 2. Data: 2021-03-26 14:58:34
    Od: Irokez <n...@w...pl>

    W dniu 2021-03-26 o 14:34, Irek.N. pisze:

> [...]
    > początku oraz 990MB recovery? Zostawił bym główny OS oraz zrobił jego
    > kopię, albo nawet dwie, na osobnych partycjach.

    Te pierwsze początkowe partycje nie, system robi partycję zarezerwowaną
    dla systemu i tam umieszcza menagera rozruchu, bitlockera jak jest itp.
    Ale recovery możesz wywalić.

    Zresztą wsadź czysty dysk, uruchom instalację i będziesz widział co
    obowiązkowego dla siebie robi system.

    --
    Irokez

  • 3. Data: 2021-03-26 15:01:38
    Od: Dariusz Dorochowicz <dadoro@_wp_._com_>

    W dniu 26.03.2021 o 14:34, Irek.N. pisze:
> [...]
    > będę przywracał systemu z recovery? Jak padnie ten do testów - żaden
    > kłopot, jak padnie główny system, to z kopi przywrócę całość - bez

    Myślę że jeżeli robi Ci różnicę 1GB to czas pomyśleć o większym dysku. A
    jeżeli nie, to po prostu zostaw jak jest. Chyba że chcesz coś
    sprawdzić/dowiedzieć się, bo praktycznego zastosowania użycia tak małej
    ilości danych nie widzę.
    Utrudnienia w kasowaniu tych partycji z poziomu narzędzi MS raczej nie
    są przypadkowe.

    Pozdrawiam

    DD

  • 4. Data: 2021-03-26 15:08:52
    Od: "Grzegorz Niemirowski" <g...@g...net>

    Irek.N. <t...@j...taki.jest> napisał(a):
    > Wiem, że pytanie nie na tą grupę, ale przeglądając ostatnio serwer newsowy
    > stwierdzam, że znakomita większość fajnych niegdyś grup zapadła w letarg.

    Grupa windowsowa jeszcze działa.

> [...]
    > będę przywracał systemu z recovery? Jak padnie ten do testów - żaden
    > kłopot, jak padnie główny system, to z kopi przywrócę całość - bez

    Ja bym skorzystał z maszyn wirtualnych zamiast bawić się w partycjonowanie.

    --
    Grzegorz Niemirowski
    https://www.grzegorz.net/

  • 5. Data: 2021-03-26 15:20:53
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 26 Mar 2021 15:08:52 +0100, "Grzegorz Niemirowski"
    <g...@g...net> wrote:
    > Ja bym skorzystał z maszyn wirtualnych zamiast bawić się w
    > partycjonowanie.

    No właśnie, ciągle to jakoś to suweren nie uwzględnia a to
    fantastyczne narzędzia do zarządzania środowiskami wielosystemowymi.
    Nie wspominając już, że w szczególnych przypadkach ratują dupę (patrz
    ostatni pożar w ovh).

    --
    Marek

  • 6. Data: 2021-03-26 15:27:36
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 Mar 2021 14:34:23 +0100, Irek.N. napisał(a):

> [...]
    > 128MB Mikrosoftowa, dalej OS na NTFS-e (ta startuje), później 990MB
    > recovery jak się domyślam (WINRETOOLS opisane) i na końcu jakieś resztki

    Znaczy: masz GPT

    > Zastanawiam się, czy mogę bezkarnie dla systemu usunąć te 128MB na
    > początku oraz 990MB recovery? Zostawił bym główny OS oraz zrobił jego
    > kopię, albo nawet dwie, na osobnych partycjach.

    Na Twoim miejscu (a też mam systemów natywnych kilka), to zaorałbym dysk na
    MBR. Wtedy (jeśli jest taka potrzeba) to można wymusić instalację Win10 na
    jednej tylko partycji.
    Ale przy MBR masz ograniczenie wielkości dysku oraz (co ważniejsze)
    ograniczenie do czterech głównych partycji.

> [...]
    > Żeby nie śmiecić w systemie głównym, wykorzystuję do tego kopię. Czasami
    > trzeba załadować jakiegoś starocia, aby przekonać się, że jednak nie

    No właśnie.
    System partycji GPT w zasadzie nie ma ograniczenia na ich ilość, każda jest
    traktowana jako podstawowa. Ale tu już nie powalczysz z wieloma systemami
    starszymi od Win7, nie powalczysz z OS/2 (ale chyba to akurat nie
    przeszkadza), nie powalczysz ze starszymi lunuksami.

    Więc zostaje MBR i partycja dla GRUB.

> [...]
    > będę przywracał systemu z recovery? Jak padnie ten do testów - żaden
    > kłopot, jak padnie główny system, to z kopi przywrócę całość - bez

    Już obok masz odpowiedzi: lepiej nie.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 7. Data: 2021-03-26 15:35:16
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Fri, 26 Mar 2021 15:20:53 +0100, Marek napisał(a):

> [...]
    > fantastyczne narzędzia do zarządzania środowiskami wielosystemowymi.
    > Nie wspominając już, że w szczególnych przypadkach ratują dupę (patrz

    Nie zawsze się da.
    Czasem sterowniki po swojemu się dobierzją do peryferiów, zwłaszcza w
    różnych programatorach albo w systemach przemysłowych. W wirtualce nie
    zawsze wystarczy udostępnienie portów.

    Natomiast nie masz racji pisząc "to fantastyczne narzędzia do zarządzania
    środowiskami wielosystemowymi".
    Otóż nie. Do zarządzania są wirtualizery typu pierwszego, czyli przykładowo
    Hyper-V Server, Proxmox, VM Server itd.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 8. Data: 2021-03-26 15:49:47
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Fri, 26 Mar 2021 15:35:16 +0100, Adam <a...@p...onet.pl> wrote:
    > Otóż nie. Do zarządzania są wirtualizery typu pierwszego, czyli
    > przykładowo
    > Hyper-V Server, Proxmox, VM Server itd.

    I takie miałem na myśli. Ale np. taki proxmox to jedynie klikadło do
    qemu/kvm więc...?

    --
    Marek

  • 9. Data: 2021-03-26 16:15:41
    Od: K <n...@e...com>

    On 26/03/2021 13:34, Irek.N. wrote:
> [...]
    > oprogramowanie do zarządzania partycjami, więc mogę zrobić dowolną w
    > zasadzie operację, mogę też wskazać, z jakiej partycji ma być odpalony

    Ja bym przeinstalowal Windowsa na recznie stworzonej podczas instalacji
    partycji, a na reszcie zainstalowal pozniej Linuksa. Mozesz tez najpierw
    sprobowac VirtualBox-a albo VMWare Playera ale jak juz ci inni napisali
    moze sie okazac, ze emulacja czy przekierowanie portow szeregowych/USB
    nie dziala tak jak tego oczekujesz ty lub urzadzenie, ktore podlaczasz.

  • 10. Data: 2021-03-26 16:17:40
    Od: K <n...@e...com>

    On 26/03/2021 15:15, K wrote:

> [...]
    > moze sie okazac, ze emulacja czy przekierowanie portow szeregowych/USB
    > nie dziala tak jak tego oczekujesz ty lub urzadzenie, ktore podlaczasz.

    Mozesz tez odpalic Linuksa z jakiegos dysku mSATA podlaczonego przez
    USB. Przy USB3.0 bedzie to nawet sensownie dzialac przy twoich potrzebach.