  • 21. Data: 2021-05-14 14:33:19
    Temat: Re: DCF77 - to jeszcze działa?
    Od: mk <lp.pw@myzskm>

    W dniu 12/05/2021 o 20:19, jedrek pisze:
    > "Piotr Wyderski"
    >
    > Powstał gdzieś taki projekt odbiornika?

    Przykład profesjonalnego serwera czasu, który ma funkcję korelacyjnego
    odbioru sygnału DCF77:
    https://www.meinbergglobal.com/english/products/rail
    -mount-ntp-server.htm#recdesc

    Z dekadę temu krążył projekt takiego odbiornika na dsPIC, zapewne do
    wygooglania w archiwach...
    Tu coś bardziej świeżego:
    http://wunderkis.de/dcf-rcvr/index.html

    Ponad dekadę temu również bawiłem się w odbiór tego sygnału, ale nie w
    czasie rzeczywistym, ale offline, tj. rejestrowałem sygnał DCF (razem z
    sygnałem 1 pps z odbiornika GPS jako referencji) i dalej obrabiałem to
    na komputerze. Po uwzględnieniu opóźnienia związanego z dystansem
    uzyskiwałem zgodność z sygnałem GPS na poziomie bodajże kilkunastu
    mikrosekund (a wydaje mi się, że były jeszcze rezerwy by tę precyzję
    zwiększyć).

    > Tę modulację od zawsze mieli, czy w ostatnich latach wprowadzili?

    Co najmniej od lat osiemdziesiątych ubiegłego wieku:
    https://www.ptb.de/cms/fileadmin/internet/fachabteil
    ungen/abteilung_4/4.4_zeit_und_frequenz/pdf/5_1988_H
    etzel_-_Proc_EFTF_88.pdf

    Odbiornik wykorzystujący modulację fazy sygnału DCF można zrobić lepiej
    lub gorzej i można wejść w temat naprawdę głęboko bawiąc się w
    uzyskiwanie coraz to lepszej precyzji i coraz to lepszej zdolności do
    wyławiania słabego sygnału z morza szumów... Czy analizie korelacjnej
    będzie poddawana tylko jedna sekunda, czy może znacznie dłuższy odcinek
    czasu? No właśnie: czy w ogóle korelacja, a może jakaś inna miara
    statystycznej odległości sygnału od wzorca?... Może się okazać, że
    skończymy bawiąc się jakimiś sieciami neuronowymi czy innymi metodami
    sztucznej inteligencji. :-)

    Jak wspomniałem odrobinkę niegdyś bawiłem się tematem i nawet niedużym
    kosztem całkiem fajne rezultaty uzyskałem, ale co jeszcze można by
    zrobić i co jeszcze można by przetestować, to już w ogóle lawina
    pomysłów była! Super temat... :-)

    Z drugiej strony za max. kilkadziesiąt zł mamy gotowca w postaci
    odbiornika GPS, który oferuje o co najmniej rząd wielkości lepszą
    precyzję... a za parę zł więcej kilka rzędów lepszą...

    Jakiś czas temu słuchałem sobie jakiegoś podcasta w którym była mowa o
    analizowaniu sygnałów pomiarowych w projekcie LIGO w którym z morza
    szumów wydobyć trzeba sygnały fal grawitacyjnych i jakoś to, do pewnego
    stopnia, przypominało to moje wprawki z odbiorem sygnału DCF. :-)
    Zatem, być może dla kogoś, zabawa w zaawansowany odbiór DCF okaże się
    wprawką dla bardziej ambitnych projektów... Polecam! :-)

    pzdr
    mk

  • 22. Data: 2021-06-01 00:19:28
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    mk wrote:

    > będzie poddawana tylko jedna sekunda, czy może znacznie dłuższy odcinek
    > czasu?

    Znacznie dłuższy. Kod powtarza się w cyklu dobowym, szkoda nie
    skorzystać. Przecież to nie musi być korelacja obliczana na tych samych
    superdokładnych danych, znakomicie sprawdzą się techniki multi-interval.
    Cykl sekundowy korelujemy tak, minutowy siak, dobowy jeszcze inaczej.
    Taki wynalazek się poprawnie zsynchronizuje nawet przy zupełnym braku
    pełnych ramek. Trochę sobie dosynchronizuje z jednej, trochę z drugiej,
    a pamięć jest tania, można grube dni w niej trzymać. W DCF (i GPS)
    dokładnie wiadomo, czego szukamy.

    No właśnie: czy w ogóle korelacja, a może jakaś inna miara
    > statystycznej odległości sygnału od wzorca?...

    Korelacę się dobrze liczy za pomocą FFT, trochę szkoda czasu na
    wymyślanie koła.

    > Może się okazać, że
    > skończymy bawiąc się jakimiś sieciami neuronowymi czy innymi metodami
    > sztucznej inteligencji. :-)

    Jeśli przestaniemy używać marketingowego terminu "sztuczna inteligencja"
    i wrócimy do poprawniejszej "statystyka obliczeniowa", to element
    magiczny znika i zostaje sama porządna matma. :-)

    > Z drugiej strony za max. kilkadziesiąt zł mamy gotowca w postaci
    > odbiornika GPS, który oferuje o co najmniej rząd wielkości lepszą
    > precyzję... a za parę zł więcej kilka rzędów lepszą...

    Ale nie działa w budynku, a DCF działa. Nie zawsze się da wystawić
    antenkę za okno.

    > Zatem, być może dla kogoś, zabawa w zaawansowany odbiór DCF okaże się
    > wprawką dla bardziej ambitnych projektów... Polecam! :-)

    Ja również. Lekturę proponuję zacząć tu:

    https://doc.xdevs.com/doc/_Materials/Receiver_archit
    ectures_for_DCF77_WWVB_MSF_JJY_time_frequency_signal
    s_ENGELER_IEEE.pdf

    Pozdrawiam, Piotr