  • 11. Data: 2022-05-07 13:40:19
    Temat: Re: Dekodery DVBT/2 czułość.
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-05-07 o 11:51, Adam pisze:

    > Do tej pory miałem inne informacje.
    > Ludzie od anten i różne podręczniki twierdziły, że zamiast słabej anteny +
    > wzmacniacz lepiej się sprawdza antena o większym zysku.
    Ale nadal tak jest, tyle że teraz można regulować wzmocnienie tego
    wzmacniacza zasilaczem przy TV a nie jak kiedyś grzebać śrubokrętem w
    puszce przy antenie.
    Dobra antena to podstawa, ale kable i długość też, tani kabel ma
    kiepskie parametry i te najczęściej się właśnie kompensuje wzmacniaczem,
    ale musi on być w puszce przy antenie, bo tylko wtedy będzie wzmacniał
    sygnał a nie szumy z kabla.
    > Zdarzało się, że słyszałem, jak ktoś obok pytał ich o dobór anteny, dlatego
    > poleciłem.
    Anteny nie da się na odległość dobrać, bo to warunkują warunki lokalne
    które są trudne do określenia zdalnie.

    --
    Janusz

  • 12. Data: 2022-05-07 18:11:38
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 07.05.2022 o 13:40, Janusz pisze:
    [...]
    > Ale nadal tak jest, tyle że teraz można regulować wzmocnienie tego
    > wzmacniacza zasilaczem przy TV a nie jak kiedyś grzebać śrubokrętem w
    > puszce przy antenie.

    Jest to jednak najbardziej prymitywne rozwiązanie. Po to są dedykowane
    wzmacniacze o określonej mocy, które należy dobrać do anteny a nie
    kombinować z najsilniejszym wzmacniaczem i regulacją zasilania. Później
    właśnie dochodzi do przesterowań, sprzężeń i zakłóceń, jeśli wybierzemy
    opcję z potencjometrem.

> [...]
    > kiepskie parametry i te najczęściej się właśnie kompensuje wzmacniaczem,
    > ale musi on być w puszce przy antenie, bo tylko wtedy będzie wzmacniał

    OK, jeśli rozmawiamy o jednej antenie szerokopasmowej. W przypadku
    zestawu różnych anten to stosowanie wzmacniaczy zależne jest to od mocy
    sygnału z nadajnika. Często zdarza się, że popularne MUXy idą z mocą
    100kW a inne 25kW. Najlepiej wtedy stosować podział pasma antenami i
    dobierać różne wzmacniacze, celem osiągnięcia zbliżonego poziomu sygnału
    na wyjściu ze zwrotnicy.

    Wszystko zależy od lokalizacji. Są lokalizacje, gdzie trzeba nawet
    stosować odbiór z różnych kierunków właśnie z tego powodu, że dalekie
    nadajniki nadają niektóre MUXy z małą mocą i branie wszystkiego z
    jednego kierunku niespecjalnie wychodzi, jeśli mamy możliwość brania
    sygnałów z różnych kierunków.

    > Anteny nie da się na odległość dobrać, bo to warunkują warunki lokalne
    > które są trudne do określenia zdalnie.

    J/w.--
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 13. Data: 2022-05-07 18:33:59
    Od: LordBluzg(R)?? <m...@p...onet.pl>

    W dniu 07.05.2022 o 11:51, Adam pisze:

    > Do tej pory miałem inne informacje.
    > Ludzie od anten i różne podręczniki twierdziły, że zamiast słabej anteny +
    > wzmacniacz lepiej się sprawdza antena o większym zysku.
    > Dzięki za info, muszę poczytać i popytać.

    W ogóle stosowanie wzmacniacza "płytkowego" w antenie, należy unikać,
    jeśli można. Głównie chodzi o to, że podczas wyładowań atmosferycznych
    jest to pierwsze miejsce usterki. Często nie można bo poziom sygnału z
    anteny jest za niski i jeśli mamy dalej instalację rozłożoną na kilka
    gniazd to dochodzi tłumienie kabla, rozgałęźników i gniazd i zwyczajnie
    nie styka.

    Stosowanie wzmacniacza "abonenckiego" jest możliwe ale jeśli jest on
    blisko anteny a nie w piwnicy. W tym przypadku jest to sens, jeśli mamy
    antenę szerokopasmową. Jeśli jest to zestaw anten, to lepszym
    rozwiązaniem są właśnie wzmacniacze płytkowe i dobra zwrotnica.

    --
    LordBluzg(R)??
    <<<?i? ć?d?? i Putina>>>

  • 14. Data: 2022-05-08 11:11:50
    Od: mirekc <m...@i...pl>

    W dniu 06.05.2022 o 17:50, Swift pisze:
    > Do starszego telewizora na działkę zamierzam dokupić tuner/dekoder i z racji marnej
    jaskości sygnału w okolicy (dobór lepszej anteny niewiele poprawia) interesują mnie
    modele o wysokiej czułości na wejściu. W danych producentów niestety trudno coś na
    ten temat znaleźć, nie mniej jeden DEKO podaje czułość na poziomie -78 dBm. Co z
    resztą ? Liczę na to, że ktoś z branży lub dobrą znajomością tematu może się odezwie
    i coś doradzi.
    > Pozdrawiam PP

    Fachowcem z branży nie jestem i żadnych pomiarów nie prowadziłem, ale
    przeszło przez moje ręce kilka różnych dekoderów i ogólnie nie jest źle.
    Sprawdza mi się Wiwa, ale jakbyś mógł zdobyć polski RWT, to może być
    jeszcze lepiej. Warunki odbioru mam trudne ze względu na ,,doświetlacz"
    na MUX 3 (kto wymyślił taką głupotę?). W efekcie na słabszej antenie
    daje się odbierać tylko MUX 3 (pozostałe za słabe), a po dodaniu
    wzmacniacza da się odbierać tylko pozostałe, bo MUX 3 przesterowuje
    wzmacniacz. Sprawdza się jedynie bardzo rozbudowana antena pasywna (u
    mnie ATX-91), co i Tobie polecam.

  • 15. Data: 2022-05-08 12:17:15
    Od: Runt <r...@f...prv>

    W dniu 2022-05-06 o 17:50, Swift pisze:
> [...]
    resztą ? Liczę na to, że ktoś z branży lub dobrą znajomością tematu może się odezwie

    czy przy antenie masz symetryzator 300/75? jeżeli nie to wstaw. skutek
    gwarantowany.

    --
    Runt

    * - Oculum pro oculo, dentem pro dente!

  • 16. Data: 2022-05-08 14:19:35
    Od: Janusz <j...@o...pl>

    W dniu 2022-05-07 o 18:11, LordBluzg(R)?? pisze:
    > W dniu 07.05.2022 o 13:40, Janusz pisze:
    > [...]
    >
    > Jest to jednak najbardziej prymitywne rozwiązanie.
    Opowiadasz, wiesz że nie wszyscy mieszkają pod albo blisko nadajnika?
    Wiesz co się dzieje na większych odległościach czy w dolinkach?
    jak zmienia się propagacja w zależności od pogody? jak mało odporne na
    przesterowanie są współczesne odbiorniki dvbt?
    Nikt kto ma trochę oleju nie będzie dobierał wzmacniacza na styk bo
    inaczej będzie ciągle do tej instalacji latał, a dobór wzmocnienia
    napięciem jest jak najbardziej prawidłowy i daje szansę bieżącej
    korekcji w zależności od pogody.

    Pleciesz głupoty.

    --
    Janusz

  • 17. Data: 2022-05-08 17:09:04
    Od: Swift <p...@g...com>

    niedziela, 8 maja 2022 o 12:17:16 UTC+2 Runt napisał(a):
    > czy przy antenie masz symetryzator 300/75? jeżeli nie to wstaw. skutek
    > gwarantowany.

    Mam :)

  • 18. Data: 2022-05-08 17:26:30
    Od: Swift <p...@g...com>

    Działka leży na skraju zasięgu nadajnika Raszyn w mocno zalesionym (sosna i brzoza)
    terenie. Jak pojawiają się liście na drzewach w gęstych zagajnikach to ekranują
    (woda) i sygnał ginie. Faktycznie, nie przyszło mi do głowy, że do lepszej anteny ze
    wzmacniaczem, aby uniknąć przesterowania kiedy jeszcze sygnał "trzyma", mogę dołożyć
    zasilacz regulowany i tak zrobię.
    W miejsce obecnej siatkowej 3 segmentowej plus wzmacniacz HFO Elektronik, zastanawiam
    się nad anteną:
    https://www.dipol.com.pl/profesjonalny_zestaw_anteno
    wy_z_polaryzacja_h-v_dipol_28-5-12-21-48_dvb-t-t2_A2
    810.htm

    Dziękuję za pomoc.
    PP

  • 19. Data: 2022-05-08 17:49:10
    Od: Swift <p...@g...com>

  • 20. Data: 2022-05-08 18:31:16
    Od: JDX <j...@o...pl>

    On 08.05.2022 14:19, Janusz wrote:
    [...]
    > inaczej będzie ciągle do tej instalacji latał, a dobór wzmocnienia
    > napięciem jest jak najbardziej prawidłowy i daje szansę bieżącej
    > korekcji w zależności od pogody.
    Który producent wzmacniaczy antenowych dopuszcza taką regulację
    wzmocnienia? Jakieś linki do dokumentacji?