  • 21. Data: 2020-10-23 18:32:02
    Temat: Re: Detonator SMD
    Od: a...@m...uni.wroc.pl

    J.F. <j...@p...onet.pl> wrote:
    > U?ytkownik antispam napisa? w wiadomo?ci grup

    > Tylko moment ... krytron w Polsce to spopularyzowal IMO Alistar
    > MacLean, ktory go umiescil w jednej z powiesci (Santoryn ?).
    >
    > I nie wiem - z ignoracji, z jakis plotek, czy w ramach celowej
    > dezinformacji, przedstawil jako urzadzenie do detonowania bomb
    > atomowych.
    > Mialo to miec postac walizki.
    >
    > Tymczasem to w miare prosta lampa gazowana, rodzaj tyratronu.
    > Do wykonania w kraju posiadajacym przemysl lampowy raczej nietrudne.

    No, na pierwszy rzut oka tez tak myslalem. Ale podawane parametry:
    czas przelaczania 1ns przy 5000V i pradzie 3000A to jest imponujace.
    Wiec moze trzeba cos wiecej zeby to osiagnac.

    Troche z innej beczki, czytalem ze od niedawna Japonia wymaga
    licencji na eksport do Korei Poludniowej miedzy innymi fluorowodoru.
    I ze Japonia robi 90% fluorowodru na swiecie, a jakby zablokowali
    export to stanelyby spore sektory elektroniki w Korei Poludniowej.
    Na oko fluorowodor to prosty w produkcji, ale Korea sie boi...

    > Domyslam sie, ze mogla by byc pomocna w jednoczesnym odpalaniu
    > ladunkow implozyjnych, wiec moze nawet okreslenie MacLeana pasuje.
    > I cos mi chodzi po glowie, ze byly bez problemow dostepne w sklepach
    > ... amerykanskich.

    No, mniejsze to chyba standartowy element, ale te duze to raczej
    na zamowienie. I sluzby pewnie sprawdzaja kto zamawia.

    > Tylko ... internet pisze, ze jest wersja prozniowa, Sprytron, gdyz w
    > srodowisku radioaktywnym promieniowanie moze prowadzic to
    > przypadkowego wyzwolenia.
    >
    > Hm ... celowa dezinformacja z tym krytronem ?

    Promieniawanie z bombie (przed wybuchem) to jest przewidywalne
    i chyba nie tak duze, wiec pewnie da sie to opanowac. A nawet
    jak nie to krytron moze sie przydac przy badaniach/testach
    nad osprzetem bomby.

    --
    Waldek Hebisch

  • 22. Data: 2020-10-23 19:17:51
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    a...@m...uni.wroc.pl wrote:

    > Promieniawanie z bombie (przed wybuchem) to jest przewidywalne
    > i chyba nie tak duze, wiec pewnie da sie to opanowac.

    Bombę się wyzwala elektrycznie zasilanym generatorem neutronów.
    W krytronach stosuje się beta-emiter -- te elektrony nie przechodzą
    nawet przez szkło bańki.

    Pozdrawiam, Piotr

  • 23. Data: 2020-10-23 21:09:23
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    piątek, 23 października 2020 o 19:17:53 UTC+2 Piotr Wyderski napisał(a):

    > Bombę się wyzwala elektrycznie zasilanym generatorem neutronów.
    > W krytronach stosuje się beta-emiter -- te elektrony nie przechodzą
    > nawet przez szkło bańki.
    >
    > Pozdrawiam, Piotr
    To skąd rozpowszechniana informacja że bombę atomową włącza się poprzez wstrzelenie w
    siebie segmentów zrobionych z materiału rozszepielnego? Do wystrzelenia używa się
    tradycyjnych materiałów wybuchowych. Jest wielce prawdopodobne że trotyl odpalany
    jest zapalnikiem na prad. Ale taki zapalnik nie potrzebuje 10 tysięcy woltów i 5000
    amperów. Przekaźnikiem można prąd do zapalników trotylu włączyć.

  • 24. Data: 2020-10-24 08:38:52
    Od: Piotr Wyderski <p...@n...mil>

    Zenek Kapelinder wrote:

    > To skąd rozpowszechniana informacja że bombę atomową włącza się poprzez wstrzelenie
    w siebie segmentów zrobionych z materiału rozszepielnego?

    Nie wiem skąd. Ani się nie wstrzeliwuje w siebie segmentów, tylko
    kompresuje wybuchowo wydrążoną w środku kulę z plutonu (do środka jest
    wprowadzany materiał fuzyjny, np. tryt, który w krytycznym momencie
    dostarcza dodatkowego potężnego strumienia neutronów, bardzo podnosząc
    wydajność rozszczepiania i tym samym moc bomby na kilogram masy
    rdzenia). W ten sposób rdzeń osiąga gęstość nadkrytyczną, ale to oznacza
    tylko zdolność do wykładniczego powielania liczby neutronów (reakcja
    łańcuchowa), a nie zajście takiego powielania. Potrzeba jeszcze czegoś,
    co tę reakcję zacznie: spontanicznego rozpadu jądra plutonu emitującego
    neutron, zabłąkanego neutronu z promieniowania tła albo neutronu z
    inicjatora. W tych zastosowaniach poleganie na przypadku jest raczej
    niewskazane, więc się stiosuje inicjator. Początkowo był to polon, ale
    jego wadą jest niesterowalność i konieczność częstej wymiany. W efekcie
    reakcja mogła się zacząć zbyt szybko, tj. przed osiągnięciem optymalnego
    stopnia kompresji rdzenia i wydajność spadała. No więc wymyślono te
    mikroakceleratory -- w stanie nieaktywnym nie promieniują, więc są
    bezpieczne i nie trzeba ich wymieniać z powodu zużycia, a dodatkowo
    strumień neutronów pojawi się dokładnie wtedy, kiedy będzie potrzebny.

> [...]
    potrzebuje 10 tysięcy woltów i 5000 > > amperów. Przekaźnikiem można prąd do

    Mylisz się. Po pierwsze, nie jest to trotyl, po drugie nie jest to jeden
    materiał wybuchowy, tylko co najmniej dwa różne, bo celem jest
    uformowanie fali implozji, a nie eksplozji i dlatego trzeba wyzwolić je
    niesłychanie precyzyjnie, do czego służą specjalne zapalniki (np.
    slapper), które mają swoje wymagania co do zasilania. "Włączając trotyl
    przekaźnikiem" wysadzisz tę bombę w powietrze bez zainicjowania reakcji
    jądrowej.

    Pozdrawiam, Piotr