  • 21. Data: 2020-09-20 23:24:51
    Temat: Re: Działanie klimatyzacji
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 20 września 2020 o 22:15:20 UTC+2 J.F. napisał(a):

    > A w lodowkach tego nie ma i sie nie psuja :-)
    > Ok, one maja kapilare.
    > A te presostaty w ogole zmieniaja stan ? Bo moze nie jesli reszta
    > dobrze dobrana :-)

    > Kolega chcial sie dowiedziec o cisniena, ja tez ciekaw jestem - jakie
    > jest cisnienie w parowniku w czasie pracy.
    >
    > Pewnie zalezy od czynnika i temperatury, ale na oko moze byc ponizej
    > cisniena atmosferycznego, jak i powyzej.
    >
    > J.
    Jeśli o mnie z tymi ciśnieniami to nie masz racji. Chciałem się dowiedzieć jak
    rozładowywane jest ciśnienie jeśli zawór rozprężny się zamknie.

  • 22. Data: 2020-09-21 00:34:29
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-09-20 o 22:15, J.F. pisze:

    > A w lodowkach tego nie ma i sie nie psuja :-)
    > Ok, one maja kapilare.

    Napisałem, że duże kompresory mają zabezpieczenia.
    W małych nie ma takiej potrzeby.

    > A te presostaty w ogole zmieniaja stan ? Bo moze nie jesli reszta
    > dobrze dobrana :-)

    Ja go użyłem do ograniczania ciśnienia i zarazem temperatury na
    tłoczeniu. Przy małym zapotrzebowaniu na grzanie działał często.
    Przy dużym zapotrzebowaniu nie działał wcale.
    Ponowne załączenie agregatu może być dopiero po kilku minutach, więc
    maksymalna częstotliwość pracy presostatu nie jest zbyt duża.

    Producent podał liczbę przełączeń gwarantowanych i na tej podstawie
    wyliczyłem przewidywane godziny pracy dla najgorszego przypadku dla
    urządzenia i wyszło nieźle, ale zawsze jest obawa, ze producent kłamał.

    W przypadku awarii presostatu była tez obawa co będzie z przegrzanym
    kompresorem.
    Na szczęście okazalo się, że kompresory mają własne zabezpieczenia.

> [...]
    >
    > Pewnie zalezy od czynnika i temperatury, ale na oko moze byc ponizej
    > cisniena atmosferycznego, jak i powyzej.

    Zawory rozprężne nie zamykają się do końca i jeżeli zależy nam na
    utrzymaniu różnicy ciśnienia ma postoju, to trzeba dawać zawór
    elektromagnetyczny odcinający.

    WM

  • 23. Data: 2020-09-23 13:53:51
    Od: q...@t...no1 (Queequeg)

    WM <c...@p...onet.pl> wrote:

    > Silnik kompresora zwykle posiada specjalne urządzenie rozruchowe
    > zwiększające chwilowo moment obrotowy, więc ruszy nawet przy
    > przeciwciśnieniu.

    Z mojego nikłego doświadczenia wygląda to inaczej. Sprężarki lodówkowe nie
    chcą startować z ciśnieniem na wyjściu (buczą, nie mogąc wystartować,
    czasem startują ale na bardzo niskich obrotach, pobierając dużo prądu, i
    po chwili wyłącza je zabezpieczenie termiczne). Mam też trochę większą
    sprężarkę, 1500W:

    https://archiwum.allegro.pl/oferta/silnik-do-kompres
    ora-sprezarki-pompa-1500w-i8458069806.html

    Ona też ma duży problem z odpaleniem z ciśnieniem na wyjściu (choć sobie w
    końcu radzi i startuje, ale nie wiem, przy jakim ciśnieniu, nie
    mierzyłem).

    Ta większa sprężarka ma inaczej zrealizowany rozruch (jest kondensator,
    nie ma osobnego uzwojenia załączanego przez PTC), może dlatego.

    --
    Gdy dziewczyna powiedziała mi, że będę ojcem, od razu zacząłem myśleć o
    imieniu. Wybrałem Carlos i osiedliłem się w Meksyku.

  • 24. Data: 2020-09-23 14:30:56
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-09-23 o 13:53, Queequeg pisze:

> [...]
    > czasem startują ale na bardzo niskich obrotach, pobierając dużo prądu, i
    > po chwili wyłącza je zabezpieczenie termiczne).

    Trudno mi uwierzyć, że to się działo w chłodziarce.
    Chyba, że była zatkana kapilara i nie mogło dojść do wyrównania ciśnienia.
    Natomiast jeśli ktoś wymontował sprężarkę i wsadził do swojego
    urządzenia to nie powinien się potem dziwić.

    WM

  • 25. Data: 2020-09-23 15:18:04
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "WM" napisał w wiadomości grup
    a.pl...

> [...]
    >ciśnienia.
    >Natomiast jeśli ktoś wymontował sprężarkę i wsadził do swojego
    >urządzenia to nie powinien się potem dziwić.

    Latwo sprawdzic - wylacz na moment lodowke i wlacz z powrotem.

    Inna sprawa, ze tam moze byc jakies termiczne urzadzenie rozruchowe, i
    za drugim razem po prostu nie zadziala.

    J.

  • 26. Data: 2020-09-23 17:18:12
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2020-09-23 o 15:18, J.F. pisze:
> [...]
    >
    > Latwo sprawdzic - wylacz na moment lodowke i wlacz z powrotem.
    >
    > Inna sprawa, ze tam moze byc jakies termiczne urzadzenie rozruchowe, i

    Zadziała ale po określonym czasie przewidzianym w instrukcji.

    WM

  • 27. Data: 2020-09-23 17:44:06
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 23 września 2020 o 17:18:14 UTC+2 WM napisał(a):
    .pl...

    > Zadziała ale po określonym czasie przewidzianym w instrukcji.
    >

    > WM
    I to jest właśnie czas potrzebny na wyrównanie ciśnienia nad i pod tlokiem. Jak jest
    kapilara to przez nią się wyrówna ciśnienie. O ile w jakiś sposób informację z
    samoregulacja oparta na obniżeniu ciśnienie w części ssącej moze być prawdziwa to
    niestety w sprawach rozruchu takich sprężarek muszę z przykrością przyznać że nie
    wiesz co napisałeś. I jak w takiej sytuacji jak wierzyć że zawór rozprężny ma
    technologiczna nieszczelność?

  • 28. Data: 2020-09-23 18:04:25
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 23 września 2020 o 15:18:08 UTC+2 J.F. napisał(a):
> [...]
    > Latwo sprawdzic - wylacz na moment lodowke i wlacz z powrotem.
    >
    > Inna sprawa, ze tam moze byc jakies termiczne urzadzenie rozruchowe, i

    Nie wierzę że masz tyle lat co masz i nie wiesz jak działa sprężarka w lodówce i
    jakie ma zabezpieczenia. Typowa sprężarka od lodówki jak ma po stronie tłoczącej
    ponad 2 atmosfery to nie wystartuje. Nie tylko od lodówki nie wystartuje. Teraz
    używam sprężarki bezolejowej i ona też jak ma po stronie tłoczącej ponad dwie
    atmosfery to nie wystartuje. Dlatego ma wyłącznik ciśnieniowy z odpreznikiem. Znam
    takich co za pomocą dwóch sprężarek od lodówek i zbiornika pośredniego nabijają
    powietrzem butle do nurkowania do dwustu atmosfer

  • 29. Data: 2020-09-23 18:26:17
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    (..)

    (...)
> [...]
    wiesz co napisałeś. I jak w takiej sytuacji jak wierzyć że zawór rozprężny ma

    Najwyraźniej nie wiesz jak działa urządzenie rozruchowe.
    Ono ma zwiększyć moment obrotowy silnika (tylko na krótki czas), a nie
    jak piszesz opóźniać start na czas wyrównania ciśnienia.
    Urządzenie rozruchowe samo się wyłącza bo się nagrzewa.

    Nieszczelność zaworu rozprężnego nie jest duża, stad czas wyrównywania
    ciśnienia może być długi.

    WM

  • 30. Data: 2020-09-23 18:40:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    ooglegroups.com...

    >Nie wierzę że masz tyle lat co masz i nie wiesz jak działa sprężarka
    >w lodówce i jakie ma zabezpieczenia.

    Nie wiem. To gdzies z tylu i ukryte pod gruba blachą :-)
    W dodatku lodowki tak dlugo pracuja, ze zepsutą rzadko sie spotyka :-P

    A zabezpieczenia ewoluuja, i to co bylo 30 lat temu, to teraz chyba
    sie robi inaczej.

> [...]
    >bezolejowej i ona też jak ma po stronie tłoczącej ponad dwie
    >atmosfery to nie wystartuje.
    >Dlatego ma wyłącznik ciśnieniowy z odpreznikiem.

    Ja tam nie wiem, ale chyba jest sporo sprezarek, co sie uruchamiaja w
    miare potrzeby.
    Lepszy silnik, czy faktycznie jakis odpreznik, ktory pozwala na
    rozruch silnika ?

    Czy nie ma takiej potrzeby - nieszczelnosci w cylindrach na tyle duze,
    ze cisnienie zaraz spadnie i na rozruch pozwoli?

    >Znam takich co za pomocą dwóch sprężarek od lodówek i zbiornika
    >pośredniego nabijają powietrzem butle do nurkowania do dwustu
    >atmosfer

    Wow, i te lodowkowe pozwalaja na 200 at ?

    Zaraz, duze te butle ? Bo to chyba spora energia powietrza w takiej
    butli, a lodowkowy kompresorek ma ~100W

    J.