  • 21. Data: 2022-06-16 18:14:16
    Temat: Re: Ekran blaszany
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Nigdy nie byłem użytkownikiem puszek, więc się nie wypowiem. Niemniej,
    > komentarze pod tym klipem zdają się potwierdzać Jarkową relację:
    >
    > https://youtu.be/JsMqZ9uX4Sc

    Dzięki za przypomnienie. Chyba tylko raz to oglądałem, w kinie, przeszło
    czterdzieści lat temu. W pamięci utkwiła mi bardziej zmaltretowana puszka.
    *Wydawało* mi się, że tak zgnieść, to i ja bym potrafił. Ale pewnie nie.

    Puszki do piwa mocno ewoluowały na przestrzeni dziejów. W filmowej scenie
    warto zwrócić uwagę na sposób otwierania. Dzisiaj podnosimy zawleczkę,
    słychać pssst, pojawa się szeroka dziurka-wypijka. Ale kiewdyś zawleczka
    wyrywała dzirę w wieczku i pozostawała w ręku wraz z trójkątnym kawałkiem
    blachy. To widać na filmie, choć może nie każdy zauważa. Te oderwane blaszki
    były bardzo uciążliwym śmieciem, szczgólnie na plażach, dlatego wiele energii
    włożono w przeprojektowanie puszki tak, by po otwarciu nie przestawała być
    obiektem jednospójnym.

    Równolegle odbywał się postęp w plastycznej obróbce stali, blacha stawła
    się coraz cieńsza. Do Polski lat dziewiędziesiątych szerokim strumieniem
    trafiały stalowe puszki cienkie, już jednospójne. Nieliczne "heinekeny"
    z czasów gierkowskich były inne. W lokalnej popkulturze zdobyły sobie
    miejsce może nie tak znaczące, jak puszka "Campbell's Tomato Soup",
    ale jednak. Po odcięciu wieczka otwieraczem do konserw często robiły
    za biurkowy kubek do przechowywania ołówków i długopisów. Całkiem trawły
    i mocny.

    Jarek

    --
    Tamtejszy blacharz kosztem swem
    Zrobił jej pancerz oraz hełm.

  • 22. Data: 2022-06-16 18:32:51
    Od: Michał Jankowski <m...@f...edu.pl>

    https://i.kym-cdn.com/photos/images/newsfeed/001/024
    /806/752.jpg

    :)

    MJ

  • 23. Data: 2022-06-16 23:17:11
    Od: ptoki <s...@g...com>

    czwartek, 16 czerwca 2022 o 01:34:30 UTC-5 Mateusz Viste napisał(a):

    > Nigdy nie byłem użytkownikiem puszek, więc się nie wypowiem. Niemniej,
    > komentarze pod tym klipem zdają się potwierdzać Jarkową relację:
    >
    > https://youtu.be/JsMqZ9uX4Sc

    Slabiszczaki te amerykany.
    Przeciez zwykla puszke po zupie wojskowej mozna (bylo kiedys i dzis) tak zgniesc a
    one zazwyczaj sporo solidniejsze sa. I maja uzebrowanie.

    Cos mi sie wydaje ze towarzystwo koloruje mlodosc...

    Mam w garazu (Chyba) litrowe puszki po groszku z czasow prl. jakbym sie uparl to tez
    tak zgniote.

    Naprawde sadzicie ze te piwne puszki to takie sztywne byly? Naprawde?

  • 24. Data: 2022-06-16 23:57:09
    Od: ptoki <s...@g...com>

    czwartek, 16 czerwca 2022 o 11:14:19 UTC-5 Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > *Wydawało* mi się, że tak zgnieść, to i ja bym potrafił. Ale pewnie nie.
    >
    > Puszki do piwa mocno ewoluowały na przestrzeni dziejów.

    Ta, kiedys w nich czlogisci sie chowali bo dawaly ochrone przeciw artyleryjska.

    https://www.youtube.com/watch?v=J62YtWOhJFg
    To zwykle puszki byly. Sam takie zbieralem w czasach slusznych bo kolorowe byly.
    Jedyna jaka pamietam ktoa mogla byc bardziej solidna to pollitrowa z piwa faxe. Tak
    jak pisalem, podobna do tych na/z oliwy.

    Nigdy, literalnie nigdy nie widzialem konsumenckiej puszki o sensownych proporcjach
    ktorej nie dalo by sie zgniesc.

    Nawet dzisiejsze mielonki tez sie da zgniesc jak sie odpowiednio zlapie.

    Nie fantazjujcie. A przynajmniej nie publicznie...

  • 25. Data: 2022-06-17 08:44:21
    Od: Mateusz Viste <m...@x...invalid>

    2022-06-16 o 14:57 -0700, ptoki napisał:
    > https://www.youtube.com/watch?v=J62YtWOhJFg
    > To zwykle puszki byly.

    Na tym, do czego linkujesz, widnieje eko-marketingowy napis "ALL
    ALUMINUM" a mowa była przecież o wersjach stalowych.
    Wiki podaje, że te zostały wyparte w latach 80-90, przynajmniej w USA:

    "the US standard 355 ml can size was standardized in the 1980s and 1990s
    upon the conversion from steel to aluminum"

    > Nigdy, literalnie nigdy nie widzialem konsumenckiej puszki o
    > sensownych proporcjach ktorej nie dalo by sie zgniesc.

    Jarek chyba do takich nawiązuje:

    https://youtu.be/rJjMajlp5zo?t=139

    Mateusz

  • 26. Data: 2022-06-17 10:35:01
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    czwartek, 16 czerwca 2022 o 03:30:06 UTC+2 Pawel "O'Pajak" napisał(a):
    > Jesteś genialny. Że też na to nie wpadłem. Tylko nadal nie wiem, czy
    > własności magn. maja tu znaczenie.

    A tam, od razu "genialny".
    Pewnie ktoś mu za młodu powiedział.
    Na taki pomysł mógł wpaść tylko ktoś pokroju Leonardada da Vinci, ew. Einsteina ;>
    I tak to krąży wśród wtajemniczonych, a inni łamią sobie głowę nad wynajdowaniem
    koła...

  • 27. Data: 2022-06-17 17:36:39
    Od: ptoki <s...@g...com>

    piątek, 17 czerwca 2022 o 01:44:23 UTC-5 Mateusz Viste napisał(a):
    > Na tym, do czego linkujesz, widnieje eko-marketingowy napis "ALL
    > ALUMINUM" a mowa była przecież o wersjach stalowych.
    > Wiki podaje, że te zostały wyparte w latach 80-90, przynajmniej w USA:

    Bo nie ma na jutubie filmow z stalowymi.
    No i te z szczek to pewnie tez stalowe nie byly.

    Kup se puszke groszku i sprobuj zgniesc.
    Jak ci sie nie uda to idz do lekarza.

    Jak ci sie uda to zrozum ze te piwne nie byly solidniejsze od groszkowych.

    > "the US standard 355 ml can size was standardized in the 1980s and 1990s
    > upon the conversion from steel to aluminum"
    > Jarek chyba do takich nawiązuje:
    >
    > https://youtu.be/rJjMajlp5zo?t=139

    Primo: W filmie jest nie taka/
    Secundo: Taka nie jest sztywniejsza od groszkowej. Nawet tej z prl.

  • 28. Data: 2022-06-17 19:36:29
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Mateusz Viste napisał:

    > Jarek chyba do takich nawiązuje:
    >
    > https://youtu.be/rJjMajlp5zo?t=139

    Aż do takiej prehistorii nie sięgałem. Wszytko to odnosiło się do czasów
    już po przełomie, jakim było wynalezienie "puszki topologicznej", czyli
    takiej, która powstaje przez przekształcenie homeomorficzne w tracie
    plastycznej obróbki *jednego* kawałka metalu. Potem utrzymujące sztywność
    dzięki panującemu wewnątrz sporemu ciśnieniu.

    Tu jest to ładnie pokazane i opowiedziane, warto obejrzeć:

    https://youtu.be/I4cIm-3jzEM

    Wcześniejsza technologia, znana już w czasach Aleksandra Puszkina, ale
    kontynuowana również dzisiaj, to zwijanie prostokątnego kwałka blachy
    w rulon, lutowanie albo zgrzewania, a potem zaprasowanie *obu* denek.

    Pierwsze poprzełomowe puszki stalowe nie tak daleko odbiegały sztywnością
    od zwijanych. Owszem, przy użyciu pewnej siły dało się zrobić wgniecenie
    w połowie, ale to wszystko. Te najcieńsze topologiczne z aluminium (wciąż
    spotyka się różne grubości ścianek!), można zmiętosić w garści niemalże
    w kulkę.

    --
    Jarek

  • 29. Data: 2022-06-17 20:21:06
    Od: Dawid Rutkowski <d...@w...pl>

    piątek, 17 czerwca 2022 o 19:37:00 UTC+2 Jarosław Sokołowski napisał(a):

> [...]
    > plastycznej obróbki *jednego* kawałka metalu. Potem utrzymujące sztywność
    > dzięki panującemu wewnątrz sporemu ciśnieniu.

    Czyżby pierwowzorem były zbiorniki paliwa rakiet Atlas?
    Tyle że one bez ciśnienia w środku nie wytrzymywały swojego własnego ciężaru.
    Fajne było, jak astronautów z grupy Mercury 7 zabrali na pokazowy start Atlasa -
    akurat to był jeden z tych niestety dość nierzadkich, gdzie zachciało mu się
    widowiskowo jebnąć.
    Jeden z nich powiedział: "Naprawdę mamy wsiąść na czubek that thing"?

  • 30. Data: 2022-06-17 20:36:26
    Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

    Pan Dawid Rutkowski napisał:

> [...]
    > nierzadkich, gdzie zachciało mu się widowiskowo jebnąć. Jeden z nich
    > powiedział: "Naprawdę mamy wsiąść na czubek that thing"?

    Technika zna wiele podobnych przypadków, a technika machin latających
    szczególnie. Każdy duży samolot pasażerski jest czymś takim. Na wysokości
    przelotowej kadłub swoją sztywność w dużej mierze zawdzięcza różnicy
    ciśnień. Nisko przy lądowaniu jest bardziej "wiotki".

    --
    Jarek