  • 11. Data: 2022-10-10 21:12:02
    Temat: Re: Ekspres do kawy i glony w zbiorniku
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 10.10.2022 o 19:17, J.F pisze:

    > Srebro, miedz ?

    O, ciekawie się robi. Ale jakoś nie mam czasu na długotrwałe
    eksperymenty. Poza tym o ile grzebałem przy ekspresach, to zespół
    gotowania wody jest z aluminium.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 12. Data: 2022-10-11 01:29:37
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-10, PeJot <P...@n...pl> wrote:

    > Ale co ? W przemyśle do zabijania glonów stosuje się lampy UV, w tym
    > przypadku jeszcze bym zniszczył plastikowy zbiornik.

    Jakiś dodatek do materiału zbiornika lub powłoki na nim. To są
    urządzenia z w miarę górnej półki, więc można kombinować. Wspomniane
    srebro to jest głownie antybakteryjne, miedzi bym się trochę bał, ale
    nawet jakieś powłoki mocno hydrofobowe mogłyby pomóc, a pewnie jest
    trochę środków droższych za to bardziej skutecznych i maloszkodliwych.

    > Jakiś pomysł z tą pompą jest, ale wydaje się że one mają za małą
    > wydajność, a już na pewno nijaka żywotność. Z trzeciej strony
    > elektrozawór też wieczny nie jest.

    Wydajność mają wystarczającą (większą niż wynika z przepływu przy
    robieniu kawy), a trwałość jest też dobra. Dlaczego miała by być zła?
    Raz na 2 lata pewnie trzeba będzie wymienić rurkę, co problemem nie
    jest. W sumie taką małą do akwarium też można by dać, tylko tu będzie
    spora zależność przepływu od wysokości słupa wody. Tego problemu nie ma
    właśnie perystaltyczna.

    > Zbiornik bym zostawił, zaś wodę podawał bezpośrednio tam gdzie zwykle
    > jest filtr. Elektrozwór otwierać napięciem z pompy, tu trzeba by się
    > dostać do ekspresu. Znów pozostaje kwestia żywotności elektrozaworu.

    Ale jak podasz impuls na ten zawór bez podłączania się fizycznie np. do
    obwodu pompy ekspresu? Nie będziesz przecież mierzył poboru prądu
    ekspresu. Poza tym tam mogą być czujniki jakieś poziomowe, bo jak już JF
    rezolutnie zauważył, na ogół zbiornik nie jest opróżniany do sucha. Przy
    ukladzie bez wyrównania ciśnienia, może być z tym problem.

    --
    Marcin

  • 13. Data: 2022-10-11 01:38:20
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-10, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Ekpresy maja jakies pompy o duzej powtarzalnosci :-)

    Ekspresy, przynajmniej te nieco droższe, wydają się mieć pomiar
    przepływu i na podstawie tego dawkują. Kawa może być mniej lub bardziej
    "zbita" a pompa zdaje się zawsze pracuje ze stałym ciśnieniem (lub do
    maks ciśnienia). Oznaczałoby to, że dla różnych rodzajów kawy i różnego
    stopnia zmielenia byłaby inna ilość zrobionej kawy, a jest z grubsza
    stała.

    --
    Marcin

  • 14. Data: 2022-10-11 12:14:51
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    niedziela, 9 października 2022 o 08:42:36 UTC+2 PeJot napisał(a):
> [...]
    > wysokiego poziomu wody w zbiorniku, ale urządzenie jest na gwarancji i
    > jak na razie wolę nie instalować czujnika poziomu wody, chyba że ktoś
    > zaproponuje jakieś nieinwazyjne rozwiązanie w znośnej cenie. Tymczasem
    > zastanawiam się, czy by nie ominąć całkowicie zbiornika i podawać wody
    > elektrozaworem wprost do wlotu, a elektrozawór otwierać równolegle z
    > pompą ekspresu. Co o tym sądzicie ? 2ga sprawa to bezpieczeństwo,
    > wypadało by doposażyć urządzenie w jakiś system przeciwzalaniowy, albo
    > przynajmniej w tacę drip tray z odpływem. Wskazane działanie nie

    Ale tylko u brudasów takie zjawisko występuje. Szczegół bez znaczenia czy brudas sie
    posra czy nie. I tak nie będzie wiedział od czego.

  • 15. Data: 2022-10-11 14:48:42
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Oct 2022 23:38:20 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > maks ciśnienia). Oznaczałoby to, że dla różnych rodzajów kawy i różnego
    > stopnia zmielenia byłaby inna ilość zrobionej kawy, a jest z grubsza

    Te tansze nie maja przeplywomierza a tez dobrze odmierzaja.

    Pompa w zaleznosci od konstrukcji - jak np tlokowa, to jeden obrot
    musi przepchnac iles cieczy.

    J.

  • 16. Data: 2022-10-11 14:50:08
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 10 Oct 2022 21:12:02 +0200, PeJot wrote:

    > O, ciekawie się robi. Ale jakoś nie mam czasu na długotrwałe
    > eksperymenty. Poza tym o ile grzebałem przy ekspresach, to zespół
    > gotowania wody jest z aluminium.

    Zespol gotowania bywa gorący i wszystko sterylizuje.
    My tu o zbiorniku na wodę zimną :-0

    J.

  • 17. Data: 2022-10-11 16:22:25
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    > Ale jak podasz impuls na ten zawór bez podłączania się fizycznie np. do
    > obwodu pompy ekspresu?

    Tu już musi być elektryczne połączenie.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 18. Data: 2022-10-11 23:45:06
    Od: Adam <a...@p...onet.pl>

    Dnia Mon, 10 Oct 2022 18:26:33 +0200, PeJot napisał(a):

    > Tak system już mam i gdyby nie *glony* mój len pozostałby w stand by.

    Ja leję wodę przegotowaną.
    Glonów nie stwierdzono w żadnym z trzech ekspresów.

    --
    Pozdrawiam.

    Adam

  • 19. Data: 2022-10-12 01:20:37
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 11 października 2022 o 23:45:07 UTC+2 Adam napisał(a):

    > Ja leję wodę przegotowaną.
    > Glonów nie stwierdzono w żadnym z trzech ekspresów.
    >

    > --
    > Pozdrawiam.
    >
    > Adam
    Kawy od razu nalej. Po to wymyslili sprytne ekspresy żeby nie pierdolić się jak matka
    z łobuzem jak kawy chce się ktoś napić.

  • 20. Data: 2022-10-12 01:39:38
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2022-10-11, J.F <j...@p...onet.pl> wrote:

    > Te tansze nie maja przeplywomierza a tez dobrze odmierzaja.

    Albo nie miałeś jakiejś znaczących różnic w kawie.

    > Pompa w zaleznosci od konstrukcji - jak np tlokowa, to jeden obrot
    > musi przepchnac iles cieczy.

    Tez można, ale np. przy tej tłokowej, to będziesz miał albo jakieś
    zawory/mechanizmy popuszczające, albo inny mechanizm zapobiegający
    przeciążeniu silnika. W tym pierwszym przypadku nie zmierzysz dobrze, w
    tym drugim, usłyszysz, tzn. pompa zostanie wyłączona. Tak się dzieje?

    W sumie taki prosty mechniczny przepływomierz to nie jest żaden koszt,
    ale nie wiem jak to to sobie będzie radzić z kamieniem przy takich w
    sumie małych przepływach.

    --
    Marcin