  • 11. Data: 2021-03-30 22:56:05
    Temat: Re: Elektronika dziś
    Od: Mirek <m...@n...dev>

    On 30.03.2021 20:19, Jacek Maciejewski wrote:

    > Nonsens. Kto projektuje z błędami prędko żegna się z robotą. Natomiast
    > do przyjęcia jest teza że projektowane urządzenie ma mieć określoną
    > żywotność i nie widzę rzetelnego powodu by było inaczej.

    Jak nazwiesz "otulenie" elektrolitów gorącym radiatorem, podczas gdy na
    płytce jest sporo wolnego miejsca?
    A umieszczenie sterownika silnika pod strumieniem wody w puszce ze
    złączami od góry?
    Albo silniczek, w którym jedna panewka jest z poliamidu, a drugą
    (niewidoczna) z czegoś, co można zarysować paznokciem?

    Zgadza się - to było projektowane na określoną (nie większą!) żywotność,
    jednak nazwijmy rzecz po imieniu: są to celowe błędy konstrukcyjne
    wprowadzone w celu skrócenia żywotności.

    --
    Mirek.

  • 12. Data: 2021-03-30 23:23:59
    Od: LordBluzg(R) <m...@p...onet.pl>

    W dniu 30.03.2021 o 15:19, Piotr Gałka pisze:

    > Ja uważam, że w 2006 wprowadzono zakaz produkcji trwałego sprzętu
    > elektronicznego.

    Powiedz to mojemu telewizoru, radjowi, czy innych urządzeniach. Nichuja,
    nie chcą się popsuć a wywalam z powodu przestarzałej technologii.

    TV mam już 3 z rzędu a poprzednie dwa rozdałem i pracują do dzisiaj. 18
    letni LG 32'' świeci prawie jak nowy. Obecny dostałem za free (Sony
    Bravia 40'') a wziąłem bo miał już DVB-T. Nawet radio w samochodzie mam
    już 10 letnie. Złośliwe są te sprzęty u mnie. Ostatnio (3 lata temu)
    kupiłem smartwacza i cieszyłem się że zdechnie po 2 latach i będę mógł
    kupić sobie nowszy. Działa jak nowy a bateria trzyma tydzień.

    --
    LordBluzg(R)
    <<<Pasek Grozy TVPiS>>>

  • 13. Data: 2021-03-31 01:10:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Tue, 30 Mar 2021 21:02:19 +0200, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > A skąd ja mam wiedzieć jakie były założenia projektanta dot.
    > żywotności?
    > Popytaj jego :)

    Wcześniej napisałeś, że za "błędy projektowe" wylatuje się z pracy,
    wykazałem, że są celowe i porządne blędy projektowe. Oczywiście
    można się spierać o semantykę....

    --
    Marek

  • 14. Data: 2021-03-31 09:10:26
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 31 Mar 2021 01:10:17 +0200, Marek napisał(a):

    > Wcześniej napisałeś, że za "błędy projektowe" wylatuje się z pracy,
    > wykazałem, że są celowe i porządne blędy projektowe. Oczywiście
    > można się spierać o semantykę....

    Wolne żarty. Żeby uznać takie potraktowanie diody o jakim pisałeś za
    błąd, musiałbyś wykazać że wynikowa żywotność urządzenia jest zbyt
    krótka lub zbyt długa względem założeń projektowych. NIc takiego nie
    zrobiłeś a mimo to upierasz się że to błąd projektowy (mógłbym dać ze
    dwa przykłady urządzeń w których diody są przeciążane o czynnik
    kilkaset) I nawet wprowadzasz podział na błędy zamierzone i
    niezamierzone oraz porządne i nieporządne, czego już żadną miarą pojąć
    nie mogę. Z definicji błąd jest niezamierzony. A o "porządności" błędu
    to mógłbyś pogadać z Muskiem, jemu ostatnio zdarzają się całkiem
    "porządne" :)
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 15. Data: 2021-03-31 09:28:17
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Tue, 30 Mar 2021 22:56:05 +0200, Mirek napisał(a):

    > Jak nazwiesz "otulenie" elektrolitów gorącym radiatorem, podczas gdy na
    > płytce jest sporo wolnego miejsca?
    Mówisz zapewne o typowej budowie płyty głównej kompa. O takim
    umieszczeniu decyduje konieczność fizyczna. Przetwornice muszą być
    blisko odbiorów. A poza tym, primo to tam jest całkiem chłodno. Radiator
    może mieć do 70 stC ale powietrze które z niego wypływa, nie więcej niż
    35 więc są schładzane. Nie wierzysz to se zmierz a secundo, za małą
    żywotność tych elektrolitów odpowiada całkiem inna historia.
> [...]
    > Albo silniczek, w którym jedna panewka jest z poliamidu, a drugą
    > (niewidoczna) z czegoś, co można zarysować paznokciem?
    Nie znam przykładów więc trudno żebym przeprowadził analizę.

    > Zgadza się - to było projektowane na określoną (nie większą!) żywotność,
    > jednak nazwijmy rzecz po imieniu: są to celowe błędy konstrukcyjne
    > wprowadzone w celu skrócenia żywotności.
    A to jest typowy osąd spiskowy. Złe korporacje (itp. tu wstawić wroga)
    nam robią wodę z mózgu i drenują kieszenie.

    Od biedy mogę uznać za błąd umieszczenie generatorów awaryjnych w
    Fukiszimie w piwnicy. Ale został on zrobiony na etapie założeń a nie
    projektowania czy budowy. Założono że wał ma powstrzymać tysiącletnie
    tsunami a powinno się założyć najmarniej 10.000 letnie lub jeszcze
    lepiej, umieścić te generatory na dachu.

    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 16. Data: 2021-03-31 09:50:56
    Od: "Arek" <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid>

    > Czy wysterowanie LED 130% dop. prądem maxymalnym wbrew zaleceniom
    > producenta LED, skracającym znacznie jego żywotność to (celowy) błąd
    > konstrukcyjny czy nie?

    Czy celowy, to zależy co było na celu.
    Widywałem karty katalogowe tego samego elementu (np.
    podświetlany przycisk) z różnymi parametrami granicznymi.
    Czasem błąd (w tym kopiuj-wklej) albo "aktualizacja" parametrów
    w następnej rewizji... Lub w ogóle prądu nie podali, dopiero
    w innym katalogu.
    Albo "za słabo świeciło" i się "managerowi" nie spodobało,
    chociaż więcej o 30% prądu w LED dla oka jest prawie niezauważalne.
    Albo "bo tak się robiło", czyli niechlujstwo, a trafiło na inny
    element (tańszy) co przy tysiącach sztuk ma znaczenie.

    Arek

  • 17. Data: 2021-03-31 10:19:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 31 Mar 2021 09:10:26 +0200, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > Wolne żarty. Żeby uznać takie potraktowanie diody o jakim pisałeś za
    > błąd, musiałbyś wykazać że wynikowa żywotność urządzenia jest zbyt
    > krótka lub zbyt długa względem założeń projektowych. NIc takiego nie

    Serio potrzebujesz wykazywania oczywistych oczywistości, że diody w
    żarówkach LED są abusowane?

    --
    Marek

  • 18. Data: 2021-03-31 10:20:04
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 31 Mar 2021 09:50:56 +0200, "Arek"
    <a...@p...onet.pl.usun_cde.invalid> wrote:
    > chociaż więcej o 30% prądu w LED dla oka jest prawie niezauważalne.

    Łomatko to 130% to był przykład, watę sobie cokolwiek poza
    dopuszczalne wartości przez producenta.

    --
    Marek

  • 19. Data: 2021-03-31 10:26:20
    Od: Jacek Maciejewski <j...@g...pl>

    Dnia Wed, 31 Mar 2021 10:19:04 +0200, Marek napisał(a):

    > Serio potrzebujesz wykazywania oczywistych oczywistości,

    Oczywiście że serio. Na słowo tylko durnie wierzą.
    --
    Jacek
    -I hate haters-

  • 20. Data: 2021-03-31 10:39:35
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    > Od biedy mogę uznać za błąd umieszczenie generatorów awaryjnych w
    > Fukiszimie w piwnicy.

    A nie da się tak elektrowni zaprojektować, że po wyciągnięciu jakiejś
    zawleczki coś tam spada do reaktora i produkcja ciepła spada w okolice 0?
    P.G.