  • 31. Data: 2021-03-31 14:34:09
    Temat: Re: Elektronika dziś
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    dyskusyjnych:s41cg4$ijp$1$P...@n...chmurka.ne
    t...

    >A nie da się tak elektrowni zaprojektować, że po wyciągnięciu jakiejś
    >zawleczki coś tam spada do reaktora i produkcja ciepła spada w
    >okolice 0?

    Nie da. Tzn one tak sa projektowane, ale problem w tym, ze w normalnej
    pracy w rdzeniu powstaje multum izotopow o roznym czasie polrozpadu.
    Wylaczasz reaktor, reakcja lancuchowa ustaje, ale te rozne izotopy sie
    nadal rozpadaja i moc spada "w okolice zera" czyli np 6.5% mocy
    reaktora, a po godzinie do 1.5%

    https://en.wikipedia.org/wiki/Decay_heat#Power_react
    ors_in_shutdown

    A ze taki reaktor z Fukushimy ma 460 lub 760MW mocy elektrycznej,
    termicznej 2-3x wiecej, wiec nawet te 1% to jest powazna moc.

    I tego nie wylaczysz, natomiast mozna by zrobic jakis awaryjny uklad
    chlodzenia napedzany turbina parową bez elektryki.
    Czy jakikolwiek inny zdolny do odprowadzenia tych ~10-20MW mocy ...

    J.

  • 32. Data: 2021-03-31 14:40:43
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "LordBluzg(R)" napisał w wiadomości grup
    pl...
    W dniu 30.03.2021 o 15:19, Piotr Gałka pisze:

    >Powiedz to mojemu telewizoru, radjowi, czy innych urządzeniach.
    >Nichuja, nie chcą się popsuć a wywalam z powodu przestarzałej
    >technologii.

    >TV mam już 3 z rzędu a poprzednie dwa rozdałem i pracują do dzisiaj.
    >18 letni LG 32'' świeci prawie jak nowy.

    18-letni sie nie liczy, bo wyprodukowany przed 2006, pochwal sie
    12-letnim :-)

    Swoja droga ... "swieci jak nowy" ... podswietlany chyba swietlowka,
    one maja ograniczony czas pracy ...

    Smartwatch nie jest wyzylowany.

    J.

  • 33. Data: 2021-03-31 15:26:00
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    t...
    W dniu 2021-03-31 o 11:21, Paweł Pawłowicz pisze:

    >10kW z litra....
    >Jak do czajnika (2kW) wleję litr wody to chwila i mogę zalewać
    >herbatę.
    >To oni, jakby co, mają 5 razy mniej czasu....

    Lepiej licz calosciowo - powiedzmy 20MW mocy.
    Woda ma cieplo parowania ~2200kJ/kg, to odparowuje 10l wody na
    sekunde.

    >A podobno zdążyli biegać po parkingach i wyciągać z samochodów
    >akumulatory....

    Przeciez to pare dni trwalo, zanim wybuchlo.

    >Nie rozumiem tylko dlaczego skoro reaktor nadal produkuje ciepło to
    >dlaczego elektrownia nie może być samowystarczalna w dostarczeniu
    >sobie niezbędnej energii do zasilenia pomp pompujących chłodziwo,
    >tylko musi w tym celu mieć jakieś agregaty.

    Raz - bo taka konstrukcja. Pompy napedzane silnikami elektrycznymi.
    Ktos zdecydowal, ze tak lepiej, choc np w Belchatowie pompy kondesatu
    sa krecone turbinami parowymi.

    I teraz:
    -"wylaczysz" reaktor ... pary moze byc na glowna turbine za malo,
    pradu nie bedzie, trzeba by jakas pomocnicza.
    -moze byc usterka turbiny, generatora, sterowania ... moze lepiej, ze
    moze sie chlodzic pradem z sieci. Lub z diesli.
    -przyjdzie tsunami i zaleje rozdzielnie elektryczna i pompy stana :-(

    Nawiasem mowiac - w Czernobylu mieli problem z szybkim startem diesli
    i testowali, czy inercja turbin pozwoli zasilic pompy obiegowe do
    czasu uruchomienia diesli.
    Dwa razy test byl negatywny, to miala byc trzecia proba ..

    J.

  • 34. Data: 2021-03-31 15:55:01
    Od: Piotr Gałka <p...@c...pl>

    W dniu 2021-03-31 o 15:26, J.F. pisze:

    > Przeciez to pare dni trwalo, zanim wybuchlo.

    Zdawałem sobie sprawę, że przyrównuję to do abstrakcyjnego czasu (1/5
    czasu gotowania wody) i w ogóle patrzę na to okiem laika nie biorąc pod
    uwagę np ciśnienia.
    Zakładałem, że problemem jest już samo dojście do wrzenia bo może wybuchnąć.
    P.G.

  • 35. Data: 2021-03-31 16:08:41
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

> [...]
    >pod uwagę np ciśnienia.
    >Zakładałem, że problemem jest już samo dojście do wrzenia bo może

    No nie, w reaktorze normalnie jest wysoka temperatura i olbrzymie
    cisnienie, a woda wrze.

    No ale skoro takie jest, a potem resztkowa praca jest, a chlodzenia
    nie ma ... to powinno wybuchnac w miare szybko.

    Tu jest jeszcze jedna kwestia, ze wylaczylo im reaktor automatycznie,
    a fala wody przyszla prawie godzine pozniej.

    Czy przez ta godzine schlodzili reaktor jakos istotnie, czy tylko
    minimalnie, liczac na rychle wznowienie pracy ?

    J.

  • 36. Data: 2021-03-31 16:15:50
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-03-30 o 14:57, pytający pisze:
    > Witam,
    > czy uważacie że obecne społeczeństwo jest uprzedzone do jakości elektroniki?
    >
    > Tzn. z powodu celowych błędów konstrukcyjnych, dzisiejsze urządzenia elektroniczne
    wytrzymują bez awarii tylko czas gwarancji (np. urządzenia rtv, agd, samochody)?

    > Zauważyłem jednak, jeśli urządzenie jest zaprojektowane zgodnie ze sztuką, a
    elementy nie pracują na granicy swoich możliwości, to żywotność urządzeń jest bardzo
    długa.

    > Jakie jest Wasze zdanie i obserwacje?

    Dziś nie jest w modzie żywotność sprzętów wszelakich. Za to liczą się
    nowe modele, nowe możliwości i klasy energetyczne.

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 37. Data: 2021-03-31 16:26:59
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Użytkownik "PeJot" napisał w wiadomości grup

    >Dziś nie jest w modzie żywotność sprzętów wszelakich. Za to liczą się
    >nowe modele, nowe możliwości i klasy energetyczne.

    Klient wymaga nowych mozliwosci.
    Ale klasa energetyczna ... powinna pomoc w zywotnosci sprzetu.

    J.

  • 38. Data: 2021-03-31 17:39:17
    Od: Marek <f...@f...com>

    On Wed, 31 Mar 2021 12:52:16 +0200, Jacek Maciejewski <j...@g...pl>
    wrote:
    > PS. Argumentujesz jak dziecko. Mamy kilkudziesięciu producentów
    > ledówek
    > z kilkunastu krajów, z asortymentem idącym w tysiące typów a ty
    > wrzucasz
    > wszystko i wszystkich do wora z napisem "diody w żarówkach LED".
    > Pewnie
    > dlatego bo ta jedna co ty kupiłeś to się popsuła :)

    A ty wyciągasz jakieś filozofię z dupy. Tak wskazałem tylko jeden
    przypadek tylko jednego producenta i jednej żarówki, który akurat
    podchodzi pod celowy błąd projektowy.
    Nigdzie nie napisałem że wszyscy projektują źle podam tylko jeden
    przykład bo wystarczy.

    --
    Marek

  • 39. Data: 2021-03-31 19:21:54
    Od: Paweł Pawłowicz <pawel.pawlowicz13@gmailDOTcom>

    W dniu 31.03.2021 o 14:26, Piotr Gałka pisze:
    [...]
> [...]
    > dlaczego elektrownia nie może być samowystarczalna w dostarczeniu sobie
    > niezbędnej energii do zasilenia pomp pompujących chłodziwo, tylko musi w

    Para jest zbyt zimna i sprawność turbiny jest żałosna.

    P.P.

  • 40. Data: 2021-03-31 20:16:13
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-03-31 o 16:26, J.F. pisze:

    > Ale klasa energetyczna ... powinna pomoc w zywotnosci sprzetu.

    Niekoniecznie. Klasa energetyczna z grubsza jest zdefiniowana i wiadomo
    jak ją badać i określać, natomiast badanie żywotności wymaga czasu ( i
    szmalu ). No i po co komu MTBF np. na odkurzacz ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza