  • 11. Data: 2021-08-17 00:37:58
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>

    On 2021-08-16, PeJot <P...@n...pl> wrote:
    > Czołem.Taki luźny topik, który mnie zaciekawił.
    >
    > Wikipedia, pod hasłem elektryfikacja
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektryfikacja
    >
    > powiada że:
    >
    > " W okresie okupacji zelektryfikowano ok. 500 wsi w granicach Polski
    > sprzed 1939 r."
    >
    > 500 wsi to nie jest dużo, ale rodzi się pytanie: kto, gdzie i po co to
    > zrobił w okupowanym kraju ? Widać musiał być w tym jakiś interes. A jak
    > było w innych okupowanych krajach ?
    >
    > Ktoś coś wie ?

    Ta eletryfikacja to pewnie wyglądała tak, że podciągali prąd do jakiejś
    większej wsi gdzie była ich jednostka administracyjna lub np. większy
    posterunek, a dalej do chłopów kolaborujących z Niemcami lub
    deklarujących, że są Volksdeutsche.

    --
    Marcin

  • 12. Data: 2021-08-17 12:52:02
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2021 19:16:31 +0200, PeJot wrote:
> [...]
    >
    > 500 wsi to nie jest dużo, ale rodzi się pytanie: kto, gdzie i po co to
    > zrobił w okupowanym kraju? Widać musiał być w tym jakiś interes.

    Moze to nie byly wioski na terenach "okupowanych" tylko "odzyskanych".
    Oczywiscie w/g Niemcow. A moze Rosjan?

    Przypominam, ze czesc naszego przedwojennego kraju zostala przez
    Niemcow uznana za okupowana i nazwana Generalna Gubernia,
    czesc wlaczono do macierzy, czyli do Rzeszy, a najwieksza czesc ...
    znalazla sie pod wladza/okupacja ZSRR.

    Warto sobie jeszcze przeczytac "Boso, ale w ostrogach" Grzesiuka.
    Jest tez audiobook, kiedys nawet na Youtube.

    Nawet Warszawa nie byla w pelni zelektryfikowana.

    > A jak było w innych okupowanych krajach ?
    > Ktoś coś wie ?

    Na zachodzie mogly byc juz zelektryfikowane.

    Ale Litwa, Lotwa, Estonia ... komunizm to wladza radziecka plus
    elektryfikacja.

    Przy czym ... przeczytaj wiki:
    "Zgodnie z zarządzeniem Ministra Rolnictwa z dnia 8 maja 1959 r. w
    sprawie zakresu zakładania urządzeń odbiorczych w budynkach objętych
    powszechną elektryfikacją wsi i osiedli, prywatne budynki mieszkalne i
    gospodarstwa rolne zostały podzielone na 3 standardy, w zależności od
    szacunkowego przychodu tych gospodarstw, a wyposażenie ich w
    urządzenia elektryczne obejmowało:

    -w standardzie I: 2 punkty świetlne i 1 gniazdo wtykowe w mieszkaniu
    względnie (na żądanie uprawnionego) 1 punkt świetlny i 1 gniazdo
    wtykowe w mieszkaniu oraz 1 punkt świetlny w zabudowaniach
    gospodarskich,
    -w standardzie II: 2 punkty świetlne i 1 gniazdo wtykowe w mieszkaniu
    oraz 1 punkt świetlny w zabudowaniach gospodarskich,
    -w standardzie III: 3 punkty świetlne i 1 gniazdo wtykowe w mieszkaniu
    oraz 1 punkt świetlny w zabudowaniach gospodarskich. "

    Elektryfikacja dawala swiatlo ... i moze mozliwosc posluchania
    towarzysza I sekretarza przez radio.
    A raczej nie mechanizacje gospodarstwa, bo mocy za malo.

    A jeszcze trzeba bylo oplate zaplacic ... przymusową ?

    https://www.polskieradio.pl/39/156/Artykul/2540698,E
    lektrycznosc-w-domu-i-zagrodzie

    J.

  • 13. Data: 2021-08-17 13:13:29
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2021 21:13:00 +0200, PeJot wrote:

    > Faktycznie:
    >
    > https://pl.wikipedia.org/wiki/Elektrownia_Ro%C5%BCn%
    C3%B3w

    > Ale tu piszą że nadwyżki energii były przesyłane w kier. Warszawy, czyli
    > zapewne dla odbiorców przemysłowych, a nie wiejskich.

    I to niekoniecznie dla Warszawy, a dla COP, dla ktorego zreszta ta
    elektrownia byla zaplanowana.

    J.

  • 14. Data: 2021-08-17 13:16:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2021 21:16:43 +0200, Robert Tomasik wrote:
    C3%B3w

    > Nie potrafię Ci powiedzieć, gdzie oni ten prąd dokąłdnie dystrybuowali.
    > Chodzi mi o sam fakt Twoich wątpliwości co do gospodarowania przez
    > Niemców na zajętych terenach.

    Tylko ze Niemcom raczej nie zalezalo na szczesliwosci polskiego
    chlopa, ale na produkcji przemyslowej dla nich.

    J.

  • 15. Data: 2021-08-17 13:27:20
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2021 21:49:18 +0200, PeJot wrote:
> [...]
    osci-ksztalcenia-sie-jedz-do-niemieckich-fabryk,NzYw
    MDQ2OTM/0/#info:metadata

    > Ciekawe z którego to roku. Sama swastyka niewiele mówi.

    Mowi, ze po 1933.

    W przypisach bocznych, ze to niby rok 194-

    Ciekawy jest lewy gorny rog - widze PAL, a pod spodem ...
    PZL cyrylicą? Na jakies nasze wschodnie kresy, czy na ziemie
    "wyzwolone" w 1941?

    J.

  • 16. Data: 2021-08-17 13:29:55
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Mon, 16 Aug 2021 22:37:58 GMT, Marcin Debowski wrote:

> [...]
    > większej wsi gdzie była ich jednostka administracyjna lub np. większy
    > posterunek, a dalej do chłopów kolaborujących z Niemcami lub

    Albo do wioski, którą "przywrócono do Rzeszy", gdzie same Niemce
    mieszkaja, a kto sie czuje inaczej, to niech wyp* ..

    Lub przeciwnie - do wioski, ktorą wladza radziecka postanowila
    zelektryfikowac..

    J.

  • 17. Data: 2021-08-17 13:36:21
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 16.08.2021 o 22:11, WM pisze:
    > Elektryfikowano 600 wsi, ale dużo więcej ich spalono w pacyfikacjach.

    Ale ja nie neguję, że oni niszczyli nasz kraj. Natomiast w interesie
    Niemców było, by tu coś produkować, co im było przydatne w walce. Jeśli
    elektryfikacja mogła zwiększyć wydajność, to ją prowadzono - zwłaszcza,
    że mieli niemal darmową siłę roboczą.

    Po za tym zaangażowanie do niewolniczej pracy nie mieli czasu na
    psocenie okupantowi. To też nie było bez znaczenia. Stąd niespecjalnie
    mnie dziwi, ze to robiono.

    Zamknięto szkolnictwo poza nielicznymi szkołami przeznaczonymi dla
    dzieci z grup przeznaczonych do germanizacji.

    --
    Robert Tomasik

  • 18. Data: 2021-08-17 16:00:54
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Aug 2021 13:36:21 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Ale ja nie neguję, że oni niszczyli nasz kraj. Natomiast w interesie
    > Niemców było, by tu coś produkować, co im było przydatne w walce.

    Bylismy krajem glownie rolniczym, zywnosc Niemcom tez przydatna.
    Ale palenie wiosek troche temu przeczy.
    Chyba ze ... ziemie marne, a robotnicy przydadza sie gdzie indziej :-)

    > Jeśli
    > elektryfikacja mogła zwiększyć wydajność, to ją prowadzono - zwłaszcza,
    > że mieli niemal darmową siłę roboczą.

    Na wsiach to troche watpliwe to zwiekszenie wydajnosci.
    Trzeba by jakis PGR zrobic, a co najmniej bauera postawic, zeby go
    odciazyc chocby w młóceniu. Ale zniwa trwaja krotko.

    > Po za tym zaangażowanie do niewolniczej pracy nie mieli czasu na
    > psocenie okupantowi. To też nie było bez znaczenia. Stąd niespecjalnie
    > mnie dziwi, ze to robiono.

    Ale tu masz wiecej czynnikow:
    -wywozono z dala od domu ... no i juz trudniej psocic,
    -kraj, ktory potrzebuje duzo zolnierzy - nie ma ludzi do pracy,

    J.

  • 19. Data: 2021-08-17 16:05:12
    Od: PeJot <P...@n...pl>

    W dniu 2021-08-17 o 13:16, J.F pisze:

    > Tylko ze Niemcom raczej nie zalezalo na szczesliwosci polskiego
    > chlopa, ale na produkcji przemyslowej dla nich.

    Właśnie, przemysł, a nie rolnictwo. Stąd pytanie po co te 500 wsi
    zelektryfikowano ?

    --
    P. Jankisz
    Sygnaturka zastępcza

  • 20. Data: 2021-08-17 16:20:40
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.08.2021 o 16:00, J.F pisze:
    > Bylismy krajem glownie rolniczym, zywnosc Niemcom tez przydatna. Ale
    > palenie wiosek troche temu przeczy. Chyba ze ... ziemie marne, a
    > robotnicy przydadza sie gdzie indziej :-)

    Palili te wiochy, które sprzyjały partyzantom. Myśmy całe Bieszczady
    wyludnili akcją Wisła, by nie sprzyjały Banderowcom.

    > Na wsiach to troche watpliwe to zwiekszenie wydajnosci. Trzeba by
    > jakis PGR zrobic, a co najmniej bauera postawic, zeby go odciazyc
    > chocby w młóceniu. Ale zniwa trwaja krotko.

    Swoje powody mieli.

    > Ale tu masz wiecej czynnikow: -wywozono z dala od domu ... no i juz
    > trudniej psocic, -kraj, ktory potrzebuje duzo zolnierzy - nie ma
    > ludzi do pracy,

    No oczywiście masz rację. Ale to trochę co innego, niż mordowanie ludzi.

    --
    Robert Tomasik