  • 141. Data: 2021-09-03 09:27:12
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Thu, 2 Sep 2021 20:58:46 +0200, Robert Tomasik wrote:

    > Tez nie wiem, ale spokojnie dało się taką ustawę wprowadzić.

    > No wiec właśnie zrobiono to "bez głowy". Komunistom nawet do głowy nie
    > przyszło, że ktoś kiedykolwiek będzie badał zgodność z prawem.

    Poki oni rzadza, to nikt, a jak przestana to co im tam :-)

    Tym niemniej widzisz - jeden Polak drugiemu Polakowi kamienice w 1945,
    w imieniu wlascicielki, na podstawie upowaznienia.
    Tylko wlascicielka sie znalazla.
    I sprawe o falszerstwo pelnomocnictwa zglosila.

    Komunistyczny sad wine uznal, sprzedawce skazal, akta sie znalazy ...
    ale wpisu w KW nie poprawil. Bo i po co.

    Podobnie inni wlasciciele - jak mieli dochodzic swoich praw?
    Pisemko o przedluzeniu zajecia napisac, czy sprawe o oddanie kamienicy
    do sadu zglosic?
    Czyli panstwo im uniemozliwilo dochodzenie praw.

    A w dodatku ... Bierut im kamienice zabral, czy tylko administrowanie?
    Mieszkania byly chyba przydzielane z "kwaterunku", wiec kto zyskuje
    prawo zasiedzenia ?

    > Roszczenia tych ludzi ja rozumiem. Ale nie rozumiem żadania ogólnego na
    > zasadzie, bo zabrano Żydom, to oddajcie Izraelowi.

    A tu owszem.
    Chyba ze ... w testamencie ktos zapisal na gmine zydowska.
    Ale chyba nie bylo takiego zwyczaju.

    > Osobiście
    > powątpiewam, by po zamordowanych przez Niemców Polakach narodowości
    > żydowskiej pozostali jacyś spadkobiercy.

    troche ich tam jednak przezylo. Rodziny byly liczne, ktos mogl
    przetrwac. Zreszta widac po tych ostatnich sprawach,
    a wczesniej np umowie z USA. Na USA komuchy nie poradzily - musieli
    sie dogadac.

    A dziedziczenie ... na prawie przedwojennym?

    > Po za tym pozostaje również to,
    > co mamy im oddać.

    Nauczka na przyszlosc - dokumentowac wszystko :-)

    A tych oddan sporo - bo mamy kamienice i domy przejete przez nowe
    wladze, te co Niemcy spalili, te, co sie znalazly w ZSSR, a czasem
    jeszcze ktos dostal nieruchomosc na ziemiach "odzyskanych".

    > Jeśli budynek po wojnie pozostał, to oczywiście należy rozliczyć nakłady
    > na jego remonty. Ale jak tam nie było budynku, to moim zdaniem Żydzi
    > powinni kierować roszczenia do Niemiec.

    A jak Rosjanie przy odbijaniu zniszczyli?

    A do Niemiec ... to ponoc jakos tak bylo, ze sie Trojka umowila,
    ze reparacje kazdy sciagnie ze swojej strefy okupacyjnej.
    A Rosjanie ze swojej zaspokoja Polske.
    Rosjanie sie troche zaspokoili, ale mysmy nie dostali nic.
    A potem bodajze "nasz" rzad podarowal NRD reszte żądan.

    No - dostalismy te "ziemie odzyskane" ... i jak to traktowac?

    > Książą? Wątpię. Kościół jest osobą prawną.

    No to dostal Kosciol, a korzystaja ksieza.
    Choc akurat pole we Wroclawiu to Morawiecki od biskupa kupil.

    J.

  • 142. Data: 2021-09-06 23:45:22
    Od: "J.F." <j...@p...onet.pl>

    Dnia Thu, 2 Sep 2021 22:21:46 +0200, nadir napisał(a):

    > To chyba jeszcze bardziej podbija statystykę Niemcom?

    Tak, ale oni by tu wcale "nam" zadnej wsi nie zelektryfikowali,
    tylko swoje wioski, a w 45 je zabralismy.

    J.

  • 143. Data: 2021-09-07 20:30:19
    Od: nadir <n...@h...org>

    W dniu 06.09.2021 o 23:45, J.F. pisze:

    > Tak, ale oni by tu wcale "nam" zadnej wsi nie zelektryfikowali,
    > tylko swoje wioski, a w 45 je zabralismy.

    Nie chodzi o to czy nam czy sobie, tylko czy to dużo czy mało.

  • 144. Data: 2021-09-09 10:38:22
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 7 Sep 2021 20:30:19 +0200, nadir wrote:

    > Nie chodzi o to czy nam czy sobie, tylko czy to dużo czy mało.

    No ale wiesz - jesli przed wojna bylo przykladowo 50 tys wiosek,
    a w 45 stracilismy polowe z nich, ale zyskalismy 10 tys nowych,
    z ktorych 500 bylo zelektryfikowanych - to duzo, czy malo ?

    J.