  • 21. Data: 2021-08-17 16:56:52
    Temat: Re: Elektryfikacja wsi za okupacji
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    > Palili te wiochy, które sprzyjały partyzantom. Myśmy całe Bieszczady
    > wyludnili akcją Wisła, by nie sprzyjały Banderowcom.

    Przesiedlenie " akcja Wisła" to jednak co innego niż pacyfikacja i
    eksterminacja.

    > Swoje powody mieli.

    > No oczywiście masz rację. Ale to trochę co innego, niż mordowanie ludzi.

    Okupant prowadził celową antypolską politykę.

    https://twojahistoria.pl/2019/05/30/jak-nazistowska-
    propaganda-przedstawiala-polakow-zbadano-materialy-s
    zkoleniowe-niemieckiej-policji-w-generalnym-gubernat
    orstwie/

    ,,Treści przekazywane w szkoleniu światopoglądowym współgrały z linią
    propagandy niemieckiej i przyczyniały się do dehumanizacji Polaków w
    oczach funkcjonariuszy Orpo". Okazało się to szkodliwe tym bardziej, że
    dla tego negatywnego obrazu nie było żadnej alternatywy.
    W efekcie nawet ,,zwykli" policjanci, w innych warunkach pozbawieni
    zbrodniczych skłonności, często działali z niepotrzebnym okrucieństwem.

    WM

  • 22. Data: 2021-08-17 17:24:26
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Aug 2021 16:56:52 +0200, WM wrote:

    > Przesiedlenie " akcja Wisła" to jednak co innego niż pacyfikacja i
    > eksterminacja.

    Pacyfikacja jak sama nazwa wskazuje - to nie eksterminacja.
    A "palenie wioski" to tez nie eksteminacja.

    Zreszta po co palic, jesli zywnosc okupantowi potrzebna ...

    Niemcow bym podejrzewal, ze chca osadzic bauera z wygodami,
    albo po prostu wyrownuja standard "rdzennie niemieckiej" wioski.

> [...]
    > W efekcie nawet ,,zwykli" policjanci, w innych warunkach pozbawieni
    > zbrodniczych skłonności, często działali z niepotrzebnym okrucieństwem.

    Bo tu byl teren dla niemieckich osadnikow ... dalszej przyszlosci.

    Poza tym ... czyz nie mial racji?

    "To nie jest otwarta walka z honorowym, umundurowanym przeciwnikiem,
    lecz niszczenie zdemoralizowanego podziemia broniącego się wszelkimi
    dostępnymi zbrodniczymi środkami bandytów i skrytobójców, którzy nie
    cofną się przed popełnieniem żadnej zbrodni wobec swoich rodaków i
    współplemieńców, jeśli przynieść mogą jakiekolwiek korzyści."

    Dla nas - patriotyczna partyzantka, dla Niemcow, jacys skrytobojcy,
    ktorzy w dzien beda grzecznie potakiwac, a w nocy zastrzela.

    J.

  • 23. Data: 2021-08-17 20:14:03
    Od: WM <c...@p...onet.pl>

    W dniu 2021-08-17 o 17:24, J.F pisze:

    > Pacyfikacja jak sama nazwa wskazuje - to nie eksterminacja.
    > A "palenie wioski" to tez nie eksteminacja.

    "Niemcy prowadzili wojnę totalną obliczoną nie tylko na wyzyskanie
    zasobów okupowanego obszaru, ale dążono też do zdławienia wszelkich
    przejawów życia narodowego i depopulacji podbitej ludności. Dlatego też
    okres II wojny światowej dla polskiej wsi był czasem gwałtownych wstrząsów."

    https://martyrologiawsipolskich.pl/mws/edukacja/baza
    -wi/53971,Pacyfikacje-i-eksterminacja-wsi-polskiej-n
    a-terenie-Generalnego-Gubernatorstwa.html

> [...]
    >
    > Dla nas - patriotyczna partyzantka, dla Niemcow, jacys skrytobojcy,
    > ktorzy w dzien beda grzecznie potakiwac, a w nocy zastrzela.

    To była typowa czarna propaganda, mająca zdyskredytować AK , jako
    rzekomych bezmyślnych bandytów.

    Partyzanci byli w Armii Krajowej, kierowanej przez rząd emigracyjny.
    Były sądy, które wydawały wyroki na bandytów, zdrajców i szmalcowników.

    WM

  • 24. Data: 2021-08-17 20:35:53
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

    W dniu 17.08.2021 o 20:14, WM pisze:
    > To była typowa czarna propaganda, mająca zdyskredytować AK , jako
    > rzekomych bezmyślnych bandytów.

    Problem w tym, że tu u nas nei tylko AK wojowało. nie wgłębiajmy się na
    grupie "inżynieria: w to.

    > Partyzanci byli w Armii Krajowej, kierowanej przez rząd emigracyjny.

    I jeszcze kilku organizacjach, z których część uprawiała normalną
    pospolitą bandytkę niestety.

    > Były sądy, które wydawały wyroki na bandytów, zdrajców i szmalcowników.

    Czyli jednak poza AK byli inni partyzanci.

    --
    Robert Tomasik

  • 25. Data: 2021-08-17 21:06:01
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 17 sierpnia 2021 o 20:35:53 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
> [...]
    > I jeszcze kilku organizacjach, z których część uprawiała normalną
    > pospolitą bandytkę niestety.
    > Czyli jednak poza AK byli inni partyzanci.

    Oczywiście że byli. Stworzyła ich sowiecka propaganda na potrzeby chwili. AK według
    różnych szacunków w szczycie prawie 400 tysięcy. AL według niepotwierdzonych
    informacji w szczycie 30 tysięcy a według potwierdzonych pomiędzy 3 a 5 tysięcy.

  • 26. Data: 2021-08-17 21:09:11
    Od: Robert Tomasik <r...@g...pl>

> [...]
    > chwili. AK według różnych szacunków w szczycie prawie 400 tysięcy. AL
    > według niepotwierdzonych informacji w szczycie 30 tysięcy a według

    Nie wiem, ilu ich było. Znam relacji ludzi z czasów wojny.

    --
    Robert Tomasik

  • 27. Data: 2021-08-18 01:53:04
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    wtorek, 17 sierpnia 2021 o 21:09:12 UTC+2 Robert Tomasik napisał(a):
    > Nie wiem, ilu ich było. Znam relacji ludzi z czasów wojny.
    >
    > --
    > Robert Tomasik
    Znasz relacje ludzi z czasów wojny. Strasznie tajemniczo napisałeś. Nie wiadomo co to
    za ludzie. Może to ci sami co babcia jak się zapisywała do ZBoWiD mowila. Pytają ja
    co robiła że chce się zapisac. A ona że nosiła jedzenie partyzantom. To pytają co oni
    mowili. Ona że danke mowili. Ale to byli niemcy mówi jeden z komisji. A ona że tak
    ale ci dobrzy z DDRu. Są dane których zaklamac się nie da. Chociażby takie z
    wikipedii
    " Liczebność i skład Edytuj

    Wykres obejmujący PPR i GL
    Oficer Gwardii Ludowej[46] Ryszard Nazarewicz oceniał, że ta formacja, wobec
    ogromnych trudności, jakiej nie napotkały żadne inne organizacje polskie, nie mogła
    dorównać liczebnością organizacjom związanym z rządem polskim w Londynie i stamtąd
    zasilanym w środki walki, fundusze itp. Do jej wzrostu przyczyniała się przede
    wszystkim ofiarność jej kadr i aktywność bojowa jej żołnierzy[47].

    Dokładna liczba żołnierzy GL nie jest znana. Historycy w publikacjach sprzed
    transformacji ustrojowej zawyżali liczbę żołnierzy, obecnie formacja przedstawiana
    jest jako mniej liczna.

    Piotr Matusak w książce ,,Ruch oporu w Polsce 1939-1945" obliczał w 1987 stan
    liczebny GL na 11 tys. żołnierzy pod koniec 1943 r.[48].

    Według ,,Nowej Encyklopedii Powszechnej PWN" liczba żołnierzy jesienią 1943 wynosiła
    około 6-7 tys., w tym 1500 w oddziałach partyzanckich. Marceli Nowotko w depeszy do
    Georgija Dymitrowa z czerwca 1942 r. podał 3 tys. członków[49].

    Ryszard Nazarewicz podaje że w 1942 roku GL liczyła wraz z rezerwami 3000 ludzi i 27
    działających oddziałów partyzanckich, zaś w końcu 1943 r. przed wcieleniem do Armii
    Ludowej, miała ponad 14000 żołnierzy, a w polu 64 oddziały z 2450 partyzantami.
    Zginęło ok. 2500 gwardzistów[47].

    Marek Jan Chodakiewicz, Piotr Gontarczyk i Leszek Żebrowski obliczyli w wydanym w
    1999 r. zbiorze dokumentów Tajne oblicze GL-AL i PPR. Dokumenty, że pod koniec
    działalności GL liczyła 5 tys. żołnierzy, jednak przez organizację przewinęło się o
    kilka tysięcy osób więcej[50]."
    To już wiesz ilu ich było.

  • 28. Data: 2021-08-18 12:13:38
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Tue, 17 Aug 2021 12:06:01 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
    informacji w szczycie 30 tysięcy a według potwierdzonych pomiędzy 3 a 5 tysięcy.

    Byly jeszcze NSZ i BCh.

    J.

  • 29. Data: 2021-08-18 14:00:28
    Od: Zenek Kapelinder <4...@g...com>

    środa, 18 sierpnia 2021 o 12:14:18 UTC+2 J.F napisał(a):

> [...]
    informacji w szczycie 30 tysięcy a według potwierdzonych pomiędzy 3 a 5 tysięcy.

    Były ale obydwa ugrupowania w czasie wojny nie były prosowieckie jak AL. BCh dogadały
    się z komunistami po wojnie. Nie mnie oceniać ich decyzje. Jeśli dopisać żołnierzy
    NSZ i BCh do AK to wychodziła duża armia. Przy niej AL w której duża część to byli
    przywódcy a nie wojownicy nie stanowiła praktycznie żadnej siły bojowej. AL to było
    działanie propagandowe żeby po wojnie można było świecić przykładem jak komunistyczni
    partyzanci walczyli z niemieckim najezca. Podstawówka do której chodziłem miała imię
    Franciszka Zubrzyckiego. Nie muszę chyba tłumaczyć i objaśniać jakie wypracowania na
    jego temat musiałem pisać. I nagle po latach mogłem przeczytać że
    https://ipn.gov.pl/pl/upamietnianie/dekomunizacja/zm
    iany-nazw-ulic/nazwy-ulic/nazwy-do-zmiany/39928,ul-M
    alego-Franka.html
    Polecam przeczytać artykuł z linku. Okazał się pospolitym bandziorem co ze swoim
    "oddziałem" napadł na leśniczego żeby ukraść mu pieniądze i dubeltówkę. Żenada.
    Smaczku dodaje że była to jednorazowa akcja po której "grupa bojowa" przestała
    istnieć. Co nie znaczy że legenda małego franka przestała istnieć. Pamiętam że szkole
    wbijano nam do głów że jego oddział partyzancki został otoczony i ratował się
    ucieczką na drugą stronę rzeki. I że go w tej rzece zastrzelili. A w realu niemcy
    zabili go na dworcu kolejowym.

  • 30. Data: 2021-08-18 14:22:01
    Od: "J.F" <j...@p...onet.pl>

    On Wed, 18 Aug 2021 05:00:28 -0700 (PDT), Zenek Kapelinder wrote:

> [...]
    >>
    > Były ale obydwa ugrupowania w czasie wojny nie były prosowieckie jak
    > AL. BCh dogadały się z komunistami po wojnie.

    A czasem w czasie,
    https://pl.wikipedia.org/wiki/Republika_Pi%C5%84czow
    ska_(1944)

    > Nie mnie oceniać ich
    > decyzje. Jeśli dopisać żołnierzy NSZ i BCh do AK to wychodziła duża
    > armia.

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Bataliony_Ch%C5%82opsk
    ie#Rozmowy_scaleniowe_z_Armi%C4%85_Krajow%C4%85

    "Natomiast AK zarzucano że jest powiązana z sanacją, lansuje pański
    styl bycia, pogardza środowiskiem chłopskim i reprezentuje program
    polityczny obcy interesom wsi. W rezultacie scalenie nie zostało
    zakończone[11]. Z liczących około 112 000 ludzi oddziałów taktycznych
    BCh tylko około 40 000 weszło w skład AK, reszta zachowała
    samodzielność"

    https://pl.wikipedia.org/wiki/Narodowe_Si%C5%82y_Zbr
    ojne#Rozmowy_scaleniowe_z_Armi%C4%85_Krajow%C4%85_i_
    roz%C5%82am_w_Narodowych_Si%C5%82ach_Zbrojnych

> [...]
    > Polecam przeczytać artykuł z linku. Okazał się pospolitym bandziorem
    > co ze swoim "oddziałem" napadł na leśniczego żeby ukraść mu

    Bron partyzantom potrzebna, a pieniadze ... sluzbowe?

    > Smaczku dodaje że była to
    > jednorazowa akcja po której "grupa bojowa" przestała istnieć.

    W wyniku potyczki z Niemcami.

> [...]
    > otoczony i ratował się ucieczką na drugą stronę rzeki. I że go w
    > tej rzece zastrzelili. A w realu niemcy zabili go na dworcu

    Oprocz propagandy, to byc moze nie wiedziano wtedy jak to bylo
    dokladnie.

    J.